Onko olemassa pelottavaa kauhukirjallisuutta niin kuin on kauhuelokuvia? (EI tositapahtumia!)
Kingiä ja Lovecraftia olen vähän lukenut ja tosi hyviäkin tarinoita on ollut mutta ei sillä lailla pelottavia niin kuin kauhuelokuvat monesti ovat.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin, hyvin harvassa ovat oikeasti jollain tapaa jännitystä herättävät kirjat, ja ns. perinteisen linjan peloittavuutta en muista olleen muissa kirjoissa kuin Stephen Kingin Hohdossa ja miniromaani Langolieereissä.
Peter Straubin Ghost Story - kummitusjuttu kirja/elokuva versioista tykkäsin kummastakin. Clive Barkerista osittain ja Suomessa vähälle huomiolle jääneestä Robert R. McCammonista ja myös Skipp & Specterin kirjoista ja Dean R. Koontzista. Aikoinaan oli tuttu kauhufani (RIP) Jenkeissä joka oli kirjakaupassa töissä ja sieltä tuli mun kirjahyllyyn hänen kauttaan paljon jostain syystä myynnistä poistettuja pehmeäkantisia paperbackejä ja sarjakuvia, joista siis oli kansisivu revitty pois ja kirja olisi menossa roskiin muuten. Oh, good old days...
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Marko Hautalan Kuiskaava tyttö ja Leväluhta ovat varsin tehokkaita yöllä luettuna.
Kiitos vinkeistä.
Mulla vaan suomikauhun/fantasian lukeminen on edelleen asteikolla:
Veitsi välähtää, kurkku katkeaa. Pimeydestä kiirii huuto: Kurkkuvoileipä on valmis!
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marko Hautalan Kuiskaava tyttö ja Leväluhta ovat varsin tehokkaita yöllä luettuna.
Kiitos vinkeistä.
Veitsi välähtää, kurkku katkeaa. Pimeydestä kiirii huuto: Kurkkuvoileipä on valmis!
-winner-
Boris Hurtan "lumen tuloa ei voi estää" vois olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä.
-winner-
Boris Hurtan "lumen tuloa ei voi estää" vois olla
Kiitos vinkistä, Boris ;P
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi varmaan kysytään, että onko tietoa saatavilla niinku kirjotettuna tai sillai - vähän niinku podeis tai tubeissa. Vähän olen jotain lukenut, mutta katseltuna/kuunneltuna on niin paljon paremmin saatavilla tietoa. Mites onko jotain tarinoita olemassa kirjoitettuna, vähän niinku joku tv-sarja/elokuva. Teatterissa kävin kerran, mutta se oli huono kokemus, kun ne näytteli nii oudosti.
Uskaltaako kauhutarinoita kuunnella äänikirjoina? Jos vaikka tuuli ulvoo tai kuuluu jostain naurua? Mitä jos kertoja pitää dramaattisen tauon ja sitten SANOO JOTAIN KOVALLA ÄÄNELLÄ, onko se "jump scare"?
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin, hyvin harvassa ovat oikeasti jollain tapaa jännitystä herättävät kirjat, ja ns. perinteisen linjan peloittavuutta en muista olleen muissa kirjoissa kuin Stephen Kingin Hohdossa ja miniromaani Langolieereissä.
Peter Straubin Ghost Story - kummitusjuttu kirja/elokuva versioista tykkäsin kummastakin. Clive Barkerista osittain ja Suomessa vähälle huomiolle jääneestä Robert R. McCammonista ja myös Skipp & Specterin kirjoista ja Dean R. Koontzista. Aikoinaan oli tuttu kauhufani (RIP) Jenkeissä joka oli kirjakaupassa töissä ja sieltä tuli mun kirjahyllyyn hänen kauttaan paljon jostain syystä myynnistä poistettuja pehmeäkantisia paperbackejä ja sarjakuvia, joista siis oli kansisivu revitty pois ja kirja olisi menossa roskiin muuten. Oh, good old days...
-winner-
Juuh, paljonhan sinällään on kaikenlaisia hyviä ja mielenkiintoisia kauhukirjoja ja kirjoittajia, yksi omista suosikeistani on Jeff Long, mutta varsinaisesti jollain tapaa jännityksen tunteita aiheuttavia - tuo Ghost Storykin oli muistaakseni ennen kaikkea surullinen... - niitä ei paljoa ole vastaan tullut.
Pelottavin kirja jonka olen lukenut on Cormac McCarthyn Tie.
Se ei ole varsinaisesti kauhuromaani mutta pelotti niin että oli vaikea mennä nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku Hannibal-kirja oli niin yököttävästi kuvailtu että en uskaltanut jatkaa.
Minusta gore ja kauhu ovat eri asioita. En lue kirjoja stimuloidakseni oksennusrefleksiäni.
Cormac McCarthyn Tie-romaani oli lamaannuttavan katarttinen luettava. Elokuva oli melkein yksi yhteen mutta romaani oli vielä parempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi varmaan kysytään, että onko tietoa saatavilla niinku kirjotettuna tai sillai - vähän niinku podeis tai tubeissa. Vähän olen jotain lukenut, mutta katseltuna/kuunneltuna on niin paljon paremmin saatavilla tietoa. Mites onko jotain tarinoita olemassa kirjoitettuna, vähän niinku joku tv-sarja/elokuva. Teatterissa kävin kerran, mutta se oli huono kokemus, kun ne näytteli nii oudosti.
Uskaltaako kauhutarinoita kuunnella äänikirjoina? Jos vaikka tuuli ulvoo tai kuuluu jostain naurua? Mitä jos kertoja pitää dramaattisen tauon ja sitten SANOO JOTAIN KOVALLA ÄÄNELLÄ, onko se "jump scare"?
-winner-
Aika harvoin suomenkielisissä äänikirjoissa on äänitehosteita, jotkut lukijat saattavat eläytyä tekstiin mutta useimmat lukevat tekstiä suoraan.
Ursula Lequin maameren tarinoita.
Jeff Longin teokset helvetin piirit sekä vuosi nolla loivat parhaimmillaan hyytävää tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Cormac McCarthyn Tie-romaani oli lamaannuttavan katarttinen luettava. Elokuva oli melkein yksi yhteen mutta romaani oli vielä parempi
Hänen kaikki kirjansa ovat sekä lukemisen arvoisia, eivät varsinaisesti kauhua, mutta inhopessimistisiä ihmisyyden kuvauksia, joissa maapallon pahin hirviöhahmo, ihminen, ei kovin korkeita arvosanoja saa. Tie -leffa oli niitä harvoja, joita ei tahdo katsoa uudelleen, vaikka arvostaakin sitä, miten kompromissiton se on.
The Blood Meridian saattaisi olla paras niistä, mutta täytyisi tehdä jossain muualla kuin Jenkeissä, että voisi olla niin raaka ja realistinen kuin kirja on, filmatisointia on yritetty saada aikaan vuosikymmeniä. American Primeval- ja 1883 -nettisarjat ja The Revenant -elokuva ovat vähän sinnepäin, mutta valkohattuisten länkkärien gloria katoaa varsin tylysti kun rajaseuduilla ei sankareita ole.
-winner-
Kauhufantasian loputtomat aiheet: Dracula, Frankenstein, Muumio, ihmissusi. Noilla hakusanoilla löytyy jo kirjallisuutta ja filmiä niin paljon, ettei riitä ihmisikä lukemaan tai katsomaan kaikkea.
-winner-