Voiko kumppani oikeasti muuttua, pysyvästi?
Uskotteko että ihminen joka on ollut aiemmin suhteessa uskoton, ilkeä, epäkunnioittava, epärehellinen tms voi aidosti parantaa tapansa ja muuttua pysyvästi puolisona? Jos nyt puhutaan selkeästi aikuisista ihmisistä, ei siis nuorisosta.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ainut mikä tulee mieleen on mahdollinen raitistuminen ja sen myötä muutos käytöksessä. Äärimmäisen harvoin ihminen muuten voi muttaa käytöstä pysyvästi. Siksi ihmiset toistaa samoja toimintatapoja aina uusissa suhteissakin.
Olen tästä eri mieltä. Nykyään on valtavasti tietoa ja helposti tarjolla esimerkiksi tunnelukkoihin liittyen. Jos on kiinnostunut ja valmis niin näistä saa todella paljon pohdittavaa ja apua itselleen ja muutokset ovat mahdollisia. Itsekseen mitään ei toki tapahdu.
Ei ehkä saman tyypin kanssa, mutta seuraavan, ehdottomasti. tiedän tämän faktana koska itse olen muuttunut sekä mieheni on muuttunut entisistä suhteista. täytyy muistaa myös se että ihminen ei välttämättä ole omasta mielestään ollut sellainen alkuunkaan mitä toisen mielestä. Esim mieheni ex kävi usein väkivaltaiseksi miestäni kohtaan, ja kun mieheni suojautui väkivallalta niin tämä ex väitti kylillä että mieheni on se väkivaltainen. Eli he kokivat tilanteet täysin eri tavalla. Ihmiset on erilaisia eri suhteissa koska vastakappaleet on erilaisia. Ei eri henkilöille saada samanlaista suhdetta aikaiseksi kuin toisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut mikä tulee mieleen on mahdollinen raitistuminen ja sen myötä muutos käytöksessä. Äärimmäisen harvoin ihminen muuten voi muttaa käytöstä pysyvästi. Siksi ihmiset toistaa samoja toimintatapoja aina uusissa suhteissakin.
Olen tästä eri mieltä. Nykyään on valtavasti tietoa ja helposti tarjolla esimerkiksi tunnelukkoihin liittyen. Jos on kiinnostunut ja valmis niin näistä saa todella paljon pohdittavaa ja apua itselleen ja muutokset ovat mahdollisia. Itsekseen mitään ei toki tapahdu.
Ja tosiaan suhteessa jossa toinen väittää moista voi ollakin itse se ilkeä vaikka toista sellaiseksi väittää. Silloin voi hyvinkin olla että sillä toisella ei ole mitään tunnelukkoja vaan hän kykenee hyvään suhteeseen oikeamman ihmisen kanssa ilman mitään apua itselle. Vika saattaa löytyä siitä joka viaksi toiselle kaiken laskee, ja hänen on vaikeampaa muuttaa käytöstään kun ei näe itsessään mitään vikaa vaan syyttää toista. Häntä ei pelasta edes seuraava kumppani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan suhteessa jossa toinen väittää moista voi ollakin itse se ilkeä vaikka toista sellaiseksi väittää. Silloin voi hyvinkin olla että sillä toisella ei ole mitään tunnelukkoja vaan hän kykenee hyvään suhteeseen oikeamman ihmisen kanssa ilman mitään apua itselle. Vika saattaa löytyä siitä joka viaksi tois
Ymmärsit kommenttini vähän väärin päin. Tarkoitin sitä, että jos on itse kiinnostunut omasta käytöksestään (ylipäätään huomaa että kaikki ei ole kohdallaan) niin apua ja keinoja asioiden käsittelyyn löytyy. Ei niin, että suhteessa toinen syyttää ja painostaa, ei sellainen koskaan ole oikein eikä toimi. Vähän niinkuin tuo aiemmin mainittu raitistuminen, ei sekään tapahdu toisen mieliksi vaan motivaation on tultava omasta itsestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan suhteessa jossa toinen väittää moista voi ollakin itse se ilkeä vaikka toista sellaiseksi väittää. Silloin voi hyvinkin olla että sillä toisella ei ole mitään tunnelukkoja vaan hän kykenee hyvään suhteeseen oikeamman ihmisen kanssa ilman mitään apua itselle. Vika saattaa löytyä siitä joka viaksi tois
Täsmälleen. Naisten tapa toimia.
Ilmanmuuta voi muuttua. Perustelu: Käyttäytyminen on aina sidoksissa peilinä olevaan toiseen henkilöön. Sinun kanssa hankala, toisen kanssa joustava, asiallinen ja lempeä ja päinvastoin.
Kaeri ainakinn muuttui ihan kummalliseksi ainakaan vanhentuessaan. Ei paljon nykyään kiinnosta rapaulla. Eli alkujaan hyvä ja mielenkiintoinen ihminen muuttui per... No, reiluksi kuitenkin. Valittaa ja mitään ei enää nykyään muka ymmärrä. Puhelintakaan ei mukamas osaa käyttää... eipä sitten soitella. Olepa hyvä vain. Ts. Mielenkiintoni muualla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä saman tyypin kanssa, mutta seuraavan, ehdottomasti. tiedän tämän faktana koska itse olen muuttunut sekä mieheni on muuttunut entisistä suhteista. täytyy muistaa myös se että ihminen ei välttämättä ole omasta mielestään ollut sellainen alkuunkaan mitä toisen mielestä. Esim mieheni ex kävi usein väkivaltaiseksi miestäni kohtaan, ja kun mieheni suojautui väkivallalta niin tämä ex väitti kylillä että mieheni on se väkivaltainen. Eli he kokivat tilanteet täysin eri tavalla. Ihmiset on erilaisia eri suhteissa koska vastakappaleet on erilaisia. Ei eri henkilöille saada samanlaista suhdetta aikaiseksi kuin toisille.
Heh, joo noin mullekin ex selitteli. Oli lopulta kontrolloiva ja väkivaltainen ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, joo noin mullekin ex selitteli. Oli lopulta kontrolloiva ja väkivaltainen ihan oikeasti.
Meillä oli niin päin että miehen ex oli väkivaltainen ja kontrolloiva. Kuten huomaat, ihmisiä on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan suhteessa jossa toinen väittää moista voi ollakin itse se ilkeä vaikka toista sellaiseksi väittää. Silloin voi hyvinkin olla että sillä toisella ei ole mitään tunnelukkoja vaan hän kykenee hyvään suhteeseen oikeamman ihmisen kanssa ilman mitään apua it
Niin taisin käsittää. Hyvä kun korjasit.
Kun meillä oli ero esillä, olin ylipainoinen, vähäenerginen, paljon kiukutteleva, koti oli läävä.
Tänä päivänä lähes minimalisti, hoikan ja normaalipainon välimaastossa, koti aina siisti, liikun pari h päivässä, tekemättömiä töitä ei oikeastaan ikinä. Syödään terveellisesti jne.
Tämä ei tullut hetkessä, mutta hetkestä tuli pysyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mieheni on muuttunut ainakin 80%. Esimerkiksi sairaalloinen mustasukkaisuus ja fyysinen väkivalta on loppunut, henkinen väkivaltakin suurimmaksi osaksi. On muuttunut kaikin puolin huolehtivammaksi, auttavaisemmaksi, rakkauttaan osoittavaksi.
Sen 20% jätän arvioimatta, koska eihän sitä koskaan tiedä.
Voitko kertoa lisää? Mikä muutoksen aiheutti?
Fyysisen väkivallan lopetti poliisin puhuttelu. Oli riittävän kova kolaus hänelle. Muu on hiipunut sen myötä kun mies tajusi että minä oikeasti en enää jaksa, vaan ero ihan oikeasti tulee jos hän ei muutu. Haki myös ammattiapua tämän vuoksi, käytiin myös pariterapiassa. Terapia, ikä, muu elämäntilanne jne varmaan kaikki vaikuttaneet.
Juu vaimo on muuttunut pysyvästi noin 50kg alkuperäistä painavammaksi.
Huonommaksi kaikki muuttuvat ajan mittaan.
Ikä tuo monelle sellaista tasaisuutta ja rauhallisuutta. Ettei asiat ole enää niin isoja.