Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko väärässä että tämä oli mielestäni törkeä keskustelu omista vanhemmista ?

Vierailija
22.07.2025 |

Yhdessä naisporukassa yksi nainen sitä mieltä että vanhempien pitäisi aina maksaa kaikki , pitkälle aikuisikäänkin saakka. Eli olin porukassa, kaikki oli kolmekymppisiä naisia joiden mielestä aina kun on vanhempien seurassa omien vanhempien kuuluu maksaa kaikki. Jos ovat hyviä isiä ja äitejä.

Olin ainoa porukassa joka oli eri mieltä että sitten kun on kunnolla aikuistunut ja tienaa omat rahat, tai saa omia rahoja esim.Kelasta,  vanhempien ei kuulu maksaa ja olla maksumiehiä ja silti voivat olla hyviä vanhempia. Muiden mielestä vanhemmat eivät ole rakastavia ja hyviä, jos heidän seurassa joutuu maksaa menoja ja juttuja omasta pussista.

Tekee mieli kysyä mitä mieltä muut on? 

Mulle tuli itselle olo etten enää halua olla näiden naisten kans tekemisissä. Tuli itselle olo että röyhkeää ja kummallista.

Asenne tuntui niin julkealta. Yksi sanoi että jos vanhemmat joka tapauksessa joskus kuolee niin mitä väliä että he jo elinaikanaan maksaa asioita aina kun on heidän seurassa... 😬 kun kuitenkin perinnönkin heiltä joskus saa.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa nyt vähän siltä, että olitte jotenkin henkisesti keskenkasvuisten kanssa liikkeellä. Toisten vanhempia ei pidä mennä arvostelemaan heidän taloudellisen tilanteensa perusteella. Koska et voi useinkaan tietää seurueesi taustaa riittävän hyvin. 

Se välttäkää rahakeskusteluja oli ihan hyvä oppi.

Vierailija
82/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sinua opetettiin olemaan puhumatta raha-asioista, jotta vieressä istuvat tai keskustelupalstan randot eivät hermostu?"

Mitä se haittaisi jos vieressä istuva hermostuu mun raha-asioista? Ei ainakaan minua haittaisi. Senkun polkee vaikka hattunsa.

Menetkö sinä väittämään huonoksi vanhemmaksi ihmistä, jolla ei ole varaa rahoittaa aikuisia lapsiaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni on ainakin kunnia-asia maksaa äitini kustannukset, jos menemme syömään tai matkalle yhdessä. Hän on nähnyt eteeni niin paljon vaivaa ja tehnyt uhrauksia, että on aika antaa takaisin. Olen hyvin toimeentuleva enkä voisi kuvitellakaan laittavani äitiäni maksamaan kulujani, kun itselläni on varmaan kolme kertaa isommat tulot.

Loogista. Sitten on vanhempia, joilla on kymmeniä kertaa isommat tulot kuin 20 v. lapsellaan.

Silti en väittäisi sinun vanhempiasi tai meitä jotenkin huonoksi. 

Vierailija
84/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellisia penskoja, vielä kolmekymppisinä saatava rahaa vanhemmiltaan, käsittämätöntä.

Vierailija
85/94 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellisia penskoja, vielä kolmekymppisinä saatava rahaa vanhemmiltaan, käsittämätöntä.

No, mitäs sanoisit, jos tietäisit, että jotkut saa vielä yli 50, vaikka kuuluisivat ylimpään tuloluokkaan itsekin? Jotkut kun tykkäävät lapsistaan ja lapsenlapsistaan enemmän kuin veroista. 

Vierailija
86/94 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rahalla tykätään?

No mikäs siinä, saahan sitä tyrkyttää, mutta "lapsen" ei pitäisi sitä enää viisikymppisenä vastaanottaa.

No, kun tämä "rikas" boomer eläkeläissukupolvi tästä hautaantuu maan alle, tilanne on jo toinen.  Keltä sitten rahaa otetaan?

Olisi tietysti aika alkaa jakaa sitä omalle jälkikasvulleen, mutta entä jos sitä jaettavaa ei enää olekaan?  Sitten saavat syyt päälleen omilta penskoiltaan, että kun otittehan tekin rahaa vanhemmilta ne, joten on meilläkin siihen oikeus!

Vierailija
87/94 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja rahalla tykätään?

No mikäs siinä, saahan sitä tyrkyttää, mutta "lapsen" ei pitäisi sitä enää viisikymppisenä vastaanottaa.

No, kun tämä "rikas" boomer eläkeläissukupolvi tästä hautaantuu maan alle, tilanne on jo toinen.  Keltä sitten rahaa otetaan?

Olisi tietysti aika alkaa jakaa sitä omalle jälkikasvulleen, mutta entä jos sitä jaettavaa ei enää olekaan?  Sitten saavat syyt päälleen omilta penskoiltaan, että kun otittehan tekin rahaa vanhemmilta ne, joten on meilläkin siihen oikeus!

Eli sinulle tarjottaisiin 500 000 euroa lahjana, joka ei olennaisesti vaikuttaisi antajan varallisuuteen, ja joka olisi peräisin suvun yritysvarallisuudesta, niin sinä sanoisit että ei, kyllä minun pitää pärjätä. 

Minä luulen, että tämä ketju on osin täynnä tekopyhiä hurskastelijoita. Tietenkään pienituloiselta ei pidä ottaa vastaan. Mutta ei varallisuuden siirtämisessä eteenpäin ole mitään väärää. 

Vierailija
88/94 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mielestäni täysin eri asia, jos haluan aikuiselle lapselleni tarjota vaikka lounaan (saatan tarjota myös jollekin ystävälle), kuin se, että aikuinen lapseni olettaa lähtökohtaisesti minun maksavan kaikki kulut tapaamisestamme.

Voisin vaikka maksaa yhteisen reissun, liput sekä majoituksen aamiaisineen, ja mukula(t) maksavat itse shoppailunsa ja illallisensa.

Tosin, minun aikuiset lapseni tienaavat niin paljon enemmän kuin minä, että tuppaa menemään niinpäin, että muksu maksaa sen lounaan jo ennen kuin ehdin kaivaa lompakkoani esille

Niin kun minusta se on väärin ja röyhkeää, että aikuinen lapsi olettaa että omat vanhemmat maksaa aina kaiken kun on heidän seurassa eikä tarvitsisi edes kiittää kun se otetaan jonakin vanhempien velvollisuutena.. 

-ap

Olen samaa mieltä kuin ap. En todellakaan sano pahalla, mutta olisi kiva joskus saada myös itsekin.

Poika (hyvässä työssä) tekee tuota. On maksettu aikoinaan opiskekut ja tuettu jne kuten tietysti kuuluukin! Nämä on hankalia asioita. Tulee itselle hieman ilkeä tunne pojan toiminnasta. Joskus olisi mukava esim koiranäyttelyyn mennessä, että osallistuisi vaikka matkakustannuksiin. 

Vierailija
89/94 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti mä häpeäisin itseäni, jos olettaisin täysi-ikäisenä ihmisenä vanhempieni makselevan mun juttuja. Ikinä ei täysi-ikäisyyden jälkeen tullut edes mieleenkään moinen.

Opiskelijoita voidaan tukea tiukoissa tilanteissa, tai jos lapsella on jostain syystä tiukkaa, esim työttömyys, mutta kyllä töissäkävijät saa itse maksaa kulunsa. 

Meillä pojat (3kpl) alkoi siivoamaan siivousfirmassa 15-vuotiaina ihan itse sitä haluten, ja siitä opiskelujen kautta työelämään. 

Vierailija
90/94 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vanhempia, joilla on rahaa ja he sitä mieluusti käyttävät lapsiinsa.

Sitten on pienituloisia vanhempia, jotka potkaisevat lapset ulos kotoa heti kun se vain on mahdollista tai pistävät heidät maksamaan vuokraa ja ruokarahaa kotiinsa.

En nyt kauheasti närkästyisi perheiden erilaisista tavoista. Toki olen saanut kotoa sen opin, että rahasta ei perheen ulkopuolisten kanssa puhuta. 

Sitten on pienituloisia yksinhuoltajia, jotka tukevat lapsiaan aina, kun vähänkin pystyvät, vielä lasten ollessa aikuisiakin, jos näillä menee huonosti.

Sitten on suurituloisia vanhempia, jotka keräävät itselleen mammonaa, omaisuutta ja tavaraa, mutta viis veisaavat lapsistaan.

Ei siis kannata yleistää, eivät ne pienituloiset aina ole potkimassa lapsiaan pois kotoaan.

"Hyvä antaa vähästäkin, paha ei paljostakaan."

Vierailija
91/94 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sinua opetettiin olemaan puhumatta raha-asioista, jotta vieressä istuvat tai keskustelupalstan randot eivät hermostu?"

Mitä se haittaisi jos vieressä istuva hermostuu mun raha-asioista? Ei ainakaan minua haittaisi. Senkun polkee vaikka hattunsa.

Menetkö sinä väittämään huonoksi vanhemmaksi ihmistä, jolla ei ole varaa rahoittaa aikuisia lapsiaan? 

Kyllähän tuolla kommentoinnilla saa ainakin kartoitettua ne ihmiset jotka väkisin sen rahan haluaa puheeksi ottaa.

Vierailija
92/94 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On outo ajatusmalli. Itselläni lapset vielä opiskelevat. Maksan heidän puolestaan lähes kaiken kun olemme yhdessä reissussa. Mutta tämä on oma valintani, minun on mahdollista maksaa. Lapset aina kiittävät ja välillä tarjoavat minulle esim. Kahvia tms. Osan ostoksistaan myös maksavat itse. Olen myös sanonut heille, että kun valmistuvat ja menevät töihin, niin sitten katsomme tilanteen uudelleen.

Tietysti halutessaan saa maksaa lastensa kuluja. Kyse olikin siitä, onko siihen joku velvollisuus. Ei tietenkään ole. Mutta jos haluaa itse antaa rahaa tai maksaa aikuisenkin lapsen kuluja, niin voihan sen tietysti tehdä. 

Vierailija
93/94 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mitäs sanoisit, jos tietäisit, että jotkut saa vielä yli 50, vaikka kuuluisivat ylimpään tuloluokkaan itsekin? Jotkut kun tykkäävät lapsistaan ja lapsenlapsistaan enemmän kuin veroista. 

Minä kuulun suunnilleen tällaiseen porukkaan. Mielestäni keskustelun pointti oli kuitenkin siinä, voiko olettaa että ne vanhemmat maksaa kaiken tai onko sitä rahaa annettava ettei ole huono vanhempi. Minä ainakin joka ainoa kerta tarjoan äidilleni rahaa jos hän on vaikka ostanut jotain riistaa minulle, vaikka tiedänkin että hän ei sitä tule huolimaan. Samoin mökille mennessäni vien yhteiseen käyttöön ruokia mennessäni. Olen heille myös usein maininnut että pärjään hyvin omilla rahoillani ja pyytänyt heitä varmistamaan että itse eivät joudu mistään kitsastelemaan. Se on vielä tärkeämpää kuin verottaja. 

Vierailija
94/94 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Hämmästyttää että kuinka moni ei ole tajunnut mun alkuperäistä kysymystä vaan täällä on aivan villiä osa kommenteista.

Minun pointti oli se että minusta on väärin että olettaa että vanhempien pitää maksaa aina kaikki, aina kun on vanhempien seurassa. Minusta se on julkeaa jos ollaan närkästyneitä siitä jos vanhempi ei aina maksa kaikkea kun heidän seurassaan on.

Kuitenkin tämä on käsitetty ties miten ja monella tavalla väärin. Minun pointti oli se että itsekästä olettaa että olet vanhempien elätettävä aina kun olet hänen seurassaan.

Noh aivan sama. Mutta monella ois opeteltavaa oikein lukemisessa  ja luetun ymmärtämisessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan