Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: Koira tappoi vauvan kotona. Miksi poliisi vaikenee koiran rodusta?

Vierailija
21.07.2025 |

Tampereella sattui viime joulukuussa järkyttävä tragedia, jossa vain kolmen kuukauden ikäinen vauva menehtyi, kun perheen koira hyökkäsi tämän kimppuun kotona. Poliisi epäilee tapauksessa kuolemantuottamuksesta koiran omistajia, mutta ei paljasta koiran rotua tai muita yksityiskohtia vedoten "tutkinnallisiin syihin". Viranomaisten salamyhkäisyys herättää väistämättä kysymyksen siitä, mitä poliisi yrittää suojella, koirien vaarallisuutta vai vastuutonta omistajaa?

Jälleen kerran vauvan kuolema kertoo siitä, kuinka osa koiranomistajista vähättelee lemmikkiensä riskejä, pitäen niitä lapsenomaisesti perheenjäseninä. Todellisuus on kuitenkin karu: mikään koira ei ole sataprosenttisen turvallinen pienen lapsen lähellä. Eikö nyt olisi viimein aika tiukentaa koiranpitoon liittyviä lakeja ja lopettaa vastuuton hyssyttely? Kuinka moni vauva pitää vielä uhrata ennen kuin koirien vaarallisuuteen aletaan suhtautua vakavasti?

Kommentit (429)

Vierailija
181/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä erikoista tuo rodun salaaminen! 

Miksi? Perustele tämä.

Vierailija
182/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä ei nykyään näemmä saisi olla lapsia, kissoja eikä koiria. Ehkä jokaisella aikuisellakin pitäisi olla valtion palkkaama henkilökohtainen avustaja.  Ihmisistä on tullut täysin holhottavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomioinut joitain pareja, rakastuneet, ottavat koiran ja kohta tekevät vauvan. Voisivat ensin tehdä vauvan ja vasta kun lapsi isompi miettisivät koiran ottamista. Joskus myös koirasta luovutaan  kun aikaa ei vauvan tullen olekaan koiralle. 

Vierailija
184/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 94 staffi tappoi korissa olleen vauvan Espoossa 

Vierailija
185/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään koiraa ei voi valvomatta jättää vauvan ja pienten lasten kanssa keskenään. Muistan tapauksen kun husky tappoi perheen lapsen. 

Vierailija
186/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiria, ja surkeita ääliökoiranomistajia on nykyään niin paljon että nämäkin tapaukset tulevat lisääntymään.

Ihan just eilen oli pieni tyttö tosi ison saksanpaimenkoiran kanssa. Ymmärrän, kun minäkin lenkitin isoja koiria 8-vuotiaana. Mut pikkutytöllä saksanpaimenkoira ihmisten ilmoilla, ei 

helvetti. Kyllä mietti, onko koira varmasti koulutettu, jos lähtee viemään tyttöä.

Meillä oli ns. ongelmaseefferi. 40 kiloinen uros, joka vihasi sydämestään muita koiria.

Ei ollut saanut koulutusta ja huomiota edellisessä kodissa. Kyllä sen kanssa sai olla varovainen ulkona. Pari kertaa alkoi rempomaan kunnolla kun näki kadun toisella puolella koiran ja sai tosissaan pitää kiinni. Hirveät voimat. Minä kuitenkin hyvässä kunnossa oleva aikuinen nainen. 

Koira oppi lopulta kyllä ulkoilemaan kiltisti, mutta ei olisi tullut mieleenkään antaa ulkoilutettavaksi kellekään toiselle, saatika lapselle.

Vierailija
187/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani koira hyökkäsi minua kohti ilman mitään syytä. Tuttava ei saanut pidettyä koiraa aloillaan. Koiraa en puhutellut enkä edes huomioinut, kun kuljimme vastakkain tuttavani kanssa. Noin parin metrin päästä koira tempaisi itsensä omistajan hallinnasta ja syöksyi kohti minua, tarttui käsivarteeni ja puri syvät haavat. Antibioottikuurin sain. 

Samana päivänä toinen koira kävi pyöräilijän päälle kävely/pyörätiellä. Nuori nainen sai pahat puremavammat ja oli hoidossa 2 viikkoa sairaalassa. 

Tuon jälkeen, minusta, joka olin aina tykännyt koirista, tuli koiria pelkäävä. 

Koiran omistajat suhtautuvat liian huolettomasti koiriinsa. Heidän tulisi ymmärtää, että koira voi olla arvaamaton, vaikka on niin kiltti ja ihana. Lapsia ei saa päästää eikä houkutella koirien luo ja omia koiria pitää kouluttaa eikä pitää kuin lasta perheenjäsenenä. 

Omistajia pitäisi kouluttaa koiransa hallitsemiseen, harvoin näkee että koira kävelee omistajan vierellä hallinnassa paikoissa jossa on ihmisiä, liian pitkälllä hihnalla pitävät. Aikoinaan käytimme koirakoulussa koiraamme, vierellä kävely opetettiin ensimmäisen.  Ja on myöskin koira pelkoisia ihmisiä. 

Vierailija
188/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään koiraa ei voi valvomatta jättää vauvan ja pienten lasten kanssa keskenään. Muistan tapauksen kun husky tappoi perheen lapsen. 

Ei tarvitse jättää edes valvomatta. Voi olla, että vanhempi on pidellyt vauvaa sylissään ja koira tullut siihen haistelemaan. Ei mene sekuntiakaan kun iso koira ottaa 3kk vauvaa naamasta kiinni ja henki on pois. Tässäkään ei tainnut olla kyse omasta koirasta, vaan kyläpaikan tms..

Vierailija
189/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämö minun vanutteluvastaus oli sille ihmiselle joka väitti että koiran pitäisi "kestää lasten vanuttelua". Huhhuh! Toivon ettei sillä ihmisellä ole koiria. Ja en todellakaan tarkoittanut että tämä tapettu vauva olisi tehnyt yhtään mitään kun koira hyökkäsi. Vauva on saattanut vaikka nukkua kun se hyökkäsi. Muistan tapauksen Suomessa jossa staffi tappoi 3 viikkoisen vauvan yöllä.perheen nukkuessa. Oli ilmeisesti mustasukkainen. Vauvat ja taaperot on aina viattomia uhreja. Omistajan velvollisuus on vahtia koiraa 24/7/365 sisällä ja ulkona. Pitää suojella koiraa lapsilta, ja lapsia koiralta. Koira on eläin. Se ei ajattele kuten ihminen. Sillä on eläimen vaistot. En ottaisi näitä taistelurotuisia koiria lapsiperheeseen. Ne on alunperin jalostettu taistelemaan ja tappamaan, ja se potentiaali pysyy niillä geeneissä. 

Toi koira-vauva-yhteiselo vahtimiseen kuulostaa työlääl

Meillä koira oli ensin,  sitten vasta vauva.

Näin varmaan monella muullakin. 

Vierailija
190/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään väliä rodulla. Onhan tuo some täynnä kissa- ja koiravideoita, "hellatuutelis, kuinka ihania", kun ne menee vauvan naaman päälle tms. Monesti miettinyt, että oikeestiko noihin elukoihin luotetaan noin paljon. On bulldogia, rotikkaa, pikkukoiraa, isoo kissaa, kania, ties mitä...

Vierailija
191/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni kora tapaturma johtuu osaamatto.ista ja kyvyttömistä omistajista.

Vierailija
192/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirahan tekee mitä sen vaistot ja vietit sanoo. Syy on täysin omistajan.

Vierailija
193/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen syy se on, jos minä alan puremaan esim. vastaantulijoita tai naapureita?

Ei se ainakaan minun syyni ole.

Vierailija
194/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on varmaan joku rescue -koira, jonka taustoista, käytöksestä ja elämänkokemuksesta, traumoista jne. ei ole yhyään mitään tietoa ja silti ihmiset luottavat niihin ihan sokeasti jopa vauvan kanssa.

En kuunaan päivänä ottaisi rescuekoiraa piilevien sairauksien, tarttuvien tautien ja etenkään tämän arvaamattomuuden vuoksi.

Ihmiset ovat oikeasti tosi tyhmiä ja vielä luulevat pelastavansa jotain, kun käytännössä vain rahoittavat mokomaa bisnestä.

T. Koirankouluttaja

Et ole koirankouluttaja vaan trolli, koska puhut noin paljon p*skaa. Ei MIHINKÄÄN koiraan ole luottamista, rescuekoirat eivät ole yhtään sen huonompia tai parempia tässä asiassa. Pientä lasta ja koiraa ei saa koskaan jättää valvomatta.

Itselläni on kaksi rescuekoiraa, jotka on rokotettu taatusti paremmin kuin monet ei-rescuet ja nämä kaksi ova

Pöljä. Pointti oli siinä, että kun et tunne eläimen taustoja, et voi varautua. Jos koira on ollut sinulla pennusta asti ja olet sen huolella kouluttanut ja kasvattanut, tiedät miten se reagoi mihinkin ja osaat ennakoida.

Vierailija
195/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taistelukäyttöön alunperin kasvatettu nk. voimakoira puree tappaakseen. Moni pienempi ja vähän suurempikin esim. paimenkoira pitkälti näykkii, jos ylipäätään turvautuu hampaisiinsa. Olen varma, että kyseessä on ollut joko metsästyskäyttöön tarkoitettu suurempi koira tai tuollainen voimakoira - tai näitä sisältävä sekoitus. 

Taistelukäyttöön tarkoitettu koira on tikittävä aikapommi, jolla voi päässä naksahtaa melkein milloin vaan. Näitähän näkee ketjussa mainittujen rikollisten ja narkkien lisäksi instabeibeillä ja muilla yksinkertaisen oloisilla tytteleillä, jotka haluavat poseerata machon eläimen kanssa. Yhdellä espoolaisella bimbolla oli kaksi cane corsoa hihnassa. Vaikka eukko olisi kuinka hyvin kouluttanut nuo koiransa, oli todella kuumottavaa kävellä lasten ja pienemmän koiran kanssa tuollaisen koirakon ohi, koska eukko ei pystyisi mitenkään hallitsemaan sataa kiloa eläintä jos niillä olisi kilahtanut.

Korona-ajan koirissa näyttää olevan paljon käkkäräkarvaisia vesikoiria. Niissäkin näyttää olevan paljon aggressiivisuutta, eikä useinkaan hihnan toisessa päässä osata toimia likimainkaan oikein, kun piski alkaa rähjäämään. Tikittäviä aikapommeja nekin.

Vierailija
196/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään väliä rodulla. Onhan tuo some täynnä kissa- ja koiravideoita, "hellatuutelis, kuinka ihania", kun ne menee vauvan naaman päälle tms. Monesti miettinyt, että oikeestiko noihin elukoihin luotetaan noin paljon. On bulldogia, rotikkaa, pikkukoiraa, isoo kissaa, kania, ties mitä...

Niinkin reppana koira kuin cavalier kingcharlesinspanieli iski hampaansa minun käteeni. Olin ollut pari viikkoa moporetkellä ja tulin yöllä kotiin. Koira oli nukkunut vaimoni vieressä minun tyynyllä sen pari viikkoa ja kuvitteli kai olevansa lauman kakkonen, nappasi kädestä kiinni kun yritin sitä hätyytellä pois. Otin sitä sitten pannasta ja painoin tyynyyn kunnes se antautui ja lähti pois. Isomman koiran olisin varmaan lopettanut siihen paikkaan.

Vierailija
197/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeen vierestä: ymmärtääkseni nuo 'taistelukoirat' on monissa maissa kielletty vasta sen jälkeen kun jotain ikävää sattunut. Muistelen että Englannissa keskustelu alkoi kun pieni lapsi kuoli hyökkäyksessä puistossa?

Olisi ihailtavaa jos Suomessa tulisi myös kielto tietyille roduille, noita 99% vielä ottavat narkit ja muut 'kallut', en tiedä ainuttakaan ns. "sivistynyttä" kotia joissa olisi "taistelukoiria". 

Joku kysyi miten rotujenkielto käytännössä menee, ymmärtääkseni viranomaiset voivat tehdä DNA-testin, ja nykyiset koirat saa pitää, mutta ei enää teettää pentuja/tuoda ko. rotuja maahan =pikku hiljaa katoavat kokonaan pois.

Vierailija
198/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä oli sitten metsästyskoira, mutta en halua kertoa tarkempaa rotua. Ihan ettei lähdetä taas lynkkauslinjalle.

Vierailija
199/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse adoptoin joskus lapsiperheeltä koiran, joka käyttäytyi aggressiivisesti perheen vauvaa kohtaan. Yritti kerran hyökätä päällekin, kyse oli mustasukkaisuudesta. Itse elin tämän koiran kanssa 10 hyvää vuotta, ei ollut pienten lasten kanssa tekemisissä.

Vierailija
200/429 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse adoptoin joskus lapsiperheeltä koiran, joka käyttäytyi aggressiivisesti perheen vauvaa kohtaan. Yritti kerran hyökätä päällekin, kyse oli mustasukkaisuudesta. Itse elin tämän koiran kanssa 10 hyvää vuotta, ei ollut pienten lasten kanssa tekemisissä.

Rotu oli siis labbis.