Ärsyttää että jotkut vanhemmat auttaa aikuisia lapsiaan taloudellisesti ja muuten vaikka ne kävisi töissä
Itselläni ei tällaista mahdollisuutta ole ollut ja musta jokaisen 18-vuotta täyttäneen pitää asua omillaan ja pärjätä täysin itsenäisesti ilman apua
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Mua ei sinänsä ärsytä, mutta ehkä aiheesta olisi hyvä puhua enemmän. Veikkaan että yhteiskunta alkaa mennä koko ajan enemmän siihen suuntaan, että vanhempien taloudellinen tuli on lähes välttämätöntä.
Tunsin nuorempana epäonnistuneeni, kun ei ollut rahaa reissata ja rällätä niin kuin muilla. Kävin avoimen yliopiston kursseilla tai opiskelin yliopistossa, yleensä tein töitä samalla. Säästin rahaa asuntoon ja sijoituksiin, asuin halvalla tuttujen nurkissa tai soluissa. Ajattelin olevani tosi luuseri tai jotenkin huono raha-asioissa, ei oikeastaan tullut mieleen että muita autettiin, joitain aika paljonkin.
No harva nuori varmaan kehtais kertoa että pappa betalar.
Jotku asiat ymmärtää vasta vanhemmiten kun on elämää enemmän nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että se kai siinä eniten ottaa päähän että joudun edelleen oirehtimaan sen vuoksi vaikka olen jo aikuinen
No totta kai se ottaa päähän! Olet syyttä joutunut siihen tilanteeseen, jossa olet. Et valinnut vanhempiasi ja he aiheuttivat sulle nämä traumat, jotka seuraavat edelleen mukanasi. Se ei ole oikein. Olit viaton lapsi.
Onko se sitten hyvässä perheessä kasvaneiden syytä, että ap syntyi paskaan perheeseen?
eri
Ei. Kirjoitinko mielestäsi niin?
Miksi sitten räyhäätte hyvässä perheessä kasvaneille ja vaaditte heille samaa paskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että se kai siinä eniten ottaa päähän että joudun edelleen oirehtimaan sen vuoksi vaikka olen jo aikuinen
No totta kai se ottaa päähän! Olet syyttä joutunut siihen tilanteeseen, jossa olet. Et valinnut vanhempiasi ja he aiheuttivat sulle nämä traumat, jotka seuraavat edelleen mukanasi. Se ei ole oikein. Olit viaton lapsi.
Onko se sitten hyvässä perheessä kasvaneiden syytä, että ap syntyi paskaan perheeseen?
eri
Jos et ole vielä huomannut, tämä on keskustelupalsta. Jatkoin keskustelua esittämällä sinulle kysymyksen. Turha siitä on tuolla tavalla pillastua.
En minä pillastunut, enkä tiedä, miten tuosta yhdestä lauseesta saat sellaisen kuvan. Mielestäsi kysymyksesi oli vain hyvin kummallinen, kun en siinä mitenkään viitannut, että se olisi hyvässä perheessä kasvaneiden vika. Tämä tosiaan on keskustelupalsta, vastaa mieluummin siihen, mitä joku kirjoittaa äläkä hyppää räväkästi tulkintoihin.
Minulle vanhemmat ostivat yksiön Helsingistä, jotta voisin lukea lääkiksen pääsykokeisiin. Pääsin sisälle ja tienaan nykyään paremmin kuin vanhempani aikoinaan. Lapsia kannattaa tukea, jotta he pääsevät alkuun elämässä.
Minusta on hyvä jos vanhemmat voivat auttaa jotenkin taloudellisesti tai muuten. On kuitenkin ihmisiä jotka eivät tunnu arvostavan tätä. Minunkin serkulleni maksettiin ajokortti, auto ja sai muuttaa vanhempien omistamaan kämppään vuokralle. Sama ihminen muutamaa vuotta ennen haukkui minua lellityksi kun äitini hankki kissan meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ärsytyksen, lähtökohdat (lapsuudenkoti jne) ei vaan ole kaikille samat. Kommenteissa syytetään ap:ta kateudesta, mutta voihan tuo ärsyyntyminen olla täysin oikeutettu reaktio epäoikeudenmukaisuuteen. Kenen mielestä muka ideaalein tilanne ei olisi se, että kaikkien "alkuresurssit" ( se mitä saadaan lapsuudenkodista) eivät olisi samat?
Väärin aseteltu kysymys. Ei ole mitään ideaalitilannetta - eikä sellaista tule edes tavoitella. Kyse on ihmisten omista valinnoista. Ihmiset tekevät lisääntymispäätöksiä kuka mistäkin syystä ja mihin milloinkin tilanteeseen. Jollain olosuhteet on paremmat, jollain huonommat ja that's it. Sillä sitten mennään.
Sittenhän voidaan lopettaa lapsilisät, päivähoidon tulojen mukaiset maksut, lastenneuvola, kouluruokailu, ilmainen koulutus, opintotuki jne. Ne sitten lisääntyy, ketkä kykenee nuo itse maksamaan. Sillä sitten mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Miksi sitten räyhäätte hyvässä perheessä kasvaneille ja vaaditte heille samaa paskaa?
Missä räyhäsin hyvässä perheessä kasvaneille ja vaadin heille samaa paskaa? Olen itsekin kasvanut hyvässä perheessä ja saan vanhemmiltani apua säännöllisesti mm. lasten- ja koiranhoidon muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei sinänsä ärsytä, mutta ehkä aiheesta olisi hyvä puhua enemmän. Veikkaan että yhteiskunta alkaa mennä koko ajan enemmän siihen suuntaan, että vanhempien taloudellinen tuli on lähes välttämätöntä.
Tunsin nuorempana epäonnistuneeni, kun ei ollut rahaa reissata ja rällätä niin kuin muilla. Kävin avoimen yliopiston kursseilla tai opiskelin yliopistossa, yleensä tein töitä samalla. Säästin rahaa asuntoon ja sijoituksiin, asuin halvalla tuttujen nurkissa tai soluissa. Ajattelin olevani tosi luuseri tai jotenkin huono raha-asioissa, ei oikeastaan tullut mieleen että muita autettiin, joitain aika paljonkin.
No harva nuori varmaan kehtais kertoa että pappa betalar.
Jotku asiat ymmärtää vasta vanhemmiten kun on elämää enemmän nähnyt.
Kyllä meillä oli 2000-luvun alussa ihan normaalia kertoa, jos vanhemmat olivat ostaneet asunnon nuorelle tai jutella tyyliin "äiti maksoi mulle ja Ristolle uuden pesukoneen".
Olipa taas kerran harvinaisen typerä ja katkera aloitus. 🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Jos et ole vielä huomannut, tämä on keskustelupalsta. Jatkoin keskustelua esittämällä sinulle kysymyksen. Turha siitä on tuolla tavalla p
Ilmainen vinkki: Kaikessa ei ole kyse siitä, mitä juuri SINÄ olet sanonut. Kysymyksellä voi myös viedä keskustelua eteenpäin.
"lmainen vinkki: Kaikessa ei ole kyse siitä, mitä juuri SINÄ olet sanonut. Kysymyksellä voi myös viedä keskustelua eteenpäin."
Okei, eli jos lainaat viestiäni ja esität siihen liittyen kysymyksen, kysymys ei ole mulle, ja mun pitää jostain tietää. Selvä. Kiitos vinkistä. Tämäkään viesti ei sitten varmasti ollut sulle, vaan ainoastaan tässä viemässä keskustelua eteenpäin.
"Kaikessa ei ole kyse sinusta, keharipieni. "
Okei, eli kun sinä lainaat viestiäni ja kommentoit minulle, viesti ei ole tarkoitettu minulle. Selvä. Tämäkään viesti ei ole tarkoitettu sinulle, vaikka lainasin viestiäsi ja kommentoin sinulle.
Vierailija kirjoitti:
"lmainen vinkki: Kaikessa ei ole kyse siitä, mitä juuri SINÄ olet sanonut. Kysymyksellä voi myös viedä keskustelua eteenpäin."
Okei, eli jos lainaat viestiäni ja esität siihen liittyen kysymyksen, kysymys ei ole mulle, ja mun pitää jostain tietää. Selvä. Kiitos vinkistä. Tämäkään viesti ei sitten varmasti ollut sulle, vaan ainoastaan tässä viemässä keskustelua eteenpäin.
Tai sitten voit opetella luetunymmärtämistä ja ottaa katseen pois omasta navasta. Helpottaa kummasti sen hahmottamista, mihin kysymys liittyi ja mihin se ei liittynyt.
Ei tässä nyt ollut tosiaan niinkään kyse siitä rahasta vaan just siitä että huomaan kasvaneeni rikkinäiseksi sen turvattomuuden vuoksi ja on sen vuoksi monenlaisia haasteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lässytä. Itse ap on oman tilanteensa aiheuttanut ylläpitämällä ja ruokkimalla katkeruuttaan. Aikuinen ihminen on itse vastuussa tunteistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voit opetella luetunymmärtämistä ja ottaa katseen pois omasta navasta. Helpottaa kummasti sen hahmottamista, mihin kysymys liittyi ja mihin se ei liittynyt.
Anteeksi, totta kai tuijotin omaa napaani, kun oletin, että minulle suunnattu kommentti liittyi jotenkin minuun. Olenpa tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikessa ei ole kyse sinusta, keharipieni. "
Okei, eli kun sinä lainaat viestiäni ja kommentoit minulle, viesti ei ole tarkoitettu minulle. Selvä. Tämäkään viesti ei ole tarkoitettu sinulle, vaikka lainasin viestiäsi ja kommentoin sinulle.
No niin. Soitapas nyt hoitajille, että tuovat sinulle iltalääkkeet ja laittavat petiin. Sulla jäi jumi päälle pahasti.
Ymmärrän AP että sinua harmittaa tämä asia ja että olet kateellinen. Oma osattomuudentunne ja katkeruus nostavat helposti päätään maailman eriarvoisuuden edessä.
Älä välitä noista tunteittesi mitätöijistä. Tunteesi ovat inhimillisiä.
Itse olen myös huono-osaisesta perheestä kotoisin. Olen käsitellyt asioitani psykoterapiassa, valitettavasti en ole niistä päässyt yli vieläkään enkä tiedä pääsenkö koskaan. Surua lähinnä tunnen kohtalostani ja toivon joskus pääseväni elämässäni eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lässytä. Itse ap on oman tilanteensa aiheuttanut ylläpitämällä ja ruokkimalla katkeruuttaan. Aikuinen ihminen on itse vastuussa tunteistaan.
Minä en sanonut, ettei aloittaja olisi vastuussa tunteistaan. Totta kai hän on. Nämä tunteethan vahingoittavat häntä tässä nykyhetkessä, kuten hän on kertonut. Mutta se, mitä tapahtui lapsena, ei ole hänen vastuullaan.
Jos et ole vielä huomannut, tämä on keskustelupalsta. Jatkoin keskustelua esittämällä sinulle kysymyksen. Turha siitä on tuolla tavalla pillastua.