Kova selkäkipu ja jos nostan jalan eteen, tuntuu lantiosta polveen saakka sellainen selän salamanisku että meinaa taju mennä
Välilevyongelmaa? Selkäsairas olen mutta ollut niin kauan oireetonta etten enää muista mitä tämä on.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Venyttelyllä oireet lievemmiksi ja sitten salille torson lihaksistoa ja pakaroita treenaamaan. Jälkeenpäin venytellään kivun sallimissa rajoissa.
Te varmaan kuvittelette pääsevänne leikattavaksi, mutta ei nykyään leikata. Hoito on tuo yllämainittu, koska leikkausriski on suurempi kuin siitä mahdollisesti, ehkä, saatava hyöty.
Selkävaivojen syy on löysät lihakset, vatsan läskikilot ja niistä johtuvat huono ryhti ja huonot työasennot.
Riippuu vaivan syystä ja sen aiheuttamista oireista leikataanko vai ei. Monilla selkävaivat ovat rakenteellisia eikä ne poistu vaikka kuinka jumppaisi. Hyvistä lihaksista voi olla hyötyä, mutta eivät auta kaikille.
Ja myöskään ylipaino ei kaikkia selkäsairauksia aiheuta eikä laihduttaminen paranna. Itse juttelin neurokirurgin kanssa sairauksistani ja kaduin ääneen että olen päästänyt itseni lihoamaan, kirurgi pysäytti sen heti ja totesi että se ei vaikuta selkäni tilanteeseen millään tavalla.
Se on varmasti työttömien punikkien syy !
Edelleenkin leikataan jos/kun tarvetta on. Tietysti. Kaikki vaivat ei jumpalla lähde.