Vieraannutettu isoäiti, ehkä parempi näin
Olisi ollut vielä kauheampaa yrittää tulla toimeen vastahankaisen miniän kanssa.
Kommentit (16)
Isoäidit on maailman turhimpia ihmisiä. Niitä ei tarvita mihinkään!
Isoäidillä ei ole mitään lakiin kirjattua oikeutta lapsenlapseen.
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Ihmisen evoluutiossa isovanhemmilla ja erityisesti isoäideillä on ollut ratkaiseva rooli lasten selviämisessä ja siten ihmislajin menestymisessä, heidän auttaessaan aikuisia lapsiaan lastenhoidossa.
Onkohan nyt ihan varmaa ettet sinä tse ole ollut se haitallinen/hankala osapuoli?
Kaikille parasta kun ei anneta isoäitien olla missään tekemisissä lastenlastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No meillä ei todellakaan tarvittu. Toinen isoäiti oli peräti kuusikymppinen kun lapseni syntyivät, toinen 50-vuotias. Kummallakaan ei ollut aikaa. Omat lapsensa he sen sijaan olivat hoidattaneet isoäideillä.
Isoäiti osaa kyllä vieraannuttaa ihan itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille parasta kun ei anneta isoäitien olla missään tekemisissä lastenlastensa kanssa.
Puhu vain omasta puolestasi. Sinun ikävien kokemustesi ei tarvitse olla mikään ohjenuora meille muille.
Herätys! Isoisät nyt vihdoin hoitamaan velvollisuuksiaan! Jättäkää isoäidit rauhaan!!
Otin sen linjan, että jos ei kutsuta, ei tuppauduta. En soita ja urki perheen asioita, en tunge neuvomaan, en vaadi vieraisille.
Kaikki tämä on miniän mielestä sitä, että en välitä. Minulle ihan sama: jos en kelvannut kohtaamaan lapsenlasta ennen ristiäisiä enkä sielläkään saanut häntä hetkeksi syliin, niin mennään kokonaan miniän ehdoilla. Meille voi soittaa muutenkin kuin silloin, kun tarvitaan 500 e rattaiden loppumaksuun.
Olisipa isoäiti jonka kanssa voisi olla tekemisissä. Meillä se voi olla vaikka humalassa kun lapset siellä yökylässä. Ja siis ei ottanut mitään yhtä kahta lasia vaan vähintään viinipullon lasten nukkuessa. Entä jos lapsille olisi tullut yöllä hätä ja pitää vaikka ensi-apuun?? Minä kuulemma vain ylireagoin. No lapset eivät mene mummolaan enää. Kaiken muun voin sietää, herkkujen antamisen ja päiväunista joustamisen. Mummolassa on mummolan säännöt. Mutta mummo humalassa oli mulle liikaa.
kaikki isoäidit on alkoholisteja. Kaikki.
Tätä jaksetaan täällä ruotia. Mummo voi hyvin olla mummo, mikäli on terve päästään. Kaikki mummot eivät huomaa, että iso pyörä heillä heittää ja on ehkä heittänyt koko eliniän. Jos siitä menee sanomaan, ovat hyvin loukkaantuneita. Itse en pitäisi kaikke kommunikaatiota katkolla joidenkin sylissäpitokokemusten takia, sillä tietenkin miniä on niissä asioissa ohjaksissa lapsen isän kanssa yhdessä. Sen ohjaksissa olemisen kyseenalaistaminen on mielestäni täysin turha ja marttyyrimäinen tapa jättäytyä kokonaan pois. Se joka menettää on se mummo itse, itse itsensä vihollinen tuossa kohtaa. Meillä kaikki 4 isovanhempaa ovat pers häröjä ja kun on pakko joskus tavata, mietin aina, että jäitte isoista ja ihanista asioista paitsi aivan itsenne takia. Heidän häviönsä, sillä niin ihania nuo meidän jo aikuisen lapset ovat.
Minulla ei ole lapsenlapsia, mutta mietin jo nyt miten antaa tilaa ja rauhaa omaan elämään, mutta tehdä tiettäväksi, että on aina tukena, jos jotain tulee eteen. En vaadi väkisin pääsyä synnärille tai pitämään vauvaa itseoikeutetusti sylissäni juhlissa, vain jotta muut näkisivät minut ihanan isoäidin roolihahmon kautta ja saisin siitä egolleni sivelyä. Jos minut ohitettaisiin, kokisin surun ja menisin eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Miten perustelet väitteesi?
Sydänmummi!