Olga Temonen - aivokasvain uusiutunut
Päivittänyt juuri Instaan kuulumisia. Niinhän täällä arveltiinkin, ettei hiljaisuus enteile hyvää.
Kommentit (2623)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku syövän hoidosta tietävä kertoa miksi ei sädetetä uudestaan jos se kerran auttoi?
Aivoja ei saa loputtomasti sädettää, vaan on olemassa maksimiannos, jonka jälkeen niin ei enää voi tehdä. Yhdellä tutulla on aivokasvain niin tiedän asian sitä kautta.
....... Eihän mitään hävittävääkään ole.....
Kuolisi niillä nopeammin kuin ilman hoitoa.
Glioblastoomaan kuolleen omaisena tiedän, että Suomessa julkisella puolella seurataan tarkasti käypä hoito-suosituksia (ns. stantardihoito). Vasta tämän jälkeen viimeisenä oljenkortena otetaan harkintaan lääkekokeilut tutkimusryhmissä.
Ongelma tässä on se, että potilas ei enää tässä vaiheessa läpäise tutkimusryhmien kriteereitä. Ja aivokasvaimen levitessä aggressiivisesti aikaa ei käytännössä enää ole.
Muualla maailmassa uudet lääkkeet voidaan ottaa käyttöön jo ensilinjan hoitona, erityisesti geenimutaatio-tapauksissa, joihin on löydetty täsmälääkkeitä.
Tossa on järkeä. Nyt ymmärrän, miksi lääke aloitettiin vasta nyt. Muualla sitä voi siis saada jo alkuvaiheessa. Harmi!
Itse olin lääkekokeilussa 80-luvulla. Sairastin Chronin tautia. Olin raskaana alussa. Ylilääkäri selitti juurtajaksain, että uutta lääkettä ei ole kokeiltu raskaana olevilla. Ja otanko osaa kokeiluun. Kipuja oli ja myös sikiö aistii kivun stressinä. Joten otin osaa. Kaikki meni tosi hyvin. Ylilääkäri kiitti kovasti, että osallistuin. Näin lääkettä uskalletaan antaa raskaana oleville. Ymmärrän hyvin, että syöpäsairaatkin ottavat lääkekokeiluihin osaa. Sehän palvelee koko yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Tossa on järkeä. Nyt ymmärrän, miksi lääke aloitettiin vasta nyt. Muualla sitä voi siis saada jo alkuvaiheessa. Harmi!
Muualtahan he sen saikin, ei Suomesta! Halusivat kuitenkin ensin kokeilla sähköhoitoa Saksassa, joka pienensikin kasvaimen lähes olemattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualtahan he sen saikin, ei Suomesta! Halusivat kuitenkin ensin kokeilla sähköhoitoa Saksassa, joka pienensikin kasvaimen lähes olemattomaksi.
Se kasvaimen pienentyminen oli Suomessa saadun sädehoidon seurausta. Saksan hoidot olivat puhtaita vaihtoehtohoitoja, joilla ei ole mitään näyttöjä vaikuttavuudesta
Tuukka puhuu hyvin kauniisti tilanteesta noissa haastatteluissa. Olen saanut hänestä ihan erilaisen kuvan julkisuuden perusteella, mutta nyt täytyy hattua nostaa, että jaksaa noin rankassa elämänvaiheessa olla noin viisas, rauhallinen ja rakastava.
Kaikkea hyvää koko perheelle, toivottavasti jostain tupsahtaisi ihme, joka antaisi vielä hyvää yhteistä lisäaikaa Olgalle.
Elämä on joskus todella epäreilua, kaiken maailman pahantekijät saavat pitkän elämän, kun taas sympaattiset ja hyvät ihmiset kuolevat ennen aikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi toi Tuukka on joka ohjelmassa nyt ruikuttamassa. Sääliäkö kerjää?
Tuukka ei kerjää mitään vaan peomoaa uutta elokuvaa jonka ohjasi, toimittajat päättävät kysymykset ja heidän tilanne herättää kiinnostusta eli mediatalot repivät klikkiotsikoilla kaiken irti.
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän .vi..u siinä on kun nykypäivänä jokainen pikkujulkkis haluaa julkaista elämäkerran. Enkä nyt tarkoita Olgaa pelkästään. Eihän tällaisille kirjoille ole mitään järjellistä markkinaa. Kuka ostaa jonkun wannabe-julkkiksen "muistelmat".
Aika moni, vai luuletko että julkaistaisiin jos kysyntää ei olisi?
Vierailija kirjoitti:
Tuukasta en tiedä muuta kuin että tekee paskoja leffoja ja on joskus soittanut paskassa bändissä. Olgasta en tiedä sitäkään.
Kiitos, kun tulit kertomaan tämän tähän keskusteluun.
Menenkin tässä kertomaan pyöräilyketjuun, että aivan on perseestä pyöräily ja minä ajan vain autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän .vi..u siinä on kun nykypäivänä jokainen pikkujulkkis haluaa julkaista elämäkerran. Enkä nyt tarkoita Olgaa pelkästään. Eihän tällaisille kirjoille ole mitään järjellistä markkinaa. Kuka ostaa jonkun wannabe-julkkiksen "muistelmat".
Aika moni, vai luuletko että julkaistaisiin jos kysyntää ei olisi?
Luulen että aika moni maksaa itse painoksen. Joku salkkarinäyttelijä Jarmo Koski julkaisee kirjan. Jep..ja kiinnostuneet nostaa käden ylös...
Miksi sitten Suomessa ei näin voida toimia, jos toinen toimintatapa (uudet lääkkeet) voisi pelastaa potilaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten Suomessa ei näin voida toimia, jos toinen toimintatapa (uudet lääkkeet) voisi pelastaa potilaan?
Varmaan johtuu rahasta.
Kuuntelin Tuukan radio haastattelua, haluaisin nähdä sen hänen uusimman elokuvan, kuulosti mielenkiintoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Jos siis siitä Ranskan lääkkeestä kyse niin ei kai kaikki lääkkeet kaikilla toimi ja niistä on myös haittavaikutuksia. Sukulaisellani tuli syöpälääkkeestä veritulppa. Ja onko se lääke jo markkinoilla vai kokeilussa?
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin Tuukan radio haastattelua, haluaisin nähdä sen hänen uusimman elokuvan, kuulosti mielenkiintoiselta.
Varmaan ihan v..un mielenkiintoinen ja saa teattereihin 300 katsojaa, jos ylipäätään huolitaan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan johtuu rahasta.
Ne on tutkimuslääkkeitä, niillä ei ole myyntilupaa joten ei voi jakaa ulos terveydenhuollosta. Ei ole dokumentoitua tietoa tehosta, lupaava kertoo vain että saattaa toimia JOLLAIN tasolla ja voi olla ettei toimi ollenkaan (data tehosta saadaan tutkimuksista). Ainoa keino tutkimuslääkkeiden saamiseen on päästä lääketutkimukseen, silloin nämä lääkkeet kuuluu saada ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin lääkekokeilussa 80-luvulla. Sairastin Chronin tautia. Olin raskaana alussa. Ylilääkäri selitti juurtajaksain, että uutta lääkettä ei ole kokeiltu raskaana olevilla. Ja otanko osaa kokeiluun. Kipuja oli ja myös sikiö aistii kivun stressinä. Joten otin osaa. Kaikki meni tosi hyvin. Ylilääkäri kiitti kovasti, että osallistuin. Näin lääkettä uskalletaan antaa raskaana oleville. Ymmärrän hyvin, että syöpäsairaatkin ottavat lääkekokeiluihin osaa. Sehän palvelee koko yhteiskuntaa.
Noin varmaan sanottiin Talidomi-kokeiluun menneillekin. Kuka helvetti menee lääkekokeiluun jos on raskaana..haloo......
Ilmeisesti Suomessa ei voi sellaista vastuuvapautusta antaa jotta saisi kokeellisia lääkkeitä vai mikä siinä on se ongelma kun Ranskaan asti pitää lähteä. Vaikka kuolevalla ei ole mitään menetettävää jos lääke ei autakaan yhtään tai vaikka joku päivä aiemmin kuolisi.
....... Eihän mitään hävittävääkään ole.....