Olenko väärässä että tämä oli mielestäni törkeä keskustelu omista vanhemmista ?
Yhdessä naisporukassa yksi nainen sitä mieltä että vanhempien pitäisi aina maksaa kaikki , pitkälle aikuisikäänkin saakka. Eli olin porukassa, kaikki oli kolmekymppisiä naisia joiden mielestä aina kun on vanhempien seurassa omien vanhempien kuuluu maksaa kaikki. Jos ovat hyviä isiä ja äitejä.
Olin ainoa porukassa joka oli eri mieltä että sitten kun on kunnolla aikuistunut ja tienaa omat rahat, tai saa omia rahoja esim.Kelasta, vanhempien ei kuulu maksaa ja olla maksumiehiä ja silti voivat olla hyviä vanhempia. Muiden mielestä vanhemmat eivät ole rakastavia ja hyviä, jos heidän seurassa joutuu maksaa menoja ja juttuja omasta pussista.
Tekee mieli kysyä mitä mieltä muut on?
Mulle tuli itselle olo etten enää halua olla näiden naisten kans tekemisissä. Tuli itselle olo että röyhkeää ja kummallista.
Asenne tuntui niin julkealta. Yksi sanoi että jos vanhemmat joka tapauksessa joskus kuolee niin mitä väliä että he jo elinaikanaan maksaa asioita aina kun on heidän seurassa... 😬 kun kuitenkin perinnönkin heiltä joskus saa.
Kommentit (94)
Minusta on törkeämpää leveillä sillä että maksaa itse kun on saanut vanhemmiltaan perinnön.
Mun äiti on pienituloinen eläkeläinen eikä hän maksa mitään minun menojani. Jos lapseni on siellä hoidossa, hän ostaa hänelle ruokaa ja vaikka lipun museoon. Yleensä mä yritän maksaa hänen juttujaan, jos mennään vaikka yhdessä lounaalle. Toivoisin olevani hyvätuloisempi tai muuten säästäväisempi, että voisin auttaa häntä enemmän.
Mun mielestä on ylipäänsä muutenkin outoa odottaa toisen maksavan kaikki toisen ihmisen kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan suurin osa ihmisistä ajattelee vaikka eivät sanoisi ääneen. Ei äidin ja isän kanssa mihinkään lähdetä yhdessä ellei siitä ole jotakin (taloudellista) hyötyä. Jos saa ilmaisen matkan ja ylläpidon niin voihan sitä lähteä vaikka muuten ei vanhempien seura kiinnostaisikkaan. Jos maksetaan itse niin valitaan itse myös seura.
Itselle tuli olo ettei nää naiset ole kunnolla kasvaneet aikuiseksi.
-ap
Miksi mollaat näitä ihmisiä?
Ei se ole mollaamista että sanoo ettei ole kunnolla kasvanut aikuiseksi. Jos ei ole. Minusta aikuisuuteen kuuluu se että ei ole mielessäkään että olet enää etuoikeutettu rajattomaan pääsyyn vanhempiesi kukkarolle.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Noinhan suurin osa ihmisistä ajattelee vaikka eivät sanoisi ääneen. Ei äidin ja isän kanssa mihinkään lähdetä yhdessä ellei siitä ole jotakin (taloudellista) hyötyä. Jos saa ilmaisen matkan ja ylläpidon niin voihan sitä lähteä vaikka muuten ei vanhempien seura kiinnostaisikkaan. Jos maksetaan itse niin valitaan itse myös seura.
Mun mielestä toi on outo ajattelutapa ja ihmettelen, jos suurin osa ajattelee noin. Mä menen äitini kanssa shoppailemaan, koska mun mielestä on kiva mennä hänen kanssaan katselemaan kauppoja. Olen pari kertaa käynyt äitini kanssa matkalla (molemmat maksoi omat lippunsa ja hotellinsa), koska musta on kiva mennä hänen kanssaan lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ei se ole mollaamista että sanoo ettei ole kunnolla kasvanut aikuiseksi. Jos ei ole. Minusta aikuisuuteen kuuluu se että ei ole mielessäkään että olet enää etuoikeutettu rajattomaan pääsyyn vanhempiesi kukkarolle.
-ap
Ja miksi mielipitellääsi on mitään arvoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en maksaisi aikuisten lasten kuluja vaikkapa yhteisellä lomalla? En näe tuossa mitään ongelmaa.
Ihan vaikka kasvattaaksesi lastesi vastuuta omasta rahankäytöstään ja itsenäisyydestään. Vai etkö halua, että lapsesi itsenäistyvät ja pärjäävät ilman sinuakin?
Rahaahan lapset on oppineet kyllä käyttämään. Enemmän tuolla vanhempi ostetaan aikaa lastensa seurassa. Kun lapsi käyttää rahaa itse lomaan hän tuskin lähtee vanhempiensa kanssa lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Tuskinpa nuokaan oikeasti niin ajattelet. Taisit vain provosoitua siitä, kun kertoivat, että heidän vanhempansa maksaa noita juttuja ihan mielellään, eivätkä he aina yritä tuputtaa vanhemmille omia rahojaan.
Olen se vanhempi, eläkkeellä. En todellakaan maksa kaikkea, kun tapaamme lasten ja perheittensä kanssa. Tienaavat enemmän kuin mitä minä saan eläkettä. Joskus voin tarjota lounaan tms. Mökillä esim. jaamme/sovimme ruokakustannukset etukäteen. Ei nyt euron tarkkuudella, mutta vuorosysteemillä.
Minulla on omaisuutta ja hyvä palkka, tietenkin autan lapsiani, koska he perivät minut joka tapauksessa aikanaan. Ei minulla ole enää tarvetta säästää lisää verottajan iloksi.
Eiköhän yleisempää ole, että vanhemmat itse tarjoutuvat maksamaan lapsilleen näitä. Sinäkä muka aina olet torjumassa että ei, ei, minä maksan itse, koska olen aikuinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Siis lue uusiksi aloitus. Missään ei ole lukenut että heidän vanhemmat maksaa mielellään. Vaan olen kertonut että mistä oli yleisesti puhe. 🥲
-ap
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän yleisempää ole, että vanhemmat itse tarjoutuvat maksamaan lapsilleen näitä. Sinäkä muka aina olet torjumassa että ei, ei, minä maksan itse, koska olen aikuinen?
Siis sinä et ole lukenut aloitusta. Puhe oli siitä että heidän mielestään se on kuin sääntö että vanhempien kuuluu aina maksaa ja jos eivät maksa, ovat huonoja vanhempia.
Et taida ymmärtää kunnolla suomea.
Joo ei tarvi maksaa.
Itselleni suurempi hämmennys tässä on tuo "en halua olla enää tekemisissä". Siis mielipide, joka ei sun elämää kosketa millään tavalla, eikä ole edes millään muotoa yleisesti ottaenkaan "radikaali", on sellainen kynnys, jonka vuoksi laitat välit poikki?
Älä ap välitä. Mä olen 100% varma että vähintään yksi kommentoija on jus tuollanen mamman helmoissa loisiva apina joka kokee että mamman velvollisuus on hänestä huolehtia. Siksi hän ei tiedä mistä puhut.
Ei kaikilla vanhemmilla ole varaa aikuisten lasten tukemiseen. Olen vierestä seurannut, kun pienillä eläkkeillä oleva pariskunta kestitsee viikonloppuisin lapsensa perhettä. Sen jälkeen ovat loppukuun tiukoilla.
Eivät kehtaa tai halua sanoa, ettei olisi varaa.
Itse kun kävin canhempua tervehtimässä, vein aina ruuat koko porukalle mennessäni. Olivat minut ylioppilaaksi asti kuitenkin kouluttaneet.
Nykyään röyhkeys ja tyhmyys on rajatonta.
Komppaan ap.tä, tunnen muutamankin tapauksen , jossa vanhemmat ylpeänä ilmoittaa kun aikuiset lapset lähtivät heidän kanssaan lomamatkalle, kun totuus on se , että eiväthän nämä lähes kolmekymppiset todellakaan lähtisi vanhempiensa kanssa "luxus"lomalle, mutta persaukisia kun ovat, niin lähtevät. Lomailevat sitten myrtsin näköisenä kännykät kourassa jossain yhteiskuvissa.
Vaikka itselläni olikin hyvät välit vanhempiini, niin en todellakaan nuorena bilehileenä olisi lähtenyt vanhempieni kanssa lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en maksaisi aikuisten lasten kuluja vaikkapa yhteisellä lomalla? En näe tuossa mitään ongelmaa.
Ihan vaikka kasvattaaksesi lastesi vastuuta omasta rahankäytöstään ja itsenäisyydestään. Vai etkö halua, että lapsesi itsenäistyvät ja pärjäävät ilman sinuakin?
Tässä puhuttiin noin kolmekymppisistä, eiköhän se kasvatus ja itsenäistyminen olisi silloin jo pitänyt tapahtua. Jos vanhempi on paremmassa taloudellisessa asemassa niin en näe mitä pahaa siinä on jos välillä halutessaan hemmottelee jälkikasvuaan noin. Eri asia tietysti jos vanhempi joutuu kovinkin tarkasti itse laskemaan rahojaan. Eikä se missään nimessä pitäisi olla automaatio vaikka olisi mistä miljonääriperheestä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä toi on outo ajattelutapa ja ihmettelen, jos suurin osa ajattelee noin. Mä menen äitini kanssa shoppailemaan, koska mun mielestä on kiva mennä hänen kanssaan katselemaan kauppoja. Olen pari kertaa käynyt äitini kanssa matkalla (molemmat maksoi omat lippunsa ja hotellinsa), koska musta on kiva mennä hänen kanssaan lomalle.
Mietin kanssa että onpa kummalliset suhteet omiin vanhempiin jos tosiaan noin on.
Vanhempani olivat hyvätuloisia ja työelämässä lähes koko työikänsä. Jos olin heillä kylässä/yötä, niin en todellakaan maksanut mitään tarjoiluista.
En juurikaan matkustellut tai shoppaillut heidän kanssaan. Menetin ensimmäisen oåiskeluvuoden opintorahan heidän tulojensa takia, kärvistelin pelkän opintolainan turvin. Vanhemmat eivät käsittäneet miten niin eivät rahat riitä. Tätä on vaikea ymmärtää edes nyt jo itse opiskelijan äitinä. Omaa lastani en sellaiseen tilanteeseen pistä.
Millä tavalla sitä tarvii erikseen kasvattaa? Esimerkiksi pienituloinen työssäkäyvä aikuinen lapsi ei muutu sillä sekunnilla parempituloiseksi. Tästä huolimatta voi hoitaa raha-asiansa oikein mallikkaasti.