Pohdin sitä, että mikä harmaannuttaa hiukset jopa 6-kymppisillä
Ihan valkoisiksi.
Tunnen muutaman, joilla hiukset ovat täysin harmaat, vaikka ikää on hädin tuskin 60 vuotta.
Onko mitään käsitystä tästä teillä, miksi noin käy?
Kommentit (70)
Eräällä tutulla oli täysin harmaa tukka jo 45-vuotiaana. Elää hyvin terveellisesti.
Joo, geenithän sen tekee. Toiset harmaantuu aiemmin ja toiset myöhemmin.
Geenit ja ravinto, Esim. kuparin, b vitamiinin ja raudan puute voi vaikuttaa
Harmaita alkanut ilmaantua 40 v alkaen. Olen nyt 53 v ja harmaita ehkä noin 20 prossaa. Olen luonnostaan tummanruskea.
Monella on jo tuossa iässä. Värjääminen on yleistä niin ei näy.
Mikä sitten on, jos hiukset ei harmaannu ollenkaan? Yksi tuttu on punahiuksinen 80-v. Ja ei harmaata.
Väriaine loppuu hiusten väripatruunasta.
Voi alkaa jo alle 30v. Tulee ensimmäiset harmaat. Geeneistä kiinni. Suomalainen ei-minkäänvärinen maantieblondi ei näytä harmaantuvan, ainakaan kaikilla.
Ne alkaa harmaantua 30 jälkeen. peitetään värillä, ja kun on 60, niin ikuinen värjäys on jo aiheuttanut hiuskadon ja sitten hädissään lopetetaan värjäämästä.
Jopa 6-kymppisillä? Kuule se on normaalia paljon nuoremmillakin.
Vierailija kirjoitti:
Geenit ja ravinto, Esim. kuparin, b vitamiinin ja raudan puute voi vaikuttaa
Aprikoin samaa. -ap
Suomalaisnaisilla kulahtaminen ei rajoitu vain hiuksiin. Rupsahtavat ja ryppyyntyvät jo viiskymppisinä (joo, Anne Kukkohovi on poikkeus, poikkeustapauksia on aina). Jännä juttu kun vertaa esim ruotsalaisiin ja virolaisiin jotka ovat viiskymppisinä kuin kolmekymppiset ulkonäöltään. Suominainen samanikäisenä enemmän 70-vuotiaan näköinen. On meillä surkea geeniaines.
Vierailija kirjoitti:
Jopa 6-kymppisillä? Kuule se on normaalia paljon nuoremmillakin.
Täysin harmaantuneet hiuksetko?
Geenithän ne vaikuttaa. Ihmisellä on tietty määrä pigmenttiä karvoitukseensa ja kun se loppuu sieltä karvatupesta, tai missä onkaan, niin sen jälkeen tulee vain valkeaa tai harmaata, tai minkä värinen sen kyseisen ihmisen hius ilman väripigmenttiä onkaan.
Myös hiuksen pituus on yksilöllinen asia; hiuksella on elinikänsä ja se kasvaa maksimissaan sen pituiseksi kuin siinä ajassa ehtii. Siksi joillekin ei koskaan tule tosi pitkiä hiuksia, vaikka miten kasvattaisivat.
Joillakin tosiaan hiukset harmaantuvat jo kolmekymppisenä ja toisilla vasta ikäihmisenä. Ja osa tietysti värjää hiuksiaan.
Olen mies ja kolmissakymmenissä alkoi ilmaantua ensimmäisiä harmaita hiuksia sivuilla ja päälaelta hiukset harvenemaan. Nyt olen 50v ja harmaata on tosiaan jo laajalti hiuksistossa, päälaella aika harvaksi mennyt hiukset.
No minulta ensin harmaantui ja sit putosi hiukset kokonaan päästä kun about vuoden sisällä multa kuoli ensin isä, sit sisar ja lopuksi läheinen serkku, mies häipyi toisen naisen perään ja hyvä ystävä sai pahan sairauskohtauksen.
Siinäpä mieti. Edesmenneellä isälläni oli 93 vuotiaana muutama harmaa hius. Äidilläni harmaat hiukset varhain ja minulla täysin harmaa pää 70v😊
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisnaisilla kulahtaminen ei rajoitu vain hiuksiin. Rupsahtavat ja ryppyyntyvät jo viiskymppisinä (joo, Anne Kukkohovi on poikkeus, poikkeustapauksia on aina). Jännä juttu kun vertaa esim ruotsalaisiin ja virolaisiin jotka ovat viiskymppisinä kuin kolmekymppiset ulkonäöltään. Suominainen samanikäisenä enemmän 70-vuotiaan näköinen. On meillä surkea geeniaines.
Amerikkalainen kaverini on 70-v ja näyttää korkeintaan 4-kymppiseltä. On niin hyvä plastiikkakirurgi hänellä. Luuletko, että ne "kauniit" vanhat naiset ovat sellaisia luonnostaan 🤣
Geenit. Omassa suvussani harmaantuminen alkaa jo 25-vuotiaana.