työttömän saamat sosiaalietuudet vastaavat monen suomalaisen nettopalkkaa
eikö siis olisi varsin kohtuullista että niitä vastaan tehtäisiin 40 tuntia viikossa töitä
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain työttömänä kahden lapsen yksinhuoltajana kaikkinensa hieman vajaa 2000 nettona kuukaudessa, sisältäen elatustuet, asumistuet jne. Itse pidin tuota summaa riittävänä silloin, ja pidän nytkin. Tästä on nyt aikaa yli 5 vuotta. Opiskelin sen jälkeen uuden tutkinnon, ja tällä hetkellä saan nettona noin 2400 e kk. Toki ymmärrän sen, että lapseni olivat tuolloin alle kouluikäisiä/alakoululaisia, jolloin heidän kulunsa olivat pienemmät mitä tänä päivänä.
Lasketko tuohon nykyiseen 2400€ myös lasten saamat rahat, kuten tuohon vajaa 2000€? Se on hyvin olennainen tieto. Erottele omat tulosi lasten tuloista jotka eivät riipu sinun tuloistasi.
Itseasiassa lapsilisät jäi laittamatta lisäämättä, eli 200 e lapsilisät tuohon päälle. Olen parisuhteessa eläjä, joten luonnollisesti ei yksinh
Niin, eli tuo sun työttömänä kahden lapsen yksinhuoltajana laittamasi summa ei ole vertailukelpoinen. Miten lapset ei enää saa elatusmaksua?
Ei taideta työeläkeyhtiön työkyvyttömyyseläkettä laskea sosiaalietuudeksi, mutta itsehän vaihtasin sen mielelläni työllä ansaittuun palkkaan. Työeläkeyhtiö ei kuitenkaan edes halunnut tarjota minulle kuntoutusta, koska pitivät minua liian huonokuntoisena. Julkinen terveydenhuolto auttaa vielä vähemmän.
Jostain luin joskus, että Suomessa tukijärjestelmä on painottunut maksettaviin tukiin eikä niinkään tukitoimiin. Joku ehkä tietää tuon vallitsevan strategian paremmin? Mutta sen kyllä huomaa, ettei ihmisille tarjota konkreettista apua, jolla siitä tuilla elämisestä pääsisi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin joskus tavata työttömän, joka saa etuuksia yli 1000€. Ei mennyt minun kohdallani näin.
Minä saan yli 2000 €, mutta se on ansiosidonnaista työttömyyskorvausta, jonka maksaa työttömyyskassa. Ei se tule Kelalta. Olen maksanut kassamaksuja noin 30 vuotta enkä ole itse valinnut työttömyyttä.
No ei välttämättä ole nekään jotka saa sen kela korvauksen alle 600€. Eivät vain ole kuuluneet työttömyyskassaan.
Vierailija kirjoitti:
Noin 3000e palkalla nettotulo on 2200e/kk ja sen verran voi saada perhe tukia yhteensä tai yksinhuoltaja muutaman lapsen kanssa. Eihän se reilulta kuulosta ja vallan hyvin voitaisi osoittaa velvoittavaa työtoimintaa edes kerran viikossa 6 tuntia jossain. Ei mitään leikkikerhoja tai pelleilyä vaan jotain hyödyllistä mikä nyt ei mitään koulutusta vaadi tai veisi jonkun muun oikean työpaikan. Roskakävelyä kotikaupungissa jossain ryhmässä tms.
Jos velvoitetaan tekemään töitä, niin siitä kuuluu maksaa palkkaa. Esimerkiksi 10 €/tunti, 8 tunnin työpäivä ja 20 työpäivää kuussa tekee 1600 €/kk. Sitten on töissä vaikka roskankerääjänä, maksaa verot eikä saa tukia. Moni haluaisi mieluummin töihin, jos saisi palkkaa. Eikä haittaisi vaikka saisi vähän vähemmän kuin nyt, kunhan ei tarvitsisi hakea Kelasta tukia ja raportoida pankkitilin käyttö, mihin rahat on mennyt ja jäikö jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin joskus tavata työttömän, joka saa etuuksia yli 1000€. Ei mennyt minun kohdallani näin.
Minä saan yli 2000 €, mutta se on ansiosidonnaista työttömyyskorvausta, jonka maksaa työttömyyskassa. Ei se tule Kelalta. Olen maksanut kassamaksuja noin 30 vuotta enkä ole itse valinnut työttömyyttä.
Oletvtukesivsndainut kyllä, mutta pikaisen yleistä väärinkäsitystä. Kassa maksaa ansiosidonnaista omistaan vain n. 5%. Vaikka tuki haetaan kassalta, yhteiskunta ts. veronmaksajat maksaa kassalle loput 95%. Eihän ne kassamaksut mitenkään riittäisi sillä niillä maksetaan myös muita kuluja mitä kassalla on, esim. käsittelijöiden palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma eivät ole liian suuret sosiaalituet vaan Suomen surkeat palkat ja ansiotulojen korkea verotus.
Tämä. Mitta ansiotuloja verotetaan siksi kohtuuttomasti, jotta voidaan kustantaa nii kaikki tuet.
Saan ihan liikaa rahaa työpanokseeni nähden. Koen itseni hieman toiseksi. Olen muka oikeistolainen mutta olen kai feikki. Liitosta joku 1100 verojen jälkeen ja osaaikatyöstä 500. Ei kuulosta paljolta mutta kk jää yli 500 e. Ehkä joskus minusta tulee kunnon kansalainen. Jos tukia ei olisi niin tuottaisin enemmän hyvää tähän yhteiskuntaan. Moraalin sanoisi että jos tuon saisin vain töitä tekemällä niin kaikki ok. Olen itsekäs, siitä ei pääse mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei välttämättä ole nekään jotka saa sen kela korvauksen alle 600€. Eivät vain ole kuuluneet työttömyyskassaan.
Ei niin olekaan. Mutta on kuitenkin oma valinta olla kuulumatta työttömyyskassaan, ja luottaa että saman rahan saa Kelasta ilman kassamaksuja. Asuvat vuokralla eivätkä omista mitään, niin saavat Kelasta tuet. Sellaiset, joilla on oma asunto tai varallisuutta, eivät voi jättäytyä 600 euron Kelan korvauksen varaan, koska eivät saisi siihen lisäksi asumistukea tai toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletvtukesivsndainut kyllä, mutta pikaisen yleistä väärinkäsitystä. Kassa maksaa ansiosidonnaista omistaan vain n. 5%. Vaikka tuki haetaan kassalta, yhteiskunta ts. veronmaksajat maksaa kassalle loput 95%. Eihän ne kassamaksut mitenkään riittäisi sillä niillä maksetaan myös muita kuluja mitä kassalla on, esim. käsittelijöiden palkkoja.
Ei maksa. Valtio maksaa kassoille peruspäivärahaa vastaavan summan jokaisesta työttömästä. Sen verran, minkä valtio joutuisi maksamaan joka tapauksessa, vaikka henkilö ei kuuluisi kassaan. Loput tulee työttömyysrahastojen omista varoista.
Saan alle 600e ja silti te-toimisto juoksuttaa käynnille joka kuukausi ja sanoi on suuri summa. Puolet kuluu vuokraan. Ihmettelen, eikö se juoksutus tulisi olla myös muille. Tai niille jotka saa enemmän. Juuri kävin ja heti uudestaan. Moni saa lähes saman rahan toimeentulona. Itse kävin jotta suosittelisi työtä mutta ei, siellä vaan puhutaan tunti miten sivua käytetään ja kysellään tuloja, jotka on todella pienet minulla. Seuraavaksi täytyy varmaan tulosta kela paperi. Virkailija ei muka näe tuen määrää.
Saan 8400 euroa tukia kuukaudessa, mutta ei näillä tule toimeen. Menen kohta Brysseliin osoittamaan mieltä kun leipäkin viedään suusta.
Vierailija kirjoitti:
Aika surkea palkka sulla sitten jos joku 500e saat kuussa.
Minä saan tällä hetkellä ansiosidonnaista yli 2000 euroa kuussa.
Mistä työstä maksetaan 595€/kk palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma eivät ole liian suuret sosiaalituet vaan Suomen surkeat palkat ja ansiotulojen korkea verotus.
Tämä. Mitta ansiotuloja verotetaan siksi kohtuuttomasti, jotta voidaan kustantaa nii kaikki tuet.
Ei työttömyystuet ole Suomessa ongelma. Ongelma on ikääntyvän väestön sote-kulut, jotka nyt joudutaan vain maksamaan. Ei niistä ole mitään ulospääsyä, eikä mikään muiden syyllisten etsiminen auta.
Eikä ansiotuloja edes veroteta mitenkään kohtuuttoman korkeasti. Jos vertaat vaikka 25 000 euron vuosituloja, niin siitä menee noin 11 % veroja. Saman suuruisesta tuesta menee veroa 25 % ja pääomatulosta 30 %.
Ei kaikki saa mutta kivat niille ketkä saa. Ite saan 595 e ja siitä maksan kaiken. Täytyy myöntää että osa lääkkeistä on jäänyt ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Moni saa hyvin vähän, ei saa ruokaa enää.
En ymmärrä väitettä. Jos yhden aikuisen tt-tuki on 595€ kuussa ja sen lisäksi maksetaan vuokra ja reseptilääkkeet, niin kyllä pitäisi riittää ruhtinaallisesti ruokaan. Mulla ja 16-vuotiaalla pojallani menee ruokaan ja päivittäistavaroihin kahdella ihmisellä 700€. Palkastani siis. Jos tt-tuella ei riitä rahat ruokaan, niin silloin rahat menee johonkin muuhun: röökiin, alkoholiin, uhkapeleihin tai pikavippien maksuihin. Tt-tuesta voisi hyvin leikata 200€ pois.
Puhe oli työttömistä, ei kaikista toimeentulotuen saajista. Työtön saa työmarkkinatukea 595 euroa kuussa ja siitä pitää maksaa sekä asuminen että reseptilääkkeet. Onnistuisitko itse? Ainakin minulla rahat loppuisivat jo ennen ruokakauppaa, kun asuminen, sähkö, puhelinliittymä ja lääkkeet maksavat. Uusia silmälaseja ei oikein tuollaisilla tuloilla voi ostaa. Pitää säästää monta vuotta, ja silloinkin pitää ostaa pullonpohjalasit ilman ohennuksia.
AP varmaan tarkoittaa toimeentulon asiakkaita. He saavat mikäli perhettä ja molemmat työttömiä tai yh. Saman määrän mitä normaalisti pieni palkkainen alle 3000€ tienaava. Voit laskea oman toimeentulotukesi kelan laskurilla. Sitten vielä voi saada harkinnan varaista lasten harrastuksiin , lomiin , silmälaseihin ym...
Jos kokoaikatyöstä saatava palkka ja sos tuet on suunnilleen samaa tasoa niin sellaista työtä ei pidä tehdä kun orjatyö on suomessa jo laissa kiellttyä.
Moni kokopäivätyötä tekevä saa myös toimeentulotukea, kuten minä.
Käytännössä tuo toimeentulotuki on minimi, joka jokaisella pitää jäädä käteen nettona pakollisten menojen jälkeen. Toimeentulotukea voi saada vaikka 60 euroa riippuen tosiaan käteen jäävästä summasta.
Toki sillä ei omistusasumista rahoiteta, eli jos on lainaa/velkoja niin sitten niitä ei lasketa menoiksi.
Saa toimeentulotukea janlidäksi toimeentulotukea?
Miten joku voi tietää naapurin tuet noin tarkkaan SUOMESSA? Tosin yksinelävänä ei saa toimeentulotukea noiden tulojen päälle joten höpö höpö.
Kovin on paljon ihmisillä lääkkeitä. Mulla ei ole kuin kolesterolilääke ja maksaa noin 10 euroa 3 kk satsi vaikka on jo ikää.