Kuoleminen on Suomessa kallista. Sukulaisen kuolemaan liittyvät kulut olivat 7000€
Summassa mukana: Asunnon vastikkeet, perunkirjoitus, perunkirjoitusta varten tarvittavien omaisuusarvojen määrittäminen, viimeisten päivien sairaalamaksut ja apuvälineiden vuokrat, siunaustilaisuus, 30 hengen muistotilaisuus, kuljetukset, edullinen arkku ja tuhkaus.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Erinäkösiin virkatodistuksiin meni muistaakseni faijan kuollessa 130€. Ei ihan halpaa paperia.
Noi kaikki paperit ja maksut laitetaan perukirjaan joten verotus todennäköisesti pienenee. Ne on kuolinpesän kuluja.
Mistä se virkatodistus hankitaan, jos ei enää.kuulunut kirkkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yksin tietenkään. Kuolinpesä maksoi. Kalliilta tuntui silti, kun kaikki käytettävissä olevat rahavarat menivät. Perintöverot pitää maksaa omasta pussista, kun leski jää asumaan kiinteistöön.
Plussalle pääsen ehkä joskus 20 vuoden kuluttua, jos asunto ei tärväänny (vesivahinko, tulipalo jne.) tässä välillä.
ap
Miksi pitäisi hyötyä jonkun toisen kuolemasta?
Se kai edesmenneen tarkoitus yleensä on, kun jättää perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä vastauksia täällä. Tosi asia on, että hautaamisesta yritetään kiskoa kovia hintoja juuri siksi, että ihmisten mielestä sellaisesta asiasta ei sovi valittaa. Kannattaa kilpailuttaa hautaustoimistot eli kysellä monesta paikkaa, jos useita palveluntarjoajia sattuu olemaan.
Hautaustoimisto ei hautaa, joten turha selittää hautauskuluja heidän maksuikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:tä oikein hyvin, joka muuta väittää ei ole lähiaikoina hoitanut kenenkään hautajaisia saati perunkirjoitusta. Varattomat haudataan yhteiskunnan varoilla, mutta ne vähävaraiset joilla on juuri ja juuri niiden hautauskulujen verran rahaa, tulevat kalliiksi omaisille. Mitään rahavaroja ei jää, mutta omaisuudesta joutuu maksamaan perintöveron. Omaisuutta eli sitä purkukuntoisia taloa ei saa edes myydyksi.
Mitä ihmeen kuluja muka perunkirjoituksesta tulee, muutama tulostettu paperi??
220€+alv /tunti, kun asianajajan sihteeri tilaa virkatodistuksia ja omaisuusselvityksiä ja viimein kirjoittaa valmiin perukirjan juristin ja perillisten allekirjoitettavaksi.
No ei kai kukaan
Saattaa kuule yllättää kuinka sotkuisia joidenkin kuolinpesän asiat on.
Tämähän se. Itse olen pahasti velkaantuneen kuolinpesän osakas, mutta asioita mutkistaa se, että tämä kuollut henkilö on ollut jakamatta jätettyjen kuolinpesien osakas. Nämä kuolinpesät on ollut jakamatta 80-luvulta, joten niiden selvittäminen on mahdotonta. Lisäksi asioita sotkee kaksi taloa, joissa asuu leski asumisoikeudella. Eli pesässä on varoja, joita ei pystytä realisoimaan. Eli emme todellakaan tehneet perunkirjaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin vapaaehtoista.
Perunkirjoitus on pakollinen, siihen pitää tilata virkatodituksia ympäri Suomea ja ulkomailta jos vainaja on asunut myös ulkomailla.
Viranomainen voi kirjoitella mitä haluaa. Ei voida velvoittaa.
Kylläpä se on kuolinpesän osakkaiden velvollisuus. Ei sitä itse ole pakko tehdä, mutta heidän se pitää järjestää. Verottaja voi laiminlyönnistä rankaista.
Perintöä ei tarvitse ottaa vastaan. Jotebn ei tarvitse myöskään hoitaa kuolinpesää. Mutta mitään et saa viedä. Et edes maljakkoa asunnosta.
Jos on lapsia, se on pakko ottaa vastaan.
Näinpä. Muuten se siirtyy lasten hoidettavaksi. Tosin heidänkin kannattaa luopua perinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jäämistölle tilanteessa jossa kukaan ei ota perintöä vastaan? Kuka irtaimiston hoitaa/hävittää/mitä sitten sille tapahtuukaan? Omaiset ei kai voi etteivät vaan vie sieltä sitä maljakkoa vai onko joku viranomainen kyttäämässä kun asuntoa tyhjentävät?
Ei viranomaiset kyttää kuolinpesien tyhjennyksiä. Paitsi ehkä, jos kyse on tosi rikkaasta henkilöstä ja kukaan ei muka ota perintöä vastaan. Minun isäni oli varaton ja itse tyhjennettiin asunto. Periaatteessa olisimme voineet ottaa sieltä kamat itsellemme.
Näinpä. Viranomainen ei välitä tavanomaisen irtaimiston kohtalosta, viekööt kuka tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jäämistölle tilanteessa jossa kukaan ei ota perintöä vastaan? Kuka irtaimiston hoitaa/hävittää/mitä sitten sille tapahtuukaan? Omaiset ei kai voi etteivät vaan vie sieltä sitä maljakkoa vai onko joku viranomainen kyttäämässä kun asuntoa tyhjentävät?
Ei viranomaiset kyttää kuolinpesien tyhjennyksiä. Paitsi ehkä, jos kyse on tosi rikkaasta henkilöstä ja kukaan ei muka ota perintöä vastaan. Minun isäni oli varaton ja itse tyhjennettiin asunto. Periaatteessa olisimme voineet ottaa sieltä kamat itsellemme.
Jos vainajalla on paljon velkoja ulosotossa, niin mitään ei saa viedä ennen kuin vouti on käynyt tarkistamassa asunnon. Yhdestä kuolinpesästä löytyi katosta 10 000€ lamppu jolla maksettiin kaikki velat ja hautajaiskustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin vapaaehtoista.
Perunkirjoitus on pakollinen, siihen pitää tilata virkatodituksia ympäri Suomea ja ulkomailta jos vainaja on asunut myös ulkomailla.
Viranomainen voi kirjoitella mitä haluaa. Ei voida velvoittaa.
Kylläpä se on kuolinpesän osakkaiden velvollisuus. Ei sitä itse ole pakko tehdä, mutta heidän se pitää järjestää. Verottaja voi laiminlyönnistä rankaista.
Perintöä ei tarvitse ottaa vastaan. Jotebn ei tarvitse myöskään hoitaa kuolinpesää. Mutta mitään et saa viedä. Et edes maljakkoa asunnosta.
Jos on lapsia, se on pakko ottaa vastaan.
Pakko ei ole edelleenkään ottaa vastaan. Siinä tapauksessa , jos rintaperillinen kieltäytyy, perintö siirtyy hänen jälkeläisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki tuosta on vapaaehtoista.
Juu, sairaalamaksut voi jättää maksamatta ja päästää ulosottoon. Sitäkö tarkoitat?
Hautaaminen ei ole ilmaista. Arkku maksaa, tuhkaaminen maksaa, hautapaikkakin maksaa.
Ei tuhkalle ole mikään pakko ottaa hautapaikkaa. Tarjoilut voi jättää poiskin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vainajalla on paljon velkoja ulosotossa, niin mitään ei saa viedä ennen kuin vouti on käynyt tarkistamassa asunnon. Yhdestä kuolinpesästä löytyi katosta 10 000€ lamppu jolla maksettiin kaikki velat ja hautajaiskustannukset.
No eikä käy. Kaksi ulosotossa olevaa sukulaista olen haudannut, eikä kukaan käynyt mitään tarkastamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:tä oikein hyvin, joka muuta väittää ei ole lähiaikoina hoitanut kenenkään hautajaisia saati perunkirjoitusta. Varattomat haudataan yhteiskunnan varoilla, mutta ne vähävaraiset joilla on juuri ja juuri niiden hautauskulujen verran rahaa, tulevat kalliiksi omaisille. Mitään rahavaroja ei jää, mutta omaisuudesta joutuu maksamaan perintöveron. Omaisuutta eli sitä purkukuntoisia taloa ei saa edes myydyksi.
Mitä ihmeen kuluja muka perunkirjoituksesta tulee, muutama tulostettu paperi??
Virkatodistus maksaa useamman kympin.
se maksetaan vainajan varoista
Tyhjältä pankkitililtä vai asunnolla, jossa leski asuu asumisoikeutensa perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Täysin vapaaehtoista.
Kaikki ei ole vapaaehtoista, äiti vaati arkkuhautauksen, tuli kallis kaivaus, kivi oli myös kirjoituksineen kallis, hautapaikka vielä kalliimpi, eikä ne arkut ja muutkaan ihan ilmaisia olleet.
On hyvä muistaa, että köyhillä Kela maksaa ja tämä on suoraa tulonsiirtoa varakkaille hautausbisneksen pyörittäjille ja tulee veronmaksajille TODELLA KALLIIKSI.
Isällä oli kuollessaan jäänyt tilille 5500e, omaisuutta ei ollut, käteinen riitti juuri normaalitasoisiin hautajaisiin, kun hautapaikka oli jo olemassa ja maksettu.
No, eipähän tarvinnut ruinata jostain Kelasta tai mistä lie, mutta sinne meni sekin minimaalinen perintö, eli köyhät eivät saa pitää edes niitä vähiä rajoha joita jää, vaikka köyhälle tuo 5500e voi olla todella iso summa ja pääsisi kerrankin vaikkapa matkalla - mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Isällä oli kuollessaan jäänyt tilille 5500e, omaisuutta ei ollut, käteinen riitti juuri normaalitasoisiin hautajaisiin, kun hautapaikka oli jo olemassa ja maksettu.
No, eipähän tarvinnut ruinata jostain Kelasta tai mistä lie, mutta sinne meni sekin minimaalinen perintö, eli köyhät eivät saa pitää edes niitä vähiä rajoha joita jää, vaikka köyhälle tuo 5500e voi olla todella iso summa ja pääsisi kerrankin vaikkapa matkalla - mutta ei.
Mitä kaikkea tuohon hintaan kuului? Olette ilmeisesti valinneet kalleimman hautauspaketin valokuvauksineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönpöpön.
Tavanomainen kodin irtaimisto on käytännössä arvotonta tai niin vähäarvoista ettei sitä huomioida. Esimerkiksi me tyhjennettiin vainajan asunto, sieltä otettiin muutamia huonekaluja, kirjoja, koruja jne. vaikka vainajalla oli velkoja. Ei siellä asunnolla käynyt kukaan muu kuin omaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin vapaaehtoista.
Kaikki ei ole vapaaehtoista, äiti vaati arkkuhautauksen, tuli kallis kaivaus, kivi oli myös kirjoituksineen kallis, hautapaikka vielä kalliimpi, eikä ne arkut ja muutkaan ihan ilmaisia olleet.
On hyvä muistaa, että köyhillä Kela maksaa ja tämä on suoraa tulonsiirtoa varakkaille hautausbisneksen pyörittäjille ja tulee veronmaksajille TODELLA KALLIIKSI.
Hautakiveä ei ole pakko ostaa. Sen voi etsiä maanomistajan luvalla metsästä ja kaiverruttaa siihen laatan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Meillä meni hiukan vajaa 40t perintöveroihin, hautajaiskuluihin, perunkirjaan ja muuhun mitä nyt oli pakko maksaa.
Ihan oma valinta, mihin rahat käyttää. Pelkkä hautaaminen ja perunkirjan tekeminen ei maksa tonnitolkulla.
Osa oli omaa valintaa, suurinosa ei. Jo perintöverot olivat tuosta reilu 25t.
Eli sait ison perinnön. En kehtaisi valittaa.
Juu saatiin iso omakotitalo keskellä metsää muuttotappiokunnalla. Onko keskusteluun osallistuminen valittamista? Mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Meillä meni hiukan vajaa 40t perintöveroihin, hautajaiskuluihin, perunkirjaan ja muuhun mitä nyt oli pakko maksaa.
Ihan oma valinta, mihin rahat käyttää. Pelkkä hautaaminen ja perunkirjan tekeminen ei maksa tonnitolkulla.
Osa oli omaa valintaa, suurinosa ei. Jo perintöverot olivat tuosta reilu 25t.
Eli sait ison perinnön. En kehtaisi valittaa.
Juu saatiin iso omakotitalo keskellä metsää muuttotappiokunnalla. Onko keskusteluun osallistuminen valittamista? Mielenkiintoista.
Olette merkinneet sen sitten liian arvokkaaksi perunkirjaan.