Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

työttömän saamat sosiaalietuudet vastaavat monen suomalaisen nettopalkkaa

Vierailija
20.07.2025 |

eikö siis olisi varsin kohtuullista että niitä vastaan tehtäisiin 40 tuntia viikossa töitä

Kommentit (327)

Vierailija
41/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa on parempi työttömyysturva kuin Suomessa, eli suomi alkaa lähestyä kehitysmaa tasoa 

Vierailija
42/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh, työtön 2 lasta, vuokra 1050, vesi, sähkö, 150€ yht. 1200€. Rahaa elämiseen asumiskulujen jälkeen 1500€. Siitä maksaa kahden lapsen kustannukset, jää 700€. 

Yh, 2 lssta työssä nettopalkka 2000€ plus muut tuet 1000€ (lapsilisää, asumistukea, elarit) yht. 3000€ netto. Siitä asumiskulut 1200€ ja lasten kulut, jää 1000€. 

X tienaa 2000€ netto. Maksaa puolet asumiskuluista (sähkö ja vesi mukana) 800€. Jää 1200€. Siitä maksaa puolet lasten kuluista joista vähennetty lapsilisä, jää 900€. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän niitä sosiaalietuuksia tarvitse sitten maksaa kun saa palkkaa?

Riippuu palkasta.

Vierailija
44/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo joka sai 5000 oli 8 lapsen yh, mutta siinä oli mukana lapsilisät ja vammsistuet.  Niihin ei muut tulot vaikuta millään lailla eikä ne liity mitenkään työttömyyteen, vaan niitä voi saada vaikka tienaa kymppitonnin kuukaudessa. Niiden laskeminen kannustinloukkuun on asiavirhe. Joka ei tuota tajua, ei voi olla mikään kummoista osaamista vaativan työn tekijä. En puolustele hänen tapojaan mutta ärsyttää kuin näitä vertailuja tehdään jatkuvasti väärin laskemalla kaikki tuet vs palkka mutta "unohdetaan", että mm. lapsilisät on kaikista alle 17-vuotiaista samat ja jätetään huomioimatta että ne tulee palkan päälle myös.

En ole itse työtön. 

Vierailija
45/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan työttömänä yksinhuoltajana 1300 euroa,,sisältää toimeentulotuen ja asumistuen kahdelle ( minä ja lapsi). Emme mahdu yksiöön teinin kanssa.

Lapsilisää ja elatustukea en laske tukiin kun ne saan myös palkan päälle. 

Ollessani koulunköynninohjaaja oli bruttopalkka 1600 e kk, se 300 e Olli.meille lapsen kanssa iso raha.osu

Jos saa palkkaa 1300 e, voi saada toimeentulotukea tai asumistukea siihen päälle esim jos on lapsia. 

Eikö asumistukileikkaukser ole osuneet omalle k8hdalle?

Vierailija
46/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU:lta Suomi on saanut noottia liian alhaisesta sosiaaliturvasta. Kumma kun ei  saada noottia myös liian pienistä palkoista sekä orjatyöstä.

Monissa Eu-maissa keskipalkat on 800-1000€/kk. Iphonet ja taulutelkkarit maksaa yhtä paljon niissä maissa

Tyypillistä vassarin länkytystä, syökö ne siellä iphoneja ja telkkareita. Elinkustannukset Suomessa on kovemmat mm. asuminen ja ruoka sekä verotus on lisäksi maailman kovinta. 

Vierailija
47/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaani tähän kaikki ammatit, joissa nettopalkka on 600€/kk?

Vierailija
48/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain työttömänä kahden lapsen yksinhuoltajana kaikkinensa hieman vajaa 2000 nettona kuukaudessa, sisältäen elatustuet, asumistuet jne. Itse pidin tuota summaa riittävänä silloin, ja pidän nytkin. Tästä on nyt aikaa yli 5 vuotta. Opiskelin sen jälkeen uuden tutkinnon, ja tällä hetkellä saan nettona noin 2400 e kk. Toki ymmärrän sen, että lapseni olivat tuolloin alle kouluikäisiä/alakoululaisia, jolloin heidän kulunsa olivat pienemmät mitä tänä päivänä. 

Saahan edelleen lapsilisät ja ekatustuet aibakin osasta. 7+5=12. 

Vierailija
49/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan työttömyystukea vain 590e/kk. Ja asumistuki 312e.

Olen huomannut että missä tahansa kokoaikaisessa työssä matalapalkka-aloilla tienaan tuplasti enemmän! 

Työttömiä ei todellakaan kannata kadehtia. Ja luokaa oikeita työpaikkoja, niin saatte työttömät töihin.

Vierailija
50/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listaani tähän kaikki ammatit, joissa nettopalkka on 600€/kk?

Riippuu työtuntien määrästä

Vierailija
51/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät vastaa. Ansiosidonnaiset korvaukset lasketaan aiemmin saatujen palkkojen perusteella.

Kyllä vastaa, jos esim 2 lapsen äiti asuu Helsingissä ja on työtön niin saa melkein 3000€/kk nettona tukia.

Vierailija
52/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni työtön saa 2500 euroa nettona työmarkkinatukea ja toimeentulotukea?

Vierailija
53/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 3000e palkalla nettotulo on 2200e/kk ja sen verran voi saada perhe tukia yhteensä tai yksinhuoltaja muutaman lapsen kanssa. Eihän se reilulta kuulosta ja vallan hyvin voitaisi osoittaa velvoittavaa työtoimintaa edes kerran viikossa 6 tuntia jossain. Ei mitään leikkikerhoja tai pelleilyä vaan jotain hyödyllistä mikä nyt ei mitään koulutusta vaadi tai veisi jonkun muun oikean työpaikan. Roskakävelyä kotikaupungissa jossain ryhmässä tms.

Miksi jätät huomioimatta, että lapsilisät tukee palkan päälle? Teettekö töissäkin näin tyhmiä virheitä? Tänä on kyllä tosi yleinen virhe. 

Minä en ole työtön. 

Vierailija
54/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät vastaa. Ansiosidonnaiset korvaukset lasketaan aiemmin saatujen palkkojen perusteella.

Kyllä vastaa, jos esim 2 lapsen äiti asuu Helsingissä ja on työtön niin saa melkein 3000€/kk nettona tukia.

Eiköhä se ole jo saanut kelalta kirjeen muuttaa halvempaan

Vierailija
55/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää, kuka saa työtyömyyskorvausta keskipalkan verran? Kerro ap? Itse olen 62v työtön ja saan nettona 595€ kuukaudessa. Oletko kateellinen tästä summasta? Menisin töihin heti, jos joku palkkaisi. 

Vierailija
56/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni työtön saa 2500 euroa nettona työmarkkinatukea ja toimeentulotukea?

9534

Vierailija
57/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelma ole pienet sosiaalietuudet vaan liian pienet palkat ja liian suuri verotus. 

Vierailija
58/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät, elatustuet ja yh-korotukset eivät ole työttömyystukia. On virhe verrata niitä.pelkköön palkkaan. Iso asiavirhe jättää huomioimatta tuet, jotka tulevat palkan lisäksi. 

Vierailija
59/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin joskus tavata työttömän, joka saa etuuksia yli 1000€. Ei mennyt minun kohdallani näin.

Vierailija
60/327 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ongelma ole pienet sosiaalietuudet vaan liian pienet palkat ja liian suuri verotus. 

Naulan kantaan, jos palkat nousisi 10%, 2500 tienaavalle jäisi 200e kuussa ja valtion kassaan tulisi miljardi lisää verotuloja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme