Onko sinulla ollut narsistinen ystävä?
Mulla on uudehko tuttava/ystävä, joka on hyvin erilainen kuin aiemmat ystäväni. En oikein edes saa kiinni, mistä on kyse, mutta mulle tulee hänen seurassaan outo olo. Siis ei mitenkään creepy tms, mutta sellainen etten tiedä mikä hänen kertomastaan on milloinkin totta.
Nauttii ihailusta ja huomiosta ja kaipaa paljon tunnustusta tekemisistään. Kuitenkin kun puhuu muista ihmisistä, niin aina negatiiviseen sävyyn ja arvostelevasti. Olen kerran tavannut hänen miesystävänsä pikaisesti, vaikutti ihan kivalta. Kuitenkin saan kuulla, miten mies on tehnyt sitä ja tätä "väärää" ja käyttäytynyt huonosti jne. Ei koskaan puhu omasta roolistaan suhteessa ja miten itse käyttäytyy.
Nyt mietinkin olisiko hänessä mahdollisesti narsistisia piirteitä. Kuten mainitsin, niin en ole ennen hänen kaltaistaan ihmistä tavannut, enkä oikein osaa edes eritellä millä tavalla hän tarkalleen on erilainen kuin muut. Toisaalta hän on mukava, hauska ja menevä ihminen, jonka seurassa on ihan kivaa. Eli ristiriitaiset tunnelmat siltä osin, kun tuo outo olo hänen seurassaan aina kuitenkin on myös läsnä. Ikään kuin hän näyttelisi?
Onko muilla ollut tällaisia ihmisiä ystävinä ja mistä ylipäätään tunnistaa narsistisen ihmisen? Kuulisin mielellään kokemuksianne.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin vanhemmat kuoli kun tämä oli teini ja vielä kolmekymppisenäkin tämä kiukuttelee sitä asiaa muille ja yrittää ilkeillä toisille siitä että näillä on vanhemmat. Kuvittelee itse olevansa paljon parempi ja kypsempi vaikka sosiaaliviranomaiset ja sukulaiset huolehti siitäkin.
Jotkut orvoksi jääneet on tuollaisia.
Tunnen pari ja ovat sosiaaliviranomaisten sijoittamia. Kiukuttelevat vaikka ovat saaneet kaiken ja ovat samanlaisia kuin vanhempansa jotka ei edes onnistuneet pysymään elossa.
Niin, se kun ei ole omaa syytä jos menehtyy esimerkiksi autokolarissa.
Narskun mielestä on. "Ihan oma vika!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin vanhemmat kuoli kun tämä oli teini ja vielä kolmekymppisenäkin tämä kiukuttelee sitä asiaa muille ja yrittää ilkeillä toisille siitä että näillä on vanhemmat. Kuvittelee itse olevansa paljon parempi ja kypsempi vaikka sosiaaliviranomaiset ja sukulaiset huolehti siitäkin.
Jotkut orvoksi jääneet on tuollaisia.
Tunnen pari ja ovat sosiaaliviranomaisten sijoittamia. Kiukuttelevat vaikka ovat saaneet kaiken ja ovat samanlaisia kuin vanhempansa jotka ei edes onnistuneet pysymään elossa.
Niin, se kun ei ole omaa syytä jos menehtyy esimerkiksi autokolarissa.
Sosiaaliviranomaisten kanssa ne on silti olleet tekemisissä.
Se on yhteiskunnan normien takia vähän niinkuin pakko olla, jos tai kun jää alaikäisenä syyn tai toisen takia orvoksi. Ei taida olla narsistille tämänkaltainen yhteiskunnan toimintamalli ja menetelmät tuttua eikä opittua. Kuten ei säännöt tai sopimukset muutenkaan.
Ei. Narsisti ei kykene olemaan kanssani tekemisissä. Väkisin alkaa "nokittelemaan". Huomaa, että olen fiksumpi. Eikä kestä koko ajatusta. Paljastuvat siis hyvin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Narsisti ei kykene olemaan kanssani tekemisissä. Väkisin alkaa "nokittelemaan". Huomaa, että olen fiksumpi. Eikä kestä koko ajatusta. Paljastuvat siis hyvin nopeasti.
Jos narsisti tietää jo etukäteen että olet fiksumpi (tai menestyneempi, suosittu, varakas jne), hän ei välttämättä paljastu, koska ottaa hurmaamisvaihteen päälle. Hän kokee sinusta olevan hyötyä ja mielistelee niin ettet ikinä huomaa hänen olevan jollekin muulle hirviö. Hän voi olla todella reilu, ystävällinen ja huomaavainen. Hän miettii sanansa tarkkaan seurassasi. Hän kohtelee puolisoaan ja lapsiaan hyvin sinun nähtesi, tehdäkseen vaikutuksen, kun katoat näkyvistä, teatteri loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ihan varma onko kyseessä puhdas narsismi vai jonkun sortin persoonallisuushäiriö, mutta tämä tuntemani ihminen kokee pakottavaa tarvetta vetää huomio itseensä, suuttuu ja uhriutuu jos hänen käytöksestään sanotaan mitään. Hän on onnistunut aiheuttamaan eripuraa muiden ihmissuhteissa käytöksellään, mutta vahvasti kokee että "mä nyt vaan on tämmöinen".
Henkilöllä on taustallaan vaikea lapsuus, mikä toki osaltaan selittää käytöstä, mutta luulisi nelikymppisen korkeakoulutetun terapiassakin käyneen ihmisen osaavan hieman jo ottaa vastuuta omasta roolistaan hankaluuksissa, jotka hänen ihmissuhteissaan ovat toistuvia. Mutta jotenkin vika on aina muissa ja hän on se uhri tilanteessa 🙃
Narsismihan on persoonallisuushäiriö
Puhutaan ihan suoraan: narsismi on parantumaton luonnevika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos narsisti tietää jo etukäteen että olet fiksumpi (tai menestyneempi, suosittu, varakas jne), hän ei välttämättä paljastu, koska ottaa hurmaamisvaihteen päälle. Hän kokee sinusta olevan hyötyä ja mielistelee niin ettet ikinä huomaa hänen olevan jollekin muulle hirviö. Hän voi olla todella reilu, ystävällinen ja huomaavainen. Hän miettii sanansa tarkkaan seurassasi. Hän kohtelee puolisoaan ja lapsiaan hyvin sinun nähtesi, tehdäkseen vaikutuksen, kun katoat näkyvistä, teatteri loppuu.
FYI
Yksikään ei ole tuossa vielä onnistunut
Kerron miksi
Tulkitsevat erään luonteenpiirteeni heikkoudeksi
Hyökkäävät saman tien
Poks
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ihan varma onko kyseessä puhdas narsismi vai jonkun sortin persoonallisuushäiriö, mutta tämä tuntemani ihminen kokee pakottavaa tarvetta vetää huomio itseensä, suuttuu ja uhriutuu jos hänen käytöksestään sanotaan mitään. Hän on onnistunut aiheuttamaan eripuraa muiden ihmissuhteissa käytöksellään, mutta vahvasti kokee että "mä nyt vaan on tämmöinen".
Henkilöllä on taustallaan vaikea lapsuus, mikä toki osaltaan selittää käytöstä, mutta luulisi nelikymppisen korkeakoulutetun terapiassakin käyneen ihmisen osaavan hieman jo ottaa vastuuta omasta roolistaan hankaluuksissa, jotka hänen ihmissuhteissaan ovat toistuvia. Mutta jotenkin vika on aina muissa ja hän on se uhri tilanteessa 🙃
Narsismihan on persoonallisuushäiriö
Puhutaan ihan suoraan: narsismi on parantumaton luonnevika.
Geneettinen tai vaikka hapenpuutteen aiheuttaman aivovaurion mukanaan tuoma (mahdollista esimerkiksi synnytyksen aikana). Myös riittävä trauma (ainakin fyysinen vamma) voi aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FYI
Kerron miksi
Hyökkäävät saman tien
Poks
Tämä on toki mahdollista jos narsisti ei voi hyötyä sinusta mitenkään, mutta kokee sinut silti uhkana. Luonteenpiirteillä ei silti ole väliä, jos joku hyöty löytyy, silloin narskukin kestää inhonsa ja vetää mielistelyrooliaan.
Naisena, et saa olla kauniimpi häntä, hän haluaa miesten huomion, ja auta armias jos sinut mies haluaakin eikä narskua. Hän loukkaantuu.
Jos laitat välit poikki narskuun, hän suuttuu ja yrittää vaikeuttaa elämääsi ja yrittää saada kaikki sinua vastaan. Mun narsku kyllä kuoli kun söi vahingossa liikaa lääkkeitä, oli huomionhakusuus taas päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FYI
Kerron miksi
Hyökkäävät saman tien
Poks
Tämä on toki mahdollista jos narsisti ei voi hyötyä sinusta mitenkään, mutta kokee sinut silti uhkana. Luonteenpiirteillä ei silti ole väliä, jos joku hyöty löytyy, silloin narskukin kestää inhonsa ja vetää mielistelyrooliaan.
Saa yrittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Useimmille jonkun narsismi tulee täytenä yllätyksenä, tai he eivät usko sitä ollenkaan. Narsisti ei paljasta itseään ulkopuolisille, koska maine on kaikkein tärkein. Vain läheiset voivat nähdä totuuden, ja silloinkin vain jos narsisti pitää läheistä jotenkin heikompana tai läheinen suututtaa hänet. Minua narsistinen ystävä pompotti vuosikausia koska piti minua heikompana. Mutta kun sain paremman työn, hän raivostui ja alkoi uskomaton haukkuminen siitä että en ansaitse sitä työtä ja että pian kaikki huomaavat kuinka surkea oikeasti olen. Kun näin ei tietenkään käynyt, narsisti rauhoittui ja otti ihan eri asenteen. Hän halusikin hyötyä uudesta asemastani ja alkoi tarjota maireasti apuaan, kutsui grillaamaan ja yritti tuppautua kylään. Arvaatte varmaan että ei paljoa siinä vaiheessa enää hänen apunsa tai seuransa kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei ole narsistista ystävää, mutta epäilen että mieheni ystävä on. Hän on ollut nyt muutaman vuoden yhdessä minulle ennestään tutun naisen kanssa. Tämä nainen oli aikaisemmin tosi lämmin, nauravainen ja kaikesta innostuva, mutta nykyään hän on kuin varjo entisestään, säikky, välttelevä ja hiljainen. He muuttivat nopeasti yhteen ja tekivät lapsen. Naisesta ei nykyään koskaan kuulu mitään, ja tämä mies on sen sijaan hyvinkin sosiaalinen. Kaverilla on aina joku lipevä esitys päällä, tosi teennäinen tyyppi, karmivalla tavalla. Naisen eleistä ja varovaisista sanoista huomaa että jotenkin pelkää miestään. Kuulostaako narsismilta? Voinko tehdä jotain? Mieheni näkee nykyään kaveriaan harvoin eikä osaa itse sanoa, kaveri on kuulemma aina ollut teennäisen oloinen.
Narsistilta kuulostaa. Koita kysyä vaimolta onko heillä kaikki hyvin.
Ihan tyypiuesimerkkejä narsistin käyttämistä fraaseista. Vai että ihmisläheisellä alalla...voi apua! niiden puolesta, jotka joutuvat kohteiksi.