Minulla on sellainen mielikuva, että 1980-luvulla
kaikki vauvat syntyivät sairaalassa ja sinne majoituttiin hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa. Vain amerikkalaisissa elokuvissa oli sellaista, että synnytys käynnistyy naisen ollessa kotona tai kadulla ja sitten pitää kaahata kauhealla kiireellä sairaalaan. Mielestäni vasta 1990-luvulla on tullut tuo, että naisen pitää soittaa sairaalaan monta kertaa ennen kuin hänelle armollisesti myönnetään lupa tulla synnyttämään ja siinä vaiheessa on jo kiire.
Onko teillä muilla sama käsitys vai muistanko väärin?
Kommentit (5)
Silloin sappkivileikkauksen jälkeenkin oltiin 2 viikkoa oastolla. Jokainen turha päivä sairaalassa on riski.
Mun sisko syntyny -83 ja äiti lähti laitokselle ku veet meni. Oli jo pitkään supistuksia. Ei soitellu mihinkään. Minä menin ensimmäiseltä supistusten vuoksi, en soitellu -98.
Mulla lapset syntyneet 2018 ja 2020, molemmilla kerroilla ollut silleen että melkein pää näkyy jo ennenkuin suuressa armossaan saa tulla sisään. Ja vaikka asut Helsingissä sairaalan vieressä, oli liipasimella ettei olis joutunut johonkin Hyvinkäälle, omalla kyydillä tottakai.
No ei siellä todellakaan ole koskaan oltu hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa. Suurin osa vauvoista taitaa syntyä lasketun ajan jälkeen, osa vasta pari viikkoa sen jälkeen. Ei sairaalassa tietenkään pidä makuuttaa äitejä viikkotolkulla.
Syöksysynnytyksiäkin on aina ollut eli vauva tulee ulos huomattavan paljon ennakoitua aikaisemmin.
Toisaalta suurin osa synnytyksistä kestää monia tunteja, jotkut vuorokaudenkin. Tämän tietäen on ymmärrettävää, ettei sairaalaan kutsuta heti. Siitä olen kyllä varma, että jos äiti tulee paikalle, tilanne tarkistetaan. Eli sinne vaan, jos siltä tuntuu.
Tääl Satakunnas saa men synnäril heti ku ei enään kotona kestä kipuja. Ei tartte etukäteen soitel!