Kuoleminen on Suomessa kallista. Sukulaisen kuolemaan liittyvät kulut olivat 7000€
Summassa mukana: Asunnon vastikkeet, perunkirjoitus, perunkirjoitusta varten tarvittavien omaisuusarvojen määrittäminen, viimeisten päivien sairaalamaksut ja apuvälineiden vuokrat, siunaustilaisuus, 30 hengen muistotilaisuus, kuljetukset, edullinen arkku ja tuhkaus.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin vapaaehtoista.
Perunkirjoitus on pakollinen, siihen pitää tilata virkatodituksia ympäri Suomea ja ulkomailta jos vainaja on asunut myös ulkomailla.
Viranomainen voi kirjoitella mitä haluaa. Ei voida velvoittaa.
Kylläpä se on kuolinpesän osakkaiden velvollisuus. Ei sitä itse ole pakko tehdä, mutta heidän se pitää järjestää. Verottaja voi laiminlyönnistä rankaista.
Perintöä ei tarvitse ottaa vastaan. Jotebn ei tarvitse myöskään hoitaa kuolinpesää. Mutta mitään et saa viedä. Et edes maljakkoa asunnosta.
Puhe on kahdesta eri asiasta. Perukirja on tehtävä, vaikka et
Viranomainen voi tehdä sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin vapaaehtoista.
Perunkirjoitus on pakollinen, siihen pitää tilata virkatodituksia ympäri Suomea ja ulkomailta jos vainaja on asunut myös ulkomailla.
Kylläpä se on kuolinpesän osakkaiden velvollisuus. Ei sitä itse ole pakko tehdä, mutta heidän se pitää järjestää. Verottaja voi laiminlyönnistä rankaista.
Näin on. Verottaja voi rankaista esimerkiksi siten, että jos vainajalta jää velkoja ja perunkirjoitusta ei ole asianmukaisesti hoidettu, niitä velkoja lankeaakin perillisille maksettavaksi.
Mille perillisille? Entä jos ei ole perillisiä eli kieltäytyy perinnöstä?
Vierailija kirjoitti:
Täti latettiin juuri hautaan. Oli ns hiljaiset hautajaiset. Perintö per lärvi noin 100 tonnia, perintövero per lärvi 28 tonnia. Veroja on kiva maksaa.
voit kuivata kyyneleesi siihen 72 tuhanteen euroon jollaista summaa 80% suomalaisista ei näe elämänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin vapaaehtoista.
Perintöä ei tarvitse ottaa vastaan. Jotebn ei tarvitse myöskään hoitaa kuolinpesää. Mutta mitään et saa viedä. Et edes maljakkoa asunnosta.
Juuri näin. Toki tässäkin tapauksessa täytyy se perunkirjoit
viranomainen voi tehdä sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin vapaaehtoista.
Ai perunkirjoituskin ja kaikki viralliset jutut? En ihan usko.
Montako suomalaista joutuu vuosittain vankilaan kun kieltäytyy noista? niinpä.. Vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmalla pääsee, kun menee jonnekin syrjäiseen metsään kuolemaan. Sinne se ruumis maatuu ajan kanssa.
Paitsi että suomen viranomainen tulee tutkimaan ja siirtää jäännökset hautaan.
Ei vaan ilmoittaa omaisille ja omaisten on hoidettava hautaus.
Niin eli poliisisa ei kiinnosta jos löytyy metsästä vainaja? hoh hoijaa taas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jäämistölle tilanteessa jossa kukaan ei ota perintöä vastaan? Kuka irtaimiston hoitaa/hävittää/mitä sitten sille tapahtuukaan? Omaiset ei kai voi etteivät vaan vie sieltä sitä maljakkoa vai onko joku viranomainen kyttäämässä kun asuntoa tyhjentävät?
Ei viranomaiset kyttää kuolinpesien tyhjennyksiä. Paitsi ehkä, jos kyse on tosi rikkaasta henkilöstä ja kukaan ei muka ota perintöä vastaan. Minun isäni oli varaton ja itse tyhjennettiin asunto. Periaatteessa olisimme voineet ottaa sieltä kamat itsellemme.
Näinpä. Viranomainen ei välitä tavanomaisen irtaimiston kohtalosta, viekööt kuka tahtoo.
Välittää siten että viranomaiset joutuu tilaamaan muuttomiehet ja se taas maksaa sitä enemmän mitä enemmän he joutuu tekee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viimeinen rahastus että tavallinen kansalainen varmasti pysyy köyhänä
Kuka tarvitsee rahaa kun on kuollut?
hauturi osallistui keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
viimeinen rahastus että tavallinen kansalainen varmasti pysyy köyhänä
No kenen kuolemakulut sitten mielestäsi kuuluisi maksaa? Valtionko?
kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki tuosta on vapaaehtoista.
Juu, sairaalamaksut voi jättää maksamatta ja päästää ulosottoon. Sitäkö tarkoitat?
Hautaaminen ei ole ilmaista. Arkku maksaa, tuhkaaminen maksaa, hautapaikkakin maksaa.
Ei maksa. Voi sanoa että en hautaa vainajaa niin valtio hautaa. Vai oletko nähnyt paljon hautaamattomia vainajia?
Mitä mä juuri luin. Eiköhän lähiomaiset halua kunnioittaa edesmennyttä hautaamalla hänet.
kunnioittaa voi ilman maksullisia riittejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, sairaalamaksut voi jättää maksamatta ja päästää ulosottoon. Sitäkö tarkoitat?
Hautaaminen ei ole ilmaista. Arkku maksaa, tuhkaaminen maksaa, hautapaikkakin maksaa.
Ei maksa. Voi sanoa että en hautaa vainajaa niin valtio hautaa. Vai oletko nähnyt paljon hautaamattomia vainajia?
Ei hautaa jos vainajalla on omaisuutta. Jätätkö sinä oman isäsi, äitisi, puolisosi ja lapsesi hautaamatta?
En tiedä mihin isäni on haudattu ja kuka hoiti hautauksen ja millä rahoilla.
No se on sinun tapauksesi. Se ei millään tavalla vastaa yleistä käytäntöä, jossa omaiset hoitavat hautausasian.
Minä taas tiedän erinomaisen hyvin, missä isäni ja äitini hauta on ja kuka kaiken maksoi ja millä rahalla. Suurin osa ihmisistä tietää.
Itse asiassa sinulle on kyllä täytynyt toimittaa perunkirjoituspaperit, vaikka mitään perittävää ei olisi ollutkaan. Suomessa jokaisen vainajan lähiomaiset selvitetään viranomaisteitse, jos heitä ei muuten ilmesty ja ainakin heille tulee tieto kuolemasta. Mutta on tietysti niitä, joilla ei ole yhtään omaista.
Jos kukaan ei tee mitään, hautaus toimitetaan kunnan puolesta. Aika surullista.
Jos vainajalla on omaisuutta, se käytetään hautauskuluihin, eli silloin ei ole mahdollista kenenkään hakea mitään hautausavustusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän erittäin hyvin ap:tä.
Kokeilkaa itse hoidella läheisen kuolema.
Millä tavalla hoidella? Ihan helppoja asioita.
Eivät ne helppoja asioita ole, mutta jonkun ne on hoideltava. Minä olen haudannut lapseni. Ei ollut ilmaista lystiä.
Minä koin vaikeimmaksi asioinnin pankin kanssa. Miten voikin pankki tehdä asiat hankaliksi. Koska konttoria ei tietenkään pikkupaikkakunnalla ole, pitäisi pystyä maksamaan vainajalle vielä kuoleman jälkeenkin tulleet laskut netissä, mutta eipä se niin ollutkaan. Koska kuolinpesällä ei ole nettipankkia, josta maksaa. Ja pitihän ne kaikki kulut muutenkin voida maksaa sieltä kuolinpesän tililtä.
En jaksa edes muistella enää, minkälaista vääntöä se oli. Joka tapauksessa alituista palvelunumeroon soittamista ja jonottamista. Siitä minulle tulleita kuluja en voinut kuolinpesältä laskuttaa.
Esim. sain "käteviä" maksukuoria, joilla olisi helppo maksaa laskut. Se vain, että ne luvatut kuoret tuli postissa kuukauden päästä, jolloin moni lasku oli jo erääntynyt.
Jos paikkakunnalla olisi ollut konttori, olisin voinut helposti käydä siellä ne laskut maksamassa, mutta ei.
Muutenhan ne ei vaikeita asioita ole, varsinkin kun oli läheinen ihminen, joka teki perunkirjoituksen ja tilasi tarvittavat asiakirjat. Mutta aikaa vaativia asioita ne oli. Muistotilaisuuden pitopaikkaa ei ensin meinannut löytyä mistään, kaikki oli varattuja. Kenenkään kotona ei ollut mahdollista, koska sukua oli aika paljon. Sekin jo aiheutti harmaita hiuksia. Pitopalvelua ei voinut tilata ennenkuin tiesi missä tilaisuus pidetään.
Kyllä siinä hommaa on, mutta tietysti jos jättää esim. muistotilaisuuden pitämättä, se helpottaa jo paljon. Tai jos niitä vieraita ei ole kuin vähän, niin silloin voi pitää sen vaikka kotona.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuo yksi kirjoitti, että "kun sanoo, ettei hautaa vainajaa, niin valtio hautaa, " että kenelle hän sen asian sanoo? Valtiolleko? Millä tavalla?
Kuoleman jälkeen hautaustoimisto hakee vainajan ja toimittaa sen ruumiinavaukseen ja sen jälkeen yleensä ensin sairaalan kappeliin, jossa vainaja puetaan ja laitetaan arkkuun. Sitten vainaja viedään seurakunnan kappeliin ja siellä kylmiöön odottamaan siunausta ja hautausta.
Hautaustoimistolleko ilmoitetaan, että en aio maksaa mitään? Sehän on ilmoitettava jo ennen arkkuun laittamista, että tiedetään milainen arkku sitten tulee olemaan, sehän on se kaikkein halvin sitten. Epäilen, että valtio ei mitään maksa, vaan kunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin vapaaehtoista.
Puhe on kahd
Voi tietysti perukirjan tehdä viranomainen, mutta vasta sen jälkeen, kun käy ilmi, että sitä ei ole tehty. Siitä kyllä verottaja rankaisee. Perukirja on toimitettava verottajalle kolmen kk kuluessa kuolemasta. Asian hoitaminen kuuluu kuolinpesälle. Perinnölle ei saa tehdä mitään, ennen kuin perukirja on toimitettu verottajalle ja pankista saatu lupa jakaa kuolinpesän varat. Kuolinpesä voi tietenkin teettää perunkirjoituksen kenellä tahansa, joka sen pystyy tekemään. Mutta kuolinpesän osakkaiden nimissä se tehdään. Jos joku ei tule edes nimeään kirjoittamaan, niin hän jää sitten ulkopuolelle, eikä saa perintöäkään.
Toki sovussa olevat perilliset voi irtaimistoa jakaa jo ennen sitä, onhan asuntokin monesti tyhjennettävä aika piankin. Pankki ja verottaja ei ole irtaimistosta kiinnostunut, ellei kyseessä ole todella jotain arvoirtaimistoa. Autokin kuuluu nykyään irtaimistoon. Ja perukirjassahan irtaimiston arvon voi määritellä melko vapaastikin. Kukaan ei kuitenkaan tule sanomaan mitään, jos pesän osakkaat ovat sovussa eikä kukaan nosta hässäkkää mistään. Saati jos perillisiä ei ole kuin yksi. Mutta rahavaroista ollaan tarkkoja, niitä ei saa käyttää muuta kuin vainajan maksuihin ja kuolemasta aiheutuviin kuluihin. Pankki kyllä siitä huolen pitääkin, vain kuolinpesän hoitajalla on pääsy vainajan tilille, pankin tiukan kontrollin alaisena sekin.
Jos ei ota perintöä vastaan niin sitten ei tarvitse tehdä mitään. Mutta siitäkin on ilmoitettava perukirjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä juuri luin. Eiköhän lähiomaiset halua kunnioittaa edesmennyttä hautaamalla hänet.
kunnioittaa voi ilman maksullisia riittejä.
Ja hautaaminen on sitten se maksullinen riitti, jota ei viitsitä tehdä, mutta kunnioitetaan muuten? Siis miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin vapaaehtoista.
Ai perunkirjoituskin ja kaikki viralliset jutut? En ihan usko.
Montako suomalaista joutuu vuosittain vankilaan kun kieltäytyy noista? niinpä.. Vapaaehtoista.
Vapaaehtoista ja kallista. KIva maksaa 20 000 e perintöveroa, vaikka kuolinpesän arvo 10 000 e. Jos et tee itse, niin maksat.
"Minä koin vaikeimmaksi asioinnin pankin kanssa. Miten voikin pankki tehdä asiat hankaliksi. Koska konttoria ei tietenkään pikkupaikkakunnalla ole, pitäisi pystyä maksamaan vainajalle vielä kuoleman jälkeenkin tulleet laskut netissä, mutta eipä se niin ollutkaan. Koska kuolinpesällä ei ole nettipankkia, josta maksaa. Ja pitihän ne kaikki kulut muutenkin voida maksaa sieltä kuolinpesän tililtä."
Minä olin puolestani kaikkien kuulemieni kauhujuttujen jälkeen yllättynyt siitä, kuinka helppoa vainajan pankkiasioiden hoito oli Nordeassa. Skannatut laskut saattoi lähettää netin kautta maksettavaksi vainajan tililtä. Tämä ei siis vaatinut sitä, että itsellä (tai kuolinpesällä) oli Nordean pankkitunnukset.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo kallis ole. Tuohon päälle tuli meillä vielä 4tonnin hautakivi töineen.
Meillä uurna haudattiin sukuhautaan, ja kiveen liitettiin vain uusi laatta. Ei onneksi ollut kallista niin kuin uuden haudan ja uuden hautakiven ostaminen olisi ollut.
Ei tarvitse olla kuolinpesänosakas. Edelleen vapaaehtoista.