Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistisairauden varhaiset oireet

Vierailija
19.07.2025 |

Täällä on monia keskusteluja aiheesta. Mutta kiinnostaisi ne varhaiset oireet, mitkä on oikeastaan vasta jälkikäteen tajuttu olevan sairauden oireita. Oma läheinen jumittaa asioissa. Rillien uusimista puhunut jo vuoden. Joka päivä jäärää, kuinka ne on huonot, mutta monista ehdotuksista huolimatta ei saa varattua aikaa optikolle. Käytiin jo kyselemässä aikoja, mutta pitää miettiä.... Rahan käytössä tarkka, ihan supertarkka, mitä ei ole ollut aiemmin. Jos joku sanoo, että kannattaa miettiä tarviiko kolesterolilääkitystä laihtumisen jälkeen, jättää muita lääkkeitä pois. Vaimon seurassa syö 3 x päivässä. Yksin vain kerran päivässä. Ei kykene yhtään lukemaan viestejä oikein, jos niitä laittaa kaksi peräkkäin. Joku nepsykin on, joten vaikea erottaa näitä sähläyksiä. Läheinen  on 71 v. ja mies. Kokemuksia?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isällä alkoi siten, että söhläsi maksukortin kanssa kaupassa. Myyjät joutuivat auttamaan, että sai maksettua ostoksensa. Autolla ajaessa meinasi ajaa jalankulkijoiden ylitse.  Ei löytänyt tietä parturiin, jonka reitin olimme edellisenä päivänä käyneet katsomassa. Pikkuhiljaa unohtui, miten puhelimella soitetaan, vastaaminen vielä onnistuu. Kaikki taidot katoavat pikkuhiljaa. Isästä on tullut pikkulapsi, joka tarvitsee kehoituksia, ohjeistamista joka asiassa. Pystyy vielä toimimaan, kun minä komennan, mutta yksin ei pärjäisi. Jalat onneksi toimivat vielä, pystyy kävelemään, käymään vessassa yms.  Päivä kerrallaan mennään. Onneksi olen vielä hyväkuntoinen  että jaksan, mutta ei minulla ole omaa elämää. 

Isälläni oli tuota myös. Oli liikunnallinen todella pitkään, kunnes eksyi pari kertaa. Sitten

Miten noilla spekseillä sai hoitokotipaikan vai maksaako kaiken itse? Tuntuu vain,  että onnistuakseen täytyy olla lähes vuopdepotilas.

Siellä intervallihoidossa totesivat olevan ympärivuorokautisen hoidon tarpeessa. Oli siellä omaishoitajan "loma-aikoina". Sikäli noita lomia kannatraa omaishoitajan pitää, jotta saa ajantasaista tilannekartoituista sairastavasta. Toki hoitopaikkaakin odoteltiin puolisen vuotta, kunnalliseen. 

Vierailija
62/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on ollut ikänsä vähän huoleton, joten en varmasti tietäisi mikä on dementian oire. Muistitestit on hyvä tehdä melkeinpä joka vuosi vanhukselle. Äidiltäni otettiin päästä kuva kun täytti 81 v. Tavallista muistin heikkenemistä on, mutta ei dementiaa. Jokaiselle tulee lievää muistin heikkenemistä iän myötä. Laittakaa vanhuksenne muistitesteihin niin lääkityksestä voi olla apua, jos sellaista tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea enää muistaa mitkä olivat aivan ensimmäisiä oireita, mutta joukossa olivat harrastusten loppuminen kansalaisopistossa - tuli kaikenlaista syytä, miksi seuraavaksi lukukaudeksi ei viitsi ilmoittautua. Samalla jutut alkoivat olemaan lähinnä oman lapsuuden muistelua ja samat jutut toistuivat taajaan. Välillä sanoja alkoi unohtumaan tai sanat sekosivat ja joskus tuttujen ruokien valmistaminen epäonnistui, mitä seurasi sanaton hämmästys "miten tässä näin kävi" -ilmeen kera. Syömiset yksin kotona alkoivat myös heikkenemään ja jossain vaiheessa huomattiin, että jääkaapissa alkoi olemaan vanhaa ruokaa, jota piti heittää pois.

Jossain vaiheesa alkoi tulemaan myös kuuloharhoja, jotka alkoivat sillä, että joku kuulema kävi aina öisin soittamassa ovikelloa tai ovipuhelinta. Jatkossa nuo pahenivat sitten sille tasolle, että naapurit kuulema haukkuivat radion tai asuntoon piilotetun kaiuttimen kautta. Taloyhtiön remonttien aikana alkoi esiintymään myös sitä, että remonttimiehet mukamas varastelivat tavaroita tai olivat mm. vaihtaneet imurin toiseen.

Älypuhelimen käyttö alkoi myös vaikeutumaan - äiti ei aina enää osannutkaan lukea viestejä ja puhelut tulivat joskus videopuheluina vaikka tarkoitus oli ottaa normaali puhelu. Tietokoneen kanssakin alkoi olemaan entistä enemmän vaikeuksia - tutut ohejelmat olivat "kadoksissa" ja samoja asoita sai neuvoa etänä useampaan kertaan.

Muistitestistä äiti kuitenkin selvisi aika pitkään ja diagnoosi tulikin aika myöhäisessä vaiheessa. Olisi varmaankin omaisena kannattanut olla yhteydessä hoitavaan lääkäriin aiemmin ja kertoa huolistaan sekä havaitsemistaan oireista.

Vierailija
64/98 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on ollut ikänsä vähän huoleton, joten en varmasti tietäisi mikä on dementian oire. Muistitestit on hyvä tehdä melkeinpä joka vuosi vanhukselle. Äidiltäni otettiin päästä kuva kun täytti 81 v. Tavallista muistin heikkenemistä on, mutta ei dementiaa. Jokaiselle tulee lievää muistin heikkenemistä iän myötä. Laittakaa vanhuksenne muistitesteihin niin lääkityksestä voi olla apua, jos sellaista tarvitsee.

Moni vaan ei suostu menemään niihin testeihin. Mutta voisi tulla säännöllinen kutsu, kuten naisille mammografiaan. Vaikkakin moni muistisairaskin skarppaa noissa testeissä alussa. Ja kuten ketjustakin ilmenee, yksilöllistä.

Vierailija
65/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vaan ei suostu menemään niihin testeihin. Mutta voisi tulla säännöllinen kutsu, kuten naisille mammografiaan. Vaikkakin moni muistisairaskin skarppaa noissa testeissä alussa. Ja kuten ketjustakin ilmenee, yksilöllistä.

Ei vaan riitä yhteiskunnan rahat testata kaikkia vanhuksia. Se on totuus. Yritin itse saada mummolle lääkäriaikaa, kun alkoi olla muistisairauden oireita. Sanottiin, että ei ole lääkäriaikoja.

Soitin muistihoitajalle, joka sanoi, että tarvitaan lääkäriltä tai kotihoidosta lähete. Ei mummolla ollut julkista kotihoitoa. Yksityinen kotihoitoyritys kävi kerran viikossa suihkuttamassa ja tekemässä kauppatilauksen ja yksityinen siivooja 2 viikon välein. Apteekista annosjakeluna lääkkeet. Minä kävin aina rullan hakemassa ja vein mummolle. Kysyin hyvinvointialueelta silloin heti kun ne perustettiin, voisiko mummo saada kotihoitoa. Ei saa, oli vastaus. Jos pärjää pelkällä suihkuavulla ja lääkkeet annosjakeluna, ei täyty kriteerit kotihoitoon. Eikä saanut myöskään ateriapalvelua. Sieltä kävi palveluohjaaja tekemässä palvelutarpeen arvioinnin ja totesi, että mummo ei tarvitse lämmintä ateriaa kotiin. Se kyseli sellaista, että pystyykö ottamaan jääkaapista ruokaa, osaako lämmittää mikrossa, onko laihtumista tapahtunut. On se tiukkaa saada vanhukselle edes yksi lämmin ateria päivässä, eikä hän saanutkaan. Minä monesti tein kotona isompia satseja ruokaa ja vein annoksina rasioissa mummolle jääkaappiin. Niissä kaupan valmisaterioissa on ongelma, kun ei hän saanut suurinta osaa auki, voimat niin vähissä ja toisessa kädessä ei paljon toimintakykyä, kun aikoinaan ollut aivoinfarkti.

Mummo menehtyi muista syistä, ei muistisairauteen. Ihan dingelidongeli oli lopussa. Ei erottanut onko yö vai päivä. Höpisi outoja juttuja. Ja naapuri soitteli ovikelloa kuulemma yöllä mummon kertoman mukaan. Naapuri sanoi, että eihän hän nyt yöllä soita, vaan päivällä aina pari kertaa viikossa tarkastaa, onko mummo kunnossa ja kysyy, tarvitseeko jotain apua tai tuoda jotain kaupasta esim. helteillä juomista. 

Vierailija
66/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama meillä anopilla, että kun on aina ollut huoleton, mistä sen erottaisi, onko normaalia vai ei. Hän oli 20 vuotta sitten tulossa meille junalla. Ensin hyppäsi väärään junaan ja kun siitä junasta nousi pois, unohti kassinsa junaan. Luulin, että nyt kyllä joku muistisairaus, mutta mieheni sanoi, että sellainen se äiti on. Kännykkää ei ole ikinä oppinut käyttämään kunnolla. Häneltä on joskus tullut kummallisia videoita tai videopuheluita. Esimerkiksi lenkiltä kuvaa heinikosta. Kun oli pojan rippijuhlat, hän oli ottanut kuvia itsestään. Poikaa siis oli tarkoitus kuvata kännykällään. Sitten kiroili, miten se kännykkä on hänestä vaan kuvia napsinut. Kerran istui lentoasemalla vääränä päivänä. Minulle soitti, kun mieheni oli töissä, että hän ei nyt taida päästä lomalle, täällä kentällä on ongelma. Jostain syystä heti aavistelin, että olisiko väärään aikaan liikkeellä. Anoppi on itse puhunut lääkärille, että muisti tuntuu pettävän ja lääkäri siihen tuuminut, että kyllähän se alkaa tuossa iässä pettää, He ovat siis tunteneet noin 30 vuotta, niin se lääkärikin tietää, millainen unohtelija tämä anoppini on.

Vierailija
67/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhemmaksi tulet niin sun luonteenpiirteet korostuu esim ei halua uusia silmälaseja kun ei tartte, vettä pitää säästää niin ei käy suihkussa jne. Tälläset ei ole muistisairautta, se on normaali vanhentumista. 

Sitten kun ei muista ottaa lääkkeitä usein (joskus kaikki unohtaa), kertoo samoja asioita esim tunnin aikana, kertoo suureen ääneen miten on tehnyt tänäänkin jauhelihakeittoa vaikka jääkaappi tyhjä niin sitten voi alkaa miettiä muistisairauksia. Muutoin normaalia vanhenemista, eikä niitä muistisairauksiakaan saada aisoihin. Lääkkeet hidastaa, mutta mikä senkin tarkoitus on?? Parempi että muisti menee nopeasti eikä niin että itse tajuaa että täähän on ihan perseestä koko loppuelämä.

Täällä on aika paljon tämän kaltaisia muistisairauden oireiden vähättelyä ja normaalin vanhenemisen piikkiin laittamiseksi, vaikka ei ole.

Vierailija
68/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita hänet kirjoittamaan jotain. Muistisairaus ilmenee helpoiten sillä testillä, pystyykö kirjoittamaan järkeviä lauseita loogisesti. Puuttuuko tavuja, onko kirjaimet oikeilla paikoilla, löytyykö verbit ja substantiivit. Tämä testi toki edellyttää, että hänellä ei aiemmin ole ollut luki-häiriötä. Jo alkava muistisairaus vaikuttaa loogiseen kirjoittamiseen.

MMSE-testi on minusta huono, koska siitä saattaa päivän asioita tarkasti seuraava saada helposti 25/30. Vaikka siis todellisuudessa olisi jo muistisairautta. Toisaalta olen törmännyt siihenkin, että MMSE-testi jännittää niin paljon, että joku suoriutuu huonosti, vaikkei oikeasti ole muistisairaus. Valitettavasti vain aivot kuvaamalla muutokset niissä näkyvät. Oireiden pitää olla selkeitä, että sinne pääsee. Ei nuo kertomasi oireet ole sellaisia.

Muistisairas äitini kirjoittaa ihan loogisesti, mutta kirjoittamiseen menee paljon kauemmin aikaa kuin ennen.

Vierailija
69/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkikäteen ajateltuna yksi ensimmäisistä oireista oli keskusteluun osallistumattomuus ja vetäytyminen juhlissa tai muuten ison porukan läsnäollessa. Oli ennen hyvinkin puhelias, niin ihmeteltiin tätä. Mutta nyt ajateltuna kyse oli varmaan siitä, ettei pysynyt perässä monen ihmisen keskusteluissa.

Vierailija
70/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim yhtä aika tärkeää juttua siirsi ja siirsi kuukausikaupalla, aina oli muka joku juttu miksei sitä hoitanut; menen sitten ensi viikolla jne. mitä ei koskaan tapahtunut. Ei enää saanut aikaiseksi siivota, roskikset oli aina täynnä kun jahkasi niiden ulosviemistä, ei enää tehnyt muuta kuin katsoi sisällä telkkua. 

Minä olen ihan samanlainen nyt tässä 44-vuotiaana, onko minulla siis muistisairaus.

Vierailija
71/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää miespolon stressipisteet

Vierailija
72/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin kun olin isäni kyydissä autossa että hän ei käyttänyt vilkkua ollenkaan. Kaupungilla vilkkaassa liikenteessäkin vaan kääntyi aina vilkuttamatta. Eihän tuollainen nyt normaalia ole ainakaan.

Vierailija
73/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina noheva ja kokenut matkustaja eksyi monta kertaa ihan lähikulmilla. Seurassa alkoi vetäytymään ja siirtyi puhujasta tarkkailijaksi. Ihan varmasti syynä oli se, että halusi peitellä sanojen hukkumista. Persoonallisuus jotenkin muuttui. Kukaan muu ei ollut huolissaan / nähnyt mitään muutoksia minun lisäkseni kun asiasta yritin jutella . Siinäpä sitten vierähti melkein vuosikymmen ennen kuin diagnoosi saatiin..

Vierailija
74/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen äänestäminen vaaleissa varma houruuntumisen merkki.

Vierailija
75/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisiä oireita, joita huomasin oli se, ettei enää halunnut käyttää astianpesukonetta, "kun se on niin monimutkainen" ja alkoi tiskata käsin. Alkoi huolestua kohtuuttomasti asioista, jotka eivät olleet kovin erityisiä. Nämä oli ekat merkit, pärjäsi kuitenkin kotona vielä monta vuotta, toki tilanne huonontui kaiken aikaa. 

Vierailija
76/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea enää muistaa mitkä olivat aivan ensimmäisiä oireita, mutta joukossa olivat harrastusten loppuminen kansalaisopistossa - tuli kaikenlaista syytä, miksi seuraavaksi lukukaudeksi ei viitsi ilmoittautua. Samalla jutut alkoivat olemaan lähinnä oman lapsuuden muistelua ja samat jutut toistuivat taajaan. Välillä sanoja alkoi unohtumaan tai sanat sekosivat ja joskus tuttujen ruokien valmistaminen epäonnistui, mitä seurasi sanaton hämmästys "miten tässä näin kävi" -ilmeen kera. Syömiset yksin kotona alkoivat myös heikkenemään ja jossain vaiheessa huomattiin, että jääkaapissa alkoi olemaan vanhaa ruokaa, jota piti heittää pois.

Jossain vaiheesa alkoi tulemaan myös kuuloharhoja, jotka alkoivat sillä, että joku kuulema kävi aina öisin soittamassa ovikelloa tai ovipuhelinta. Jatkossa nuo pahenivat sitten sille tasolle, että naapurit kuulema haukkuivat radion tai asuntoon piilotetun kaiuttimen kautta. Taloyhtiön remonttien aikana alkoi esiintymä

Sulla tuli hyvä lista asioista. Minulla on nyt tuo vaihe jossa herään kuuloharhoihin yöllä ja päivälläkin saattaa tulla näitä ääniharhoja.

Joku kuiskaa mun nimeä ja kerran äiti kutsui minua. Äiti on ollut kuolleena jo pitkään. 

10 vuotta sitten erakoiduin ja jättäydyin pois ystäväpiiristä ja harrastuksista jossa ihan aktiivisesti kisailinkin. 

Sanojen unohtelulla alkoi. Ensimmäinen oma epäilys oli juuri ihan päivänselvien sanojen unohtelu. Meni vuosia, kun sitten vahvistui että nyt ollaan jo syvällä suossa.

Jääkaapista löytyy lompakko ja sellaisia. Minulla on myös kireät hermot ja suutun helposti. Perhe tästä sanoi ja yritän olla tosi rauhallinen kokoajan. Surullista että minua pelätään ja olen äksy rakkaimmilleni. Tekee mut tosi surulliseksi. Lääkäri totesi että sairaus voi pysyä kymmenenkin vuotta tällä tasolla tai sitten alkaa kiihtyä huonompaan suuntaan. 

Ikää on vasta 46 vuotta, niin aika harmi ja olen tietyllä tapaa työkuntoinen, mutta en kyllä itse palkkaisi itseäni mihinkään töihin. Huonoina päivinä olen katastrofi ja voin aiheuttaa ihan hengenvaaran. Omalla isällä oli sama sairaus ja nyt on vahvistettu että on perinnöllinen sairaus. 

Vierailija
77/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim yhtä aika tärkeää juttua siirsi ja siirsi kuukausikaupalla, aina oli muka joku juttu miksei sitä hoitanut; menen sitten ensi viikolla jne. mitä ei koskaan tapahtunut. Ei enää saanut aikaiseksi siivota, roskikset oli aina täynnä kun jahkasi niiden ulosviemistä, ei enää tehnyt muuta kuin katsoi sisällä telkkua. 

Minä olen ihan samanlainen nyt tässä 44-vuotiaana, onko minulla siis muistisairaus.

Hyvin mahdollista on. Eriasia on saada siihen sitten hoitoa jos sairautesi kytee hitaasti. 

Elämäntapa remontti voi pysäyttää etenemisen tietylle tasolle. Minulla auttoi alkoholin pois jättäminen. Alkoholia nautin kohtuullisesti lauantaisin. 

Lääkärin ja perheeni mukaan oireeni pahenivat neljäksi päiväksi huonoon suuntaan saunakaljojen vuoksi. Puheen hitautta ja yksinkertaisten perusasioiden unohtelua.

Aijemmin hyvällä tasolla ollut englannin kielen hallinta on heikentynyt erittäin huonolle tasolle, mikä haittaa elämääni suuresti.

Vierailija
78/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin mahdollista on. Eriasia on saada siihen sitten hoitoa jos sairautesi kytee hitaasti. 

Elämäntapa remontti voi pysäyttää etenemisen tietylle tasolle. Minulla auttoi alkoholin pois jättäminen. Alkoholia nautin kohtuullisesti lauantaisin. 

Lääkärin ja perheeni mukaan oireeni pahenivat neljäksi päiväksi huonoon suuntaan sau

No hieno homma, olen myös helposti hermoni menettävä ja joidenkin teknisten laitteiden käyttöä olen jostain syystä vähentänyt mitä en itsekään osaa selittää. Olen ennemmin esim. alkanut lakaisemaan lattioita kuin että käyttäisin imuria.

Vierailija
79/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheesa alkoi tulemaan myös kuuloharhoja, jotka alkoivat sillä, että joku kuulema kävi aina öisin soittamassa ovikelloa tai ovipuhelinta. Jatkossa nuo pahenivat sitten sille tasolle, että naapurit kuulema haukkuivat radion tai asuntoon piilotetun kaiuttimen ka

Tuo on kyllä jotain muuta. Muistisairas ei pysty kirjoittelemaan sujuvasti.

Vierailija
80/98 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kirjoittamisen taidon häviäminen tuskin onkaan niitä ekoja oireita. Tässä kysyttiin niitä varhaisia oireita. Ainakaan omilla läheisillä on säilynyt kirjoitustaito aika pitkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi