Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tulee avautuminen työttömyydestä

Vierailija
22.07.2025 |

Vattu mitä skeidaa. Jokainen euro pitää laittaa sivuun, kun ei uskalla tehdä mitään suurempia, kuin käydä ruokakaupassa ja sielläkin pihistellä. Kun ei voi tietää kuinka pitkään työttömyys jatkuu, joten jokainen euroa pitää käyttää harkitusti, ei mitään ylimääräistä. Joten tämä johtaa tylsyyteen, ei voi oikein mitään tehdä, ei matkustella josta pidän tosi paljon. 

Epävarmuus. Se on pahinta. Jos nyt joku soittaisi ja kertoisi, että olen saanut töitä ja voin aloittaa työt elokuun alussa, niin se jo helpottaisi, se tieto, että on töitä tulossa. Nyt en tiedä milloin saan töitä, vai saanko enää koskaan näin 36-vuotiaana. Onko se jo Suomessa ikäloppu. 

Se, että tässä murjussa pitää asua johon muutin työttömyyden alkaessa, ei ollut enää varaa edelliseen asuntoon jossa asuin. Ei ole varaa maksaa vuokraa joka oli 890 euroa + muut kulut kuten ruoka ja laskut. Hädin tuskin työttömyysetuus on tuota porrastuksen jälkeen. Jonkun verran säästössä, mutta säästöjä en ala peruselämiseen käyttämään kuten vuokraan tai ruokaan.

Ja mulla tulee ihan just itku, kun tää tilanne on ihan p"ska. Kesäkuussa jäin työttömäksi, ja joo tiedän ettei se ole vielä pitkä aika, mutta jotkut ihmiset on sanonut olleensa LinkedInissä työttömiä parikin vuotta. Muutamaan työhaastatteluun pääsin heti kesäkuussa, mutta heinäkuu ollut täysin hiljaista, ei yhtään yhteydenottoa työpaikoista joihin olen hakenut. Joka päivä odottanut, että soitettaisiin työhaastatteluun, mutta turhaan. En enää jaksa vahdata puhelinta. En ole käyttänyt LinkedIniä nyt hetkeen, kun sielläkin ihmiset vain kertoo, että eivät saa töitä ja luetellaan, että kuinka monta vuotta ollaan oltu työttömiä. En kaipaa negatiivisuutta, kun elämä muutenkin on jo sitä valmiiksi. 

Ei ole mitään alaa mitä haluaisin lähteä opiskelemaan ja kuitenkin jo kaksi ammattitutkintoa. Aluksi mietin, että lähdenkö opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi, mutta ala ei kiinnosta mutta töitä olisi. Työvoimatoimiston virkailija sanoi, että miettisin vielä, koska jos kiinnostusta ei ole niin opiskelu tulee olemaan tosi raskasta.

Yrittäjäksi minusta ei ole.

Jos oikeasti minäkin nyt olen työtön lukuisista työhakemuksista huolimatta, niin eikö se ole sama päättää itse omat päivänsä. Ei se tämäkään ole elämää, että jokainen päivä muistuttaa selviytyjät tv-sarjaa. En mä ole syntynyt tänne miksikään tv-tähdeksi / selviytyjät tähdeksi. 

Välillä jo miettinyt ulkomaille lähtöä jonkun Baronan kautta Espanjaan, kun palkkaavat välillä suomenkieltä puhuvia eri tehtäviin. Kielitaidossa olisi parantamisen varaan ja englanti on rallienglantia, kun pitäähän siellä paikallisia käytännön asioita kuitenkin hoitaa, joten se askarruttaa, että tulisinko heti maitojunalla takaisin, tai laittaisiko työnantaja heti pois.

Jotenkin tänään vain ärsyttää ja turhauttaa kaikki.

Kommentit (309)

Vierailija
161/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutto on kallista jo pelkästään Suomessa, kannattaa katsoa tai kysyä sellaisia joihin saa muutto paketin. Tai tyyliin hetken ilmainen majoitus. Suomessa ja Euroopassa on todella kallista tulee kuluja ja vakuus ehkä, voi olla myös terveysvakuutus ja jotkut työt sen tarjoaa, joissain myös lounas etu ja kuntosali. Itse en vielä lähtisi ellei olisi joku hyvä tarjous lisänä. Toisaalta muissa Pohjoismaissa voi saada työn ja asunnon ilman suurta vakuutta. Suomessa kehdataan pyytää jopa 3kk vakuuksia mini asunnoista. Joihin ei riitä raha jos työtön tai juuri työllistynyt. Täällä joutuu maksaa tuhansia vain muutosta. Alkaisi olla halvempi jo laivalippu ja muutto muualle. Harkitsen. 

Juuri suomessa se muuttaminen onkin kallista. Sillä rahalla muuttaa jo ulkomaille, paremman elämän toivossa. Ja jossa on muutakin töitä, kuin se että täytät työksesi cv:tä. Suomessa pyydetään röy

Vasta muutin. Hintaa tuli kaiken kaikkiaan vähän vajaa 2000 euroa. Kallista. Mutta tiedän, että Helsingissä voi maksaa kaikkiaan 3800-4000 euroa (sis. ensimmäisen kuukauden vuokran, vakuusvuokrat parilta kuukaudelta, pakettiauto + bensat, olen itse ottanut aina myös pyykkikoneenasennuksen ammattilaiselta).

Vierailija
162/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatukea taidetaan myöntää nykyään vain alle 25- ja yli 60-vuotiaiden pitkäaikaistyöttömien palkkaamiseen.

Onko tosiaankin näin? Siis uskomatonta, jos on. Sen myötä kaatuu kyllä ainakin omat haaveet päästä takaisin työelämään kiinni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ollut kuukauden työttömänä keskikesällä, ja nyt jo kasetti leviää. Kannattaa yrittää vähän rauhoittua, niin olo paranee.

Semmoista se oikeasti on. Vaikka monesti kuulee, että työttömät tykkää maata sohvalla. EI me tykätä.

Kuulostaa vähän provolta, että on heti ehtinyt muuttaa uuteen asuntoonkin. 

ansiosidonnainen porrastetaan jo 2 kuukauden päästä, maksaisitko siis itse vuokraa 890 euroa, epäilen. kukaan ei voi tietää saako milloin töitä

Miksi yleensäkään maksaa noin paljon vuokraa, jos siinä ei pysty asumaan kuukauttakaan työttömäksi jäämisen jälkeen? Eikö olisi ollut parempi asua jo alkuunsa halvemmassa ja säästää enemmän?  

Ai niin, kyseinen ihminen ei halua käyttää säästöjään, oli niitä miten paljon tahansa. No, eiköhän hän joudu tekemään niin jossain vaiheessa. 

Vierailija
164/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatukea taidetaan myöntää nykyään vain alle 25- ja yli 60-vuotiaiden pitkäaikaistyöttömien palkkaamiseen.

Onko tosiaankin näin? Siis uskomatonta, jos on. Sen myötä kaatuu kyllä ainakin omat haaveet päästä takaisin työelämään kiinni

Höpö höpö, ei tuohon ole mitään ikärajaa.

Vierailija
165/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viides kuukausi työttömänä alkaa. Nyt alkaa olla ne kriittisimmät ajat. Töitä on saatava parin kuukauden sisällä, tai muuten kutsuu ikuinen työttömyys näin 52 vuotiaana. Rekrytoijat ja algoritmit skippaa suoraan roskiin työhakemukset, joissa työttömyys on kestänyt yli 6 kuukautta. 

Jos ei mitään töitä löydy syyskuun loppuun mennessä, niin sitten pitää alkaa varmaan yrittäjäksi. Minulla olisi mahdollisuus saada myös vähemmistöosuus yhdestä toimivasta firmasta, jos vain saan rahoituksen kasaan. Se olisi vähäriskisempää hypätä jo toimivaan bisnekseen mukaan, kuin aloittaa itse alusta.

Vierailija
166/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutto on kallista jo pelkästään Suomessa, kannattaa katsoa tai kysyä sellaisia joihin saa muutto paketin. Tai tyyliin hetken ilmainen majoitus. Suomessa ja Euroopassa on todella kallista tulee kuluja ja vakuus ehkä, voi olla myös terveysvakuutus ja jotkut työt sen tarjoaa, joissain myös lounas etu ja kuntosali. Itse en vielä lähtisi ellei olisi joku hyvä tarjous lisänä. Toisaalta muissa Pohjoismaissa voi saada työn ja asunnon ilman suurta vakuutta. Suomessa kehdataan pyytää jopa 3kk vakuuksia mini asunnoista. Joihin ei riitä raha jos työtön tai juuri työllistynyt. Täällä joutuu maksaa tuhansia vain muutosta. Alkaisi olla halvempi jo laivalippu ja muutto muualle. Harkitsen. 

Juuri suomessa se muuttaminen onkin kallista. Sillä rahalla muuttaa jo ulkomaille, paremman elämän toivossa. Ja jossa on muutakin töitä, kuin se että

Jaahas, milläköhän työtön tuonkin kustantaisi. Kela maksaa ilmeisesti muuttoavustusta ruhtinaalliset 150eur

Vierailija
167/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ollut kuukauden työttömänä keskikesällä, ja nyt jo kasetti leviää. Kannattaa yrittää vähän rauhoittua, niin olo paranee.

Semmoista se oikeasti on. Vaikka monesti kuulee, että työttömät tykkää maata sohvalla. EI me tykätä.

Kuulostaa vähän provolta, että on heti ehtinyt muuttaa uuteen asuntoonkin. 

ansiosidonnainen porrastetaan jo 2 kuukauden päästä, maksaisitko siis itse vuokraa 890 euroa, epäilen. kukaan ei voi tietää saako milloin töitä

Miksi yleensäkään maksaa noin paljon vuokraa, jos siinä ei pysty asumaan kuukauttakaan työttömäksi jäämisen jälkeen? Eikö olisi ollut parempi asua jo alkuunsa halvemmassa ja säästää enemmän

Varmaan jokaisen oma asia miten asuu ja missä tilanteessa käyttää säästöjä. Et selvästikään asu Pääkaupunkiseudulla. Ehkä jossain maalla voi saada 500 eurolla asunnon.

Vierailija
168/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viides kuukausi työttömänä alkaa. Nyt alkaa olla ne kriittisimmät ajat. Töitä on saatava parin kuukauden sisällä, tai muuten kutsuu ikuinen työttömyys näin 52 vuotiaana. Rekrytoijat ja algoritmit skippaa suoraan roskiin työhakemukset, joissa työttömyys on kestänyt yli 6 kuukautta. 

Jos ei mitään töitä löydy syyskuun loppuun mennessä, niin sitten pitää alkaa varmaan yrittäjäksi. Minulla olisi mahdollisuus saada myös vähemmistöosuus yhdestä toimivasta firmasta, jos vain saan rahoituksen kasaan. Se olisi vähäriskisempää hypätä jo toimivaan bisnekseen mukaan, kuin aloittaa itse alusta.

Ei kai nyt niin oikeasti ole, että algoritmit ja rekrytoijat automaattisesti hylkäävät pitkäaikaistyöttömien hakemukset? Eihän tässä siinä tapauksessa kohta ole mitään toivoa työllistyä enää koskaan. Ja pitkäaikaistyöttömiä on kohta paljon. 

Vierailija
169/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri suomessa se muuttaminen onkin kallista. Sillä rahalla muuttaa jo ulkomaille, paremman elämän to

Jos vaan mahdollista, niin kannattaa aina töissä ollessa laittaa säästöön, ei ole enää varmoja työpaikkoja. Kuten ap on tehnyt, säästöön. En ole ikinä tehnyt työtä jossa palkka olisi 3000 euroa ja aina saanut säästöön jonkun verran pienestä nettopalkasta, mutta se on vaatinut sen että olen elänyt tosi minimaalisesti. Taloudellinen puskuri tuo kuitenkin korvaamatonta turvaa kriisien keskellä.

Vierailija
170/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan mahdollista, niin kannattaa aina töissä ollessa laittaa säästöön, ei ole enää varmoja työpaikkoja. Kuten ap on tehnyt, säästöön. En ole ikinä tehnyt työtä jossa palkka olisi 3000 euroa ja aina saanut säästöön jonkun verran pienestä nettopalkasta, mutta se on vaatinut sen että olen elänyt tosi minimaalisesti. Taloudellinen puskuri tuo kuitenkin korvaamatonta turvaa kriisien keskellä.

Vierailija
171/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys on sellainen, minkä siitä itse rakentaa ja miten asian ennakoi ja yleisin virhe on se, kun ollaan töissä, eletään huoletta kädestä suuhun, eli laitetaan kulut samalla tasolle tulojen kanssa, otetaan maksimi velat asuntoon, otetaan niin arvokas auto "kuin on varaa", jne...

Olin tasan vuoden ja yhden viikon työttömänä, en ikinä enää saanut oman alan töitä, menin 3 kertaa pienempipalkkaiseen työhön, jossa olen nytkin.

Kun yt-t tulivat, käytin töissä säästöön kertyneet palkat, ostin asunnon velatta Helsingistä ja säästöönkin jäi muutama kymppitonni.

Sitten työttömänä oli aika helppoa, kun ei ollut vuokraa ja kaikki kulut (vastike, sähköt, ruoat, vakuutukset.....) olivat jotain 400-500e ja ansiosidonnainen oli noin 2 tonnia.

Vaikka lomailin täysin vapaasti ja tein mitä ikinä halusin, niin rahaa kertyi säästöön enemmän, mitä sitä kului, eikä edes omiin säästöihin tarvinnut kajota lainkaan.

Paras vuosi, mitä olen aikuisena elänyt.

Vierailija
172/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se noin mene. Olen ollut työtön 8 kuukautta ja sitten sain töitä, elettiin vuotta 2020. On tutkittua, että 6 kuukauden jälkeen työllisyys vaikeutuu, mutta ei hakemuksia käsittele mitkään ropotit ja nakkaa niitä roskiin, jos on ollut yli 6 kuukautta tytötön. 

Vierailija
173/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

Vierailija
174/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla julkisilla aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."

https://yle.fi/a/74-20145910

Vierailija
175/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys on sellainen, minkä siitä itse rakentaa ja miten asian ennakoi ja yleisin virhe on se, kun ollaan töissä, eletään huoletta kädestä suuhun, eli laitetaan kulut samalla tasolle tulojen kanssa, otetaan maksimi velat asuntoon, otetaan niin arvokas auto "kuin on varaa", jne...

Olin tasan vuoden ja yhden viikon työttömänä, en ikinä enää saanut oman alan töitä, menin 3 kertaa pienempipalkkaiseen työhön, jossa olen nytkin.

Kun yt-t tulivat, käytin töissä säästöön kertyneet palkat, ostin asunnon velatta Helsingistä ja säästöönkin jäi muutama kymppitonni.

Sitten työttömänä oli aika helppoa, kun ei ollut vuokraa ja kaikki kulut (vastike, sähköt, ruoat, vakuutukset.....) olivat jotain 400-500e ja ansiosidonnainen oli noin 2 tonnia.

Vaikka lomailin täysin vapaasti ja tein mitä ikinä halusin, niin rahaa kertyi säästöön enemmän, mitä sitä kului, eikä edes omiin säästöihin tarvinnut kajota laink

Haloo, ei normaali-ihmisellä ole säästössä Helsingissä sijaitsevan asunnon hinnan verran rahaa. Ellei ole ollut todella timanttisen kovapalkkaisessa johtotason duunissa. Ja sekin pitänyt todellakin olla ihan huippujohtajan liksa

Vierailija
176/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle palkkatukityöpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista. "

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Vierailija
177/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka lomailin täysin vapaasti ja tein mitä ikinä halusin, niin rahaa kertyi säästöön enemmän, mitä sitä kului, eikä edes omiin säästöihin tarvinnut kajota laink

Minäkin olen joskus työttömän ollut Kämp hotellissa, jota ei varmaan kukaan usko. Olin säästänyt huonosta palkastani ja asuin vaatimattomasti. En ole ikinä kylpenyt rahassa joten osaan asua vaatimattomasti. 

Vierailija
178/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Vierailija
179/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000 eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Vierailija
180/309 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

"Menettävät asuntonsa" 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi