Suomessa huotiloidaan uimaopetuksessa - Saksassa pakollista kaikille ja koe vuoden lopuksi
Vanhempana olen kiitollinen, että lapseni on käynyt läpi saksalaisen uimakoulun
Kirjeenvaihtajan kommentti|Berliinin kolmasluokkalaisilla on pakollista uimaopetusta joka viikko. Lukuvuoden päätteeksi uimataito testataan
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskouluun pitäisi sisältyä uimaopetus, ensiapu koulutus, liikenne koulutus, talouskasvatus sekä länsimaisen demokratian perusteet.
Näitä saatetaan opettaa nytkin mutta oppimisesta ei ole väliä.
Kaikki nuo opetetaan nytkin ja moneen kertaan. Uimaopetus painottuu tosiaan esikouluun ja alaluokille. Ja jotain vastuuta kai vanhemmillakin on? Etkö vaadi lapseltasi osaamista, vai miksi kirjoitat, ettei osaamisella ole väliä? Meillä lapsilla on päälle 9 keskiarvot, joten kyllä osaavat. Osaavat paremmin kuin monet aikuiset.
Täällä ei eskarissa tai varhaiskasvatuksessa uida. Muutaman kerran uimakoulu ekaluokalla. Joillain luokka-asteilla pääsee 1-2 kertaa uimaan jos kaupungille on jäänyt rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein vanhemmat "anovat" (keksivät tekosyitä) saadakseen lapsilleen vapautuksen koulun uimatunneilta. Syy: lasta ahdistaa uimahallissa käyminen.
Eli vika taitaa olla myös vanhemmissa.
Ei se ole kiva jos kaikki kaverit osaa uida ja itse ei. Lapsilla on erilainen tärkeysjärjestys asioissa. Koulu kokonaisuudessaan on selviytymistä.
Tästä syystä kannattaakin ennen eskaria opettaa lapsi uimaan, ajamaan pyörällä, luistelemaan ja hiihtämään.
Joo muistan miten peruskoulussa eräs etninen ryhmä sai vapautuksen liikunnasta, eipä näkynyt liikuntatunneilla ja vielä vähemmän uimassa meidän toisten tyttöjen kanssa. En ole yhtään yllättynyt että saman ryhmän lapsia hukkuu, ja äidit toljottaa rannalla eikä todellakaan ole uikkarit päällä vedessä itse opettamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskouluun pitäisi sisältyä uimaopetus, ensiapu koulutus, liikenne koulutus, talouskasvatus sekä länsimaisen demokratian perusteet.
Näitä saatetaan opettaa nytkin mutta oppimisesta ei ole väliä.
Kaikki nuo opetetaan nytkin ja moneen kertaan. Uimaopetus painottuu tosiaan esikouluun ja alaluokille. Ja jotain vastuuta kai vanhemmillakin on? Etkö vaadi lapseltasi osaamista, vai miksi kirjoitat, ettei osaamisella ole väliä? Meillä lapsilla on päälle 9 keskiarvot, joten kyllä osaavat. Osaavat paremmin kuin monet aikuiset.
Täällä ei eskarissa tai varhaiskasvatuksessa uida. Muutaman kerran uimakoulu ekaluokalla. Joillain luokka-asteilla pääsee 1-2 kertaa uimaan jos kaupungille on jäänyt rahaa
Täällä maalla eskarilaiset ja koululaiset kyllä käytetään uimassa tiettynä jaksona 6-8x eli kerran viikossa n. 2kk aikana. Lisäksi tarjolla n. 2vk uimakoulua kesäloman aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi helpointa lähettää uimataidoton porukka aavikolle, minne kuuluvat.
Yleensä nämä uimataidottomat eivät myöskään osaa käyttää sähkölaitteita, vesivessaa, tulta tai liikkennevälineitä kuin sivistyneet tai edes normaalijärkiset ihmiset. Ei ole ekologista tai inhimillistä pitää tällaistä joukkoa täällä, missä heillä ei ole toiminnallisia, kielellisiä tai älyllisiä edellytyksiä pärjätä täällä ilman holhoojaa.
Kuvailit nyt kaikki lapset. Tässä puhuttiin kolmasluokkalaisista.
Eli eivätkö noin 9-vuotiaat normaalijärkiset lapset osaa käyttää vesivessaa, uida tai esimerkiksi matkustaa bussissa asiallisesti? Ollaanpa tultu alas 2000-luvun alusta, jolloin lähes jokainen lapsi osasi ainakin nämä kolme asiaa.
Normaalijärkisyys on todellakin kokenut inflaation, jos uimataidottomista aikuisista, jutun aiheena olevasta berliiniläisten kolmasluokkalaisten uimaopetuksesta ja uimataidottomista lapsista ei osaa valita yhtä vaan alkaa läpistä aavikoista ja sähkölaitteista.
Alle puolet maailman väestöstä on uimataitoisia, ja tämä vielä oman arvion mukaan. Kiinalaisista 20% on uimataitoisia. Puhutaan riittävästä uimataidosta, eli pinnalla pysymisestä.
Suomessa lähes kaikki yli 15-vuotiaat osaavat uida oman arvionsa mukaan. Toki sivistyksen airueen uimataito, tulenteko, sähkölaitteiden käyttö ja bussillla neuvolaan meno syntymästä saakka ihan ilman holhoojaa on merkki uimataidon elämän mittaisesta kasvusta sinne sankarilliseen hukkumakuolemaan kuusikymppisenä miehenä (82%) kännipäissään.
Lähetetäänkö tämä riskiryhmä sisämaahan?
Vierailija kirjoitti:
Joo muistan miten peruskoulussa eräs etninen ryhmä sai vapautuksen liikunnasta, eipä näkynyt liikuntatunneilla ja vielä vähemmän uimassa meidän toisten tyttöjen kanssa. En ole yhtään yllättynyt että saman ryhmän lapsia hukkuu, ja äidit toljottaa rannalla eikä todellakaan ole uikkarit päällä vedessä itse opettamassa.
Eli Berliinin systeemi hyvä.
Kun 7 % on kuivamailta niin tottakai se taito hupenee exponentiaalisesti.
Vanhemmat pelkäävät että lapset hukkuvat. Ei päästetä siksi lasta uimaopetukseen! Tätä nähty!
Meillä joskus kauan sitten joko kunta tai muu järjestö järjesti lapsille uimakoulua. Lopussaoli oli testi, että piti uida jotain 200 metriä. Olin itse hyvin pienikokoinen, mutta juuri ja juuri jaksoin sen matkan. Taisi kyllä jalka käydä pohjassa välillä.
Eivät kaikki lasten vanhemmatkaan osaa uida. Silloin on vaikea opettaa lasta, jos ei itsekään osaa vaan esim. pelkää vettä.
Uiminen on taito, joka on yksille helppo mutta toisille vaikea oppia. Kuulun niihin, joille se on ollut vaikeaa. Viralliset osaamiskriteerit eivät vieläkään täyty. Ehkä osasyy on, etten ole yleensä kokenut kastumista ja kylmää vettä miellyttäväksi.
Kun kerroin yhdelle tutulle, etten osaa sukeltaa enkä edes halua, hän ihmetteli, eikö minua kiinnosta nähdä, mitä vedenpinnan alla on. Jostain syystä ei.
Luulin osaavani uida, mutta... Radiossa sanottiin, että on uimataitoinen, kun pystyy uimaan 200m, josta 50m selkää. En osaa selkää, enkä ehkä nyt astmaatikkona jaksaisi ehkä tuota 200m. Siis uimataidoton.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaista asiaa, että jossain maassa opetetaan hyvin tai jossain huonosti uimaan. Opetus riippuu resursseista, miten paljon kunnasta pystytään järjestää uimatunteja koululaisille.
Omassa kunnassani uimaopetus hoidetaan erinomaisesti. Olen ope. Uimahalli on koko kouluvuoden ajan varattu täyteen. Yhtään enempää ei ole mahdollista tarjota uintitunteja koululaisille.Yksi opettaja ei missään nimessä voi viedä ryhmää järveen uintiharjoituksiin, vaikka vesi olisikin lämmintä. Yli 20 lasta yhtaikaa tummassa vedessä olisi turvallisuusriski.
Vanhempien velvollisuus on viedä lapsiaan tottumaan veteen ja valvoa uimataidottomia lapsiaan.
"Olen ope. En ymmärrä että Berliini ei ole maa. En ymmärrä myöskään sitä, että ennen kolmatta luokkaa voi olla silti uimaopetusta.Saati kesäkursseja lapsille ja vanhemmille yhdessä. Ilmaisia sellaisia."
Se ero oli oikeasti se, että Berliinissä uimataidon opetus keskitetään 3. luokkaan ja siitä on koe ja arvosana.
Suomessa vasta 3-6 luokilla tavoite on uimataidon opettaminen, jotta oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä.
"Mahdollisimman paljon tunteja" ei varsinaisesti takaa uimataitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Berliinin systeemi hyvä.
Jep. Saksassa on koulupakko, mikä tarkoittaa myös pakollista osallistumista uimaopetukseen.
Kaikki, myös muslimit, osallistuvat uimaopetukseen.
Asuin muutamia vuosia Saksassa ja lapesni joutui paikalliseen uimakokeeseen koulussa. Koe ei todellakaan ollut helppo. Ensin oli teoriakysymyksiä uinnin tekniikasta, uimarantojen säännöistä ja uinnin turvallisuudesta. Sen jälkeen Mentiin altaalle ja piti uida tietty matka ennalta määrätyllä tekniikalla aikarajan kanssa. Tekniikkaa myös valvottiin ja väärät liikkeet johtivat hylkäämiseen. Sen jälkeen oli vielä sukellus- ja kelluntakokeet. Eipä olisi suomalaisista pullamössölapsista tuohon, Saksassa sen sijaan vielä osataan!
Itse olin lapsena niin huono liikunnassa, että olisin auttamatta reputtanut tuollaiset uimataitokokeet. Lisäksi silmäni ovat niin herkät, että jos ne kastuvat niin ne on pakko kuivata ennen kuin voin avata ne.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki lasten vanhemmatkaan osaa uida. Silloin on vaikea opettaa lasta, jos ei itsekään osaa vaan esim. pelkää vettä.
Tajusin vasta nyt, että en tiedä osaavatko vanhempani uida vai eivät. Siitä ei ole koskaan ollut puhetta, ja lapsenakin kävin uimassa vain kavereitteni kanssa, en koskaan vanhempien. En ole tullut aiemmin ajatelleeksi koko asiaa.
Kyllä seitkytluvulla oli pakollista uimakoulu.
Vierailija kirjoitti:
Uiminen on taito, joka on yksille helppo mutta toisille vaikea oppia. Kuulun niihin, joille se on ollut vaikeaa. Viralliset osaamiskriteerit eivät vieläkään täyty. Ehkä osasyy on, etten ole yleensä kokenut kastumista ja kylmää vettä miellyttäväksi.
Kun kerroin yhdelle tutulle, etten osaa sukeltaa enkä edes halua, hän ihmetteli, eikö minua kiinnosta nähdä, mitä vedenpinnan alla on. Jostain syystä ei.
Näin käy kun ei ole perheen kanssa käyty uimassa säännöllisesti silloin kun lapset oli pieniä.Aikuisrnakin vierastaa vettä.
Eli eivätkö noin 9-vuotiaat normaalijärkiset lapset osaa käyttää vesivessaa, uida tai esimerkiksi matkustaa bussissa asiallisesti? Ollaanpa tultu alas 2000-luvun alusta, jolloin lähes jokainen lapsi osasi ainakin nämä kolme asiaa.