Onko sinulla ollut narsistinen ystävä?
Mulla on uudehko tuttava/ystävä, joka on hyvin erilainen kuin aiemmat ystäväni. En oikein edes saa kiinni, mistä on kyse, mutta mulle tulee hänen seurassaan outo olo. Siis ei mitenkään creepy tms, mutta sellainen etten tiedä mikä hänen kertomastaan on milloinkin totta.
Nauttii ihailusta ja huomiosta ja kaipaa paljon tunnustusta tekemisistään. Kuitenkin kun puhuu muista ihmisistä, niin aina negatiiviseen sävyyn ja arvostelevasti. Olen kerran tavannut hänen miesystävänsä pikaisesti, vaikutti ihan kivalta. Kuitenkin saan kuulla, miten mies on tehnyt sitä ja tätä "väärää" ja käyttäytynyt huonosti jne. Ei koskaan puhu omasta roolistaan suhteessa ja miten itse käyttäytyy.
Nyt mietinkin olisiko hänessä mahdollisesti narsistisia piirteitä. Kuten mainitsin, niin en ole ennen hänen kaltaistaan ihmistä tavannut, enkä oikein osaa edes eritellä millä tavalla hän tarkalleen on erilainen kuin muut. Toisaalta hän on mukava, hauska ja menevä ihminen, jonka seurassa on ihan kivaa. Eli ristiriitaiset tunnelmat siltä osin, kun tuo outo olo hänen seurassaan aina kuitenkin on myös läsnä. Ikään kuin hän näyttelisi?
Onko muilla ollut tällaisia ihmisiä ystävinä ja mistä ylipäätään tunnistaa narsistisen ihmisen? Kuulisin mielellään kokemuksianne.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttava, on kertonut että oli mukana tsunamissa ja menetti läheisiään siellä mutta hänen kertoma ei mitenkään voi pitää paikkaansa eikä kadonneiden listalta löydy kaikkia hänen nimisiä ihmisiä. Luultavasti on vaan keksinyt kaiken saadakseen huomiota.
Mistä tiedät?
Huvittaa ihmiset jotka luulee tietävänsä toisten asiat.
Ei nyt ehkä narsisti mutta ihminen joka oikeuttaa itselleen esim ystävänsä lemmikin avoimen arvostelun ja sanoo todella negatiivisesti ja suodattamatta mitä mieltä on esim. rakenteesta.
Itse on ihan ymmällään miten joku on niin ilkeä kun hänen lemmikillään ei olekaan kaikki ihan kohdallaan ja asialle oli naurahdettu. Kuin teinityttö loukkaantuu tajuamatta itse ollenkaan omaa käytöstään ja se mitä itse suustaan oli tälle ko ihmiselle sanonut.
Sellainen narsismin muoto kuin yhteisöllinen narsismi selittää pitkälti epäsuhtaa.
Taitaa iän myötä kuoriutua sellaiseksi. Siis kun aivorappeuma tms on alkanut ja suodatin pettää. Hänestä on kuoriutunut valehtelija, juuri eilen kuulin yhteiseltä ystävältämme erään tilanteen toisin kuin tämä valehtelija oli kertonut. Asia oli vielä sellainen ihan jonniin joutava josta en ymmärrä yhtään että totuutta piti muuttaa. Mutta tämän narsistiystäväni tuntien hän halusi viestittää minulle tiettyä asiaa muuntamalla totuutta. Hän on avoimen vahingoniloinen, hemmetin kateellinen ja nykyisin mikään empatia ei enää näy. Tosin kyllä hän on aina ollut erikoinen persoona, ei niin kovin älykäskään, pikemminkin vähän yksinkertainen ja hidasälyinen "juntti". Hän näyttää myös käyttävän kiertoilmaisuja, sanoo päinvastoin kun asia on. Tunnen hänet ja tiedän asiayhteydestä että taas lipsautti päinvastaisen kommentin kun mitä oikeasti ajattelee. Eli kiero valehtelija.
Suusta purskahtelee vahingossa ulos asioita joita ei kuulu sanoa ääneen, eli lipsauttelee ajatuksiaan vaikkei ne olisi soveliasta tuoda julki.
Kun minun elämäntilanteeni muuttuu, tämä henkilö saa kyllä jäädä omaan rauhaansa.
Jos dominoiva, toisten päätökseen syyllistämisdefenssiä käyttävä ihminen joka on kova kehumaan itseään ja elitististä elämään, on narsisti, niin sit mulla on ollut jo 40v sellainen ystävä.
Jollain tavalla kyllä, mutta ei mitään pahoja. Pahin tuntemani, oppikirjamainen narsisti jolla jopa sadistin piirteitä eli entinen pomoni, naisjohtaja.
On ollut. Kun sitten menet lopulta sanomaan, että tuon tyyppinen kiusaaminen, vähättely ja itsekeskeisyys ei ole ihan tervettä käyttäytymistä niin luiskaan lähdet. Narsku on äärimmäisen huono kestämään itseensä ja röyhkeään käytökseensä kohdistuvaa kritiikkiä. Ei narskusta ole kenellekään todelliseksi ystäväksi. Kaveruuskin kestää tasan sen ajan kun narsku saa sinusta jotain hyötyä.
Ihmisillä on eri sukunimiä