Kuoleminen on Suomessa kallista. Sukulaisen kuolemaan liittyvät kulut olivat 7000€
Summassa mukana: Asunnon vastikkeet, perunkirjoitus, perunkirjoitusta varten tarvittavien omaisuusarvojen määrittäminen, viimeisten päivien sairaalamaksut ja apuvälineiden vuokrat, siunaustilaisuus, 30 hengen muistotilaisuus, kuljetukset, edullinen arkku ja tuhkaus.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on outo käsitys kuolemaan liittyvistä kuluista:
Asunnon vastikkeet - maksetaan asunnosta, asui siellä joku tai ei, ei liity kuolemaan
Perunkirjoitus - täysin maksuton, jos sen hoitaa itse ja miksi ei hoitaisi, jos kyseessä tavallinen omaisuus ilman bitcoineja ja edellisten kuolinpesien peruja ja erojen osituksia
Perunkirjoitusta varten tarvittavien omaisuusarvojen määrittäminen - näistäkään ei tarvitse maksaa euroakaan, verottaja ei vaadi tositteita. Osakkeiden arvot saa netistäkin, metsän arvon voi laskea metsään.fi -palvelussa. Riittää, että arvot ovat realistiset.
Viimeisten päivien sairaalamaksut ja apuvälineiden vuokrat - ei näissä maksuissa kysellä, olitko elossa vai kuollut, maksu tulee vuorokausien mukaan eläville ja kuolleille
Siunaustilaisuus - maksuton, kirkko ei ota euroakaan
30 hengen muistotilaisuus - ei ole bälttämätön kulu, valtio ei saadi tällaista
Kuljetukset
Ei se perunkirjoitus ole aivan ilmainen, vaikka itse sen tekisi. Siihen on pakko hankkia vainajan sukuselvitys virkatodistus ja pesän jäseniltä elossaolotodistukset ja ne maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jäämistölle tilanteessa jossa kukaan ei ota perintöä vastaan? Kuka irtaimiston hoitaa/hävittää/mitä sitten sille tapahtuukaan? Omaiset ei kai voi etteivät vaan vie sieltä sitä maljakkoa vai onko joku viranomainen kyttäämässä kun asuntoa tyhjentävät?
Ei viranomaiset kyttää kuolinpesien tyhjennyksiä. Paitsi ehkä, jos kyse on tosi rikkaasta henkilöstä ja kukaan ei muka ota perintöä vastaan. Minun isäni oli varaton ja itse tyhjennettiin asunto. Periaatteessa olisimme voineet ottaa sieltä kamat itsellemme.
Jos vainajalla on paljon velkoja ulosotossa, niin mitään ei saa viedä ennen kuin vouti on käynyt tarkistamassa asunnon. Yhdestä kuolinpesästä löytyi katosta 10 000€ lamppu jolla maksettiin kaikki velat ja hautajaiskustannukset.
Arvokas esineistö pitää ilmoittaa perukirjassa. Tavanomainen irtaimisto on huonossa lykyssä valmiiksi velkaisessa pesässä vain kuluerä, joka täytyy kuljettaa kierrätyslaitokseen, kun kukaan ei halua niitä eikä viitsi myydä kirpputorilla.
"Jos on lapsia, se on pakko ottaa vastaan."
Pitää paikkansa siltä osin, että jos alaikäiset lapset ovat saamassa perintöä, vanhempien oikeudet lasten lakimääräisinä edunvalvojina (aikaisemmin sanottiin holhoojaksi) eivät riitä perinnöstä luopumispäätöksen tekemiseen lasten nimissä. Jos sen sijaan on itse saamassa perintöä, saa vapaasti päättää, ottaako sen vastaan vai ei - jos ei ota, se menee lapsille.
Siihen päälle tulee haudanhoitomaksut vuosittain ellei könttänä etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Haudanhoidosta ei tarvitse maksaa jos hoitaa hautaa itse, mutta totta kai hautapaikka täytyy lunastaa, ellei sitten sirottele tuhkia itse esim. mereen.
eikö vainajan voi kipata vaikka torille. Antaa kunnan huolehtia. Jokainen voi juoda torikahvit omalla kustannuksella
Vierailija kirjoitti:
Sairaalamaksut ja välinevuokrat ei kyllä oikeastaan liity siihen kuolemiseen vaan elämiseen. Ei sairaalapaikasta makseta kuoleman jälkeen. No ei kyllä oikeastaan se asunnon vastikekaan.
Joten tuosta kuoleman kuluja ovat perunkirjoitukseen ja hautaamiseen liittyvät kulut.
Leski maksaa vastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän erittäin hyvin ap:tä.
Kokeilkaa itse hoidella läheisen kuolema.
Olen hoitanut sekä leskiäidin että puolison tapaukset. Siksipä itse olen korvamerkinnyt rahat oman kuolemani kustannuksiin ja lapset sen tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin vapaaehtoista.
Kaikki ei ole vapaaehtoista, äiti vaati arkkuhautauksen, tuli kallis kaivaus, kivi oli myös kirjoituksineen kallis, hautapaikka vielä kalliimpi, eikä ne arkut ja muutkaan ihan ilmaisia olleet.
On hyvä muistaa, että köyhillä Kela maksaa ja tämä on suoraa tulonsiirtoa varakkaille hautausbisneksen pyörittäjille ja tulee veronmaksajille TODELLA KALLIIKSI.
Minunkin isäni vaati arkkuhautausta 400 km päähän, mutta äitini päätti tuhkata hänet ja hankki uurnahautapaikan siltä paikkakunnalta jolla asuivat. Ei vainaja voi valittaa. Muistotilaisuuden pidimme heidän kotonaan, ihan keskenämme kahviteltiin. Poikani veisti uurnan, mutta arkku piti kuitenkin ostaa ja kivi kaiverruttaa hautapaikalle. + maksaa haudan hoidosta 5-10 vuotta kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa hinnassa on paljon turhia kuluja, mm. muistotilaisuustarjoilut. Ja ne menothan katetaan vainajan varoista. Mitä sinä valitat? Halvemmallakin olisit päässyt.
Ohis aloitus on toteamus, ei valitus. Itse en olidi tiennyt, että tuollainen summa menee. Jos kuolinpesä on varaton on monelle iso kynnys hakea sosiaalitoimistosta rahaa hautajaiskuluihin.
Kuoleminen on ilmaista.
Kuoleminen maksaa vain uskovaisille.
Eli jos olet tunteellinen ja/tai uskovainen niin se maksaa.
Kenenkään ei tarvitse kustantaa toisen hautauskuluja ja jos kuollut on varaton, yhteiskunta maksaa. Ja kaikki on varattomia kuolleina jos on korttinsa oikein hoitanut.
Mun puolesta ruumiit voisi jättää tielle/metsään lojumaan. Nämä on uskovaisten ja alunperin eri rituaalien perusteita. Elämme vuotta 2025, ei kukaan usko enää mihinkään ja muutenkin kuollut on kuollut - ei kukaan hauda kuollutta muurahaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki tuosta on vapaaehtoista.
Juu, sairaalamaksut voi jättää maksamatta ja päästää ulosottoon. Sitäkö tarkoitat?
Hautaaminen ei ole ilmaista. Arkku maksaa, tuhkaaminen maksaa, hautapaikkakin maksaa.
Ei maksa. Voi sanoa että en hautaa vainajaa niin valtio hautaa. Vai oletko nähnyt paljon hautaamattomia vainajia?
Vainaja haudataan vainajan varoista ja jos ei ole varallisuutta niin mitä ilmeisemmin suoraan tuhkaus ja tuhkauurna hautausmaalla paikkaan jota et tunnista.
Virkatodistukset katkotta taannehtivasti 18. ikävuoteen asti, mahdolliset ulkomaat mukaan lukien. Näin selviää onko lapsia matkan varrelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, sairaalamaksut voi jättää maksamatta ja päästää ulosottoon. Sitäkö tarkoitat?
Hautaaminen ei ole ilmaista. Arkku maksaa, tuhkaaminen maksaa, hautapaikkakin maksaa.
Ei maksa. Voi sanoa että en hautaa vainajaa niin valtio hautaa. Vai oletko nähnyt paljon hautaamattomia vainajia?
Vainaja haudataan vainajan varoista ja jos ei ole varallisuutta niin mitä ilmeisemmin suoraan tuhkaus ja tuhkauurna hautausmaalla paikkaan jota et tunnista.
Juurikin näin, ilmaista se on siis. Vain uskovaisille sr on tärkeää että näkee mihin on haudattu. Ymmärrätkö että 1000 vuoden päästä ei ole mitään jäljellä?
Vierailija kirjoitti:
Hautapaikan lunastus ja haudanhoitomaksu ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä juuri luin. Eiköhän lähiomaiset halua kunnioittaa edesmennyttä hautaamalla hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä juuri luin. Eiköhän lähiomaiset halua kunnioittaa edesmennyttä hautaamalla hänet.
Miksi? Ei muurahaistakaan kukaan kunnioita.
Kuollut = kuollut. Se on vain elävien pään sisäisin ongelmia. Ei kuollut välitä, tiedä tai ymmärrä. Olisiko kannattanut pitää edesmenneestä parempaa huolta eläessä niin ei tarvitse hänen kuoltua esittää jotain muuta?
Apuvälineet, sairaala ja vastike eivät liity mitenkään kuolemaan. Niistä mitää maksaa ihan elävänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Virkatodistukset katkotta taannehtivasti 18. ikävuoteen asti, mahdolliset ulkomaat mukaan lukien. Näin selviää onko lapsia matkan varrelta.
Ei 18 vaan 15
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perunkirjoitus_ja_perukirj/
No jos kuulut kirkkoon ja maksat kirkollisveroa esim. 55 vuotta niin mitä luulet? Onko halvempaa maksaa sitä veroa 55 vuotta vai maksaa kertakorvauksena muutama satku? (Siis en nyt edes tiedä tuleeko jotain ylimääräistä maksua, meidän porukoissa kukaan ei ole kuulunut kirkkoon)