Iltalehti: Koira tappoi vauvan kotona. Miksi poliisi vaikenee koiran rodusta?
Tampereella sattui viime joulukuussa järkyttävä tragedia, jossa vain kolmen kuukauden ikäinen vauva menehtyi, kun perheen koira hyökkäsi tämän kimppuun kotona. Poliisi epäilee tapauksessa kuolemantuottamuksesta koiran omistajia, mutta ei paljasta koiran rotua tai muita yksityiskohtia vedoten "tutkinnallisiin syihin". Viranomaisten salamyhkäisyys herättää väistämättä kysymyksen siitä, mitä poliisi yrittää suojella, koirien vaarallisuutta vai vastuutonta omistajaa?
Jälleen kerran vauvan kuolema kertoo siitä, kuinka osa koiranomistajista vähättelee lemmikkiensä riskejä, pitäen niitä lapsenomaisesti perheenjäseninä. Todellisuus on kuitenkin karu: mikään koira ei ole sataprosenttisen turvallinen pienen lapsen lähellä. Eikö nyt olisi viimein aika tiukentaa koiranpitoon liittyviä lakeja ja lopettaa vastuuton hyssyttely? Kuinka moni vauva pitää vielä uhrata ennen kuin koirien vaarallisuuteen aletaan suhtautua vakavasti?
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan taas otettu jotain ihania somekuvia ja työnnetty se vauva pitbullin petiin. Koiraharrastajana ja kouluttajana aidosti Ihmettelen, että näitä kuolemantapauksia ei tapahdu tämän enempää. Aivan uskomattoman typeriä videoita netissä, missä pikkulapsi istuu koiran selässä ja vääntää korvat rusetille yms. Tai näitä vauva+koira juttuja, jossa koira kaikin mahdollisin elein ilmaisee, että on todella ahdistunut tilanteesta. Sydämiä, ihastelua awwwwww....on ne niin suloisia keskenään. Ei mitään koiranlukutaitoa suurimmalla osalla.
Jaa, itse kyllä muistan erään tunnetun koira kouluttajan ja kasvattajan painottavan nimenomaan koiran kouluttamista kestämään epämukavuutta. Esim. ison koiran syliin nostaminen. Sen ei tarvitse tykätä siitä, mutta luottaa ja kunnioittaa omistajaa ja antaa sen tehdä. Näin on ainakin meillä.
Niin, kissat eivät puolusta reviriään kuten koirat, siksi poistuvat paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani koira hyökkäsi minua kohti ilman mitään syytä. Tuttava ei saanut pidettyä koiraa aloillaan. Koiraa en puhutellut enkä edes huomioinut, kun kuljimme vastakkain tuttavani kanssa. Noin parin metrin päästä koira tempaisi itsensä omistajan hallinnasta ja syöksyi kohti minua, tarttui käsivarteeni ja puri syvät haavat. Antibioottikuurin sain.
Samana päivänä toinen koira kävi pyöräilijän päälle kävely/pyörätiellä. Nuori nainen sai pahat puremavammat ja oli hoidossa 2 viikkoa sairaalassa.
Tuon jälkeen, minusta, joka olin aina tykännyt koirista, tuli koiria pelkäävä.
Koiran omistajat suhtautuvat liian huolettomasti koiriinsa. Heidän tulisi ymmärtää, että koira voi olla arvaamaton, vaikka on niin kiltti ja ihana. Lapsia ei saa päästää eikä houkutella koirien luo ja omia koiria pitää kouluttaa eikä pitää kuin lasta perheenjäsenenä.
En ikinä luota koiriin niin paljon, että antaisin lapseni silittää vierasta koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuulemma metsästyskoira kyseessä
Noh pitääkö kaikki metsästyskoirat nyt lopettaa?
Useilla metsästyskoirilla on erittäin kova luonne, eivätkä ole välttämättä olleet lasten kanssa tekemisissä.
M.infossa oli juorua, että ei ollut perheen koira.
Hirveä tapahtuma. Todella järkyttävä.
Meillä oli lapsena aina Suomen ajokoiria koska isämme oli innokas metsämies. Jäniksen tai ketun perässä itse perkeleitä, mutta metsästyksen ulkopuolella oikein lutuisia leikkikavereita.
Ei koira osaa olla mustasukkainen, ei ainakaan siten kuin ihmiset tuon tunteen ymmärtävät. Ne ehkä voivat suojella omistajaansa ja tulevat siksi esim. halaavan parin väliin, sillä koirien silmissä toisiaan lähelle jäykistyneet ihmiset ovat alkamassa tappelun. Tai jos hössätään vaikka perheenä lasten kanssa, niin koira haluaa osallistua innolla lauman touhuihin ja tunkee siksi leikkeihin mukaan, riehaantuukin, mutta ei se lapsille mustasukkainen ole, vaikka ihmiset saattavat näin tulkita vaikkapa haukkuvan, leikkeihin väliin tunkevan koiran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tästä tapauksesta uutisoitu jo Joulukuussa? Asia pimitettiin ihmisiltä kuukausi kaupalla. Nämä pitää tuoda julkisuuteen heti, jotta osataan varautua.
Varautua mihin?
Siihen tosiasiaan, että koiriin ei voi luottaa. Koira ei ole lapsiin verrattava perheenjäsen!
Ihmettelen kjllä myös, miksi rotu (roduttomuus?) pitää salata.
Koirarasismiako pelätään?
Tietyt rodut aiheuttavat vakavampia vauripita kuin toiset ja hölmöiss käsissä ovat tappavia.
On kyllä erikoista tuo rodun salaaminen!
Olisi hyvä että rotu kerrotaan, en ymmärrä salaamista.
Olen kuullut kauan sitten (20+ vuotta jo aikaa) Suomessa pienen lapsen/vauvan kuolleen "terrieri-tyyppisten" koirien käsissä, en enää muista tarkkaan, mutta tuossa kaksi(?) koiraa oli hyökännyt kotona(?) lapsen kimppuun.
Jos, ja toivottavasti KUN paikalla/lähellä on aikuinen/aikuisia ollut, voisi kuvitella ettei ihan mikä tahansa koira saa vauvalle(kaan) nopeasti isoja vammoja aikaan? Toki jos reisivaltimon tm. puree poikki, mutta vaikea nähdä 'kultainen noutaja' tmv. tekijänä, jos nopeasti tapahtunut.
Toki jutussaei kerrottu tapahtumien kulusta tarkemmin, mitä tapahtunut. Tarkoitan, onko koira (kamala kirjoittaakkin tälläine kuvaus😟) "purrut vauvan halki" tmv. VS. "napannut jalasta" ja lapsi tipahtanut esim. hoitopöydältä tmv. ja menehtynyt tavallaan välillisesti siihen 'pudotukseen', ei suoraan "koiran kitaan".
Mutta hyvä että näistä uutisoidaan! Työkaverilla, hentoinen nainen, iso 'taistelukoira' ja pitääjuttujen perusteella itseään jonain koirakuiskaajana jonka kultamussukka niin ihana... Todellisuudessa jos koiransa 'sekoaisi' veisi se tuota työkaveria kuin litran mittaa.
Joku koira-ajokortti olisi suotavaa, missä yhtenä osana myös testi pystyykö omistajahallitsemaan ko. koiransa jos se sekoaa syystä tai toisesta. Em. tapauksessakin koira painaa varmaan enemmän mitä omistajansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useilla metsästyskoirilla on erittäin kova luonne, eivätkä ole välttämättä olleet lasten kanssa tekemisissä.
Meillä oli lapsena aina Suomen ajokoiria koska isämme oli innokas metsämies. Jäniksen tai ketun perässä itse perkeleitä, mutta metsästyksen ulkopuolella oikein lutuisia leikkikavereita.
Mun ukki kasvatti metsästyskoiria. Hänellä oli sekä Suomen ajokoira että Suomen pystykorva, silloin kun olin pieni. Aina kesäisin kun menin mummolaan oli siis koirat siellä ja usein myös uudet pennut. Olen siis lapsena leikkinyt metsästyskoirien kanssa ihan yksikseni. Toki ukki opetti miten koiria lähestyä ja varoitti ettei niitä saa kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmiten meillä tuli yhdestä vihainen. Onko tuo ihme. Varmaan reumatismi ja nivelvaivoja lumessa juoksemisesta.
Yleltä:
Yhteensä 35 ihmistä on saanut Suomessa surmansa koiran pureman tai kolhauksen seurauksena vuosina 19982023.
Svenska Ylen selvityksen mukaan Suomessa on eniten koiriin liittyviä kuolemantapauksia Pohjoismaissa.
Vierailija kirjoitti:
Yleltä:
Yhteensä 35 ihmistä on saanut Suomessa surmansa koiran pureman tai kolhauksen seurauksena vuosina 19982023.
Svenska Ylen selvityksen mukaan Suomessa on eniten koiriin liittyviä kuolemantapauksia Pohjoismaissa.
Vuosina 1998-2023.
Etnistä taustaa ei saa kertoa oli sitten ihminen tai eläin.
Minfossa joku tietää kertoa, että ei ollut voimarotu, mutta yleinen rotu Suomessa. Ja että ei ollut perheen oma koira eikä koira ollut valvomatta vauvan kanssa. Minfossa ollaan yleensä oikeassa.
Ihmettelen, miksi tällainen tapahtuma pitää julkaista, aivan hirveää perheen kannalta että vieraat ihmiset retostelee asiaa nettikeskusteluissa. Sama kuin ihan täysin mautonta on jauhaa sivutolkulla niistä katolta hypänneistä tytöistä.
"En ikinä luota koiriin niin paljon, että antaisin lapseni silittää vierasta koiraa."
Minä taas en koskaan anna vieraan lapsen silittää omaa koiraani, lapset ovat niin arvaamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Minfossa joku tietää kertoa, että ei ollut voimarotu, mutta yleinen rotu Suomessa. Ja että ei ollut perheen oma koira eikä koira ollut valvomatta vauvan kanssa. Minfossa ollaan yleensä oikeassa.
Ihmettelen, miksi tällainen tapahtuma pitää julkaista, aivan hirveää perheen kannalta että vieraat ihmiset retostelee asiaa nettikeskusteluissa. Sama kuin ihan täysin mautonta on jauhaa sivutolkulla niistä katolta hypänneistä tytöistä.
Omituista. Retostelet nettikeskustelussa ja kummastelet, miksi muut tekevät samaa. Mautonta ja tekopyhää jauhamista koko sun viesti.
Minulle tulee tästä uutisesta mieleen että voisiko olla joku huumeriippuvaisten koti. Heillä useinkin vaikuttaa olevan aggressiivisia koiria ja lapsen vahtiminenkin voi olla väähn niin ja näin jos lapset on saanut kotiin ja toinen vanhemmista tai molemmat repsahtaa.
En siis tiedä - spekuloin.
Mulla on ollut useita eri rotuisia koiria - paimenia ja noutajia, ja on selvää että koirat ja alle kouluikäiset lapset hengailee keskenään vain aikuisten läsnäollessa. Mulla on tällä hetkelläkin yksi koira joka ei osaa olla rennosti pienten lasten kanssa. Alkaa läähättää lasten tultua samaan tilaan joten päästän pois sen aina portin taa lepäämään. Sanomattakin on selvää ettei se lähesty ikinä ketään lapsia missään. Melkein päivittäin joku kysyy saako silittää, vastaan että osasitpa hienosti kysyä mutta koirani ei pidä lapsista. Oman perheen lapset on jo aikuisia. En siis todella tiedä purisiko koirani lasta, näen vaan että sitä stressaa lasten läsnäolokin pelkästään. Tästä syystä koira ei ole missään hoidossa ikinä kellään, eikä se ole tekemisissä lasten kanssa. Jos murisisi joskus lapselle esim kadulla ohittaessa, pääsisi varmaan piikille koska ei semmoista aikapommia kannata alkaa elättää. Ja huom, koiralla ei ole yhtään ainutta huonoa kokemusta lapsista.
Kun kyseessä on ollut vauva, pelkään pahoin että vauva on ollut selällään lattialla tai sohvalla ja siitä ehkä pitänyt jonkinlaista ääntä jolloin koiralla naksahtanut päässä ja homma on ohi nopeesti. Rotuveikkaukset on samat kuin monella muullakin: alkukantainen koira kuten joku husky tai laika, voimarotu pitti, rotikka, rottweiler, tai sitten sekarotuinen edellämainituin yhdistelmin.
Olen nähnyt kun saksanmetsästysterrieri pääsi kissaan kiinni ja se miten nopeesti se tappaminen tapahtuu on ihan kamalaa. Ihminen ei siihen väliin ehdi, yksi äänekäs pölläys vaan.
Koira-ajokortti tarvittaisiin Suomeen. Pitäisi käydä koulutus missä opetetaan mitä koiran eleet tarkoittaa. Vasta sitten saat hankkia koiran.
Itse en pysty niitä videoita katsomaan missä vauvat työnnetään koiran naaman eteen: koira haukottelee moneen kertaan (tarkoittaa: en pidä tilanteesta päästä minut pois), läähättää (tarkoittaa: olen stressaantunut, en pidä tästä tunteesta) ja se että annetaan taaperon halata koiraa on todella vaarallista, triggeröi koiraa.
Olen hämmästynyt ettei useampi koira pure lapsia, niin tyhmästi aikuiset tekevät niitä valintoja koirien ja lasten suhteen.
AP kysymys "Viranomaisten salamyhkäisyys herättää väistämättä kysymyksen siitä, mitä poliisi yrittää suojella, koirien vaarallisuutta vai vastuutonta omistajaa?" on todella tietämätön ja osoittaa vaan halun provosoida.
Poliisi ei suojee ketään epäiltyjä näiden edun puolesta. Mitä hyötyä siitä edes poliisille olisi? Sehän on virkavirhe.
Poliisin velvollisuus on kerätä tietoa, eikä etukäteen syytellä ketään "vastuuttomaksi". Suomessa oikeuslaitos on se, joka päättää kuka on syyllinen ja mihin.
Poliisin on lain mukaan suojattava henkilötietoja, rikosasioihin liittyviä tietoja, salassa pidettäviä tietoja sekä poliisin omia turvallisuuteen liittyviä tietoja. Tärkeää on myös suojata tiedot, jotka voisivat vaarantaa tutkinnan tai henkilöiden turvallisuuden. Suomessa poliisi ei koskaan taida julkistaa esim. alaikäisten henkilötietoja.
Tässä koiratapauksessa koiran rotu lienee turha tieto tässä vaiheessa. Voi olla että rotua ei tiedetä, jos koira on sekarotuinen, vaaditaan DNA-testi. Koirahan ei ole syyllinen vaan koiran omistajat, joiden vastuullisuutta oikeudessa tullaan arvioimaan. Epäiltyjen henkilöllisyyttä ei poliisin tietenkään kannata paljastaa, koska täälläkin on tyhjäpäitä, jotka sitten hyökkäisivät heidän kimppuunsa ennen kuin heidät on edes tuomittu mistään. Lisäksi uhri on heidän oma alaikäinen lapsensa, joten vanhempien tietoja ei siksi haluta vielä julkaista, se tulee sitten oikeudenkäynnissä vasta esiin.
Lopettakaa koirat. Häviää samalla myös paskakokkareet kävelykaduilta.