Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isä yrittää saada meidät hoitamaan kaikki asiansa

Vierailija
18.07.2025 |

Koko ikänsä on joku hoitanut lähes kaiken hänen puolestaan. Ensin äitinsä, ja sen jälkeen vaimonsa eli äitimme. Äitille lopulta riitti ja hän pakkasi laukkunsa, ja nyt isä yrittää hoidattaa meillä lapsilla kaikki asiansa. Pitäisi siivota, laittaa ruokaa, hoitaa kaikki tärkeät puhelut, käydä kaupassa, maksaa laskut, tehdä netistä tilauksia ja ties mitä muuta. Isä itse on eläkkeellä ja täysin perusterve, mutta ei vain haluaisi "perusarjen" haittaavan hänen harrastustoimintaansa joka syö paljon aikaa. Olettaa sitten meidän hoitavan hänen asiansa työelämän ja lapsiperhearjen keskeltä. Saako tuota enää oppimaan tuossa iässä vai jättääkö oman onnensa nojaan? Mitään kiinnostusta orjaksi ryhtymiseen ei ole.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske hänen hommata siivouspalvelu, joka käy esim. viikoittain. Tästä saa kotitalousvähennyksen. Tää palvelu voi auttaa myös kauppa-asioissa. Voisihan isäsi syödä lounaan jossain ruokalassa, ei oo niin kallistakaan lounas-aikaan.

Älkää alkako passaamaan, koska hän on kuitenkin terve fyysisesti ja psyykkisesti.

Vierailija
2/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyt sanomaan ei ja sopimaan isäsi kanssa siivouspalvelusta sekä tekemään sopimuksen jonkun ateriapalvelun (Menumat esimerkiksi) kanssa hän kyllä selviää siitä taloudellisesti. Ymmärsin hänen olevan kunnossa, joten teidän paapomiselle ei ole tarvetta etenkin kun se tulee viemään häntä nopeammin huonoon kuntoon sekä entistä riippuvaisemmaksi muiden avusta (omaiset ovat joskus pahimpia ikäännyttäjiä).

Isäsi saa opastuksen laskujen maksuun, joten ilmoita hänet kirjaston koulutuksiin tai kysele saako oman ohjaajan.

Joskus lasten on vain kypsyttävä aikuisiksi myös vanhempiaan kohtaan ja lopetettava olemasta kiltti, tottelevainen lapsi. Ajattele asiaa niin, että teet palveluksen isällesi tukiessasi häntä itsenäiseen elämään. Puhu suoraan, että jos tarkoitus on selvitä järjissään pitkälle vanhuuteen on nyt viimeistään tehtävä asialle jotakin. Tuskin hän haluaa muistisairautta edistää tai muuttua rollan lykkijäksi liian aikaisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hoitanut isäni laskut ja veroasiat äitini kuoleman jälkeen. Isä on jo yli 70v eikä osaa käyttää tietokonetta, joten totesin että turvallisempaa tehdä näin. Muut asiansa saa kyllä hoitaa itse. En minä 4 tunnin ajomatkan päästä voi miksikään kodinhoitajaksi alkaa ja on oma perhekin huolehdittavana. Kyllä hän on ihan hyvin opetellut kotityöt kuten pyykinpesut ja siivoilut, osaa tehdä jotain ruokia ja ostaa eineksiä. Meillä ei onneksi ole ollut sitä ongelmaa etteikö haluaisi pärjätä mahdollisimman omatoimisesti.

Vierailija
4/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua kotiorjaksi, niin sitten et ala semmoiseksi. Problem solved. 

Vierailija
5/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen isäsi on? Itse hoidin kaikki oman isäni asiat äitini kuoltua. Mistään ei vain tullut mitään. Isäni ei koskaan halunnut opetella tietokoneen käyttöä, ei koskaan siivonnut tai tehnyt mitään muutakaan. Jos siellä ei olisi käynyt, olisi hautautunut roskiin ja kaikki asiat olisi jääneet tekemättä. Laiska oli koko elämänsä, työnsä teki ja senkin vain siltä osin kun oli pakko.

Vierailija
6/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on terve, hoitakoon itse.

Myöhemmän varalle: millainen isä hän on ollut? Dominoiva? Poissaoleva? Voit tehdä ratkaisusi sen mukaan, miltä sinusta tuntuu.

Jos on ollut hyvä isä, varmaan autat.

Vierailija
7/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän nuo miehet ovat aina tehneet. Sihteerit ovat olleet tuota varten.

Vinkkaa isälle: ateriapalvelu, city marketin tuoretiski, einestiski, pesula, ja paperiasioita voi varmaan hoitaa esim. juristi (asiamies). Kirjanpitäjä veroasioita.

AI ISÄSI HALUAA NÄMÄ KAIKKI ORJAPALVELUINA NAISILTA JA LAPSILTA??????????????????????????????????????????????????????????????????

KUINKA YLLÄTTÄVÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KUKA OLISI ARVANNUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jätäpä loisiva mieslapsi ylhäiseen yksinäisyyteensä ja nauttimaan harrastuksistaan.

Vierailija
8/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käske hänen hommata siivouspalvelu, joka käy esim. viikoittain. Tästä saa kotitalousvähennyksen. Tää palvelu voi auttaa myös kauppa-asioissa. Voisihan isäsi syödä lounaan jossain ruokalassa, ei oo niin kallistakaan lounas-aikaan.

Älkää alkako passaamaan, koska hän on kuitenkin terve fyysisesti ja psyykkisesti.

Huom. Myös managerointi on työtä.

Hyvä vahitis on sanoa, "en tiedä" "en ehdi, pitää mennä golfaamaan"

Vierailija
9/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve mies osaa delegoida ikävät hommat muille. Joutilas naapuri joutaa tiskaamaan, siivoamaan jne. Miehellä on kiireellistä harrastamista kuten naiset ja päihteet. Sukulaisilla on oikeastaan velvollisuus auttaa miestä. 

Vierailija
10/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve mies osaa delegoida ikävät hommat muille. Joutilas naapuri joutaa tiskaamaan, siivoamaan jne. Miehellä on kiireellistä harrastamista kuten naiset ja päihteet. Sukulaisilla on oikeastaan velvollisuus auttaa miestä. 

Aina jos sukulaismies yrittää ottaa despootin roolia niin naispuolisten sukulaisten kannattaa otta brat-rooli. Kerjätä rahaa ja manipuloida ja valittaa, sekä lakata kynsiään.

Vierailija
11/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt sanomaan ei ja sopimaan isäsi kanssa siivouspalvelusta sekä tekemään sopimuksen jonkun ateriapalvelun (Menumat esimerkiksi) kanssa hän kyllä selviää siitä taloudellisesti. Ymmärsin hänen olevan kunnossa, joten teidän paapomiselle ei ole tarvetta etenkin kun se tulee viemään häntä nopeammin huonoon kuntoon sekä entistä riippuvaisemmaksi muiden avusta (omaiset ovat joskus pahimpia ikäännyttäjiä).

Isäsi saa opastuksen laskujen maksuun, joten ilmoita hänet kirjaston koulutuksiin tai kysele saako oman ohjaajan.

Joskus lasten on vain kypsyttävä aikuisiksi myös vanhempiaan kohtaan ja lopetettava olemasta kiltti, tottelevainen lapsi. Ajattele asiaa niin, että teet palveluksen isällesi tukiessasi häntä itsenäiseen elämään. Puhu suoraan, että jos tarkoitus on selvitä järjissään pitkälle vanhuuteen on nyt viimeistään tehtävä asialle jotakin. Tuskin hän haluaa muistisairautta edistää tai muuttua rollan lykkijäksi liian ai

Ei on sanottu monta kertaa ja juuri mitään ei ole suostuttu tekemään. Ongelma noissa eri palveluissa ja kursseissa on se, että on pihi eikä halua maksaa mistään, ja toisekseen hän ei halua olla tekemisissä "vieraiden" kanssa. En tiedä tajuaako sitten kun ruokaa ei ole ja luottotiedot menee? Ainakaan nyt ei tunnu menevän mikään kaaliin ja pelkkää kiukuttelua kun asiat eivät hoidu enää itsestään.

Vierailija
12/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkaa isälle: ateriapalvelu, city marketin tuoretiski, einestiski, pesula, ja paperiasioita voi varmaan hoitaa esim. juristi (asiamies). Kirjanpitäjä veroasioita.

AI ISÄSI HALUAA NÄMÄ KAIKKI ORJAPALVELUINA NAISILTA JA LAPSILTA??????????????????????????????????????????????????????????????????

KUINKA YLLÄTTÄVÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KUKA OLISI ARVANNUT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jätäpä loisiva mieslapsi ylhäiseen yksinäisyyteensä ja nauttimaan harrastuksistaan.

Olen minä kyllä noin käyttäytyviä naisiakin nähnyt työelämässä ja sukulaisissa. Omasta isästä sai ainakin hyvän esimerkin, ettei ihan ketä tahansa kannata puolisoksi ottaa.

Vierailija
13/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus lasten on vain kypsyttävä aikuisiksi myös vanhempiaan kohtaan ja lopetettava olemasta kiltti, tottelevainen lapsi. Ajattele asiaa niin, että teet palveluksen isällesi tukiessasi häntä itsenäiseen elämään. Puhu suoraan, että jos tarkoitus on selvitä järjissään pitkälle vanhuuteen on nyt viimeistään tehtävä asialle jotakin. Tuskin hän haluaa muistisairaut

Voooi miesparkaa kun kukaan ei enää laita lusikalla ruokaa suuhun. Voi voi.

Vierailija
14/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että jos alkaa auttamaan vanhusta tämä tottuu siihen ja jatkuvasti on uusia vaatimuksia. Äitini asuu kotona, mutta on jaksoissa välillä huonokuntoinen jolloin  ei pääse edes postilaatikolle saati kauppaan. Tietenkin olemme auttaneet häntä näissä.asioissa. Hänelle tulee ruoka tilattuna kotiin, joten se ei ole ongelma. Sitten taas hän toipuu ja on suht hyvässä kunnossa. Mutta on tavallaan "laitostunut" kotiin kun kaikki passataan hänelle valmiiksi. Esim. Siivooja käy, ruoka tulee kotiin, omaiset hoitaa apteekkikäynnit ja tuo vaatteita kaupasta ym mitä tarvitsee.

Sitten alkaa narina kuinka se ja se pitää tehdä, otetaan vaikka kylppärin siivous joka ei kuulu siivoojan normaaliin työtehtävin, mutta on ostettavissa. Odottaa, että lapset siivoaa kylppärin. Ei raaski siivoojaa käyttää siihen. Sitten valitus kuinka hän tarvitsee uusia vaatteita ja narisee niin kauan kunnes joku lapsista hakee ja nehän on tietenkin vääränlaisia sitten. Pääsisi taksilla itse koska on taas hyvässä kunnossa (joka ei hänelle maksa kuin jonkun euron). Ja pitää kaikkea tätä auttamista itsestäänselvyytenä. Pointti on se, että lista on loputon jos alkaa jokaisen vaatimuksen perässä juoksemaan.

Vierailija
15/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus lasten on vain kypsyttävä aikuisiksi myös vanhempiaan kohtaan ja lopetettava olemasta kiltti, tottelevainen lapsi. Ajattele asiaa niin, että teet palveluksen isällesi tukiessasi häntä itsenäiseen elämään. Puhu suoraan, että jos tarkoitus on selvitä järjissään pitkälle vanhuuteen on nyt viimeistään tehtävä asialle jotakin. Tuskin hän haluaa muistisairautta edistää tai muuttua rollan lykkijäksi liian ai

Ulkopuolisena tuli aloituksesta mielikuva, että tässä ollaan tekemisissä vaikean ihmisen kanssa. Vaimo  on lähtenyt pois huolehdittuaan vuosikausia  lapsista, kotitöistä ja sen jälkeen vielä aikuisesta ihmisestä, joka ei suostu tekemään mitään. Miehen lapset eivät ymmärtääkseni voi tehdä sopimuksia palveluntuottajien tai avustajien kanssa. Ne pitää myös maksaa! Jättäisikö isä ne lastensa niskoille? Useimmilla on nykyisin tarpeeksi tekemistä omien taloudellisten velvoitteiden kanssa, kun työpaikkakin voi lähteä koska tahansa. Onko AP:n kuvailema vanhempi terve? Voiko hänellä olla muistisairaus tai muu toimintakykyyn vaikuttava sairaus?

Vierailija
16/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä? 

Vierailija
17/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minä kyllä noin käyttäytyviä naisiakin nähnyt työelämässä ja sukulaisissa. Omasta isästä sai ainakin hyvän esimerkin, ettei ihan ketä tahansa kannata puolisoksi ottaa.

Totta kai. Minäkin olen tuollainen nainen. Jos joku yrittää kupata minua niin kuppaan kahta kauheammin takaisni.

Vierailija
18/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hoitanut isäni laskut ja veroasiat äitini kuoleman jälkeen. Isä on jo yli 70v eikä osaa käyttää tietokonetta, joten totesin että turvallisempaa tehdä näin. Muut asiansa saa kyllä hoitaa itse. En minä 4 tunnin ajomatkan päästä voi miksikään kodinhoitajaksi alkaa ja on oma perhekin huolehdittavana. Kyllä hän on ihan hyvin opetellut kotityöt kuten pyykinpesut ja siivoilut, osaa tehdä jotain ruokia ja ostaa eineksiä. Meillä ei onneksi ole ollut sitä ongelmaa etteikö haluaisi pärjätä mahdollisimman omatoimisesti.

Siis mitä helvettiä! Kyllä yli 70-vuotiaiden pitää osata käyttää tietokonetta. Jopa 88-vuotias äitini osaa. Missä isäsi oli 2000-luvun alussa, jolloin kotitietokoneet yleistyivät?

Vierailija
19/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helvettiä! Kyllä yli 70-vuotiaiden pitää osata käyttää tietokonetta. Jopa 88-vuotias äitini osaa. Missä isäsi oli 2000-luvun alussa, jolloin kotitietokoneet yleistyivät?

Varmaan harrastamassa "rakasta" harrastustaan???? joka vie kaiken ajan.. hahahahahahah

Vierailija
20/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus lasten on vain kypsyttävä aikuisiksi myös vanhempiaan kohtaan ja lopetettava olemasta kiltti, tottelevainen lapsi. Ajattele asiaa niin, että teet palveluksen isällesi tukiessasi häntä itsenäiseen elämään. Puhu suoraan, että jos tarkoitus on selvitä järjissään pitkälle vanhuuteen on nyt viimeistään tehtävä asialle jotakin. Tuskin hän haluaa muistisairaut

Ei ole mitään muistisairautta tai muitakaan oireita. Fyysisesti hyvässä kunnossa ja harrastuksensa parissa onnistuu vaativatkin tehtävät kun se sattuu kiinnostamaan. Kuitenkin sitten omien asioiden hoidossa ei yhtäkkiä osaakaan mitään.