Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on omia lapsia ja joilla on ollut fyysistä kuritusta lapsena

Vierailija
20.07.2025 |

Siis sitä ns. tavanomaista tukistamista, luunappeja, koivuniemenherraa tms. Ei mitään sairasta hakkaamista kuitenkaan. Niin onko teidän vanhemmat yrittäneet samaa teidän lapsillenne eli lapsenlapsilleen? Esim. mummo sanoo, että "jos et nyt usko mummoa, niin otan tukasta kiinni"? Mitä mieltä tästä? 

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vanhempien kanssa tekemisissä ja lapsen saaminen sementoi tämän päätöksen. Aivan varmasti pieksisivät häntäkin. Ei sellaisen lähelle voi lapsia viedä.

Puolusta lastasi! Sanot että mummu ei tule lapsen lähelle jos edes uhkailee väkivallalla.

Vierailija
42/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt selväksi isovanhemmille, että meillä kasvatetaan sanoittamalla. Rankaisu ei opeta lapselle mitään hyvästä käytöksestä.

Hyvä käytös rakentuu hyvien tunnetaitojen ja vahvan itsetunnon varaan. En uhraa hyvää luottamussuhdetta minun ja lapsen välillä siihen, että alkaisin pitää kuria lapselle.

Hyvin paljon opettajat kertovat lapsista joilla ei ole mitään kuria.  Enkä tarkoita läpsäisyä vaan se kilta pieni tunnin paasauksella voi sekin olla tehoton.  

Ammattikasvattajat unohtaa sen, miten itse toimivat, eivät hekään pidä enää kuria. Ei kuria ole päiväkodissakaan, edellä jo kerrottiin että jäähypenkkikin on jo kielletty (jo kauan sitten kielletty). Minkäänlaisia seuraamuksia ei lapsille tule amm

En tunnista mitään kuvaamaasi. Olet aika harhainen, ilmeisesti jotenkin auktoriteetti vastainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään ei puhuta siitä, miten vaikeaa on olla jatkamatta itse tätä kasvatustapaa. Asiaa kokemattomat eivät pysty kuvittelemaan.

Minusta se on ollut nimenomaan helppoa. Ihmettelin jo lapsena miten oma vanhempi voi satuttaa lastaan ja nyt kun katson omaa 6 vuotiasta ymmärrän vielä paremmin miten pieni ja avuton sitä on itsekkin ollut., en ikinä voisi satuttaa häntä. Ja minua on lyöty, potkittu, kannettu hiuksista, retuutettu ja annettu risulla selkään.

Silti keskiverto 6v pomottaa vanhempiaan ja usein tuntuu että vanhemmat ovat se avuton taho.

Lapsella on diplomaattinen koskemattomuus. Voi tehdä mitä tahtoo. Äidit ja isät pelkäävät lapsiaan ja varsinkin pelkäävät lastensuojelua.

Vierailija
44/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini tukisti minua silloin tällöin ja joskus läimäyttikin. Minusta on kasvanut tasapainoinen ja rauhallinen ihminen. Hoidan nykyään iäkästä äitiäni hyvin.

Tukistatko/läimitkö jos vanhuuden höperö ei ns. käyttäydy?

Vierailija
45/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fakta, jota ei saa nykypäivänä sanoa ääneen. Ne, joiden lapset saa aiheesta vaikka kevyen luunapin käyttäytyy paljon paremmin kuin ne, joita yritetään epätoivoisesti kasvattamaan puhumalla. Myös liian kovakourainen käsittely aiheuttaa ongelmia.

Äärettömän harvassa ovat ne, joilla olisi jonkinlaista suhteellisuudentajua kurituksessa. Kyllä se kevyt luunappi tulee silloin, kun isä tai äiti kiukuttelee väsymystään tai nälkäänsä tai muuten on noussut väärällä jalalla. Niillä, jotka ratkaisevat asiat puhumalla, on enemmän johdonmukaisuutta, mutta ei tietenkään aina heilläkään. 

Itse olen perinyt sukuni kiivaan temperamentin, joten minulle on aivan itsestään selvää, että anna koskaan itselleni lupaa kajota lapsiin. Enkä kyllä aikuisiinkaan. 

Vierailija
46/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään ei puhuta siitä, miten vaikeaa on olla jatkamatta itse tätä kasvatustapaa. Asiaa kokemattomat eivät pysty kuvittelemaan.

Mikä sen tekee vaikeaksi? Luulisi, että sen muistaa erittäin hyvin, miten kurjalta nahkaremmi tuntui takapuolessa, eikä samaa haluaisi omilla lapsille.

Koska tiedostamatta tehdään, kuten meitä kohtaan on tehty. Niin hyvässä kuin pahassa.

Jos vanhempi suuttui mulle siitä että ruokapöydässä pelleillään, niin itsekin suutun omalle lapselle siitä. Mulla on tiedostamaton ajatus, että tämä on tosi väärin tämä pelleily, "näin ei vaan KUULU tehdä" ja suutun lapselle siitä. Se tulee automaattisesti, jos ei pysähdy ajattelemaan, että onko tämä nyt oikeasti suuttumisen arvoinen asia.

Minulla oli fyysinen ja muutenkin paska kasvatus, jota vanhempani eivät ollenkaan kadu. Mutta ei ne tavat kuitenkaan itselläni ole. Päinvastoin. Aina kun tapahtuu jotakin, mistä vanhempani olisi käyttänyt jonkinlaista väkivaltaa, niin itse ajattelen, että en halua olla ollenkaan samanlainen kuin vanhempani, ja SE tulee selkärangasta.

Hienoa. Minkä ikäiset lapset sulla on? Toivottavasti sama jatkuu. Sinä kirjoitat, että "ajattelet, ettet halua olla kuten vanhempasi", eli ajattelusi toimii. Minä kirjoitin sellaisesta raivon tilasta, jossa ei enää ajatella, puhutaan myös "liskoaivoista", toimitaan täysin vaistolla. Mutta se on hyvä ettet ole koskaan suuttunut niin pahoin, tietenkin. 

Tuo mitä kirjoitin ja jota jostain syystä alapeukutettiin, on ihan tutkittua alkeellista psykologiaa. Kiintymyssuhdemallit periytyy, väkivallan mallit periytyy. Niitä vastaan täytyy oikeasti tehdä työtä (kuten teetkin, kirjoitit, että ajattelet ettet halua olla samanlainen). Kaikkihan ei ajattele. Ei kaikki mieti millainen vanhempi haluan olla, ja silloin ne mallit menee suoraan eteenpäin seuraavalle sukupolvelle. 

Vierailija
47/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eikä appivanhemmatkaan. Ja tohon kommenttiin miten vaikeaa on olla itse jatkamatta saamaansa kasvatusmallia. Ei muuten oo ollut. Eikä lapsi oo kasvattamaton eikä kuriton.

Vierailija
48/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on ollut nimenomaan helppoa. Ihmettelin jo lapsena miten oma vanhempi voi satuttaa lastaan ja nyt kun katson omaa 6 vuotiasta ymmärrän vielä paremmin miten pieni ja avuton sitä on itsekkin ollut., en ikinä voisi satuttaa häntä. Ja minua on lyöty, potkittu, kannettu hiuksista, retuutettu ja annettu risulla selkään.

Silti keskiverto 6v pomottaa vanhempiaan ja usein tuntuu että vanhemmat ovat se avuton taho.

Lapsella on diplomaattinen koskemattomuus. Voi tehdä mitä tahtoo. Äidit ja isät pelkäävät lapsiaan ja varsinkin pelkäävät lastensuojelua.

Höpsistä. En pelkää kumpaakaan, mutta tietenkin lapsella on oikeus turvalliseen fyysiseen ympäristöön.

Vierailija
49/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fakta, jota ei saa nykypäivänä sanoa ääneen. Ne, joiden lapset saa aiheesta vaikka kevyen luunapin käyttäytyy paljon paremmin kuin ne, joita yritetään epätoivoisesti kasvattamaan puhumalla. Myös liian kovakourainen käsittely aiheuttaa ongelmia.

Äärettömän harvassa ovat ne, joilla olisi jonkinlaista suhteellisuudentajua kurituksessa. Kyllä se kevyt luunappi tulee silloin, kun isä tai äiti kiukuttelee väsymystään tai nälkäänsä tai muuten on noussut väärällä jalalla. Niillä, jotka ratkaisevat asiat puhumalla, on enemmän johdonmukaisuutta, mutta ei tietenkään aina heilläkään. 

Itse olen perinyt sukuni kiivaan temperamentin, joten minulle on aivan itsestään selvää, että anna koskaan itselleni lupaa kajota lapsiin. Enkä kyllä aikuisiinkaan. 

Häh? Eikö isä tai äiti sinusta pysty jakamaan rangaistuksia lapselle ihan harkitusti? Rankaiseminen on vaan jotain vihan purkua? Ja siksi ei pidä rangaista vaan puhua pelkästään? Toimi se sitten tai ei.

Vierailija
50/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt selväksi isovanhemmille, että meillä kasvatetaan sanoittamalla. Rankaisu ei opeta lapselle mitään hyvästä käytöksestä.

Hyvä käytös rakentuu hyvien tunnetaitojen ja vahvan itsetunnon varaan. En uhraa hyvää luottamussuhdetta minun ja lapsen välillä siihen, että alkaisin pitää kuria lapselle.

Hyvin paljon opettajat kertovat lapsista joilla ei ole mitään kuria.  Enkä tarkoita läpsäisyä vaan se kilta pieni tunnin paasauksella voi sekin olla tehoton.  

Ammattikasvattajat unohtaa sen, miten itse toimivat, eivät hekään pidä enää kuria. Ei kuria ole päiväkodissakaan, edellä jo kerrottiin että jäähypenkkikin on jo kielletty (jo kauan sitten kielletty

En tunnista mitään kuvaamaasi. Olet aika harhainen, ilmeisesti jotenkin auktoriteetti vastainen.

Naur. Ei sun tarvikaan tunnistaa, olet mulle täysin vieras. Mitä ihmettä höpötät? Puhun käytännön kokemuksistani.

Olen itse töissä päiväkodissa, meillä jäähyt ovat kiellettyjä. Sanoittaminen ja valvonta ja ohjaaminen ovat keinoja, joilla kasvatetaan. Lasta ei eristetä muusta ryhmästä. 

Ja omat lapseni kun aloittivat alakoulun, joka ikinen opettaja hymyilee tauotta (no, pari poikkeusta löytyy - ) mutta ero omaan kouluaikaan oli aika näkyvä. Opettaja ei yritäkään olla auktoriteetti. Ei mitään ärähdyksiä tai "luokka hiljaa". 

Vierailija
51/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kasvatuksessa ole muuta vialla kuin se että lapset oppii aikuisten esimerkistä (vanhemmilta ja muilta, netistä) miten muita kohdellaan helvetin rumasti ja pilkataan. Kannattaa muistaa se kun tänne kirjoittelette noita olkiukkojanne.

Vierailija
52/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin katsokaa ranskalaiset lapset versus suomalaiset lapset. Eri on suuri, kun mitään ei Suomessa vaadita. Lapsellekin tulee paha olo, jos rajoja ei aseteta selvästi.

Mutta kummallista, kuinka kohteliaista ranskalaisista lapsista kasvaa niin huonokäytöksisiä aikuisia.

Vierailija
53/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikasvattajat unohtaa sen, miten itse toimivat, eivät hekään pidä enää kuria. Ei kuria ole päiväkodissakaan, edellä jo kerrottiin että jäähy

Naur. Ei sun tarvikaan tunnistaa, olet mulle täysin vieras. Mitä ihmettä höpötät? Puhun käytännön kokemuksistani.

Olen itse töissä päiväkodissa, meillä jäähyt ovat kiellettyjä. Sanoittaminen ja valvonta ja ohjaaminen ovat keinoja, joilla kasvatetaan. Lasta ei eristetä muusta ryhmästä. 

Ja omat lapseni kun aloittivat alakoulun, joka ikinen opettaja hymyilee tauotta (no, pari poikkeusta löytyy - ) mutta ero omaan kouluaikaan oli aika näkyvä. Opettaja ei yritäkään olla auktoriteetti. Ei mitään ärähdyksiä tai "luokka hiljaa". 

Mitä teillä tapahtuu jos lapsi ei tottele sanoitusta, ohjaamista ja muuta puhetta? Leimataanko tällainen lapsi nepsyksi? Koskeahan lapseen ei saa.

Vierailija
54/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat ne muuttaa siinä eläviäkin, eikä vain uusia sukupolvia. Äitini antoi mulle piiskaa, kevyesti siis eikä mitään kunnon kipua tuottavaa väkivaltaa ollut, mutta ei hän missään tapauksessa siskoni lapsiin noin kajoaisi. Saatiin lapsena myös luunappeja ja pieniä tukistuksia, harvoin ja kevyesti. Yhtään mitään traumoja ei jäänyt, varmaan koska nuo eivät pelottaneet yhtään saati sattuneet käytännössä lainkaan, ja ikää tullessa loppuivat kokonaan, eli sellainen nöyryytyskin jäi uupumaan.  Mulla ei ole omia lapsia, joten en tiedä tulisiko tuollainen käytös selkärangasta, mutta ainakaan siskoni ei mitenkään tuolleen kurita lapsiaan, tietääkseni.

Vierailija
55/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Eikö isä tai äiti sinusta p

No en ole vielä tavannut vanhempaa, jolla olisi rauhallinen ja lempeä temperamentti ja joka rikkoisi lakia kuritusväkivallalla eli vaikka sillä luunapilla. Kyllä ne aina ovat kuumakalleja ja -kaisoja, ja peruste on, että kun lapsi on niin mahdoton.

Vierailija
56/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen tekee vaikeaksi? Luulisi, että sen muistaa erittäin hyvin, miten kurjalta nahkaremmi tuntui takapuolessa, eikä samaa haluaisi omilla lapsille.

Automaattiset refleksit, selkärangasta tuleva toimiminen, kuten joku vastasi, vihan ja raivon tunne.

No ainakin mun tietämäni tapaus, siis kaveri joka sai lapsena remmiä, niin ei se ollut vihan ja raivon vallassa tehtyvä, vaan tyyliin, että kerrotaan tästä isälle, niin saat sitten remmiä tms.

Tuo taas on henkistä väkivaltaa isää kohtaan. Et ole edes paikalla asioiden tapahtuessa etkä mitenkään kykene ohjaamaan lastasi. Silti olet pakotettu lyömään häntä. Koska olet isä.

Vierailija
57/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä päiväkodissa siivoojanako? Jos et edes ole perillä käytäntöjen taustalla olevista kasvatuksellisista syistä jotka perustuu tieteeseen. Esim. ettei lapsia enää jätetä rangaistuksena valvomatta/heitteille.

Vierailija
58/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että se on sinulle oman lapsesi kanssa helppoa. 

On tutkittu myös sitä, että käytöshäiriöiset lapset saavat paskaa kohtelua, jopa väkivaltaa, helpommin osakseen kuin ns helpot lapset. Kun lapsi vetää vanhemman hermot oikeasti ihan tappiin voi tapahtua kauheita. 

Ja ei ju- kauta tarvitse alapeukuttaa näitä kurjia faktoja, vain siksi että ne on tosiaan kurjia.

Nämä käytösmallit, uhat ja riskit täytyy tiedostaa, NIISTÄ TÄYTYY PUHUA, muuten ei mikään muuttuisi. Ei tiedetä mihin pitää puuttua, jos ei asioista puhuta! Tänä päivänäkin on lapsia joita lyödään ja kuritetaan. Ne pitää tunnistaa, millaiset lapset ovat riskissä, millaiset vanhemmat, voidaanko siinä auttaa vai onko lapsi vain pelastettava pois. Mutta alapeukuttakaa toki. Sitä se on monien lasten arki, Suomihan on perheväkivallan kärkimaita, vaikka miten täällä joku randomi on sitä mieltä että "maailman helpointa" tarjota lapselleen pelkkää syliä. No miksi monet sitten fyysisesti kurittaa? Mikä on teidän teorianne, millä kumoatte jo tutkitun tiedon - miksi jotkut vanhemmat jatkaa kurjuuden siirtämistä eteenpäin?

Vierailija
59/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä päiväkodissa siivoojanako? Jos et edes ole perillä käytäntöjen taustalla olevista kasvatuksellisista syistä jotka perustuu tieteeseen. Esim. ettei lapsia enää jätetä rangaistuksena valvomatta/heitteille.

Se tiede on pelkkää aatetta. Kasvatusalalla "tieteellisyys" ei todista yhtään mitään.

Vierailija
60/86 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että se on sinulle oman lapsesi kanssa helppoa. 

On tutkittu myös sitä, että käytöshäiriöiset lapset saavat paskaa kohtelua, jopa väkivaltaa, helpommin osakseen kuin ns helpot lapset. Kun lapsi vetää vanhemman hermot oikeasti ihan tappiin voi tapahtua kauheita. 

Ja ei ju- kauta tarvitse alapeukuttaa näitä kurjia faktoja, vain siksi että ne on tosiaan kurjia.

Nämä käytösmallit, uhat ja riskit täytyy tiedostaa, NIISTÄ TÄYTYY PUHUA, muuten ei mikään muuttuisi. Ei tiedetä mihin pitää puuttua, jos ei asioista puhuta! Tänä päivänäkin on lapsia joita lyödään ja kuritetaan. Ne pitää tunnistaa, millaiset lapset ovat riskissä, millaiset vanhemmat, voidaanko siinä auttaa vai onko lapsi vain pelastettava pois. Mutta alapeukuttakaa toki. Sitä se on monien lasten arki, Suomihan on perheväkivallan kärkimaita, vaikka miten täällä joku randomi on sitä mieltä että "maailman helpointa" tarjota lapselleen pelkkää syliä. No miksi monet sitten fyysisesti kurittaa? Mikä on teidän teorianne, millä kumoatte jo tutkitun tiedon - miksi jotkut vanhemmat jatkaa kurjuuden siirtämistä eteenpäin?

Paljon suurempaa kurjuutta se on, että päätösvalta perheessä, tarharyhmässä tai koululuokassa on nykytyyliin lapsilla.

Kurinpitoon kuuluu auktoriteetin alaisilleen aiheuttama kurjuus. Ilman kurinpitoa puhkeaa anarkia joka on sitä suurinta kurjuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi