Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko olemassa pelottavaa kauhukirjallisuutta niin kuin on kauhuelokuvia? (EI tositapahtumia!)

Vierailija
21.07.2025 |

Kingiä ja Lovecraftia olen vähän lukenut ja tosi hyviäkin tarinoita on ollut mutta ei sillä lailla pelottavia niin kuin kauhuelokuvat monesti ovat.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mielikuvituksestasi kun kaikkea ei tarjoilla valmiina pelottavan musiikin kera

Hmm. Tai ehkä mielikuvitus on hyvä, mutta keskivertolukijaa korkeampi toleranssi sille minkä kokee kauhuksi. Olisko sulla mitään teosta suositella, vai halusitko vain päästä sanomaan? 

Vierailija
22/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mielikuvituksestasi kun kaikkea ei tarjoilla valmiina pelottavan musiikin kera

Hmm. Tai ehkä mielikuvitus on hyvä, mutta keskivertolukijaa korkeampi toleranssi sille minkä kokee kauhuksi. Olisko sulla mitään teosta suositella, vai halusitko vain päästä sanomaan? 

No mitä koet kauhuksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on parempaa luettuna kuin leffana. Mielikuvitus on rajaton, leffoilla budjetti.

Leffaan sitä kirjaa on myös yleensä jouduttu karsimaan ja lyhentelemään tosi paljon. Yleensä kärsii nimenomaan se kuvailu, joka luo kauhun vaikutelman. Jäljelle jää vain hutera juoni.

Vierailija
24/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en uskalla katsoa kauhuelokuvia ja olen muutenkin nyhverö. Luin joskus nuoruudessa Daphne du Maurierin kirjoittaman kirjan Rebekka. Pelkäsin ihan hirveän paljon, mutta en voinut lopettaa kesken. Tekisi mieli lukea se uudestaan, mutta en uskalla.

Mitä sä pelkäsit siinä? 😯 Se on rakkausromaani, ei kauhukirja. 

Vierailija
25/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marko Hautala "Kuokkamummo" ja "Musta kieli", Poen novellit

Vierailija
26/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjahan ei pysty aikaansaamaan "jump scareja" ja joidenkin mielestä  juuri ne ovat sitä kauhua.

Itse enempi kirjaihminen oon.

Vierailija
27/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää ketä kauhuelokuvat pelottavat. Niissä nyt ei mitään pelottavaa ole. Juu ja King on yliarvostettua teiniroskaa.

Hei vaan sulle tässäkin ketjussa ;D Ei pelota leffat, ei kirjat, mutta et anna mitään perusteluja, miksi ne eivät sinua pelota.

-winner-

Minustakin olisi kiva katsoa kunnon kauhuelokuva, mutta kun ne on kaikki niin kliseisen naurettavia! En saa kiinni, mitä niissä pitäisi pelätä?!

Vierailija
28/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjahan ei pysty aikaansaamaan "jump scareja" ja joidenkin mielestä  juuri ne ovat sitä kauhua.

Jump scareja on trillereissäkin. Minusta kauhu on sellaista hiipivää ja tunnelmaltaan häiriintynyttä. 

Vierailija
29/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä pystyy, ne toki ei oo niin itsestäänselvää säikyttelyä kuin leffojen yllättävät liikkeet tai äänet, mutta vetoaa enemmänkin tunnepuoleen.

Vierailija
30/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää ketä kauhuelokuvat pelottavat. Niissä nyt ei mitään pelottavaa ole. Juu ja King on yliarvostettua teiniroskaa.

Hei vaan sulle tässäkin ketjussa ;D Ei pelota leffat, ei kirjat, mutta et anna mitään perusteluja, miksi ne eivät sinua pelota.

-winner-

Minustakin olisi kiva katsoa kunnon kauhuelokuva, mutta kun ne on kaikki niin kliseisen naurettavia! En saa kiinni, mitä niissä pitäisi pelätä?!

Niitä siihen leffaan pelättäväksi tällättyjä asioita. Esim Se:ssä sitä pelleolentoa, Halloweenissa sitä naamiomurhaajaa jne.

Vierailija
31/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jump scareja on trillereissäkin. Minusta kauhu on sellaista hiipivää ja tunnelmaltaan häiriintynyttä. 

"joidenkin mielestä" tuossa kommentissani lukikin.

Vierailija
32/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

John Ajvide Lindqvistin kirjat kuten esim Ystävät hämärän jälkeen.

Tää ei ole kovin pelottava, mutta hyvä!

Vierailija
33/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Et pääse kiinni siihen tunnelmaan? 

Vierailija
34/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko mangat kirjoiksi?

Uzumaki. M28

Vierailija
35/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Joku jahtaa sua puukon kanssa oieasti niin varmasti pelottaa. Samanlainen kohtaus leffassa niin eläydyt ja taas pelottaa.

Vierailija
36/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en uskalla katsoa kauhuelokuvia ja olen muutenkin nyhverö. Luin joskus nuoruudessa Daphne du Maurierin kirjoittaman kirjan Rebekka. Pelkäsin ihan hirveän paljon, mutta en voinut lopettaa kesken. Tekisi mieli lukea se uudestaan, mutta en uskalla.

Mitä sä pelkäsit siinä? 😯 Se on rakkausromaani, ei kauhukirja. 

Niitä siinä olevia pelottavia elementtejä. 

Vierailija
37/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Niitä siihen leffaan pelättäväksi tällättyjä asioita. Esim Se:ssä sitä pelleolentoa, Halloweenissa sitä naamiomurhaajaa jne.

😂 mitä niissä pitäisi pelätä?

Vierailija
38/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on parempaa luettuna kuin leffana. Mielikuvitus on rajaton, leffoilla budjetti.

Leffaan sitä kirjaa on myös yleensä jouduttu karsimaan ja lyhentelemään tosi paljon. Yleensä kärsii nimenomaan se kuvailu, joka luo kauhun vaikutelman. Jäljelle jää vain hutera juoni.

Se- kirjan molemmat leffaversiot hukkaavat lopusta iiiison palan- about universumin kokoisen!

Vierailija
39/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

John Ajvide Lindqvistin kirjat kuten esim Ystävät hämärän jälkeen.

Tää ei ole kovin pelottava, mutta hyvä!

Paitsi americanski wesitys (sori usa)

Vierailija
40/75 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

😂 mitä niissä pitäisi pelätä?

Niiden edustamaa uhkaa ja pelottavuutta.