Mitä on kotiruoka?
Kommentit (47)
Kotiruoka on sitä, jota tehdään kotona raaka-aineista tai muuten perusaineksista alkaen.
Einekset eivät ole. Esimerkiksi tonnikalakiusaus on kotiruokaa, kun se tehdään pakasteperunasipulista ja säilyketonnikalasta, mutta kaupasta ostettu lämmitettävä eines ei ole, vaikka lämmitetään kotona.
Ruokaa joka sairastuttaa ihmisiä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa ensin oma pohdintasi asiasta, ap.
Täällä sitä sanaa näkee. Tyyliin syön kotiruokaa, se on terveellistä.
Yksi kotiruuan terveellisyyteen vaikuttava asia on se, että yleensä käytetään tuoreita aineksia eikä tarvitse käyttää säilöntäaineita. Karsinogeeneja ylikypsässä kotiruuassa saattaa olla enemmän kuin teollisuusruuassa, eli voi olla terveellistä tai sitten ei.
Kotiruoka on sitä ruokaa, mitä valmistetaan kotona, joko alusta asti itse tai puolivalmisteina. Jokaisessa perheessä kotiruoka tarkoittaa erilaisia ruokia ja ravintosisältöjä. "Tavallinen kotiruoka" ei siis kaikilla ole vättämättä sitä arjen perusterveellistä sapuskaa, vaan vaihtelee mieltymysten mukaan.
Uunissa lämmitetty kaupasta ostettu valmisruoka ei ole varsinaisesti "kotiruokaa", vaikka se syödään kotona, mutta ei valmisteta itse.
Vierailija kirjoitti:
Kotiruoka on sitä ruokaa, mitä valmistetaan kotona, joko alusta asti itse tai puolivalmisteina. Jokaisessa perheessä kotiruoka tarkoittaa erilaisia ruokia ja ravintosisältöjä. "Tavallinen kotiruoka" ei siis kaikilla ole vättämättä sitä arjen perusterveellistä sapuskaa, vaan vaihtelee mieltymysten mukaan.
Uunissa lämmitetty kaupasta ostettu valmisruoka ei ole varsinaisesti "kotiruokaa", vaikka se syödään kotona, mutta ei valmisteta itse.
No, kerro, mitä on "arjen perusterveellinen sapuska"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kotiruuan terveellisyyteen vaikuttava asia on se, että yleensä käytetään tuoreita aineksia eikä tarvitse käyttää säilöntäaineita. Karsinogeeneja ylikypsässä kotiruuassa saattaa olla enemmän kuin teollisuusruuassa, eli voi olla terveellistä tai sitten ei.
Ei niitä säilöntäaineita ole valmisruoassakaan ja nekin tehdään tuoreista aineksista.
Kotona valmistettu ruoka, joka on valmistettu itse. Ja jos laadukkaista raaka-aineista niin hyvä. Mutta hintojen noustua, moni näistä(kin) on joutunut tinkimään.
Perunaa ja kastiketta, keittoja, kiusauksia, makaronilaatikkoa jne.
Vierailija:
Näkee kyllä. Mutta minusta kotiruoka ei todellakaan ole sama kuin terveellinen ruoka, vaan jotain jälkeenjäänyttä tai vanhanaikaista siinä on. Ehkä se oli terveellistä jonkin 1950-70-luvun mittapuun mukaan, kun piti saada halvalla paljon energiaa.
Mihin aikaan olet jäänyt kiinni? Kotiruoka mielestäni nykyään on sitä, että vältetään eineksiä ja prosessoituja lihatuotteita, tehdään mahdollisimman paljon itse tuoreista vihanneksista ja juureksista ja niin vähällä pehmeäksikokkaamalla kuin mahdollista. Sinulla taitaa olla joku ikivanha mummi mökillä, joka läskisoosia perunamuusin kanssa yrittää kokata ja muille tuputtaa! Paitsi ettei niin vanhanaikaisia mummeja enää edes ole. . .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä löytyy esimerkkejä: https://ruokatieto.fi/ruokatietoa/pellolta-poytaan/kuluttaja/ravitsemus…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä säilöntäaineita ole valmisruoassakaan ja nekin tehdään tuoreista aineksista.
Suolakin on säilöntäaine, ja useissa valmisruuissa sitä on riittävästä. Kotiruuasta voi vähentää reilummin, mutta toisaalta moni lisää enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee kyllä. Mutta minusta kotiruoka ei todellakaan ole sama kuin terveellinen ruoka, vaan jotain jälkeenjäänyttä tai vanhanaikaista siinä on. Ehkä se oli terveellistä jonkin 1950-70-luvun mittapuun mukaan, kun piti saada halvalla paljon energiaa.
Se on sinun mielipiteesi. Tarkoittanet sitä ruokaa, jota mummosi teki kotonaan.
Me muut ajattelemme kotiruuaksi sitä, jota nyt tehdään kotona, mm. pizzaa, pita-leipiä, tortilloja ym. täytteineen. Tiesitkö, että niitäkin voi tehdä ihan itse kotona? Riippuu täytteistä, onko terveellistä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä kouluissa tarjotaan, mutta ilman niitä lisäaineita, joita koulujen ruuat on tulvillaan.
Kotiruoka prosessoidaan korona vasta vähän ennen syömistä (ellei pakastets välissä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolakin on säilöntäaine, ja useissa valmisruuissa sitä on riittävästä. Kotiruuasta voi vähentää reilummin, mutta toisaalta moni lisää enemmän.
Suolaa käytetään säilöntäänkin, mutta se ei ole pääasiassa tai yksin siihen tarkoitettu, vaan osa liki jokaisen ruoan raaka-aineistoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei prosessoitua ruokaa.
Prosessi se on perunan keittokin.
Minulle kotiruoka on kotona alusta asti asti itse tehtyä ruokaa, se voi olla yksinkertaista tai monimutkaista ja pitkään aikaa vievää tai nopeasti valmistuvaa, mutta se on myös vähän ronskimpaa, jos paistat pihvin sille ei ole kolmea eri soosia pipetillä viereen tiputeltuna ja orvokilla koristeltuna vaan pihvi ja soosi ja lisää saa. Toki kattaa voi nätisti kin.
Kotiruoka voi olla terveellistä tai vähemmän terveellistä, mutta ei siinä ainakaan ole lisä-aineita.
Kotiruoka on minusta joka tehdään raaoista aineksista, esim perunat, juurekset, lihat.
Vierailija kirjoitti:
Kotiruoka on sitä, jota tehdään kotona raaka-aineista tai muuten perusaineksista alkaen.
Einekset eivät ole. Esimerkiksi tonnikalakiusaus on kotiruokaa, kun se tehdään pakasteperunasipulista ja säilyketonnikalasta, mutta kaupasta ostettu lämmitettävä eines ei ole, vaikka lämmitetään kotona.
Miten ihmeessä peruna-sipulisekoitus, purkkitonnikala ja ( tod.näk.) maustettu ruokakerma on kotiruokaa? Joo, se kypsennetään omassa uunissa, mutta pelkistä puolivalmisteista kyhätty. Tee kalavuoka tuoreesta seitistä tai turskasta, maustetusta valkokastikkeesta ja makaronista se on jo enemmän kotiruokaa.
jos hesalaisilta kysytään niin kotiruoka on woltista tilattua.