Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minja Koskela hermostui uimataitokeskustelusta

Vierailija
22.07.2025 |

Koskela näkee ras.ismia tässäkin. Ei ole sattumaa, että näitä sattuu eniten ma.muille. En vastusta monikielisiä varoituskylttejä mutta pitäisi puuttua juurisyihin kuten ma-mujen integroimiseen yhteiskuntaan. Suomen kielen osaaminen on osa tätä. Uimataidon opettaminen on vanhempien vastuulla, ei koulujen, joiden resurssit eivät riitä.

Kommentit (249)

Vierailija
41/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tässä on koronaa syyttää. 

Ei silloin meret eikä järvet kuivuneet 🤦

Tekosyitä..

Vierailija
42/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulkkipalvelut estävät kielen oppimisen. Jokainen tulija oppii suomenkielen  kahdessa vuodessa, jos haluaa sopeutua ja tehdä töitä.

Ei kukaan tule tarjoamaan tulkkipalveluita suomalaiselle, joka muuttaa vaikka Kiinaan. Itse on sopeuduttava ja  opeteltava, jos haluaa selviytyä.

Suomessa tulijoiden ei tarvitse selviytyä eikä sopeutua, kun kaikki tuodaan eteen. Vasta tehtii selkokieliset kela hakemukset heille. Eikö voitaisi jo vaatia toimimaan suomenkielellä tai sitten jää hakemukset hakematta 

Hölynpölyä. Mistä tiedät, kuka oppii helposti ja koska hän on tullut tänne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa oli ennen uimakoulu, ja miksi on niin vaikeaa tulostaa yksi lappu googlekääntäjällä esim arabiaksi siihen ilmoitus taululle ? 

Mikä tämä juttu on kun puhutaan että Suomessa koulu järjestää uimaopetuksen?

Mä kävin koulut 80-90 luvulla, uimassa käytiin pari kertaa mutta oletus oli että osaat uida, ei siellä ketään opetettu uimaan.

Minäkin kävi ysärillä koulua ja kyllä meille ihan opetettiin uintia. Meillä oli jopa alakoululla oma uima-allas. Minut oli kyllä laitettu uimakouluun jo reilusti ennen esikouluikää ja sain vain huvikseni polskia altaassa kun muita opetettiin. Toki ennen sitä uimataito piti näyttää opettajalle.

Oma 2008 syntynyt lapseni sai myös uimaopetusta ihan yläastetta myöten.

Vierailija
44/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkkipalvelut estävät kielen oppimisen. Jokainen tulija oppii suomenkielen  kahdessa vuodessa, jos haluaa sopeutua ja tehdä töitä.

Ei kukaan tule tarjoamaan tulkkipalveluita suomalaiselle, joka muuttaa vaikka Kiinaan. Itse on sopeuduttava ja  opeteltava, jos haluaa selviytyä.

Suomessa tulijoiden ei tarvitse selviytyä eikä sopeutua, kun kaikki tuodaan eteen. Vasta tehtii selkokieliset kela hakemukset heille. Eikö voitaisi jo vaatia toimimaan suomenkielellä tai sitten jää hakemukset hakematta 

Jos ei opi, niin maasta pois. Niin yksinkertaista se on.

Vierailija
45/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa oli ennen uimakoulu, ja miksi on niin vaikeaa tulostaa yksi lappu googlekääntäjällä esim arabiaksi siihen ilmoitus taululle ? 

Minäkin kannatan tälläistä, mikä ihmeellistä tässä nyt olisi, vaikkei jossain muussa maassa oliskaan, rasisteja ketju täynnä ilmeisesti.

Rasistista yleistämistä olettaa että kaikki puhuisivat sitä Arabiaa mitä Google kääntäjä käyttää. Esim kamelia tarkoittavaa sanaa on arabian kielessä noin kolme tuhatta eri muotoa.

Ja toisekseen, jos kaupunki kirjoittaa jonkun lapun seinälle, siinä on virkamiesvastuu eli se on virallinen dokumentti eikä mikään hiton heippalappu.

En usko, että siinä lapussa tarvitsee mainita kamelia.

Ja aina voi laittaa vaikka ihan kuvan, jos se tuntuu välttämättömälle.

Vierailija
46/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan suomea ja välillä suoraan sanoen ihmettelen, miten vaikeaa oppiminen voi olla. Päivästä toiseen jauhetaan samaa, ihan arkipäivän asioita, mutta millään ei voi oppia vaikkapa syön ja juon -verbejä käyttämään oikeinpäin. Tuntuu, että on ihan kisa, kuka huonoiten oppii. On toisenlaisiakin oppijoita, jotka oppivat ja joilla on selvästi motivaatio. Mutta, tuli mieleeni kun jossain sanottiin, että ehkä aikuiset ajattelevat, että lapset oppii siellä vedessä uimaan ilman opettelua, että samalla menetelmällä opiskellaan kieltä. Tekemättä mitään asian eteen. En usko minkäänkielisiin kyltteihin, koska tietyt ihmiset eivät millään tavalla huomioi niitä. 

Myös ihmettelen, miksi omanmaalaiset järjestöt eivät auta selvitymisessä Suomessa. Monessa muussakin asiassa tämä sama, ja vaikka paljon ukrainalaisia Suomessa, heilläkään ei ole esim. kielenopiskeluun järjestäytymistä. Kuitenkin sitten suomen kursseilla pitäisi opettajan osata venäjää. 

Vierailija
47/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on katottava ensin minkä rotunen hukkuva lapsi on. Suomalaiset pelastetaan.

Onko sut otettu pompusta kiinni?

Vierailija
48/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä juttu on kun puhutaan että Suomessa koulu järjestää uimaopetuksen?

Mä kävin koulut 80-90 luvulla, uimassa käytiin pari kertaa mutta oletus oli että osaat uida, ei siellä ketään opetettu uimaan.

Minäkin kävi ysärillä koulua ja kyllä meille ihan opetettiin uintia. Meillä oli jopa alakoululla oma uima-allas. Minut oli kyllä laitettu uimakouluun jo reilusti ennen esikouluikää ja sain vain huvikseni polskia altaassa kun muita opetettiin. Toki ennen sitä uimataito piti näyttää opettajalle.

Oma 2008 syntynyt lapseni sai myös uimaopetusta ihan yläastetta myöten.

Minun ystäväni opetettiin 80-luvun lopulla erikseen vasta yläasteella. Siihen saakka hän tärisi altaan reunalla tai kahlaili lasten altaassa. 

Vierailija
49/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oppinut uimaan vanhempieni läsnäollessa sukulaisten mökkirannoilla. Omat lapseni olen itse opettanut uimaan, kun uimakoulut olivat aina täynnä. Ja tosiaan koulun kanssa myös sekä itse että lapset on uimassa käyty. 

Vierailija
50/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minja Koskelan mielestä elottomien lasten pelastaminen vedestä on rasistista. Väärin pelastettu. Jos kerran suurin osa pelastettavista on m-muuttajataustaisia, niin tietenkin kyseessä on ongelma, joka kulminoituu nimenomaan heihin. 

Voisihan tuota kylttien kirjoittamista kymmenellä kielellä kokeilla. Sittenhän sen näkisi, alkaisivatko m-muuttajavanhemmat valvoa lapsiaan tarkemmin sekä noukkia heidät vedestä, jos hukkumisvaara uhkaa. 

Entäpä jos m-muuttaja vanhemmilla on lukutaidon kanssa haasteita? Kirjoitetuilla kylteillä yhteiskunta vain pesisi kätensä vastuusta ja osoittaisi taas institutionaalista r asis miaan. Kylttien sijaan jokaiselle uimarannalle pitäisi saada yhteiskunnan kustannuksella kesäkuukausiksi päivittäin 8:00-24:00 paikalle Somalin, Arabian, Urdun, Pashtun jne jne kielien tulkit, jotka tulkkaisivat toiminta ohjeet kaikille rannalle saapuville kulttuurillis-etnillisten erityisryhmien edustajille.

terv: Edistyksellinen humanisti

Vierailija
51/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokainen kahdessa vuodessa oppii kielen, jos haluaa oppia. Eivät halua ja esim somaliäidit ovat sanoneet etteivät halua lastensa oppivan suomalaista kulttuuria. Nämä äidit eivät itse osaa suomenkieltä

Äitien on vaikea ehtiä sitä kieltä oppia, koska monet tulevat naimisiin Suomeen ja ekalla suomen kurssilla ollaan jo raskaana, ja kurssi keskeytyy. Sitten jos lapsia tulee lisää, jää se kielen oppiminen hyvin vajaaksi. 

Vierailija
52/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minja jälleen täysin oikeassa. Persut ( ja muut rasistit ) käänsivät tämän mmamu-kysymykseksi, jopa irvaillen, kun pitäisi keskittyä lasten uimataitoon ja valvontaan rannoilla. Kuvien jako maauimaloista ja rannoilta oli täysin tietoista vihapropagandaa.

Vierailija
53/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miksei vaikka somali-yhdistys itse painaisi "varotus lappuja "ja jakaisi tapahtumisaan

Kehtaatko sina vaatia somaleilta jotain hyödyllistä? No nyt on pokkaa. 

Menisit töihin vaikka siivoamaan, niin tapaisit montakin työssä käyvää sikäläistä. 

Vierailija
54/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minja jälleen täysin oikeassa. Persut ( ja muut rasistit ) käänsivät tämän mmamu-kysymykseksi, jopa irvaillen, kun pitäisi keskittyä lasten uimataitoon ja valvontaan rannoilla. Kuvien jako maauimaloista ja rannoilta oli täysin tietoista vihapropagandaa.

Oletko käynyt Lepuskin maauimalassa? Siellä käydessä huomaa, miksi keskustelu on kääntynyt tiettyyn suuntaan. 

Vierailija
55/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä ihmiset integroituvat yhteiskuntaan, kun täällä pyritään järjestämään kaikki asiat kotimaan kielellä?

Jos minä menen pakkolaisena vaikka Sudaniin, ohjeistetaanko siellä savoksi että "älä mene leijonan kitaan?" 

Oikean tiedon jakaminen omalla kielellä on parempi kuin, että ihmiset etsii tietonsa netistä omalla kielellä ja lähteet mitä sattuun. En kyllä nyt ihan tiedä mitä merkitystä sillä tässä on. Tarviiko ihmiset, minkään maalaiset, tosiaan erikseen tiedon siitä, että lapsi voi hukkua veteen. Jotenkin absurdia.

Vierailija
56/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minja näkee rasismia myös kuvista. Eikö hän pidä näkemästään, vai miksi pistää silmään? 

-Koskelan silmään ovat pistäneet erityisesti X:ssä jaetut kuvat uimapaikoilta, joissa näkyy runsaasti maahan muuttajia- 

Vierailija
57/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokainen kahdessa vuodessa oppii kielen, jos haluaa oppia. Eivät halua ja esim somaliäidit ovat sanoneet etteivät halua lastensa oppivan suomalaista kulttuuria. Nämä äidit eivät itse osaa suomenkieltä

Ensinnäkään kaikki eivät opi, toisekseen ihmisiä on moneen junaan. 

Vierailija
58/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä ihmiset integroituvat yhteiskuntaan, kun täällä pyritään järjestämään kaikki asiat kotimaan kielellä?

Jos minä menen pakkolaisena vaikka Sudaniin, ohjeistetaanko siellä savoksi että "älä mene leijonan kitaan?" 

Missään muualla ei ole tällaista yhteiskuntaa, joka on näin halukas luopumaan oman kielensä käytöstä.

Meillä ehdotetaan, että suomenkielinen työyhteisö vaihtaa työkieleksi englannin, jotta kaikki osaisivat kieltä yhtä vähän ja jokaiselle sattuisi väärinkäsityksiä siksi, ettei ymmärrä ohjeita.

Vierailija
59/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jokainen kahdessa vuodessa oppii kielen, jos haluaa oppia. Eivät halua ja esim somaliäidit ovat sanoneet etteivät halua lastensa oppivan suomalaista kult

Kielen oppiminen on nykyään älyttömän helppoa myös kotoa, jos haluaa. 

Vierailija
60/249 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valvonta kuuluu niille, jotka lapsen veteen päästävät. Päivänselvä asia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi