Olenko väärässä että tämä oli mielestäni törkeä keskustelu omista vanhemmista ?
Yhdessä naisporukassa yksi nainen sitä mieltä että vanhempien pitäisi aina maksaa kaikki , pitkälle aikuisikäänkin saakka. Eli olin porukassa, kaikki oli kolmekymppisiä naisia joiden mielestä aina kun on vanhempien seurassa omien vanhempien kuuluu maksaa kaikki. Jos ovat hyviä isiä ja äitejä.
Olin ainoa porukassa joka oli eri mieltä että sitten kun on kunnolla aikuistunut ja tienaa omat rahat, tai saa omia rahoja esim.Kelasta, vanhempien ei kuulu maksaa ja olla maksumiehiä ja silti voivat olla hyviä vanhempia. Muiden mielestä vanhemmat eivät ole rakastavia ja hyviä, jos heidän seurassa joutuu maksaa menoja ja juttuja omasta pussista.
Tekee mieli kysyä mitä mieltä muut on?
Mulle tuli itselle olo etten enää halua olla näiden naisten kans tekemisissä. Tuli itselle olo että röyhkeää ja kummallista.
Asenne tuntui niin julkealta. Yksi sanoi että jos vanhemmat joka tapauksessa joskus kuolee niin mitä väliä että he jo elinaikanaan maksaa asioita aina kun on heidän seurassa... 😬 kun kuitenkin perinnönkin heiltä joskus saa.
Kommentit (94)
Rikkaiden kakaroita, veikkaan. Oma äiti on minimaalisella eläkkeellä enkä ikinä ottaisi häneltä vastaan mitään maksuja, päinvastoin kun menen käymään kotona, huolehdin että tuon mukana ruokaa vähintään sen mitä itse syön ja käyn vielä kaupassakin reissun aikana. Ja mennään mun autolla joka paikkaan, ja mä maksan bensat.
Kuulostaa röyhkeältä, MUTTA suurta osaa vanhemmista ei haittaa yhtään maksaa. Minunkin äitini antaa minulle usein summan x ruokaan (pyytämättä), mutta ei minulle tule siitä mitenkään huono omatunto, koska tiedän hänellä olevan rahaa. On saanut perintöäkin äskettäin (sai asunnon myynnistä puolet.) Lisäksi hänellä on omassa asunnossa ihan tarpeeksi kiinni rahaa. Minullakin on oma asunto, josta hankkiudun eroon piakkoin ja ostan oman talon.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaiden kakaroita, veikkaan. Oma äiti on minimaalisella eläkkeellä enkä ikinä ottaisi häneltä vastaan mitään maksuja, päinvastoin kun menen käymään kotona, huolehdin että tuon mukana ruokaa vähintään sen mitä itse syön ja käyn vielä kaupassakin reissun aikana. Ja mennään mun autolla joka paikkaan, ja mä maksan bensat.
Osa on rikkaiden lapsia ja yksi on semmonen ns.wannabe-old money. Yksi on selkeästi vaan narsisti minusta.
-ap
Taas jälleen kerran täysin haista paska aloitus. Jos haluavat maksaa niin kuin minun isäni niin kenelle se on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Taas jälleen kerran täysin haista paska aloitus. Jos haluavat maksaa niin kuin minun isäni niin kenelle se on ongelma?
Siis ethän sinä hyvä ihminen ole ymmärtänyt aloitusta lainkaan... 😂😂😂😂😂😂 lue sinäkin se uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen ei taida olla vahvempia puoliasi.
Minua hävettäisi, jos 3- kymppisenä olisin vielä vanhempieni kukkarolla. Melkoisia pikku-prinsessoja kyseisten naiset.
Ei vanhemmilla ole mitään velvollisuutta maksaa aikuisten lastensa kuluista yhtään mitään. Jokainen aikuinen on velvollinen maksamaan kulunsa itse.
Omituista, että joku kuvittelisi vanhempien olevan lastensa taloudesta vastuussa vielä kun nämä ovat aikuisia.
Noinhan suurin osa ihmisistä ajattelee vaikka eivät sanoisi ääneen. Ei äidin ja isän kanssa mihinkään lähdetä yhdessä ellei siitä ole jotakin (taloudellista) hyötyä. Jos saa ilmaisen matkan ja ylläpidon niin voihan sitä lähteä vaikka muuten ei vanhempien seura kiinnostaisikkaan. Jos maksetaan itse niin valitaan itse myös seura.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kelan kautta muiden aikuisten rahat ovat omia rahoja mutta vanhempien antamat eivät?
Tai miksi työnantajan kautta saadut muiden aikuisten on omia rahoja mutta Kelan antamat eivät!?
Vierailija kirjoitti:
Noinhan suurin osa ihmisistä ajattelee vaikka eivät sanoisi ääneen. Ei äidin ja isän kanssa mihinkään lähdetä yhdessä ellei siitä ole jotakin (taloudellista) hyötyä. Jos saa ilmaisen matkan ja ylläpidon niin voihan sitä lähteä vaikka muuten ei vanhempien seura kiinnostaisikkaan. Jos maksetaan itse niin valitaan itse myös seura.
Itselle tuli olo ettei nää naiset ole kunnolla kasvaneet aikuiseksi.
-ap
Siitä asti kun aloin palkkaa saamaan, ollaan ruokakustannukset jaettu käydessäni vanhempien luona. Käyn siellä ollessani vuorollani ruokakaupassa. Jokainen maksaa tietysti omat henk.koht. menonsa myös silloin, kun ollaan esim yhdessä reissussa. Nyt kun vanhemmat on eläkkeellä ja itsellä hyvä palkka, tarjoan mielelläni heille esim välillä ruuat tai konserttilipun tai ostan suurimman osan sapuskoista siellä ollessani. En yhtään käsitä miksi aikuisia lapsia pitäisi rahoittaa myös silloin kun tienaavat oman elantonsa.
Minulle oli itsestään selvää, että kun olin muuttanut omilleni ja elin opintolainalla, niin vanhemmat eivät enää kustantaneet elämääni. Jos olin loma-aikoina vanhempien luona, niin tein ilman muuta oman osuuteni taloudessa ja "maksoin" siten olemiseni. Olisin hävennyt silmät päästäni, jos vanhemmat olisivat kustantaneet olemiseni.
Tuollaisilla on jälkeen jäänyt henkinen kehitys, vanhemmat olleet kykenemättömiä kasvattamaan lapsia kun ne oli pieniä.
Hyi millaisia asenteita luusereilla.
Olet nainen joten olet väärässä. Lopeta disney-prinsessa-harhoissa eläminen.
Mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle tuli olo ettei nää naiset ole kunnolla kasvaneet aikuiseksi.
-ap
Miksi mollaat näitä ihmisiä?
Kuulostaa nyt kyllä tosi kärjistetyltä, vaikea uskoa että ihan oikeasti monikaan ajattelisin noin. Harvoin nimittäin on vaihtoehtona että jonkun mielestä vanhempien pitäisi maksaa aina ja kaikki.
Yleensä se menee niin, että vanhemmat maksaa ihan mielellään. Esimerkiksi itse olen vielä kolmekymppisenä melko pienituloinen, vanhempani ovat työelämässä ja molemmilla hyvät tulot. En todellakaan oleta, että vanhempien pitäisi aina maksaa kaikki, mutta yleensä vanhemmat maksavat. Toki maksan itse mitä pystyn ja muuten autan vanhempiani siten kuin voin.
Vierailija kirjoitti:
Niin kun minusta se on väärin ja röyhkeää, että aikuinen lapsi olettaa että omat vanhemmat maksaa aina kaiken kun on heidän seurassa eikä tarvitsisi edes kiittää kun se otetaan jonakin vanhempien velvollisuutena..
-ap
Kaverisi elävät rikkaiden kuplassa, mutta kiittämättömiksi heidät on haluttu kasvattaa.
Matalatuloisilla se on juuri päinvastoin. Lasten on osallistuttava elättämään köyhät, monisairaat vanhemmat perheellistyttyäänkin. Pusketaan tienaamaan perheen hyväksi viimeistään lukioaikana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi en maksaisi aikuisten lasten kuluja vaikkapa yhteisellä lomalla? En näe tuossa mitään ongelmaa.
Ihan vaikka kasvattaaksesi lastesi vastuuta omasta rahankäytöstään ja itsenäisyydestään. Vai etkö halua, että lapsesi itsenäistyvät ja pärjäävät ilman sinuakin?
Jos viittaat kommenttiini jossa puhuin viikonloppuvierailusta niin joo, eihän siitä nyt kuluja tule kuin yhden ruokailijan verran ja ylimääräinen lakanapyykki. Se on hiukan eri asia kuin `aivan kaikkea kaikille 100% aina`. Meillä päin vanhemmat maksavat myös jos ollaan yhteisellä matkalla lasten kanssa, mutta en edellytä muiden tekevän niin.