Opiskelin nollarin loppuvuosista kymppärin alkuvuosiin ja silloin oli käytössä opintotuen asumislisä
Kauheaa valitusta lähes päivästä toiseen jollakin nykyopiskelijalla jossain lehdessä, kuinka nyt asumisen tukien määrä putoaa. Kun itse opiskelin toistakymmentä vuotta sitten, niin meillä oli tukimuotona nimenomaan tuo opintotuen asuimislisä, johon nyt ollaan palaamassa. Mielestäni pärjäsin oikein hyvin. Mutta eipä minulle tai muillekkaan sen ajan opiskelijoille tullut mieleenkään vaatia, että pitäisi veronmaksajien rahoilla saada asua kaupungin keskustassa omassa asunnossa. Minä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi vuonna 2017 piti siirtää opiskelijat yleiselle asumistuelle, kun se tuli yhteiskunnalle niin kalliiksi. Ainakaan veronmaksajien rahoilla ei pidä tukea kallista asumista, jos on edullisempaakin asumista saatavilla, kuten opiskelija-asuntosäätiöiden asuntoja tai oppilaitosten asuntoloita.
Kommentit (107)
Minusta tuo opintotuen asumislisä on parempi. Ei joudu työssäkäyvä poika- tai tyttöystävä elättämään vaikka saman katon alla asuisi.
Nykynuoret pullamössöä pälä pälä ja sössön mössön.
Silloin kun minä opiskelin Stadin kauppiksessa niin asuin Heinolassa jonkun kesämökin homeisessa ulkohuussissa jossa kirjoitin gradun kynttilänvalossa ja valmistuin KTM:ksi kolmessa vuodessa ja pääsin vielä Dean's listille.
Katherine.Rosemary kirjoitti:
Minusta pitäisi juuri panostaa nuoriin ja opiskelijoihin rahallisesti.
vanhuksilta taas pitäisi leikata.
Tulevaisuuteen täytyy panostaa.
Minusta perskokkareilta voisi leikata latvat pois giljotiinilla. Panostaisimme tulevaisuuteen. 😃
Vierailija kirjoitti:
Ainakin 20 vuotta sitten sai helposti töitä ravintola-alalta, ja hyvin pärjäsi ilman opintolainaa.
Saamarin pullamössönuoret kun eivät suostu siirtymään 20 vuotta ajassa taaksepäin!
Itse opiskelin 1997-2002. Silloinki oli tuo systeemi ja töitä oli hieman vaikea saada ainakin ysärin puolella.
Ap, miksi elit nollarilla niin kuin nollarilla elettiin? Olisit nyt sentään elellyt kasarityyliin, senkin kermaperse.
Vaikka opiskelijasoluja olisi tuplamäärä ja niiden täyttöaste olisi 100%, ilman asuntoa olisi silti valtavat määrät opiskelijoita. Sillan alleko heidän pitäisi muuttaa? Vapailla markkinoilla on tietysti jonkin verran soluhuoneita, mutta ei niitäkään ole tarpeeksi. Kimppakämpän muodostaminen omaehtoisesti on niin suuri taloudellinen riski, että siihen ei kannata kenenkään ryhtyä.