Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

80/90-luvulla ei ihmiset eläneet vuosia tukien varassa

Vierailija
21.07.2025 |

Tukien käyttö oli vain väliaikaista, nyt sadat tuhannet elää niiden varassa. Ei ihme että valtiolta on rahat loppu

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli vuosia peruspäivärahalla. Sitten sai jotain hanttihommia.

Vierailija
22/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kasarivuosina asumistuki oli harvinainen etuus. Lähinnä opiskelijoilla ja aina ei niilläkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, kun ennen oli töitä kaikille, jos ei esim juuri älyä ollut niin tehtaaseen pääsi aina. Nykyään ei riitä tohtorin tutkintokaan mihinkään. 

Ai 90-luvun laman aikana ja sen jälkern oli töitä kaikille?

Vierailija
24/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osa ihmisistä eli silloinkin tukien varassa, ja on aina elänyt. Kaikki ei työhön kykene. Suomessa on aina ollut mm. juoppoja ja heikkolahjaisia. Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsi aiemmin paljon helpommin. Se on nimenomaan pitkäaikaiseksi tarkoitettu tuki. 

Vierailija
25/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osa eli. Ja on elänyt siitä asti.

Vierailija
26/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap elitkö edes vielä silloin?

Vierailija
27/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kasarivuosina asumistuki oli harvinainen etuus. Lähinnä opiskelijoilla ja aina ei niilläkään. 

Kasarivuosina opiskelija ei saanut asumistukea, vaan opintotuen asumislisää, ja sillä pystyi asumaan soluasunnossa. Jos oli puoliso, pystyi vuokraamaan opiskelija-asuntosäätiön yksiön tai kaksion. Tähän kai ollaan nyt palaamassa. 

Vierailija
28/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystuella tai toimeentulotuella ei 80/90-luvulla tarvinnut elää pitkään, koska työpaikkoja oli enemmän ja pitkäaikaisen tuen tarpeessa olevat pääsivät työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Vierailija
29/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kukaan myöskään odottanut, että tukien varassa eläessä olisi kovinkaan korkea elintaso vaan ymmärrettiin se tosiasia, että silloin on vain just ne perustarpeet joihin rahat riittää ja penniä joutuu niissäkin venyttämään.

Nykyään kotonamakoilijoille taataan jopa parempi elintaso kuin töissäkäyville.

Ja silti vaativat lisää.Ei onnistuisi muualla.

Vierailija
30/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla oli kunnollisia työpaikkoja, myöskään mitään orjatyötä tai vuokrapaskaa ei yritetty teettää ja palkat oli ostovoimaltaan hyvät pakollisten elinkustannusten kuten asumisen, perusruoan, liikkumisen ja terveydenhuollon palvelujen suhteen.

Nykyään vähän eri. Nimenomaan pakolliset elinkustannukset hilattu tarkoituksella ja myös verotuksen keinoin pilviin ja turvaverkot poistettu jotta voitaisiin pakottaa orjatyötä ja vuokrajaskaa kun kunnollisia työpaikkoja ei enää ole saatavilla.

Vierailija
31/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyni teki konkurssin ja on elänyt tuilla siitä asti.

Vierailija
32/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyystuella tai toimeentulotuella ei 80/90-luvulla tarvinnut elää pitkään, koska työpaikkoja oli enemmän ja pitkäaikaisen tuen tarpeessa olevat pääsivät työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Nytkään ei monen tarvitse mutta elävät koska valtio maksaa.

Vierailija
33/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vtun Sherlock, silloin oli töitä joista maksettiin ihan kunnollista palkkaa, joten hulluhan sitä olisi ollut jos ei olisi käynyt tienaamassa töissä. Valitettavasti olin itse vielä peruskouluikäinen joten en kerennyt päästä mukaan siihen kyytiin, ja 90-luvun puolella opiskelujen aikana jo heti alkoi se lama eikä päässyt enää tuoreella tutkinnollakaan töiin perkele!

Joo. Kasarivuosina maksettiin asiallisia palkkoja. Toisaalta ihmiset maksoivat asiallisia hintoja tuotteista ja palveluista. Nyt pitää temuttaa puoli-ilmaista krääsää Kiinasta ja jälki on sen mukaista. Mikään ei saa enää maksaa mitään. 

Vierailija
34/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vtun Sherlock, silloin oli töitä joista maksettiin ihan kunnollista palkkaa, joten hulluhan sitä olisi ollut jos ei olisi käynyt tienaamassa töissä. Valitettavasti olin itse vielä peruskouluikäinen joten en kerennyt päästä mukaan siihen kyytiin, ja 90-luvun puolella opiskelujen aikana jo heti alkoi se lama eikä päässyt enää tuoreella tutkinnollakaan töiin perkele!

Kyllä ne palkat oli pienet, nykyiset sossu-rahat on isommat kuin mitä oli minun palkka.

Vierailija
35/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Arvaapa paljonko yritystukien kautta on valunut rahaa ulkomaille?

Ja se, että infra on kaupattu ulkomaille, hoiva ja lääkäripalvelut kaikki ulkomaisessa omistuksessa. Ei tämä vaan voinut toimia.

Vierailija
36/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla oli kunnollisia työpaikkoja, myöskään mitään orjatyötä tai vuokrapaskaa ei yritetty teettää ja palkat oli ostovoimaltaan hyvät pakollisten elinkustannusten kuten asumisen, perusruoan, liikkumisen ja terveydenhuollon palvelujen suhteen.

Nykyään vähän eri. Nimenomaan pakolliset elinkustannukset hilattu tarkoituksella ja myös verotuksen keinoin pilviin ja turvaverkot poistettu jotta voitaisiin pakottaa orjatyötä ja vuokrajaskaa kun kunnollisia työpaikkoja ei enää ole saatavilla.

En ole ikinä ollut niin köyhä kun olin 80-luvulla Ja tein kokoaikatyötä.Nyt samalla alalla pärjää paljon paremmin.

Vierailija
37/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valtion rahat sen takia ole loppu, että osa ihmisistä elää työttömyystuen tai toimeentulotuen varassa.

Valtion rahat ovat loppu sen takia, että suuret ikäluokat ikääntyvät ja tarvitsevat paljon hoivaa ja terveyspalveluja. Tämä tilanne kestää nyt vielä jonkin aikaa, kunnes luonto korjaa. Tilannetta vaikeuttaa, että nyt ei ole riittävästi hyvätuloisia työpaikkoja eikä kerry riittävästi verotuloja. 

Periaatteessa pienituloinen kattaa omat kulut, mutta vasta yli 3500 e/kk ansaitsevalla alkaa jäädä verotuloista yli omien kulujen, eli muuttuu nettomaksajaksi. Näitä hyväpalkkaisia me tarvitaan lisää. 

Vierailija
38/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa elivät. Olin tuolloin yrittäjä ja osalle asiakkaistani sossu maksoi lähes kaiken.

Jep, vanhempi sai viisikymppisenä potkut tehtaasta ysärillä tehtaan tehtyä konkurssin ja eli tuilla eläkkeen alkamiseen saakka. Ja näitä oli paljon. Oli vielä pidempi ja parempi ansiosidonnainen, eläkeputki jne,

Vierailija
39/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Kasarivuosina maksettiin asiallisia palkkoja. Toisaalta ihmiset maksoivat asiallisia hintoja tuotteista ja palveluista. Nyt pitää temuttaa puoli-ilmaista krääsää Kiinasta ja jälki on sen mukaista. Mikään ei saa enää maksaa mitään. 

Niin kiina-krääsää saa kyllä halvalla, mutta pointti onkin se ettei se paljon auta kun nimenomaan pakolliset elinkustannukset on hilattu pilviin, ihan tarkoituksella että voitaisiin pakottaa velkaantumista, kulutusta ja sen vastapainoksi sitten pakkotyötä huonoin ehdoin.

Vierailija
40/124 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että et löydä töitä, sen verran agressiivista tekstiä 

Nettiin aggressiivisesti kirjoittavat ovat sitä myös haastatteluissa?