Ei ole yhtään mukavia nämä helteet
Aivan kurjaa kun näin pitkästi kuumia päiviä peräkkäin.
Mikä suomalaisten höpö sanonta se on ettei saa valittaa, on niitä vielä kylmiä ilmoja.
Kyllähän näille leveyksille, pohjolan perukoille on normaalimpaa viileämmät ilmat ja niitä kaipaa useampi kuin uskaltaa mainita:)
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset maailman huonoin kansa mielyttää. Huono kesä kun kylmä ja sataa, nyt liian kuumaa kun aurinko paistaa, talvella lumi liian kuivaa kun pöllyää tai liian märkää kun kaikki kastuu... Taitaa kansalla olla liian hyvin asiat kun aina vaan kitistään joka jumalan asiasta!!
Mä en ymmärrä sunkaltaisia. Miksi luulet, että samat ihmiset valittaa kaikesta? Toki näitäkin löytyy, mutta iso osa tykkää joko lämpimästä TAI kylmästä. Itse en ikinä valita syksyllä ja talvella. Oikeasti alkaa olla niin väsynyttä väittää, että önnönnöö talvella sitten taas valitatte. E.N V.A.L.I.T.A meneeeeeekö perille??????
Minä tykkään sekä kylmästä että lämpimästä. Kaikenlaiset välikelit sen sijaan on ärsyttäviä, ei ulkona ole kiva tehdä mitään jos on joku 0-15 astetta ja pahimmillaan satelee vettä.
Minä taas löydän jotain hyvää melkein joka kelistä? Onko se joku taitelija juttu tai mikä? Löydän jotain hienoa kuumana väreilevästä ilmasta ja sirittävistä heinäsirkoista, haavanlehtien havinasta.. mutta sitten löydän siinäkin jotain kaunista että syksy kirpeyttää ilman ja taivas on haalea, ja silti ruoho on yhä vihreää. Rankkasadekin ja ukkonen on jotenkin tarpeelliset, vaikka ukkosta pelkään. Lumesta ja pakkasestakin(siedettävissä määrin) tykkään, vaikka toki se alkaa käydä hermoille jossain vaiheessa kun loppua ei vain meinaa näkyä. :D
Suomessa ei ilma kierrä ainakaan vanhassa talossa, todella kuuma. Sellainen tunkkainen ilma. Ja sitten vielä moni tupakoi tai ruiskii hajuvesiä. Välimerellä kun menee ulos merelle tuulee se virkistää. Ja asunnot yritetään pimentää, tai on ilmastointi jos varaa. Tehokas ilmastointi saattaa olla myös kaupassa ja asemalla, mutta espanja myös poikkeus siellä ei aina raaskita.
Vierailija kirjoitti:
Asunto todella kuuma 44C. Tiilitalo. Ei ilma kierrä paitsi rapussa. Olen käynyt välimerellä ja siellä sentään tulee edes. Suomessa asunnoissa tunkkainen ilma kuin sauna.
Ja tämä juurikin siksi, että Suomessa on KOLEAA ja KYLMÄÄ suurimman osan ajasta. Asunnot ja talot rakennetaan ja eristetään sen mukaisesti. Välimerelle on yleisemmin kuuma ja lämmin, joten talot rakennetaan eri tavoin niin että ilma kiertää ja talo viilentyy. Suomessa ei voi rakentaa näin, koska sitten talossa olisi liian kylmä suurimman osan vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään. Pihalla veden ääressä on ihana olla. Sisällä on viileää, kiitos ilmalämpöpumpun V.tuttaa kun tulee syksy ja talvi 🤬
jännästi näillä tykkääjillä on aina se ilmanlämpöpumppu eli ei tarvitse nauttia siitä helteisestä 28c sisälämpötilasta ympäri vuorokauden pari viikkoa putkeen.
Yöllä on viileää silloin viilenee kämppäkin kun ikkunat auki. Electroluxin viilentimellä saa kämpän kylmäksi päivällä ja illalla.
Olen syntynyt suomessa, joten tää on helppoa. Kaikki kelit menee, enkä koskaan uikuta mistään.
Suomessa ei myydä ainakaan kaupassa tarpeeksi viileitä vaatteita enää, kuten silkki tai satiini kankaat. Ja olkaimeton mekko. Välimerellä on monilla sellaisia kevyt vaate viritelmiä: joissa uimapuku ja ohut rantatunika tai uimapuku ja huivi vaatteena, tai uimapuku ja hame. Tai pyyhe /huivi hameena bikinien kanssa. Ja hellehattu. Näitä voi alkaa nyt pitää suomessakin. Joillain turisteilla näkyi kaulassa mini tuuletin mutta se ei tehoa, jopa viuhka parempi. Joillain oli mini suihkepullo josta suihkii kasvoille vettä tai kasvovettä. Ja oma vinkki myös älä liiku jos voit, se liikkuminen kuumettaa lisää. Ja jos menee vuorelle tai mäelle kuumalla vielä kuumempi kuin alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helteet on parhautta. Rakastan helteitä. Toivottavasti ilmastonmuutoksen myötä saadaan enemmän ja lämpimämpiä kelejä.
Minä minä minä. Ajattele vaikka kuumuudesta kärsiviä eläimiä.
Pihalla kuivuu kukat koska ei sada vettä ja kukaan ei kastele. Puussa jo keltainen lehti, alkaa kuivua. Jos ei sada pitäisi kastella, olisi huoltomiesten työ mutta ovat lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto todella kuuma 44C. Tiilitalo. Ei ilma kierrä paitsi rapussa. Olen käynyt välimerellä ja siellä sentään tulee edes. Suomessa asunnoissa tunkkainen ilma kuin sauna.
Ja tämä juurikin siksi, että Suomessa on KOLEAA ja KYLMÄÄ suurimman osan ajasta. Asunnot ja talot rakennetaan ja eristetään sen mukaisesti. Välimerelle on yleisemmin kuuma ja lämmin, joten talot rakennetaan eri tavoin niin että ilma kiertää ja talo viilentyy. Suomessa ei voi rakentaa näin, koska sitten talossa olisi liian kylmä suurimman osan vuodesta.
Senpä vuoksi ilmalänpöpunppu sopiikin hyvin tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään. Pihalla veden ääressä on ihana olla. Sisällä on viileää, kiitos ilmalämpöpumpun V.tuttaa kun tulee syksy ja talvi 🤬
jännästi näillä tykkääjillä on aina se ilmanlämpöpumppu eli ei tarvitse nauttia siitä helteisestä 28c sisälämpötilasta ympäri vuorokauden pari viikkoa putkeen.
Yöllä on viileää silloin viilenee kämppäkin kun ikkunat auki. Electroluxin viilentimellä saa kämpän kylmäksi päivällä ja illalla.
Tämän lisäksi kun käy kylmässä suihkussa ennen nukkumaanmenoa niin pärjää
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt suomessa, joten tää on helppoa. Kaikki kelit menee, enkä koskaan uikuta mistään.
Just sä uikutat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali, lämmin kesäsää.
Normaalia säätä nähnytkään.😂
Jos pitää valita, että nämä helteet vai esim +6C ja koko ajan sadetta, niin ok, pitkin hampain nämä helteet. Mutta jos olisi vaihtoehtona vaikkapa koko ajan +15C ja pilvistä, niin ehdottomasti tuon ottaisin näiden helteiden sijaan sekuntiakaan empimättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(ilma-)lämpöpumppu on luonnollinen ratkaisu Suomeen. Sitä voi käyttää sekä lämmitykseen, että jäähdytykseen. Molemmissa tapauksissa talon hyvä eristys on vain eduksi. EU luonnollisesti pyrkii heittämään kapuloita rattaisiin ja estämään ilmalämpöpumppujen käyttöä viimeiseen asti.