Nyt tulee avautuminen työttömyydestä
Vattu mitä skeidaa. Jokainen euro pitää laittaa sivuun, kun ei uskalla tehdä mitään suurempia, kuin käydä ruokakaupassa ja sielläkin pihistellä. Kun ei voi tietää kuinka pitkään työttömyys jatkuu, joten jokainen euroa pitää käyttää harkitusti, ei mitään ylimääräistä. Joten tämä johtaa tylsyyteen, ei voi oikein mitään tehdä, ei matkustella josta pidän tosi paljon.
Epävarmuus. Se on pahinta. Jos nyt joku soittaisi ja kertoisi, että olen saanut töitä ja voin aloittaa työt elokuun alussa, niin se jo helpottaisi, se tieto, että on töitä tulossa. Nyt en tiedä milloin saan töitä, vai saanko enää koskaan näin 36-vuotiaana. Onko se jo Suomessa ikäloppu.
Se, että tässä murjussa pitää asua johon muutin työttömyyden alkaessa, ei ollut enää varaa edelliseen asuntoon jossa asuin. Ei ole varaa maksaa vuokraa joka oli 890 euroa + muut kulut kuten ruoka ja laskut. Hädin tuskin työttömyysetuus on tuota porrastuksen jälkeen. Jonkun verran säästössä, mutta säästöjä en ala peruselämiseen käyttämään kuten vuokraan tai ruokaan.
Ja mulla tulee ihan just itku, kun tää tilanne on ihan p"ska. Kesäkuussa jäin työttömäksi, ja joo tiedän ettei se ole vielä pitkä aika, mutta jotkut ihmiset on sanonut olleensa LinkedInissä työttömiä parikin vuotta. Muutamaan työhaastatteluun pääsin heti kesäkuussa, mutta heinäkuu ollut täysin hiljaista, ei yhtään yhteydenottoa työpaikoista joihin olen hakenut. Joka päivä odottanut, että soitettaisiin työhaastatteluun, mutta turhaan. En enää jaksa vahdata puhelinta. En ole käyttänyt LinkedIniä nyt hetkeen, kun sielläkin ihmiset vain kertoo, että eivät saa töitä ja luetellaan, että kuinka monta vuotta ollaan oltu työttömiä. En kaipaa negatiivisuutta, kun elämä muutenkin on jo sitä valmiiksi.
Ei ole mitään alaa mitä haluaisin lähteä opiskelemaan ja kuitenkin jo kaksi ammattitutkintoa. Aluksi mietin, että lähdenkö opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi, mutta ala ei kiinnosta mutta töitä olisi. Työvoimatoimiston virkailija sanoi, että miettisin vielä, koska jos kiinnostusta ei ole niin opiskelu tulee olemaan tosi raskasta.
Yrittäjäksi minusta ei ole.
Jos oikeasti minäkin nyt olen työtön lukuisista työhakemuksista huolimatta, niin eikö se ole sama päättää itse omat päivänsä. Ei se tämäkään ole elämää, että jokainen päivä muistuttaa selviytyjät tv-sarjaa. En mä ole syntynyt tänne miksikään tv-tähdeksi / selviytyjät tähdeksi.
Välillä jo miettinyt ulkomaille lähtöä jonkun Baronan kautta Espanjaan, kun palkkaavat välillä suomenkieltä puhuvia eri tehtäviin. Kielitaidossa olisi parantamisen varaan ja englanti on rallienglantia, kun pitäähän siellä paikallisia käytännön asioita kuitenkin hoitaa, joten se askarruttaa, että tulisinko heti maitojunalla takaisin, tai laittaisiko työnantaja heti pois.
Jotenkin tänään vain ärsyttää ja turhauttaa kaikki.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Prioriteetit. Sulla on kämppä ja välttämätön toimeentulo hengissä säilymiseen, eli hätää ei ole. Luovu stressistä ja nauti turvatusta olemassaolosta, ne ei hyödytä töiden löytymisessä ollenkaan
asiat murehtimalla muuksi muutu, parhaansa kun tekee ja jos ei riitä niin saa olla riittämättä
Tsemppiä. Sain potkut YT:ssä, mutta onnistuin saamaan työn 6kk jälkeen. Oli todella raskasta aikaa, kaikki sympatia töitä etsiville. Ainut neuvo mitä osaan sanoa, hae myös niitä paikkoja, jotka tuntuu mahdottomilta. Itse sain tällaisen paikan, kun vaatimuslista oli ilmoituksessa niin pitkä, että osa jätti kai kokonaan hakematta. Toivottavasti onnistaa pian!
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on kivaa. Tajusin jo nuorena että aina pitää säästää ja laittaa rahaa sivuun. Olen tottunut tulemaan vähällä toimeen. Olen minä töissäkin ollut 18 vuoden työura mutta sitten loppui työt. Aina pitää miettiä mitä ostaa ja lomamatkoja ei kannata varailla. Työttömänä voi myös tienata tekemällä pimeitä hommia. Aina jollain tutulla on töitä josta tienaa satasen tai kaksi. Sitten voi kerätä mustikoita josta olen yleensä tiennannut 400 euroa. Tiedän hyvän sienipaikan josta saa kantarelleja kerättyjä. Niistä maksetaan 10 euroa litra ja olen kerännyt niitä 80 litraa. Kalastamalla tienaa kun ihmiset ostaa siikaa ja ahventa. Ahvenia voi saada viikossakin 20 kg ja helposti menee kaupaksi mutta siinä on paljon työtä kun ne pitää perata ja pitää kylmässä.
Eli et oikeasti ole täysin työtön. Ihan hyvä muuten, mutta verotuksen kannalta ei.
C'moon, asut hyvinvointivaltiossa, sulla on katto pään päällä ja rahaa ruokaan ja muihin pakollisiin kuluihin. Kaikki siis hyvin. Asenteessasi on vikaa, jos et pysty nauttimaan elämästä.
Työ tulee kun on tullakseen, kunhan jatkat aktiivisesti etsimistä. Aika huonosti on asiat jos ainoat asiat mitkä tuo elämään iloa on raha ja materia. Ei se varmasti kiva ole laskea euroja kaupassa, mutta on loppujen lopuksi asenteesta kiinni ja todennäköisesti väliaikaista.
Vierailija kirjoitti:
C'moon, asut hyvinvointivaltiossa, sulla on katto pään päällä ja rahaa ruokaan ja muihin pakollisiin kuluihin. Kaikki siis hyvin. Asenteessasi on vikaa, jos et pysty nauttimaan elämästä.
Työ tulee kun on tullakseen, kunhan jatkat aktiivisesti etsimistä. Aika huonosti on asiat jos ainoat asiat mitkä tuo elämään iloa on raha ja materia. Ei se varmasti kiva ole laskea euroja kaupassa, mutta on loppujen lopuksi asenteesta kiinni ja todennäköisesti väliaikaista.
Eurojen laskeminen ei ole asenteesta kiinni, mutta yllättävän paljon muuta on, esimerkiksi olotila ja elämän mielekkyys. Helposti saattais ajatella, että sitten kun olen saanut työn voin olla onnellinen, mutta asenteen kautta sen onnellisuuden voi saavuttaa jo nyt!
Vierailija kirjoitti:
Raha on tärkeää monelle, koska vain sillä maksetaan laskuja. Ei se yksistään tee onnelliseksi, mutta se mahdollistaa moneen asiaan, parempaan elämään. Laskuja ja ruokaa ei osteta hyvällä asenteella, vaan rahalla. Tukia myös leikattu rajusti ja ihmettelen sitä miten pääkaupunkiseudulla maksetaan edes vuokria, asun maalla pohjoisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eurojen laskeminen ei ole asenteesta kiinni, mutta yllättävän paljon muuta on, esimerkiksi olotila ja elämän mielekkyys. Helposti saattais ajatella, että sitten kun olen saanut työn voin olla onnellinen, mutta asenteen kautta sen onnellisuuden voi saavuttaa jo nyt!
kyllä mulla on työttömänä ollut myös onnellisia hetkiä, mutta jos olisin töissä niin olisihan se elämä 100 kertaa helpompaa. arvostakaa työpaikkojanne jotka olette töissä, ei ole nykyään itsestään selvyys. ennen mentiin töihin ja oltiin siellä eläkkeelle saakka, nykyään ei. olen allerginen nykyajan epävarmalla elämälle
Kuinka paljon tiesit työpaikan toimintatavoista ennen kun hait sinne? Osasitko ulkoa tuhat ja yksi faktaa itse työkulttuurista ja tavoitteista?
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuussa saattaa olla työrintamalla hiljaista kun porukka lomailee monella työpaikalla. Syksyllä saattaa olla enemmän kuhinaa työmarkkinoilla.
Toivon todella näin. Heinäkuussa on hyvä olla itsekin "hermolomalla."
Hyvinäkin aikoina kesälomakausi ja joulukuu on hiljaisinta aikaa työrintamalla. Ainakin turistialueilla on työvoimapula, jos haluaa Espanjaan.
Barano kusettaa palkanmaksussa, joten siihen en luota. Joka kuukausi maksettiin liian vähän ja oikaisua sai odottaa 2-3kk.
Joo oon sivusta seurannu mun paria työtöntä kaveria. Ihan ihmisarvoa alentavaa touhua. Hurjasti tsemppiä teille.
Vierailija kirjoitti:
Jos Espanjaan lähdet niin eläminen on siellä halvempaa, mutta palkka voi olla pienempi.
Ostovoima on ainoa oikea kurantti mittari. Yksilölle on kaikkein tärkeintä, mitä kaikkea niillä tuloilla voi hankkia? Euroopassa paras maa on ostovoimakorjatun bkt:n jälkeen Luxemburg.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinäkin aikoina kesälomakausi ja joulukuu on hiljaisinta aikaa työrintamalla. Ainakin turistialueilla on työvoimapula, jos haluaa Espanjaan.
Barano kusettaa palkanmaksussa, joten siihen en luota. Joka kuukausi maksettiin liian vähän ja oikaisua sai odottaa 2-3kk.
Staffpoint luotettavampi, ainakin ennen oli.
Vierailija kirjoitti:
miten 36-vuotialla ei ole mitään säästöjä? Ai niin joo, on vähän matkustelu ja eletty yli varojen.
et selvästi lukenut aloitusta, lue uudelleen
Vierailija kirjoitti:
Joo oon sivusta seurannu mun paria työtöntä kaveria. Ihan ihmisarvoa alentavaa touhua. Hurjasti tsemppiä teille.
Tämä. Suomessa on ihmeellinen takapajulainen ajattelutapa työttömistä. Työtön on yhtä kuin holhouksen alainen Suomessa, mutta kun saat töitä, niin et ole. Jotenkin oikein huvittaa näin takapajula asenne.
Tsemppiä . Se, että olet jo päässyt haastatteluun on kova juttu. Monia työpaikkoja hakee useampi sata muutakin hakijaa, joten väkisin näiden haastatteluiden ulkopuolelle jää todella monia hyviä työnhakijoita.
Jos vain mahdollista, laajenna hakua ulkomaille. Itse sain 14 kuukauden työttömyyden jälkeen töitä etelä naapurista, Virosta. Ma-to teen töitä Virossa ja pe-su olen Suomessa.
Tunnista tuskan. Pahintahan työttömyydessä on se henkinen puoli. Se syö, kun ei enää ole varaa tehdä asioita joita työssä käydessä pystyi tekemään. Nyt kun olisi aikaa, ei ole varaa.
Ansiosidonnaiselta putoamisen jälkeen tilanne vain huononee entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Pitäskö tulevasta murehtimisen sijaan löytää tähän hetkeen se tyytyväisyys ja toistaa sitä tarvittaessa?
Pitäisi kyllä, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Työtön ja varaton on sellainen yhdistelmä, että tyytyväisyyttä saa kaivaa syvältä.
Kyllä töitä tekevälle löytyy.
Terv mummo Imatralta
Jep, jos mä saisin nyt tietää, että saisin töitä ja voin aloittaa syksyllä, niin lähtisin heti pienelle matkalle. Ja alkaisin katsomaan parempaa asuntoa, mutta ei ei ja vielä kerran ei. Ei voi mitään tällaisia työttömän suunnitella, kun ei tiedä, että onko tässä viikon, kuukauden vai vuoden päivät työttömänä. Joskus toivon, että olisi kristallipallo.