Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko väärässä että tämä oli mielestäni törkeä keskustelu omista vanhemmista ?

Vierailija
22.07.2025 |

Yhdessä naisporukassa yksi nainen sitä mieltä että vanhempien pitäisi aina maksaa kaikki , pitkälle aikuisikäänkin saakka. Eli olin porukassa, kaikki oli kolmekymppisiä naisia joiden mielestä aina kun on vanhempien seurassa omien vanhempien kuuluu maksaa kaikki. Jos ovat hyviä isiä ja äitejä.

Olin ainoa porukassa joka oli eri mieltä että sitten kun on kunnolla aikuistunut ja tienaa omat rahat, tai saa omia rahoja esim.Kelasta,  vanhempien ei kuulu maksaa ja olla maksumiehiä ja silti voivat olla hyviä vanhempia. Muiden mielestä vanhemmat eivät ole rakastavia ja hyviä, jos heidän seurassa joutuu maksaa menoja ja juttuja omasta pussista.

Tekee mieli kysyä mitä mieltä muut on? 

Mulle tuli itselle olo etten enää halua olla näiden naisten kans tekemisissä. Tuli itselle olo että röyhkeää ja kummallista.

Asenne tuntui niin julkealta. Yksi sanoi että jos vanhemmat joka tapauksessa joskus kuolee niin mitä väliä että he jo elinaikanaan maksaa asioita aina kun on heidän seurassa... 😬 kun kuitenkin perinnönkin heiltä joskus saa.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi en maksaisi aikuisten lasten kuluja vaikkapa yhteisellä lomalla? En näe tuossa mitään ongelmaa.

Miksi maksaisit aina täysi-ikäisen tyttölapsesi kaikki kulut, mikset anna hänen aikuistua?

Vierailija
62/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi sun tuntemat naiset on varmaan yhden tuntemani naisen sukulaissieluja!

Viisikymppinen nainen, joka käyttää törkeästi hyväkseen dementoitunutta äitiään. Vie muka hyvää hyvyyttään vähän väliä äitinsä kauppaan, mutta ostattaa tällä joka kerta suurperheelleen satojen eurojen edestä ruokaa/tavaraa. Naisen sisarukset näkevät äitinsä tilitapahtumat, mutta eivät ole saaneet tätä kuppaajaa kuriin. Nainen perustelee tätä kuppaamista sillä, että hänen äitinsä nyt vaan haluaa ostaa hänen perheelleen kaikkea. Ai dementoitunut mummeliko ihan itse osaa päättää tämän, eikä tosiaan ole kyse manipuloinnista ja hyväksikäytöstä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vanhempia, joilla on rahaa ja he sitä mieluusti käyttävät lapsiinsa.

Sitten on pienituloisia vanhempia, jotka potkaisevat lapset ulos kotoa heti kun se vain on mahdollista tai pistävät heidät maksamaan vuokraa ja ruokarahaa kotiinsa.

En nyt kauheasti närkästyisi perheiden erilaisista tavoista. Toki olen saanut kotoa sen opin, että rahasta ei perheen ulkopuolisten kanssa puhuta. 

Vierailija
64/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei tarvi maksaa. 

Itselleni suurempi hämmennys tässä on tuo "en halua olla enää tekemisissä". Siis mielipide, joka ei sun elämää kosketa millään tavalla, eikä ole edes millään muotoa yleisesti ottaenkaan "radikaali", on sellainen kynnys, jonka vuoksi laitat välit poikki? 

Sinulle ei ole tuttua että ei halua lähipiiriin ihmisiä jotka eivät vaikuta itselle sopivalta seuralta elämänarvojen perusteella? Omasta mielestäni keskustelussa suhtautuminen omiin vanhempiin oli kylmä ja materialistinen. Toki siihen voi olla montaa syytä mutta minusta heidän tyyli puhua ja moralisoida vanhempia ja toisten vanhempia, oli kummallista ja kylmää. Tämä oli ihan ynnäys myös moniin edellisiin juttuihin mistä tullut olo että onko nämä ihmiset itselle epäsopivaa seuraa , eli jollain lailla siis olo että oliko tässä piste iin päälle.

-ap

Vierailija
65/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset reagoivat usein häpeästä käsin. Voi olla, että tuokin kanta on ollut keino helpottaa omaa häpeää siitä ettei tule toimeen omillaan. 

Mua ei vanhemmat juuri auttaneet, olen oikeastaan kaiken saavuttanut itse. Minusta se ei ollut mukava polku, mutten arvota vanhempiani sen perusteella. 

Vierailija
66/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi en maksaisi aikuisten lasten kuluja vaikkapa yhteisellä lomalla? En näe tuossa mitään ongelmaa.

Miksi maksaisit aina täysi-ikäisen tyttölapsesi kaikki kulut, mikset anna hänen aikuistua?

Ei kai tässä edes ollut kyse kaikista kuluista vaan esim. matkoista kun aikuiset lapset matkustaa vanhempiensa seurassa.

Vierailija
67/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei tarvi maksaa. 

Itselleni suurempi hämmennys tässä on tuo "en halua olla enää tekemisissä". Siis mielipide, joka ei sun elämää kosketa millään tavalla, eikä ole edes millään muotoa yleisesti ottaenkaan "radikaali", on sellainen kynnys, jonka vuoksi laitat välit poikki? 

Sinulle ei ole tuttua että ei halua lähipiiriin ihmisiä jotka eivät vaikuta itselle sopivalta seuralta elämänarvojen perusteella? Omasta mielestäni keskustelussa suhtautuminen omiin vanhempiin oli kylmä ja materialistinen. Toki siihen voi olla montaa syytä mutta minusta heidän tyyli puhua ja moralisoida vanhempia ja toisten vanhempia, oli kummallista ja kylmää. Tämä oli ihan ynnäys myös moniin edellisiin juttuihin mistä tullut olo että onko nämä ihmiset itselle epäsopivaa seuraa , eli jollain lailla siis olo että oliko tässä piste iin päälle.

-ap

Sinä näytät moralisoivan itse nyt aika rankasti muiden perheiden varallisuuteen perustuvaa rahankäyttöä. 

Tämän vuoksi minua opetettiin olemaan puhumatta raha-asioista. 

Vierailija
68/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei tarvi maksaa. 

Sinulle ei ole tuttua että ei halua lähipiiriin ihmisiä jotka eivät vaikuta itselle sopivalta seuralta elämänarvojen perusteella? Omasta mielestäni keskustelussa suhtautuminen omiin vanhempiin oli kylmä ja materialistinen. Toki siihen voi olla montaa syytä mutta minusta heidän tyyli puhua ja moralisoida vanhempia ja toisten vanhempia, oli kummallista ja kylmää. Tämä oli ihan ynnäys myös moniin edellisiin juttuihin mistä tullut olo että onko nämä ihmiset itselle epäsopivaa seuraa , eli jollain lailla siis olo että oliko tässä p

Sinua opetettiin olemaan puhumatta raha-asioista, jotta vieressä istuvat tai keskustelupalstan randot eivät hermostu?

Vierailija
69/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asenne tuntui niin julkealta."

Mikä siinä on julkeaa. Minä ainakin HALUAN maksaa lapseni ravintolalaskun yms.

T. 30v + 32v lasten äiti

Vierailija
70/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. 30v + 32v lasten äiti

Varmaan se että haukkuu erilaisia vanhempia huonoiksi vanhemmiksi

Vierailija
71/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei tarvi maksaa. 

Sinulle ei ole tuttua että ei halua lähipiiriin ihmisiä jotka eivät vaikuta itselle sopivalta seuralta elämänarvojen perusteella? Omasta mielestäni keskustelussa suhtautuminen omiin vanhempiin oli kylmä ja materialistinen. Toki siihen voi olla montaa syytä mutta minusta heidän tyyli puhua ja moralisoida vanhempia ja toisten vanhempia, oli kummallista ja kylmää. Tämä oli ihan ynnäys myös moniin edellisiin juttuihin mistä tullut olo että onko nämä ihmiset itselle epäsopivaa seuraa , eli jollain lailla siis olo että oliko tässä p

Siis 🤣 kyseessähän on että voi valita ystävät sen perusteella että onko samat elämänarvot

Ei se

Että minä moralisoin muiden elämää kusisesti. Enhän päin naamaa olekaan ollut outo, puran vitutuksia tänne anonyymisti.

Kai minulla on seuran valinnan suhteen valinnan vapaus 😆 ja puhevapaus yleisesti.  Oletpa provosoitunut itse.

Olen sitä paitsi nyt kritisoinut MITEN NÄMÄ IHMISET PUHUU VANHEMMISTAAN JA SUHTAUTUU VANHEMPIINSA.

-ap

Vierailija
72/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. 30v + 32v lasten äiti

Aloituksessa sanottu että julkeaa on olettaa että vanhempien kuuluu maksaa kaikki kun olet heidän seurassa ja jos eivät maksa ovat huonoja vanhempia. Eikä se että on kamalaa jos vanhemmat maksavat- se on julkeaa jos kuvitellaan että vanhempien pitää aina ja on aina pakko. Ymmärrä.

Vierailija
73/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinua opetettiin olemaan puhumatta raha-asioista, jotta vieressä istuvat tai keskustelupalstan randot eivät hermostu?"

Mitä se haittaisi jos vieressä istuva hermostuu mun raha-asioista? Ei ainakaan minua haittaisi. Senkun polkee vaikka hattunsa.

Vierailija
74/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on ainakin kunnia-asia maksaa äitini kustannukset, jos menemme syömään tai matkalle yhdessä. Hän on nähnyt eteeni niin paljon vaivaa ja tehnyt uhrauksia, että on aika antaa takaisin. Olen hyvin toimeentuleva enkä voisi kuvitellakaan laittavani äitiäni maksamaan kulujani, kun itselläni on varmaan kolme kertaa isommat tulot.

Vierailija
75/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä täytyy olla joku väärinymmärrys. On täysin normaalia, että aikuiselle lapselle kustannetaan asioita, on tämä sitten 30 tai 50. Ei siksi, ettei tämä tulisi toimeen, vaan siksi, että ei haluta suuria omaisuuksia lahjoittaa verottajalle. Sekä mieheni että minun suvussa annetaan rahaa runsaasti eteenpäin, ja samoin me annamme aikuisille lapsillemme. Ei ainoastaan niin, että maksamme kaiken kun liikumme yhdessä (tai meille maksetaan kaikki, kun liikumme vanhempiemme kanssa) vaan sijoitamme aikuisten lasten rahastoihin säännöllisesti. 

Se, että joku tällaisesta suvusta tuleva ei muka ymmärtäisi, että tämä ei ole kaikille mahdollista, ei voi minusta olla totta. Kyllä jokainen normaaliälyinen ymmärtää. Ap on ymmärtänyt jotain väärin. Mutta kyllä minäkin ajattelen, että jos suvussa kulkee useiden miljoonien varallisuus, ja esim 50-60 -vuotiaat vanhemmat ovat saaneet huomattavasti jo itselleen suvun varallisuutta, eivätkä itse siirtäisi sitä eteenpäin 30-vuotiaille lapsilleen, se olisi itsekkyyttä. Ja minusta tuollaisesta suvusta tulevan olisi väärin elää kelan tuilla. Se olisi minusta tukirahojen väärinkäyttöä. 

Eli ei ole väärin, että pieni- tai keskituloinen vanhempi ei maksa kaikkea. Mutta koska minä esimerkiksi sain asunnonostoon pesämunan kotoani, olisi minusta väärin, jos en olisi antanut sellaista lapsilleni. 

Vierailija
76/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni on ainakin kunnia-asia maksaa äitini kustannukset, jos menemme syömään tai matkalle yhdessä. Hän on nähnyt eteeni niin paljon vaivaa ja tehnyt uhrauksia, että on aika antaa takaisin. Olen hyvin toimeentuleva enkä voisi kuvitellakaan laittavani äitiäni maksamaan kulujani, kun itselläni on varmaan kolme kertaa isommat tulot.

Ja olen melkoisen varma, etteivät aloittajan kaverit puhuneet tämän kaltaisesta tilanteesta. 

Vierailija
77/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä et ottaisi vastaan rahaa,  jos vanhempasi olisivat monimiljonäärejä, ja haluaisivat siirtää sinulle jo eläessään esim puoli miljoonaa? Jos ottaisit vastaan, älä ole tekopyhä. Miksipä et ottaisi? Ei se olisi keneltäkään pois, ja mahdollistaisi sinulle mukavamman elämän. 

Vierailija
78/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outo ajatusmalli. Itselläni lapset vielä opiskelevat. Maksan heidän puolestaan lähes kaiken kun olemme yhdessä reissussa. Mutta tämä on oma valintani, minun on mahdollista maksaa. Lapset aina kiittävät ja välillä tarjoavat minulle esim. Kahvia tms. Osan ostoksistaan myös maksavat itse. Olen myös sanonut heille, että kun valmistuvat ja menevät töihin, niin sitten katsomme tilanteen uudelleen.

Vierailija
79/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas jälleen kerran täysin haista paska aloitus. Jos haluavat maksaa niin kuin minun isäni niin kenelle se on ongelma?

Kasva aikuiseksi!

Vierailija
80/94 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei tarvi maksaa. 

Sinulle ei ole tuttua että ei halua lähipiiriin ihmisiä jotka eivät vaikuta itselle sopivalta seuralta elämänarvojen perusteella? Omasta mielestäni keskustelussa suhtautuminen omiin vanhempiin oli kylmä ja materialistinen. Toki siihen voi olla montaa syytä mutta minusta heidän tyyli puhua ja moralisoida vanhempia ja toisten vanhempia, oli kummallista ja kylmää. Tämä oli ihan ynnäys myös moniin edellisiin juttuihin mistä tullut olo että onko nämä ihmiset itselle epäsopivaa seuraa

Silloin kun vanhemmat minua vielä kasvattivat elettiin ihan irl elämää. Keskustelut käytiin ihan kasvokkain ilman somea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi