Isä yrittää saada meidät hoitamaan kaikki asiansa
Koko ikänsä on joku hoitanut lähes kaiken hänen puolestaan. Ensin äitinsä, ja sen jälkeen vaimonsa eli äitimme. Äitille lopulta riitti ja hän pakkasi laukkunsa, ja nyt isä yrittää hoidattaa meillä lapsilla kaikki asiansa. Pitäisi siivota, laittaa ruokaa, hoitaa kaikki tärkeät puhelut, käydä kaupassa, maksaa laskut, tehdä netistä tilauksia ja ties mitä muuta. Isä itse on eläkkeellä ja täysin perusterve, mutta ei vain haluaisi "perusarjen" haittaavan hänen harrastustoimintaansa joka syö paljon aikaa. Olettaa sitten meidän hoitavan hänen asiansa työelämän ja lapsiperhearjen keskeltä. Saako tuota enää oppimaan tuossa iässä vai jättääkö oman onnensa nojaan? Mitään kiinnostusta orjaksi ryhtymiseen ei ole.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hoitanut isäni laskut ja veroasiat äitini kuoleman jälkeen. Isä on jo yli 70v eikä osaa käyttää tietokonetta, joten totesin että turvallisempaa tehdä näin. Muut asiansa saa kyllä hoitaa itse. En minä 4 tunnin ajomatkan päästä voi miksikään kodinhoitajaksi alkaa ja on oma perhekin huolehdittavana. Kyllä hän on ihan hyvin opetellut kotityöt kuten pyykinpesut ja siivoilut, osaa tehdä jotain ruokia ja ostaa eineksiä. Meillä ei onneksi ole ollut sitä ongelmaa etteikö haluaisi pärjätä mahdollisimman omatoimisesti.
Siis mitä helvettiä! Kyllä yli 70-vuotiaiden pitää osata käyttää tietokonetta. Jopa 88-vuotias äitini osaa. Missä isäsi oli 2000-luvun alussa, jolloin kotitietokoneet yleistyivät?
Äitini halusi hoitaa kaikki raha-asiat ym. ja sehän sopi isälleni. Töissäkään ei tietokonetta tarvinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt sanomaan ei ja sopimaan isäsi kanssa siivouspalvelusta sekä tekemään sopimuksen jonkun ateriapalvelun (Menumat esimerkiksi) kanssa hän kyllä selviää siitä taloudellisesti. Ymmärsin hänen olevan kunnossa, joten teidän paapomiselle ei ole tarvetta etenkin kun se tulee viemään häntä nopeammin huonoon kuntoon sekä entistä riippuvaisemmaksi muiden avusta (omaiset ovat joskus pahimpia ikäännyttäjiä).
Isäsi saa opastuksen laskujen maksuun, joten ilmoita hänet kirjaston koulutuksiin tai kysele saako oman ohjaajan.
Joskus lasten on vain kypsyttävä aikuisiksi myös vanhempiaan kohtaan ja lopetettava olemasta kiltti, tottelevainen lapsi. Ajattele asiaa niin, että teet palveluksen isällesi tukiessasi häntä itsenäiseen elämään. Puhu suoraan, että jos tarkoitus on selvitä järjissään pitkälle vanhuuteen on nyt viimeistään tehtäv
No jättää sitten hoitamatta. Hyvin yksinkertaista.
Mun äiti opetteli käyttämään tietokonetta ja ajoi ajokortin 70v. kun puoliso sairastui. Hyvin oppi asiat ja nykyisin osaa hoitaa kaikki itse. Ja yksi toinen läheinen opetteli 80v. hoitamaan kotityöt, kun vaimo menehtyi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa aika tavalla tekaistulta tarinalta.
Mutta niinhän täällä on 70 prossaa
aloituksista, siltä minusta näyttää.
Oma (yli 75) isäni hoitaa vielä kaikki asiat
järjen leikatessa kuin ruoska. Siivoaa itse,
kokkaa itse. Pitää autostaan hyvän huolen.
On edelleen maailmanmies, reissaa
säännöllisesti. Lentokentät yksin
soololomallakaan eivät isääni pelota.
(Ripeä askelkin kuin pojanklopilla!)
Isä ei vaikuta siltä, että tarvitsisi avustavia
kotikäyntejä vielä vuosiin.
Isänpuoleinen vaarini opetti työnään
itämaisia taistelulajeja jäätyään eläkkeelle
hävittäjälentäjän pestistään. Isälläni
näkö ja kuulo myös todella hyvänä
ikämiehuuteen saakka. Hän on valoisa,
hersyvän humoristinen, luova, dynaaminen, valoisa
Ok.
Tämä selittääkin paljon sinun upeuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa aika tavalla tekaistulta tarinalta.
Mutta niinhän täällä on 70 prossaa
aloituksista, siltä minusta näyttää.
Oma (yli 75) isäni hoitaa vielä kaikki asiat
järjen leikatessa kuin ruoska. Siivoaa itse,
kokkaa itse. Pitää autostaan hyvän huolen.
On edelleen maailmanmies, reissaa
säännöllisesti. Lentokentät yksin
soololomallakaan eivät isääni pelota.
(Ripeä askelkin kuin pojanklopilla!)
Isä ei vaikuta siltä, että tarvitsisi avustavia
kotikäyntejä vielä vuosiin.
Isänpuoleinen vaarini opetti työnään
itämaisia taistelulajeja jäätyään eläkkeelle
hävittäjälentäjän pestistään. Isälläni
näkö ja kuulo myös todella hyvänä
ikämiehuuteen saakka. Hän on valoisa,
hersyvän humoristinen, luova, dynaaminen
Sinun isäsi on poikkeuksellinen ikäpolvensa mieheksi. Suurin osa ei suostu tekemään mitään mikä on heidän mukavuusalueensa ulkopuolella. Hyvin monien vaimot tai tyttäret maksavat miestensä laskut (jopa omalta tililtään), vaikka mies osaisi itse käyttää tietokonetta.
Tuo, että löytyy vaimoja ja sukulaisia, jotka alistuvat orjiksi hyysäämään aikuista miestä, on karhunpalvelus myös autettavalle itselleen. Eläkeläisenäkin pärjää pidemmälle, kun pysyy kyseisen vuosikymmenen menossa mukana omatoimisesti mahdollisimman pitkään. Kaikkein eniten ihmettelen niitä, jotka alkoholista passaa sohvan pohjalle, se meininki vie liikuntakyvyn kokonaan ja hautaan! Holisti, joka joutuu ne viinansa hakemaan ihan itse kaupasta, joutuu ajoittain edes hieman ryhdistäytymään, siistiytymään ja liikkumaan.
Mun äiti on ollut tollanen siivelläeläjä koko ikänsä. Makoili äitinsä helmoissa nelikymppiseksi, sitten heittäityi isäni huollettavaksi. Kun isä jo aikoja sitten kuoli, olisi minun pitänyt hoitaa kaikki aisiat, ei halu nut edes pikapankkia opetella, vakuutusta ottaa . Tappeli vain naapureiden kanssa. Elää vieläkin enkä koskaan käy, ilkeä vielä kaikille, haukkui tauotta ihan kaikki.
Isäni ei avioeron jälkeen ole koskaan avioitunut uudestaan, vaikka pitkääkin naissuhdetta on mies pidellyt vuosikymmenten aikana. Itsenäinen mies on oppinut pitämään tosi hyvin huolen huushollistaan, terveydestään ja finansseistaan. (Isä jutteli, että yli 70-vuotiaana vasta sai ekan pienen reiänalun hampaaseensa. Erinomainen suuhygienia).
Minä ja veljeni hänen ensimmäisestä ja viimeisestä avioliitostaan olemme isäni ainoat lapset.
Sama homma veljelläni. Yksi pitkä avioliitto kariutui. Nyt naisystävä, mutta ei yhteistä kotia.
Äitinikin avioitui vain kerran.
Minua on kosittu, mutta yhä naimaton. Mutta - onhan tässä (toivottavasti) vuosikymmeniä elämää, kenties yksi avioliittokin vielä edessä/jäljellä polullain. Päätin tosin jo 12-vuotiaana, että en avioidu. Mutta ehkä yhden kerran? 🤔
Minulla on isäni kaltainen valoisuus luonteessani.
Täällä selvästi alapeukutetaan kiusaamisen (kateuden) muotona, mutta ei minua hetkauta.
Miten voi aiheuttaa noin raivokasta kiukkua, jos jollakin yli 75-v. isä vielä terävä ja vireä?😃 Tekaisiko joku tarkoituksella alanuolet?
Voi teidän kanssanne..
kiukkusäkit.com muistakaa nesteytys. Pus!
Sekö ärsyttää, kun mainitsin isälläni olevan terve suu (kaikki omat hampaat yhä tallella ja vain 1 pieni reikä tuhon ikään?) Sama juttu veljelläni, ei yhtään poistettua ja nolla reikää.
Itselläni myös nolla paikkaa.
Täällähän näkee postauksia, joissa keski-ikäisellä jo täysproteesit parodontiitin takia.
Olen itse joutunut vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani kotiorjaksi. Voin itsekin todella huonosti ja koko ajan huonommin. Olen mm. autisminkirjolla ja kärsin mielenterveysongelmista. En pysty huolehtimaan edes itsestäni, mutta tuolle vanhemmalleni pitäisi vaan hoitaa kaikki. Olen myös työtön ja tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki, joten en pääse edes muuttamaan pois tuon luota kun rahani eivät riitä vuokraan. Todellisuudessa kuitenkin edellytys sille, että voisin edes vähän paremmin on katkaista välit tuohon kokonaan ja sen haluaisin tehdä, mutta se ei vaan ole mahdollista. Olen jopa miettinyt, että vankilakin olisi itselleni parempi vaihtoehto kuin tämä kotiorjuus. Itseltäni on jo viety kaikki, eikä elämässäni ole mitään mukavaa. En edes saa nukkua rauhassa. Joudun nukkumaan olohuoneessa ja vanhempani typerä lääkeautomaatti herättää joka aamu. Vanhempani ei tuohon herää.
Laita isäsi johonkin seniorien digikurssille, jotta joutuu väkisin opettelemaan netissä asiointia. Tilatkaa e-laskut kaikista mahdollisista laskuista tai automaattinen kk-veloitus tililtä, jos ei ole jo.
Tuo että yrittää laittaa muita soittamaan puheluitaan kuulostaa hullulta. Joo, onhan se veemäistä odottaa takaisinsoittoa jostain lääkäristä, mutta niin joutuu muutkin tekemään, joilla järki vielä pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse joutunut vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani kotiorjaksi. Voin itsekin todella huonosti ja koko ajan huonommin. Olen mm. autisminkirjolla ja kärsin mielenterveysongelmista. En pysty huolehtimaan edes itsestäni, mutta tuolle vanhemmalleni pitäisi vaan hoitaa kaikki. Olen myös työtön ja tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki, joten en pääse edes muuttamaan pois tuon luota kun rahani eivät riitä vuokraan. Todellisuudessa kuitenkin edellytys sille, että voisin edes vähän paremmin on katkaista välit tuohon kokonaan ja sen haluaisin tehdä, mutta se ei vaan ole mahdollista. Olen jopa miettinyt, että vankilakin olisi itselleni parempi vaihtoehto kuin tämä kotiorjuus. Itseltäni on jo viety kaikki, eikä elämässäni ole mitään mukavaa. En edes saa nukkua rauhassa. Joudun nukkumaan olohuoneessa ja vanhempani typerä lääkeautomaatti herättää joka aamu. Vanhempani ei tuohon herää.
Muuta omillesi. Asumistuki kattaa valtaosan vuokrasta. Mielenterveytesikin paranee osittain omasta rauhasta. Hyvässä lykyssä välisi vanhempiisikin voi muuttua positiivisesti.
Itse mietin, että joko kyseessä on laiskuus/saamattomuus tai äkillinen yksinäisyys puolison katoamisen vuoksi.
Kun omat vanhempani erosivat, ylläpiti isäni yhteyttä minuun pyytämällä apua erinäisissä tietoteknisissä ja asiakirja asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Sulle on jo varmaan pari vuotta sitten palstalla neuvottu, että ota sosiaalitoimeen yhteyttä. Sieltä neuvovat kyllä eteenpäin. Asumistukea ja tarvittaessa toimeentulotukea saat varmasti kun muutat omillesi.
Motiivisi olla narsistin sätkynukke? Puppetmasterit hel.vett.tiin
Vierailija kirjoitti:
Isäni ei avioeron jälkeen ole koskaan avioitunut uudestaan, vaikka pitkääkin naissuhdetta on mies pidellyt vuosikymmenten aikana. Itsenäinen mies on oppinut pitämään tosi hyvin huolen huushollistaan, terveydestään ja finansseistaan. (Isä jutteli, että yli 70-vuotiaana vasta sai ekan pienen reiänalun hampaaseensa. Erinomainen suuhygienia).
Minä ja veljeni hänen ensimmäisestä ja viimeisestä avioliitostaan olemme isäni ainoat lapset.
Sama homma veljelläni. Yksi pitkä avioliitto kariutui. Nyt naisystävä, mutta ei yhteistä kotia.
Äitinikin avioitui vain kerran.
Minua on kosittu, mutta yhä naimaton. Mutta - onhan tässä (toivottavasti) vuosikymmeniä elämää, kenties yksi avioliittokin vielä edessä/jäljellä polullain. Päätin tosin jo 12-vuotiaana, että en avioidu. Mutta ehkä yhden kerran? 🤔
Alttius hampaiden reikiintymiseen ei aina liity lapseen, vaan onko kariesbakteeri siirtynyt vanhemmalta. Isällä oli tapana "puhdistaa" tutti ennen lapsen suuhun työntämistä, ja niinpä kaikki poskihampaat oli paikattava jo ala-asteiässä. En tiedä puhutaanko tästä Suomen neuvoloissa.
Haluaako isäsi tämmösen varjolla seuraa? Onko yksinäinen?
Ikä ei kyllä ole nykyään noissa tietsikkajutuissa kuin tekosyy, johan nykyään joutuu olemaan työelämässä seitenkymppiseksi.
Painostakaa se äitinne ottamaan itseään niskasta kiinni ja hoitamaan loppuun sen minkä on aloittanutkin. Tempullaan järjesti teidän lapset ongelmiin.
Korkein aika alkaa itse hoitamaan asioitaan tai ostakoon palvelut! En todellakaan alkaisi moiseen. Se on sitten pahimmillaan 30 vuoden URAKKA.