Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä yrittää saada meidät hoitamaan kaikki asiansa

Vierailija
18.07.2025 |

Koko ikänsä on joku hoitanut lähes kaiken hänen puolestaan. Ensin äitinsä, ja sen jälkeen vaimonsa eli äitimme. Äitille lopulta riitti ja hän pakkasi laukkunsa, ja nyt isä yrittää hoidattaa meillä lapsilla kaikki asiansa. Pitäisi siivota, laittaa ruokaa, hoitaa kaikki tärkeät puhelut, käydä kaupassa, maksaa laskut, tehdä netistä tilauksia ja ties mitä muuta. Isä itse on eläkkeellä ja täysin perusterve, mutta ei vain haluaisi "perusarjen" haittaavan hänen harrastustoimintaansa joka syö paljon aikaa. Olettaa sitten meidän hoitavan hänen asiansa työelämän ja lapsiperhearjen keskeltä. Saako tuota enää oppimaan tuossa iässä vai jättääkö oman onnensa nojaan? Mitään kiinnostusta orjaksi ryhtymiseen ei ole.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin, että joko kyseessä on laiskuus/saamattomuus tai äkillinen yksinäisyys puolison katoamisen vuoksi.

Kun omat vanhempani erosivat, ylläpiti isäni yhteyttä minuun pyytämällä apua erinäisissä tietoteknisissä ja asiakirja asioissa.

Kyllä, moni haluaa bondata, milloin milläkin verukkeella. Ei vain se asia, vaan että on toiselle jotenkin olemassa. Miettikää tarkkaan ympyränne rajat. Ihmisten kanssa voi olla, mutta ei suostua pompoteltavaksi.

Vierailija
42/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tekemättä. 

Mikäli isän tilanne kotona huononee, tee huoli-ilmoitus hänestä.

Kun on tarpeeksi nälkä, rahaa ja jalat kantaa, niin yleensä ihminen päätyy sinne kauppaan lopulta.

Anna uppiniskan uppiniskailla itsekseen. Jos se maksaa hänelle oman terveytensä, sitten maksaa. Älä sinä menetä omaa terveyttäsi ja vapaa-aikaasi hänen vuokseen.

Itse varmaan tarjoutuisin maksamaan laskut ja muiden asioiden alullepanoon apua (ateriapalvelu jne). Jos ei suostu muuhun, niin sitten saa elää likaisessa kodissa ja nälässä, kunnes sossu tulee kylään tai siirretään palvelukotiin, jos päässä heittää noin pahasti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö ärsyttää,  kun mainitsin isälläni olevan terve suu (kaikki omat hampaat yhä tallella ja vain 1 pieni reikä tuhon ikään?) Sama juttu veljelläni, ei yhtään poistettua ja nolla reikää.

Itselläni myös nolla paikkaa.

Täällähän näkee postauksia, joissa keski-ikäisellä jo täysproteesit parodontiitin takia.

Saisiko tälle blogillesi vaikka oman keskustelun? Voisit sitten kokeilla kuinka paljon kiinnostusta tähän sinun ja perheesi ylivertaisuuteen on.

Näistä hampaista ja muista ei nyt edes keskusteltu,eiköhän ap halunnut vertaistukea ja neuvoja,eikä oman erinomaisuuden korostusta. Kaikkihan me tiedämme , että on paljon mainiosti pärjäävia omatoimisia senioreita.

Vierailija
44/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen mies :)

Vierailija
45/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse joutunut vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani kotiorjaksi. Voin itsekin todella huonosti ja koko ajan huonommin. Olen mm. autisminkirjolla ja kärsin mielenterveysongelmista. En pysty huolehtimaan edes itsestäni, mutta tuolle vanhemmalleni pitäisi vaan hoitaa kaikki. Olen myös työtön ja tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki, joten en pääse edes muuttamaan pois tuon luota kun rahani eivät riitä vuokraan. Todellisuudessa kuitenkin edellytys sille, että voisin edes vähän paremmin on katkaista välit tuohon kokonaan ja sen haluaisin tehdä, mutta se ei vaan ole mahdollista. Olen jopa miettinyt, että vankilakin olisi itselleni parempi vaihtoehto kuin tämä kotiorjuus. Itseltäni on jo viety kaikki, eikä elämässäni ole mitään mukavaa. En edes saa nukkua rauhassa. Joudun nukkumaan olohuoneessa ja vanhempani typerä lääkeautomaatti herättää joka aamu. Vanhempani ei tuohon herää. 

Sossu ei suostu auttamaan. Apua on haettu monta kertaa.

Vierailija
46/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Vierailija
47/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vanhempi, joka odottaa passausta ja viihdytystä.  Hän ei poistu kotoaan, joten muiden pitäisi tilata ruuat, viedä roskat, siivouksesta sentään maksaa. On kuitenkin ihan liikuntakykyinen ja kauppa olisi 50 metrin päässä. 

On raskasta kokea painetta siitä, että pitäisi järjestää jollekulle toiselle koko ajan myös viihdykettä. Jokaisella pitäisi olla oikeus ja velvollisuus elää omaa elämäänsä, ei toisen ihmisen elämää. Tämä koko elämänsä passiivis-aggressiivinen vanhempani harrastaa somessa uhriutumista, jos häntä ei huomioida tarpeeksi ja uhkailee, että kuolee kohta. Missä iässä lapsella on oikeus omaan elämään, vasta kun lapsi on itse eläkkeellä?

Vierailija
48/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Tätä saavat kyllä odottaa loputtomiin. Nykyajan työelämä, satojen tai tuhansien kilometrien etäisyys vanhempiin jne. eivät sovi tähän yhtälöön. Kukaan täysjärkinen ei pistä työuransa, talouttaan ja omaa elämäänsä sekä perhettään ikkunasta ulos jotta pääsee ilmaiseksi piiaksi ja hoitajaksi. Ei kiitos.

Vierailija
49/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vanhempi, joka odottaa passausta ja viihdytystä.  Hän ei poistu kotoaan, joten muiden pitäisi tilata ruuat, viedä roskat, siivouksesta sentään maksaa. On kuitenkin ihan liikuntakykyinen ja kauppa olisi 50 metrin päässä. 

On raskasta kokea painetta siitä, että pitäisi järjestää jollekulle toiselle koko ajan myös viihdykettä. Jokaisella pitäisi olla oikeus ja velvollisuus elää omaa elämäänsä, ei toisen ihmisen elämää. Tämä koko elämänsä passiivis-aggressiivinen vanhempani harrastaa somessa uhriutumista, jos häntä ei huomioida tarpeeksi ja uhkailee, että kuolee kohta. Missä iässä lapsella on oikeus omaan elämään, vasta kun lapsi on itse eläkkeellä?

Ei tuollaisessa tilanteessa pidä lähteä passaamaan ja auttamaan. Autetaan vain kun on tarpeellista ja oma jaksaminen kestää sen. Jokainen aikuinen on ensisijaisesti vastuussa omasta elämästään. Ruokaakin varmasti löytyy omin avuin siitä viereisestä kaupasta kun kukaan muu ei tuo sitä eteen. Passivoittaminen on karhunpalvelus eikä siihen pidä ryhtyä vaikka toinen kuinka kiukuttelisi.

Vierailija
50/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painostakaa se äitinne ottamaan itseään niskasta kiinni ja hoitamaan loppuun sen minkä on aloittanutkin. Tempullaan järjesti teidän lapset ongelmiin.

Tämä. Ihme vastuunpakoilijoita maa päällään kantaakin.

Vierailija
51/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painostakaa se äitinne ottamaan itseään niskasta kiinni ja hoitamaan loppuun sen minkä on aloittanutkin. Tempullaan järjesti teidän lapset ongelmiin.

Tämä. Ihme vastuunpakoilijoita maa päällään kantaakin.

Vastuunpakoilija on se ap:n isä. Hänen oma tehtävänsä on huolehtia itsestään. Oikein suututtaa, miten joku voi olla niin narsistinen ja itsekeskeinen, että yrittää hyväksikäyttää ja orjuuttaa muita.

Äiti on ollut kynnysmatto, jonka olisi pitänyt lähteä jo paljon aiemmin. Pisteet äidille siitä, että vihdoin pelastautui suosta, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Vierailija
52/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sitä ennen itsekkyyttä. Vaimon olisi kuulunut laittaa puoliso kuriin, kun oli sen itse valinnut. Homma meni nyt sitten lapsille tai ainakin syyllisyys. 

Itsekäs ero aiheuttaa aina ongelmia ympäristöön. (Väkivaltaisesta tai petturista toki on pakko erota, mutta muut on turhia)

Vierailija
53/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on täynnä ärsykkeitä mutta jokainen päättää itse mihin reagoi. Kiusaaja ottaa kaikki löysät pois varmasti. Vain sinä itse voit päättää mihin oman huomiosi kohdistat. Onhan sinulla oma tahto. Onhan? Niitä somejuttuja ei tarvi lukea ollenkaan. Ei vastata, ei ovea avata. Sinä yksin päätät mihin reagoit.

Vierailija
54/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin aiemmin kommentin jossa kerroin hoitavani isäni laskujen maksut (hänen tililtään) ja veroasiat. Kiva jos teillä muilla on skarpit vanhemmat vielä yli 70-vuotiaina, mutta meillä vaatisi kyllä huomattavasti enemmän vaivannäköä alkaa opettamaan sitä tietokoneen käyttöä kuin hoitaa asia itse. Ei siellä perähikiällä mitään tietokonekursseja järjestetä, itse pitäisi opettaa. 

Vierailija
55/55 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin aiemmin kommentin jossa kerroin hoitavani isäni laskujen maksut (hänen tililtään) ja veroasiat. Kiva jos teillä muilla on skarpit vanhemmat vielä yli 70-vuotiaina, mutta meillä vaatisi kyllä huomattavasti enemmän vaivannäköä alkaa opettamaan sitä tietokoneen käyttöä kuin hoitaa asia itse. Ei siellä perähikiällä mitään tietokonekursseja järjestetä, itse pitäisi opettaa. 

Tämä on muuten ihan tosi, että tosi iso osa vanhuksista asuu jossain muuttotappiokunnissa ja kaukana mistään keskuksista. Ei siellä mitään palveluja ole ollut Lipposen hallituksen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi