Pohdin sitä, että mikä harmaannuttaa hiukset jopa 6-kymppisillä
Ihan valkoisiksi.
Tunnen muutaman, joilla hiukset ovat täysin harmaat, vaikka ikää on hädin tuskin 60 vuotta.
Onko mitään käsitystä tästä teillä, miksi noin käy?
Kommentit (70)
No minulla parta harmaantui mutta hiukset ovat edelleen alkuperäisen väriset. Huomasin vasta joskus 50-vuotiaana että parta on harmaa, kun en jaksanut enää ajaa, mutta sitten taas olen ajanut ahkerasti kun en halua olla harmaaparta Peter Gabrielin tyyliin :). Tuskin Peter on viettänyt huonoa elämää, vaan hiukset vain ovat lähteneet ja harmaantuneet, ja myös parta. Richard Gere teki harmaasta tavaramerkkinsä.
Geeneistä se on 100% kiinni.
Vierailija kirjoitti:
No minulta ensin harmaantui ja sit putosi hiukset kokonaan päästä kun about vuoden sisällä multa kuoli ensin isä, sit sisar ja lopuksi läheinen serkku, mies häipyi toisen naisen perään ja hyvä ystävä sai pahan sairauskohtauksen.
Multa kuoli isä ja sitten puolen vuoden päästä poika.
Vaikuttanut paljon fyysiseen että sielulliseen minääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisnaisilla kulahtaminen ei rajoitu vain hiuksiin. Rupsahtavat ja ryppyyntyvät jo viiskymppisinä (joo, Anne Kukkohovi on poikkeus, poikkeustapauksia on aina). Jännä juttu kun vertaa esim ruotsalaisiin ja virolaisiin jotka ovat viiskymppisinä kuin kolmekymppiset ulkonäöltään. Suominainen samanikäisenä enemmän 70-vuotiaan näköinen. On meillä surkea geeniaines.
Tää on kyllä totta. Mun ja miehen suvussa on useassa eri maassa asuvia ja eri maalaisia ihmisiä, eurooppalaisia kuitenkin kaikki. Sukutapaamisissa ja juhlissa suomalaiset naiset erottuvat muista huonolla tavalla. Ovat ikäistään vanhemman näköisiä, tanttamaisia ja valtaosa pahasti ylipainoisia. Tunnen itseni aina noissa tilaisuuksissa roskakasaksi, vaikka yritän pukeutua tyylikkäästi ja olen normipainoinen. Silti miehen ja mun naispuoliset sukulaiset Saksasta, Englannista, Itävallasta ja Norjasta on kuin missuniversumej
Voisko olla että noi paremmannäköset on sisäännaineita. Ne sun suomisiskot ovat sitten sulle oikeasti sukua?
Ne geenit taas.
Elämäntavat. Syö liikaa hiilareita rikä liiku. Jostain luin myös tutkimuksesta, että lisääntynyt ruutuaika saattaisi jotenkin muuttaa hormonitasapainoa ja sitä kautta saada aikaan väripigmentin katoamista hiuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisnaisilla kulahtaminen ei rajoitu vain hiuksiin. Rupsahtavat ja ryppyyntyvät jo viiskymppisinä (joo, Anne Kukkohovi on poikkeus, poikkeustapauksia on aina). Jännä juttu kun vertaa esim ruotsalaisiin ja virolaisiin jotka ovat viiskymppisinä kuin kolmekymppiset ulkonäöltään. Suominainen samanikäisenä enemmän 70-vuotiaan näköinen. On meillä surkea geeniaines.
Tää on kyllä totta. Mun ja miehen suvussa on useassa eri maassa asuvia ja eri maalaisia ihmisiä, eurooppalaisia kuitenkin kaikki. Sukutapaamisissa ja juhlissa suomalaiset naiset erottuvat muista huonolla tavalla. Ovat ikäistään vanhemman näköisiä, tanttamaisia ja valtaosa pahasti ylipainoisia. Tunnen itseni aina noissa tilaisuuksissa roskakasaksi, vaikka yritän pukeutua tyylikkäästi ja olen normipainoinen. Silti miehen ja mun naispuoliset sukulaiset Saksasta, Englannista, Itävallasta ja Norjasta on kuin missuniversumej
Tai sitten vaan projisoit omaa heikkoa itsetuntoasi suomalaisuuteen. Vertailujen tulokset riippuu otoksista, sillä kaikki otokset eivät ole vertailukelpoisia. Ylipainoiset löytyy useimmiten maalta. Kun maalaiset matkustaa ulkomaille, ne päätyy usein kaupunkeihin.
Suomalaisten ja virolaisten geenipohja ei ole hirveän erilainen, mutta suhtautuminen ulkonäöstä huolehtimiseen on. Virolaiset tunnetusti käyttävät siihen vaikka viimeiset ruokarahansakin. Osaamisen suhteenkin voi olla eroja, itse olen käynyt virolaisella kosmetologilla (Suomessa) ja on jotenkin paneutuvampaa ja tuloksekkaampaa. Tosin tässäkin pätee nyt tuo yllämainitsemani otos-juttu.
Monilla ellei vaan useimmilla suomalaisilla on myös ruotsalaisia geenejä, joten en usko tässäkään mitään erityistä olevan. Olin nuorempana pidempään kesätöissä Tukholmassa ja kiinnitin huomiota siihen, että ns. tavallisissa ruotsalaisnaisissa oli pitkiä, romuluisia ja vähän miehekkäänkin oloisia naisia. Kaikki eivät tietysti olleet, mutta noin keskimäärin olivat rakenteeltaan kookkaampia. Tässä suhteessa poikkesivat suomalaisista. Muuten pulskia ja hoikkia oli siellä siihen aikaan samassa suhteessa kuin Suomessakin. Sen sijaan erityisen sirorakenteisia yksilöitä siellä kyllä ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisilla on ihan samaa geeniainesta. Määrä riippuu siitä miten läheistä sukua ollaan. Suomalaisten helmasynti on pitää ulkonäöstä huolehtimista jotenkin turhana ja nolona ja se alkaa kostautua viimeistään viidenkympin korvilla. On käsittämätöntä, että.tätä asennetta edelleen löytyy, mutta kyllä hyvin monet naiset edelleen haluavat korostaa sitä, että "minä en tee mitään". Tätini hohottelee ja naureskelee miehelleen, joka vahtii painoaan. Kasvonhoitorutiinit ovat hänestä "naaman maalaamista", vaikkei siihen edes liittyisi mitään meikkaamista. Yksi takavuosien tuttavani piti meikkaamista feikkaamisena ja saarnasi siitä milloin missäkin - vaikka hän meikkasi myös itse. Hän oli sitä mieltä, että koska hän meikkasi niin nopeasti, niin se ei ollut samanlaista turhuutta kuin muiden meikkaus. En tiedä miten hän kestää nykypäivän kestopigmentoinnit, lisäripset ja huulifillerit ympärillään, kun hänellä jo nollarilla oli vaikeaa. Kerran vaatekaupoilla käydessä hän ilmoitti, että ei hyväksy ns.topattuja rintaliivejä. Siis nimenomaan ei hyväksy niiden käyttöä kellään, kyse ei ollut siitä, että hän vaan ei itse olisi niistä tykännyt. Ei olla onneksi enää pariin vuosikymmeneen kohdattu.
Minusta harmaa tukka on hienon näköinen!
Olen lähemmäs 40v ja minulla on hiukset alkaneet rajusti harmaantunaan hiusten tyvestä.
värjään tosin aina harmaat piiloon.
The only fears we have to fear is these fears itself.
Mun kaverin tukka harmaantui kokonaan alta seitenkymppisenä. Siihen asti oli värjännyt tukkaa ja siksi näytti vanhenevan yhdessä yössä. Kaiken lisäksi laihdutti mikä korostaa ryppyjä. Näyttää niin mummolta että. Itselläni on vain vähän harmaata ohimoilla ja muutama hopeinen säie otsatukassa. Kampaajankin mielestä nää hopeiset säikeet näyttää kauniilta. Ehkä on paskapuhetta että asiakas tulisi uudestaan kampaajalle.😂
Kaikkien ihmisten elimistö tuottaa "nicotinamide adenine dinucleotide phosphate oxidase" entsyymiä joka tuottaa vetyperoksidia imuunijärjestelmälle haitallisten kemikaalien, virusten, bakteerien ja poikkeavien solujen tuhoamista varten. Ikää kun tulee lisää niin elimistö rapautuu, niin tuota tarvitaan enemmän ja enemmän taisteluun rapautuvia soluja vastaan. Jossain kohtaa vetyperoksidin suhteellinen määrä ylittää sitten sen rajan että vetyperoksidi rupeaa valkaisemaan hiuksia suoraan kasvusoluista.
Eli kun hiukset vaalenee, niin kroppa on jatkuvassa puolustustaistelussa.
Itse veikkaan että vähän heikot elintavat (tupakointi nyt tai nuorempana) yhdistettynä johonkin yli 100Bq/m radon pitoisuuksiin (Kivikautisessa Suomessahan rajat on 200Bq/m uusissa taloissa ja 300Bq/m vanhoissa taloissa) saa tilanteen aikaiseksi.