Ozempicin lopetus. (Älkää lukeko, jos ette halua kuulla.) 😭😭😭 Kamala pettymys, hyvästi kevyt elämä... Jo 18 kg noussut paino.
Lopetin Ozempicin keväällä, koska sitä ei ole tarkoitettu pysyvään käyttöön.
No ette varmaan halua kuulla miten minullekin on käynyt Ozempicin lopetuksen jälkeen... 😢 Ja älkää huudelko onko pakko taas syödä itsensä läskiksi, kun ette tiedä miten huono olo ja miten hirveä nälkä taas jäytää 24/7. Siis oikeasti herään yölläkin syömään, koska muuten en saa unta ja kuitenkin kohta syön senkin edestä.
Puntari lähti tänään häkkivarastoon, koska en enää halua nähdä että painoni on noussut jo 18 kg. Huomasin kyllä pukiessani että kiloja taas tulee, mutta lukema masensi minut täysin.
Mutta surettaa jättää kevyt elämä, energisyys, hyvä mieliala, kivuttomuus, tuttavien kehut ja ihanat vaatteet. Ihan melkein itkettää. 😭
Ozempic oli minulle unelmatrippi.
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Näin siinä käy kun yrittää oikaista. Lääkkeillä kun hoitaa asioita niin lopputulos on tämmöinen.
Vähän sama kuin hoitaisi kroonista hermokipua lääkkeillä. Oire palaa takaisin kun lääkityksen lopettaa. Sitähän sinä halusit sanoa..
Vierailija kirjoitti:
Tämä on epäsuosittu mielipide, mutta toteanpa silti, että laihduttaminen tehdään ensisijaisesti pään sisällä. Jollei ole diabeetikko, voi ihan rauhassa nähdä nälkää vaikka päiväkausia. Mitään fyysistä vahinkoa siitä ei seuraa. Jokainen ihminen pystyy halutessaan sietämään näläntunnetta muutaman tunnin. Mutta kaikki eivät halua.
Minullakin on juuri nyt nälkä. Söin lounaan puoli kahdentoista aikaan ja päivällinen on neljän maissa. Aika moni ottaisi jotain välipalaa, ettei tarvitse pientäkään nälkää kestää yhtään. Minä juon vettä, valmistan päivällisen ja syön, kun on ruoka-aika.
Iltaisin nukkumaan mennessä on yleensä nälkä, koska pyrin syömään viimeisen kerran viimeistään seiskan korvilla. Vedänkö jotain palaa, ettei tarvitse mennä vatsa kurnien nukkumaan? En. Alanko aamulla ensitöikseni lappaa ruokaa kitusiin? En. Käyn lenkillä, juon kahvit, syön aamupalan 3-4 tunnin päästä heräämisestä. Tänään lounas oli päivän ensimmäinen ateria, kun en ehtinyt aikaisemmin syödä.
Tekeekö mun mieli syödä useammin/enemmän? Totta hitossa tekee! Mutta kun ei sillä tavalla laihdu, että koko ajan tuuppaa ruokaa koneeseen. Jos haluaa laihtua ja pysyä normaalipainoisena, nälkää on pakko sietää ja mielitekoja on pakko jättää toteuttamatta. Ja se tapahtuu pään sisällä.
Minä olin hoikka siihen asti kunnes aloitin ensimmäisen laihdutuskuurin. Mitä enemmän laihdutin, sitä enemmän lihoin. Ja mitä enemmän lihoin, sitä sitkeämmin laihdutin. Sillä sain vain aineenvaihdunnan sekaisin.
Laihdutuslääkkeellä sain tilanteen korjaantumaan. 2 vuotta söin laihdutuslääkkeitä. Sillä pääsin laihduttamisesta euroon, eikä paino enää noussut takaisin vaikka lopetin lääkkeen syömisen.
Laihdutuslääkkeet pelastivat elämäni.
Jos vetää donitsii, pitää juosta maratoni, ainakin vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Tietämättömille tiedoksi, että Ozempic lisää kylläisyyshormonin määrää ihmisellä, jolla sitä normaalisti erittyy liian vähän. Ei voi siis sanoa että miksi syöt. Me joilla kylläisyyshormonia erittyy normaalisti, me voimme tehdä noin. Sellaisella jolla sitä ei erity tarpeeksi, olo on kuin jatkuvassa nälänhädässä. Ruokaa miettii koko ajan. Emme ole tasa-arvoisia tässä asiassa.
Ja ap. Joudut syömään tuota lääkettä loppu elämäsi. Tuskin kylläisyyshormonia on yhtäkkiä alkanut luonnollisesti kehittymään kehossasi normaaliin tapaan.
Sitä kylläisyyshormonien erittymistä parantaa elintapojen parantaminen ja laihtuminen. Onhan se vaikeaa, kun on kokoajan nälkä ja vaatii pitkäjänteistä työtä, mutta tilannetta on suurimmalla osalla mahdollista parantaa myös ilman ozempicia. Vain harvalla ylipainoisista kylläisyyshormonia oikeasti erittyy (ja on aina erittynyt) liian vähän ja näille ihmisille ei elintapamuutos auta, mutta valtaosalla eirtys on häiriintynyt elintapojen vuoksi ja on niitä muuttamalla mahdollista korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietämättömille tiedoksi, että Ozempic lisää kylläisyyshormonin määrää ihmisellä, jolla sitä normaalisti erittyy liian vähän. Ei voi siis sanoa että miksi syöt. Me joilla kylläisyyshormonia erittyy normaalisti, me voimme tehdä noin. Sellaisella jolla sitä ei erity tarpeeksi, olo on kuin jatkuvassa nälänhädässä. Ruokaa miettii koko ajan. Emme ole tasa-arvoisia tässä asiassa.
Ja ap. Joudut syömään tuota lääkettä loppu elämäsi. Tuskin kylläisyyshormonia on yhtäkkiä alkanut luonnollisesti kehittymään kehossasi normaaliin tapaan.
Eikös se vaikuta myös alentavasti verensokeriin? Myös matalahiilihydraattinen ruokavalio voi auttaa.
Tai lihaskuntoharjoittelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäis varmaan puhua lääkärisi kanssa. On ollut puhetta että nää laihdutuslääkkeet on pysyviä, niitä käytetään koko loppuelämä
Miksi kukaan söisi kallista lääkettä koko loppuelämän kun ylipainosta pääsee elämäntapamuutoksella?
Kaikilla ei asiat toimi kehossa kuten sinulla. Näin dokumentin todella lihavasta lapsesta, joka itki nälkäänsä vähän väliä. Hänellä todettiin geneettinen poikkeama hormonitoiminnassa mikä aiheutti jatkuvan näläntunteen. Lihavuutta aiheuttavat myös monet lääkkeet, kilpirauhasongelmat, hormonaaliset muutokset, mielenterveysongelmat. Tietenkin suurin osa yksinkertaisesti syö liikaa, mutta jokin sen ylensyömisenkin aiheuttaa.
Noita geneettisiä poikkeamia on jotain alle 5% ylipainoisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäis varmaan puhua lääkärisi kanssa. On ollut puhetta että nää laihdutuslääkkeet on pysyviä, niitä käytetään koko loppuelämä
Miksi kukaan söisi kallista lääkettä koko loppuelämän kun ylipainosta pääsee elämäntapamuutoksella?
Kaikilla ei asiat toimi kehossa kuten sinulla. Näin dokumentin todella lihavasta lapsesta, joka itki nälkäänsä vähän väliä. Hänellä todettiin geneettinen poikkeama hormonitoiminnassa mikä aiheutti jatkuvan näläntunteen. Lihavuutta aiheuttavat myös monet lääkkeet, kilpirauhasongelmat, hormonaaliset muutokset, mielenterveysongelmat. Tietenkin suurin osa yksinkertaisesti syö liikaa, mutta jokin sen ylensyömisenkin aiheuttaa.
Noita geneettisiä poikkeamia on jotain alle 5% ylipainoisista.
Ei ees promillen verran , nuo on niin ääritapauksia .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee yöksi isoon pulloon valmiiksi hedelmä/vihannessmoothie, lisää vähän proteiinijauhoa. Toimi mulla. Tsemppiä!
siinä kunnon sokeripommi, ei ihme että paino nousee!
Todellakin. Normaalipainoinen ihminen ei mätä isoa pulloa smiothieta yön aikana!
Ap:n pitää opetella sietämään nälkää ja syömään terveellisellä tavalla: ei ole normaalia, että ihminen menee yöllä syömään. Tai siis jos menee, kyllähän hån lihoo.
Opettele normaalia areriarytmi äläkä edes yritä täyttää venynyttä vatsalaukkuasi. Vatsa myös pienenee ellet venytä sitä jatkuvasti tällä tyylillä, jossa kiskotaan esim hirveitä määriä juomaa. Mene myös lääkäriin, jos et pysty pääsemään pieniin annoskokoihin ja viisi ateriaa päivässä -tyyppiseen rytmiin (aamupala, lounas, välipala, iltaruoka, kevyt iltapala).
Kuka syö 5 kertaa päivässä? Lapset varmasti joo, mutta aikuiset?
Itse syön 2-3 kertaa päivässä, maltillisia annoksia.
Mitä jos kaikki maailmassa ei olekaan juuri kuin sinä, jokaisella on omat haasteensa elämssä. Vai onko sulla elämässä kaikki vain niin selkeää kuin oppikirjasta?
Monelle voi 5 aterian rytmi olla todella hyvä tavoite ja elämänmuutos, jos pystyy lopettamaan jatkuvan laiduntamisen ja napostelun, ja siirtymään säännölliseen ateriarytmiin. Niin luuletko, että joku kaipaa sua besserwisseröimään?
varmaan ratkaisevaa on ensin löytää ateriarytmi, lopettaa napostelu ja oppia koostamaan oikeanlaiset ateriat.
Jotenkin käsittämätöntä, että joillakin elimistö kykenee vain keräämään rasvaa, mutta ei polttamaan sitä...
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin käsittämätöntä, että joillakin elimistö kykenee vain keräämään rasvaa, mutta ei polttamaan sitä...
Älä sä mieti noin vaikeita, kun ei sulla ole päätä siihen. Tiedät sen itsekin, ettet ole älykäs.
Minulla on ikää 50. Nuorena olin aina hoikka, jopa alipainoinen. Parikymppisenä puhkesi kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka jälkeen painonhallinta on ollut vaikeaa. Tilannetta pahentaa passiivinen istumatyö ja stressi. Koko aikuisikäni olen jojoillut. Olen useampaan kertaan pudottanut suuria määriä, jopa 25 kg. Osaan tehdä fiksuja ruokavalintoja. Siedän nälkää ja minulla on itsekuria painonpudotuksen ajaksi. Jostain syystä en kuitenkaan osaa pitää sitä pois. Syön ilmeisesti kulutukseeni nähden pari sataa - muutama sata kaloria liikaa, mikä johtaa siihen, että kilot palaavat muutamassa vuodessa.
Kun paino kipusi korkeimmilleen, 107 kiloon, pyysin apua työterveyshuollosta. Olen vielä terve, mutta kuinka kauan sitä olisin? Aloitin Ozempicin painonhallinnan tueksi. Olen nyt 7 viikon ajan käyttänyt sitä, ja paino on pudonnut 7 kiloa. Syön riittävän usein, syön joka aterialla proteiinia ja paljon kasviksia, juon riittävästi, vältän epäterveellisiä ruokia tai herkkuja. Kaikkea sellaista siis, jota painonhallinnassa suositellaan. Olen ollut yllättynyt siitä, kuinka nopeasti ns. ruokahäly vaimeni. Syöminen ei hallitse ajatuksia, jatkuvia mielitekoja ei ole ja annoskoot on helppoa pitää sopivina. Voisin kuvitella pääseväni tavoitepainoon (alle 70 kg) noin vuodessa.
Todennäköisesti kuitenkin tarvitsen lääkkeen painonhallinnan tueksi pysyvästi, koska 30 vuoden aikana en ole painonhallinnassa muuten onnistunut. Olen kuitenkin valmis siihen, jos sillä tavalla pysyn mahdollisimman pitkään terveenä ja toimintakykyisenä.
Mulla on noin 10-12 kg ylimääräistä. Tulivat raskauksien aikana näköjään jäädäkseen. Ei paljoa ylimääräistä, mutta olen halunnut siitä "aina" eroon. Ei vaan lähde. Paino on pysynyt likimain samana ehkä 15 vuotta. Mietin, että sopisiko lyhytaikainen ozempic tähän? Saisin nuo kilot pois ja lopettaisin sitten. Mulla on kuitenkin painonhallinta hallussa. Laihdutus ei. Ja saako tämmöiseen tarpeeseen reseptin?
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/terveyslaihdutusvalmennus
Halvempi ja vaarattomampi kuin Ozempic. Ja varmasti tuloksekkaampi.
No ei ollut. Tuossa valmennuksen ongelma on se, että kuten moni muukin etävalmennus, se jättää ihmisen aika yksin jos hänellä ei ole mitään muita tukiverkkoja.
Kaikkein vaikeinta painonpudotuksessa on muuttaa olemassa olevat rutiinit normaalipainoa tukeviksi ja mitä enemmän ihmisellä on koettuja esteitä, sitä vaikeampaa se on. Oli kyse sitten nälästä, ajanhallinnasta, mielenterveyteen liittyvistä ongelmista, itseohjautuvuuden ongelmista tai vaikka yksinäisyydestä ja tuen puutteesta. Jos Ozempic (tai joku muu lihavuuden hoitoon käytetty lääke) purkaa edes joitakin näitä esteitä, senhän pitäisi olla vain positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ikää 50. Nuorena olin aina hoikka, jopa alipainoinen. Parikymppisenä puhkesi kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka jälkeen painonhallinta on ollut vaikeaa. Tilannetta pahentaa passiivinen istumatyö ja stressi. Koko aikuisikäni olen jojoillut. Olen useampaan kertaan pudottanut suuria määriä, jopa 25 kg. Osaan tehdä fiksuja ruokavalintoja. Siedän nälkää ja minulla on itsekuria painonpudotuksen ajaksi. Jostain syystä en kuitenkaan osaa pitää sitä pois. Syön ilmeisesti kulutukseeni nähden pari sataa - muutama sata kaloria liikaa, mikä johtaa siihen, että kilot palaavat muutamassa vuodessa.
Kun paino kipusi korkeimmilleen, 107 kiloon, pyysin apua työterveyshuollosta. Olen vielä terve, mutta kuinka kauan sitä olisin? Aloitin Ozempicin painonhallinnan tueksi. Olen nyt 7 viikon ajan käyttänyt sitä, ja paino on pudonnut 7 kiloa. Syön riittävän usein, syön joka aterialla proteiinia ja paljon kasviksia, juon riittävästi, vältän epäterveellisiä ruokia tai herkkuja. Kaikkea sellaista siis, jota painonhallinnassa suositellaan. Olen ollut yllättynyt siitä, kuinka nopeasti ns. ruokahäly vaimeni. Syöminen ei hallitse ajatuksia, jatkuvia mielitekoja ei ole ja annoskoot on helppoa pitää sopivina. Voisin kuvitella pääseväni tavoitepainoon (alle 70 kg) noin vuodessa.
Todennäköisesti kuitenkin tarvitsen lääkkeen painonhallinnan tueksi pysyvästi, koska 30 vuoden aikana en ole painonhallinnassa muuten onnistunut. Olen kuitenkin valmis siihen, jos sillä tavalla pysyn mahdollisimman pitkään terveenä ja toimintakykyisenä.
Varaudu kuitenkin sinäkin siihen, että joudut lopettamaan laihdutuslääkityksen sivuvaikutuksien takia. Sen jälkeen lihotat itsesi uuteen painoennätykseen ja terveytesi menee huonommaksi kuin koskaan. Ikävä kyllä.
Pitäis vaan saada oma pääkoppa kuntoon että saisi olla aidosti hoikka eikä vain lääkityksellä vaan ei ole helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on noin 10-12 kg ylimääräistä. Tulivat raskauksien aikana näköjään jäädäkseen. Ei paljoa ylimääräistä, mutta olen halunnut siitä "aina" eroon. Ei vaan lähde. Paino on pysynyt likimain samana ehkä 15 vuotta. Mietin, että sopisiko lyhytaikainen ozempic tähän? Saisin nuo kilot pois ja lopettaisin sitten. Mulla on kuitenkin painonhallinta hallussa. Laihdutus ei. Ja saako tämmöiseen tarpeeseen reseptin?
On toi kuule todella ikävää elämää kantaa 10 - 12 kg täysin turhaa kuormaa mukana mihin sitten meneekin. Siihen päälle sitten kaikki ongelmat mitä moinen ylimääräinen rasva aiheuttaa.
Kokeilepas kantaa 10 - 12 kg painavaa laukkua mukanasi ja laskea se sitten pois. Huomaat varmasti eron! Ajattele, että saisit saman verran pois nykyisestä olostasi.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tästä oo moni varoittanut. Lääke ei ole hyvä ratkaisu. Elämäntavat pitää muuttaa. Salille ja ota sieltä personal trainer.
Uudemmat tutkimukset maalaavat toisenlaista kuvaa. Ihmisen aivot tahtovat kovasti pitää kiinni saavutetuista eduista, kuten painon nousu. Painon noustessa kylläisyyttä säätelevien hormonien tuotanto/toiminta takkuaa. Tästä syystä ylipainoisille suositellaan lääkityshoitoa, jotta aivot saisivat viestiä kylläisyydestä. Hoito pitäisi olla vähintään 2-3 vuotta ja joillekin ihmisille suositellaan lopun elämän lääkehoitoa.
Jotenkin tosi naurettavaa, että niinkin yksinkertainen asia kuin itsensä lihottamatta jättäminen on monille nykyihmisille niin mahdottoman vaikeaa. 🤣🤣🤣!!!!
Mistähän porukka oikein on mennyt sekaisin??
Hyvä kun lopetit. Tällä lääkkeellä on todella pahoja sivuvaikutuksia, jotka vie lopullisesti terveyden. Sitä et halua. Nyt koeta liikkua paljon, juo vettä ja tee itsellesi suunnitelma kuinka syöt päivän aikana. Itse olen syönyt 2 aterialla päivässä kaurapuuroa, se vie nälän todella tehokkaasti. Sitä voi vetää niin paljon kuin haluaa, niin ei haittaa. Siinä on paljon kuitua ja kaikkea hyvää josta kroppa vaan kiittää.