Ärsyttää että jotkut vanhemmat auttaa aikuisia lapsiaan taloudellisesti ja muuten vaikka ne kävisi töissä
Itselläni ei tällaista mahdollisuutta ole ollut ja musta jokaisen 18-vuotta täyttäneen pitää asua omillaan ja pärjätä täysin itsenäisesti ilman apua
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tässä oo vaan rahasta kyse vaan siitä että joistain lapsista huolehditaan ja se on väärin koska kaikista ei. Ne joista huolehditaan kasvaa pumpuliasa eikä tiedä oikeasta elämästä yhtään mitään
Oikeaan elämään kuuluu se, että autetaan jos pystytään. Ei se sinun paska lapsuutesi ollut yhtään sen oikeampaa elämää kuin jonkun toisen hyvä lapsuus. Oikeastaan päinvastoin. Se hyvän lapsuuden elänyt sai paljon paremman kuvan oikeasta elämästä ja nyt sen ei tarvitse kateellisena vaatia kaikille paskaa, kun itsellä on paha olo.
Kyllä se itseasiassa on enemmän oikeaa elämää koska sun pitää jo lapsena osata selviytyä tilanteissa missä normaalisti vanhemmat auttaa esim saada ruokaa
Sinulle oikea elämä=pikkulapset jätetään heitteille ja pärjäämään omillaan?
Alkeellisimmissakin ameeboissa aikuiset huolehtivat jälkikasvusta. Siitä on oikea elämä kaukana, jos ihminen ei edes tuolle tasolle yllä.
Tää on alkanut enenevissä määrin vaikuttamaan joka asiaan. Vihaan kaikkia keillä on ns normaali perhe jopa töissä asukkaita
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen arvot näkee siitä, mihin käyttää aikansa ja rahansa. Minä käytän resurssini lapsiini.
Hyvä, etkä vaadi mitään vastineeksi? Oikea rakkaus on pyyteetön, aina ekana elämässä lapset. Autan parhaani mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on alkanut enenevissä määrin vaikuttamaan joka asiaan. Vihaan kaikkia keillä on ns normaali perhe jopa töissä asukkaita
No senpä takia sun pitäisi nyt mennä juttelemaan jollekulle tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se auttaa, jolla on varaa. Jos ei ole, niin sitten ei ole. Kyllä sitä silti pärjää.
Henkiset eväät on kuitenkin ne tärkeimmät.
Tämä totta, mutta se ei estä siirtämästä rahaa säännöllisesti, koska itselläni on kaikki mitä tarvitsen.
Niin? Missä puhuttiin rahan siirtojen estämisestä?
Vierailija kirjoitti:
No mene hoitoon hyvä lapsi. Ei tuollainen ole tervettä.
Mitä hemmettiä kenenkään asiat sinulle kuuluvat? Jos sinulla on huonot tsi köyjät vanhemmat, ei se muiden ongelma ole.
Vanhempani ovat auttaneet minua kun olin nuori aikunen, sain summan huonekaluihin kun muutin omaan ensimmäiseen asuntooni. Olen syntynyt vuonna 70. Tässä vaan yksi esimerkki.
Äitini on myös vahtinut minun sekä siskoni lapsia. Olen todella kiitollinen. Poikamme viihtyivät hyvin mummolassa.
Itse olen tilanteeni mukaan auttanut lapsiani. Useimmiten rahallisesti. Mutta myös muuttosiivouksissa j n e. Nyt alkaa yksi opiskelemaan niin ajattelin kun käytän suurostoksilla niin maksan sitten sillontällön hänen ruokaostokset. Opiskelijoillahan ei pahemmin ole rahaa.
Toisella on muutto edessä syksyllä. Kokoan mielelläni huonekaluja ja autan muutenkin. Siivous, tapetoinnit, pikku nikkaroinnit kaikki käy.
Exmieheni vanhemmat ovat enemmän olleet näitä että kaikessa pitää pärjätä omillaan. Etäiset välit sitten poikaansa ja lapsenlapsiinsa.
Auroimme siskoni kanssa paljo isäämme aikoinaan kun alko olemaan muistiongelmia.
Mielellään auttaa ja tukee ihmistä joka on auttanut ja tukenut kun oltiin lapsia ja myöhempääkin.
Ymmärrän ärsytyksen, lähtökohdat (lapsuudenkoti jne) ei vaan ole kaikille samat. Kommenteissa syytetään ap:ta kateudesta, mutta voihan tuo ärsyyntyminen olla täysin oikeutettu reaktio epäoikeudenmukaisuuteen. Kenen mielestä muka ideaalein tilanne ei olisi se, että kaikkien "alkuresurssit" ( se mitä saadaan lapsuudenkodista) eivät olisi samat?
Omat vanhemmat eivät pystyneet auttamaan, ja minulla oli välillä todella rankkaa. En halua samaa lapsilleni. Aion esim. maksaa heidän opintolainansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä pärjäsin vallan mainiosti. Vanhemmilla oli rahaa, mutta kävin lukion ohella töissä. Ei edes ollut paha.
19-vuotiaana muutin toiselle puolelle Suomea ja sain töitä päiväkodissa.
Myöhemmin opiskelin yliopistotutkinnon, jolloin otin opintolaina.
Ihan tavallista kai tuo on.
Hyvin yleistä oli omassa nuoruudessani. Ei sitä edes olettanut, että vanhempien tulisi tukea rahallisesti. Päinvastoin. Oli ylpeyden aihe, että pärjää itse.
Niinpä. Meitäkin oli fiksu tyttöporukka rikkaista perheistä. Teimme töitä kesät ja myös lukion ohella. Oltiin ylpeitä omista rahoistamme.
Samoin täällä. Töitä tehtiin lukiossa ja kesällä. Ostettiin vaatteita ja rusketus haettiin Rhodokselta ihan niillä omilla rahoilla. Ne kun sai käyttää mihin itse halusi.
Minulla on 22 -vuotias, jonka vuokran maksan kokonaan (vajaa 600€) ja 21 -vuotias, jonka laskuja/ostoksia maksan samalla summalla kuussa.
on siinä pitkä penni, mutta koska isänsä on luuseri niin yritän vähän kompensoida.
Olen tyytyväinen että saan auttaa, vaikka eskoinen käykin opintojen ohella töissä. Säästäkööt palkkansa, tulee sitä vielä elämässään varmasti tarvitsemaan.
Niin ja minua on autettu taloudellisesti kun olin nuori ja pidän itsestäänselvyytenä että laitan hyvän kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ärsytyksen, lähtökohdat (lapsuudenkoti jne) ei vaan ole kaikille samat. Kommenteissa syytetään ap:ta kateudesta, mutta voihan tuo ärsyyntyminen olla täysin oikeutettu reaktio epäoikeudenmukaisuuteen. Kenen mielestä muka ideaalein tilanne ei olisi se, että kaikkien "alkuresurssit" ( se mitä saadaan lapsuudenkodista) eivät olisi samat?
Ei ole oikeutettu reaktio. Vai onko sinusta oikeutettua jos esim. r'iskauksen uhri rupeaa vaatimaan, että kaikki pitää r'skata, koska minullekin tehtiin niin?
Vierailija kirjoitti:
Sinussa on jotain vikaa. Siksi sinua ei auteta. Et yllä standardeihin.
Vanhemmat auttoi meitä ja me autettiin vanhempia. Niin se menee.
Tää ei aiemmin vaivannut mua yhtä paljon mutta kun olen tajunnut kuinka paljon ongelmia se aiheuttaa vielä tänäkin päivänä esim traumaperäinen stressihäiriö ja lähes krooninen unettomuus kun ei lapsuudessa uskaltanut öisin nukkua
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa nimenomaan se ei ole ideaalitilanne, että kaikilla on kaikessa samat lähtökohdat. Tuollaisessa tilanteessa kukaan ei osaisi arvostaa sitä, mitä on saanut, kun kaikilla muillakin olisi samat jutut. Ei myöskään syntyisi tervettä kilpailua tai halua pyrkiä eteenpäin, kun kaikilla olisi kaikkeen samat mahdollisuudet. Se passivoittaisi ihmiset.
Oikeassa elämässä vanhemmat eivät jätä lasta vastaamaan itsenäisesti ruokahuollostaan. Se, että lapsi joutuu olosuhteiden pakosta tekemään asioita, jotka kuuluvat aikuiselle, ei ole oikeampaa elämää, vaan nurinkurista elämää.