Uskotko, että sähköautot lyövät läpi?
Nyt kun alkuvaiheen buumi on hiipumassa, niin uskotko, että vielä tulevaisuudessa kaikki autoilu sähköistyy? Vai näemmekö jotain muuta teknologiaa tilalle?
Kommentit (2514)
Vierailija kirjoitti:
Naapurin talo meinas palaa kun sähköauto oli latauksessa talon vieressä ja syttyi palamaan.
Ei kiitos tuommoisia pommeja meille.
Ei syttynyt.
Vierailija kirjoitti:
"Tiedätkö kun minä työskentelen vedyn kanssa. Minä en näe mitään mahdollisuutta saada polttokennon hintaa merkittävästi alas. Ei niinkauan kun vety on puhdasta ja käyttö paine on satoja baareja. En näe että tulisi joku halpa materiaali jolla vedyn vaarallisuus saataisiin pois. Sitä on yritetty keksiä viimeinen sata vuotta."
Ihan sama työskenteltykö vedyn kanssa (missä roolissa muuten? :-) ), tuotekehityksestä tai polttokennoista et selvästikään ymmärrä mitään.
Kerros mulle mitä mä en ymmärrä polttokennoista? Voidaan keskustella mun puolesta koko ilta aiheesta.
Mä työskentelen materiaali puolella tutkimuksessa.
Kyllä on sähköautopenalla vaikeaa kun uusi vetyteknologia uhkaa kaivannaisteollisuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin talo meinas palaa kun sähköauto oli latauksessa talon vieressä ja syttyi palamaan.
Ei syttynyt.
Sytty, siitä on videokin.
Ei ole näkösällä mitään suurta modulaarisuusteemaa hlöautopuolella. Pakuissa ei edes harrasteta noin isoja akkuja kun painopiste on kantavuudessa, ei 1000km rangessa.
Mikä 1000km range? Kun nyt saisi edes 500km rangen tyhjänä ensin. Sekin vaatii jo 150-200kWh akun. Jos tosissasi kuvittelet että tämä +-100kWh mitä nyt pakuihin on tarjolla jää ylärajaksi niin todella pihalla olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syttynyt.
Aika vaarallisia noi nikkoautot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä mä myöskään näe vedylle tulevaisuutta HA liikenteessä sen takia että.
1. Mikä on vedyn etu täys sähköön verrattuna?
2. Enemmän hajoavia kalliita osia.
3. Huomattavasti kalliimpi valmistaa.
4. Koko infrastruktuuri puuttuu.
5. Täyssähkötkin kehittyy kokoajan.
6. Vedyn kuljetus, varastointi, paineistus.
7. Vedyn vaarallisuus.
8. Polttokennon käyttöikä.
9. Polttokennon pakkaskestävyys.
10. Mahdollisesti tulevien asemien ongelmat " googlaa Kalifornia". Siinä syy miksi miraita saa melkein ilmaiseksi.
Tossa ihan muutama ongelma.
Näinpä. Asiaa voi pohtia siltäkin kannalta että vetyä on toitotettu sähköautoja paremmiksi tankkausnopeutensa takia. Tämä toi piti paikkansa 10v sitten kun 50kW latausteho oli kova juttu.
Maailma on vähän muuttu
Jep. Vety fanit on jääneet sinne 2013 tasolle tiedossaan. Kannattaa tosiaan lukea Kalifornian kokemuksia. Ei se hirveän hyvältä vaikuta kun vety huoltis pystyy tankkaamaan 4 autoa tunnissa. Paineistuksen ja jäähdytyksen takia.
Huimat 48 autoa/vrk jos kaikki menee hyvin.
Tiisselihomo🤣 on muuttanut amerikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syttynyt.
Kiva pitää tommosta palopommia pihassa.
Helsingin keskusta on jo täynnä sähköautoja. 10-vuoden päästä pääkaupunkiseudun autoista 70-90% on täysähköautoja. Me ollaan ajettu Teslalla jo 4 vuotta.
Eiköhän suunta ole aika selvä. Sähköllä ajetaan seuraavat vuosikymmenet.
Miten joku vieläkin jaksaa aloittaa näin typeriä ketjuja ? Eikö mitään muuta tekemistä löydy ?
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole näkösällä mitään suurta modulaarisuusteemaa hlöautopuolella. Pakuissa ei edes harrasteta noin isoja akkuja kun painopiste on kantavuudessa, ei 1000km rangessa."
Jep, siksi varmaan uudessa eSprinterissäkin kasvoi akun koko päälle 100kWh kantavuuden kustannuksella että ei kukaan harrasta. Ja aivan varmasti kasvaa lisää kun saadaan tiheämpää kennoa tarjolle. Hohhoijaa.
Kysy itseltäsi miksi eSprinterin suurin akku on vain 113kWh kun Niolla on 150kWh. eSprintterin kokonaismassa on 1,5t isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syttynyt.
O huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syttynyt.
Kukas noista on naapurisi Tiisselihomo🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syttynyt.
Tossahan kuoli 3 pikkulastakin samassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syttynyt.
Pysyn diisseliautossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole näkösällä mitään suurta modulaarisuusteemaa hlöautopuolella. Pakuissa ei edes harrasteta noin isoja akkuja kun painopiste on kantavuudessa, ei 1000km rangessa.
Mikä 1000km range? Kun nyt saisi edes 500km rangen tyhjänä ensin. Sekin vaatii jo 150-200kWh akun. Jos tosissasi kuvittelet että tämä +-100kWh mitä nyt pakuihin on tarjolla jää ylärajaksi niin todella pihalla olet.
Tee ihmeessä paku 200kWh akulla vaikka heti, laita se myyntiin, ja katso miten hyvin se menestyy pienempi akkuisia samaa mallia olevia vastaan. Ei sellaisen tekemiselle nytkään mitään teknistä estettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syttynyt.
Järkyttävää. Eikö autotehdasta voi laittaa vankilaan kun tommosia pommeja myy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tiedätkö kun minä työskentelen vedyn kanssa. Minä en näe mitään mahdollisuutta saada polttokennon hintaa merkittävästi alas. Ei niinkauan kun vety on puhdasta ja käyttö paine on satoja baareja. En näe että tulisi joku halpa materiaali jolla vedyn vaarallisuus saataisiin pois. Sitä on yritetty keksiä viimeinen sata vuotta."
Ihan sama työskenteltykö vedyn kanssa (missä roolissa muuten? :-) ), tuotekehityksestä tai polttokennoista et selvästikään ymmärrä mitään.
Kerros mulle mitä mä en ymmärrä polttokennoista? Voidaan keskustella mun puolesta koko ilta aiheesta.
Mä työskentelen materiaali puolella tutkimuksessa.
Juujuu. Hyvin olet asiantuntevuutesi ainakin peittänyt sitten. Hatunnosto sille.
Haukotus.
Käypä vaikka tutustumassa polttokennojen tähänastiseen hintakehitykseen (yksikkö on €/kW) ja kerro sitten omin sanoin miksi juuri 2025 on se vuosi kun hinnat leivät enää laske. Epämääräiset viittaukset vedyn vaarallisuuteen eivät ihan riitä tai ainakin olisi sitten syytä osata kertoa miksi siitä juuri nyt tuli niin vaarallista että enää ei kehitystä voi tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syttynyt.
Ollut kuin iso polttokenno😂