Terapia ja kanta
Pitääkö paikkaansa, että terapeutti kirjoittaa kantapalveluun kaiken, mitä hänelle kertoo? Miten voisi löytää terapeutin, joka ei tee niin? Kokemuksia?
Kommentit (14)
Tuskin nyt ihan kaikkea kukaan kirjaa, luulisi että Vastaamon tietomurron jälkeen varsinkaan. Oma terapeutti Mehiläisestä kirjaa yleensä vain 1-2 lausetta, ja nekin hyvin ympäripyöreästi.
Kaikkienhan pitää jotain kirjata käynnistä, mutta kuinka tarkoin kirjataan?
Kirjaako yksityiset terapeutit, tai siis sellaiset jotka eivät kuulu mihinkään ketjuun? Jos menee ihan omalla kustannuksella ilman lähetettä? Olen miettinyt, että olisi hyvä käydä juttelemassa, kun läheiseni teki itsemurhan pari vuotta sitten, ja nyt on alkanut tulla uudella tavalla pintaan ahdistusta ja surua. En silloin jutellut asiasta kenenkään ammatteliaisen kanssa, vaikka koko muu perhe kävi terapiassa, osa pitkäänkin. En jaksanut edes jutella niille sosiaalipäivystyksen kriisi-ihmisille.
Mutta muuten olen pärjännyt ihan hyvin. Sen sijaan minulla on yksi pieni toistuva fyysinen vaiva, johon tarvitsen säännöllisesti antibioottikuureja. Saan ne nykyään yleensä ihan puhelinsoitolla, enkä halua että tietoihini tehdään mitään mielenterveyskirjauksia, jotma voisivat haitata tätä.
Vielä kun yhdistäisivät sinne kaiken mahdollisen tiedon ihmisestä, esim puoluekannasta, suuntautuneisuudesta, yhteiskunnallisesta hyödyllisyydestä, uskonnosta ja kaikesta muusta mahdollisesta niin pystyisi hoitohenkilöt priorisoimaan että ketä hoidetaan ja ketä vähän vähemmän.
Mitäpä sitä tavallinen rahvas yksityisyydellä tekis ellei ole mitään salattavaa.
Mun terapeutti on erityisesti sanonut, ettei hänen järjestelmänsä ole missään yhteydessä Kantaan, eikä tietoni siirry minnekään. Itselleni tämä oli kriittisen tärkeää terapeutin valinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjaako yksityiset terapeutit, tai siis sellaiset jotka eivät kuulu mihinkään ketjuun? Jos menee ihan omalla kustannuksella ilman lähetettä? Olen miettinyt, että olisi hyvä käydä juttelemassa, kun läheiseni teki itsemurhan pari vuotta sitten, ja nyt on alkanut tulla uudella tavalla pintaan ahdistusta ja surua. En silloin jutellut asiasta kenenkään ammatteliaisen kanssa, vaikka koko muu perhe kävi terapiassa, osa pitkäänkin. En jaksanut edes jutella niille sosiaalipäivystyksen kriisi-ihmisille.
Mutta muuten olen pärjännyt ihan hyvin. Sen sijaan minulla on yksi pieni toistuva fyysinen vaiva, johon tarvitsen säännöllisesti antibioottikuureja. Saan ne nykyään yleensä ihan puhelinsoitolla, enkä halua että tietoihini tehdään mitään mielenterveyskirjauksia, jotma voisivat haitata tätä.
Eivät yleensä, mutta asia kannattaa varmistaa. Itse käyn itsenäisellä terapeutilla, ja on sanonut että kirjaa omaan järjestelmään, mutta se ei ole yhteydessä minnekään, joten tiedot pysyy siellä hänen koneella vaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitää varmaan seuloa ja sopia heti alussa miten kirjataan.
Entä jos terapeutti kirjaileekin ihan toisin kuin on sovittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää varmaan seuloa ja sopia heti alussa miten kirjataan.
Entä jos terapeutti kirjaileekin ihan toisin kuin on sovittu?
Jos kyselet, että miksi kirjattiin toisin kuin sovittiin, niin terapeutti voi vain sanoa että et ole ihan kunnossa päästäsi ja olet ymmärtänyt väärin.
Kannasta pystyy itse piilottamaan kaikki muut tiedot, paitsi ihan yleiset tiedot, kuten päivämäärän. Varmistin tämän, että uskalsin puhua rehellisesti ja kaunistelematta.
Mun terapeutyi kirrjaa ruutuvihkoon aina parri kolme riviä. Oon käynyt kohta 2 vuotta ja a4 vihkossa on aukeaman verran tekstiä mewidän tapaamisista kokonaisuudessaan.
Entä julkinen sektori? Siellähän näkyy kai kirjaukset joka tapauksessa koko hyvinvointialueelle? Saako kelan tukea yksityiselle ilman käyntiä julkisella? Aikaisemmin täällä joku sanoi, että yksityisen tekemällä diagnoosilla ei kela antaisi rahoitusta.
Mehiläinen ainakin kirjaa kantaan. Mun terapeutti ei ainakaan kirjaa muuta kuin ns. tosi suoraviivaistetusti. Eikä ole kirjannut traumaa, joka minut sinne vei.