Huomaatteko syntyvyyden pienenemisen jotenkin elämässänne?
Oon itse 33-vuotias nainen, eikä kyllä näy mun elämässä oikein mitenkään. Somen perusteella ikäisilleni syntyy vauvoja kuin sieniä sateella. Minä lapsettomana olen edelleen se kummajainen :D
Kommentit (78)
Lasten teko rikkaissa maissa on vähentynyt tasaisesti jo 25 vuotta, myös Suomessa. Aikaisemmin sitä olisi voinut ihmetellä, mutta nyt enää ei, kun moni miettii millainen maailmanon sille lapselle kasvaa, kun sodat ja luonnon tuhoutuminen jatkuu aivan ilmeisesti ja paheneekin.
Olkaa ihan tyytyväisiä te, jotka haluatte ja teette lapsia mutta lopettakaa tyrkyttämin, että kaikkien muidnekin pitäisi niitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluja on lopetettu maaseudulta paljon ja lapsia ei näy kuin muutama.
Maaseudulta kaikki muuttaa kasvukeskuksiin. Kasvukeskuksissa sitten taas syntyvyys on tosi alhaista koska jostain syystä kaupungeissa ihmiset ei niin lisäänny.
Muistan kun nuorena poikana olin ysärillä aina ulkona, leikittiin pihalla ja hypittiin ojissa. Talvella oli lumisotaa ja vuorenvalloitusta kun taas kesällä oli puissa kiipeilyä ja majojen rakentamista. Ikää kun tuli enemmän niin kaverien kanssa pelattiin jalkapalloa ja talvella jääkiekkoa, siellä oli paljon lapsia/nuoria liikkumassa. Polkupyörillä liikuttiin tosi pitkiä matkoja myös kesät ja talvet.
Nyt kun tuolla ulkona liikun niin voin sanoa että ajat on muuttuneet. Lapsia ei näy oikein missään ja lapset liikkuvat lähinnä skuuteilla tai vanhemmat kuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten teko rikkaissa maissa on vähentynyt tasaisesti jo 25 vuotta, myös Suomessa. Aikaisemmin sitä olisi voinut ihmetellä, mutta nyt enää ei, kun moni miettii millainen maailmanon sille lapselle kasvaa, kun sodat ja luonnon tuhoutuminen jatkuu aivan ilmeisesti ja paheneekin.
Olkaa ihan tyytyväisiä te, jotka haluatte ja teette lapsia mutta lopettakaa tyrkyttämin, että kaikkien muidnekin pitäisi niitä tehdä.
Kauheasti tuota sotakorttia jaksetaan lyödä pöytään, vaikka sotia on vähemmän kuin koskaan aiemmin. Ettei olisi pelkkä tekosyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran laskin lähipiirini lapsettomat yli nelikymppiset miehet. Ainakin oletettavasti heterot.
12 yhteensä. Olin vähän yllätynyt, osa kuitenkin parisuhteessa naisen kanssa ja suurin osa ihan täysipäisiä työssäkäyviä miehiä.
Isyys kasautuu yhä harvemmille.
Isyys kasautuu lähinnä niille jotka saa eniten seksiä eli miehet jotka on koulutettuja, hyvätuloisia ja komeita. Toisessa ääripäässä sitten ne jännämiehet siittää naisia.
Tavalliset miehet ei enää kelpaa naisille, ne ei saa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheasti tuota sotakorttia jaksetaan lyödä pöytään, vaikka sotia on vähemmän kuin koskaan aiemmin. Ettei olisi pelkkä tekosyy?
Tämä.
Nykyään vaan enemmän noista vähäisistä sodista uutisoidaan. Ei joskus 1980 luvulla sodista juurikaan uutisoita, nyt on netit pullollaan sotajuttuja. Nykyään on rauhallista aikaa.
Vierailija kirjoitti:
En minä kyllä huomaa että lasten tekemistä tyrkytettäisiin. Tällä palstalla varsinkaan.. :) Täällä jostain syystä ainakin piiloagressiivisesti toisenlaista lapsiagendaa ajavaa porukkaa.
Minun puolesta kaikki saa tietysti elää niinkuin haluaa, mutta jotenkin sääliksi käy kun tuntuu että täällä jotenkin niin siipeensä saanutta porukkaa joka äärikyynistä vähän kaikkea elämää kohtaan. Lapset mukaanlukien.
Kotipaikkakunnallabi lapsena meitä oli joka luokassa yli 30 oppilasta ja rinnakkaisluokkia oli 5. Aina kun meni ulos, oli kyllä kavereita. Luistelukenttien oli useampia ja niissä oli sina paljon väkeä. Kesällä ainakin tkdi oli aktiivisessa jalkapallokäytössä. Nyt kävin siellä, se kenttä on ihan hoitamaton, kasvaa puskaa.
Ei tuota lapsikatoa ainakaan päiväkodeissa huomaa. Tosin lapsia tuodaan yhä nuorempina ja pienten ryhmät ovat puolta pienempiä yli 3-vuotiaiden ryhmiin verrattuna.
Meidän kunnassa on jo muutama vuosi availtu tilapäisiä ryhmiä jumppasaleihin, neuvotteluhuoneisiin ja metsään sekä muutettu avoimia perhekerhoja päiväkotikäyttöön ja avattiin yksi purkuun määrätty hometalokin uudestaan päiväkodiksi, sillä lapsimääräthän koko ajan vähenee... Eikun, eihän tuossa ole järkeä? Mistä niitä lapsia sinne päiväkotiin riittää tungokseen kun syntyvyys koko ajan pienenee?!
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota lapsikatoa ainakaan päiväkodeissa huomaa. Tosin lapsia tuodaan yhä nuorempina ja pienten ryhmät ovat puolta pienempiä yli 3-vuotiaiden ryhmiin verrattuna.
Meidän kunnassa on jo muutama vuosi availtu tilapäisiä ryhmiä jumppasaleihin, neuvotteluhuoneisiin ja metsään sekä muutettu avoimia perhekerhoja päiväkotikäyttöön ja avattiin yksi purkuun määrätty hometalokin uudestaan päiväkodiksi, sillä lapsimääräthän koko ajan vähenee... Eikun, eihän tuossa ole järkeä? Mistä niitä lapsia sinne päiväkotiin riittää tungokseen kun syntyvyys koko ajan pienenee?!
Päiväkoteja on laitettu kiinni, nykyään on vähemmän päiväkoteja myös.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän jaloissa pyöriviä paloposteja kaduilla.
Sellainen sinäkin olet ollut.
Antakaa minulle kaunis ja kiva nainen sekä antakaa minulle työ mistä tienaan hyvin niin katsotaan sitten teenkö lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran laskin lähipiirini lapsettomat yli nelikymppiset miehet. Ainakin oletettavasti heterot.
12 yhteensä. Olin vähän yllätynyt, osa kuitenkin parisuhteessa naisen kanssa ja suurin osa ihan täysipäisiä työssäkäyviä miehiä.
Isyys kasautuu lähinnä niille jotka saa eniten seksiä eli miehet jotka on koulutettuja, hyvätuloisia ja komeita. Toisessa ääripäässä sitten ne jännämiehet siittää naisia.
Ahaa. Olen koulutettu, hyvätuloinen ja komea, mutta en ole koskaan harrastanut seksiä, koska ketään ei ole kiinnostanut.
Joo. Meillä on lähisuvussa paljon 30-40 vuoden ikäisiä, ja heistä vain yksi on saanut lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Olen koulutettu, hyvätuloinen ja komea, mutta en ole koskaan harrastanut seksiä, koska ketään ei ole kiinnostanut.
Miksi et ota sitä pullukkanaista? Ne pullukkanaiset luulee olevansa sun tasoa ja ne normaalipainoiset ja ihan ok näköiset naiset taas luulee olevansa miss suomi tasoa.
Ei sitä vielä niin vahvasti huomaa, mutta 30 vuoden kuluttua alkavat maksajat, asiakkaat, käyttäjät ja työntekijät olla vähissä joka asiassa. Ensin suljetaan päiväkodit. Sitten lopetetaan koulut ja yliopistot. Liikeyritykset panevat lapun luukulle, kaikki suljetaan ja lakkautetaan. Kaupungit jäävät autioiksi, kylistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä vielä niin vahvasti huomaa, mutta 30 vuoden kuluttua alkavat maksajat, asiakkaat, käyttäjät ja työntekijät olla vähissä joka asiassa. Ensin suljetaan päiväkodit. Sitten lopetetaan koulut ja yliopistot. Liikeyritykset panevat lapun luukulle, kaikki suljetaan ja lakkautetaan. Kaupungit jäävät autioiksi, kylistä puhumattakaan.
Olen itse velamies, lapsia en tälläiseen yhteiskuntaan halua. Kannatan m-muuttoa jotta meille riittää työntekijöitä tulevaisuudessa. Suoraan sanottuna tämä yhteiskunta on monellakin tapaa surkea, täällä asioiden pitäisi muutta niin paljon etten niihin asioihin usko itse.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, johan meitä on tällä planeetalla jo liikaakin.
Sukujuhlia ei enää oikein ole.