Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa huotiloidaan uimaopetuksessa - Saksassa pakollista kaikille ja koe vuoden lopuksi

Vierailija
18.07.2025 |

Vanhempana olen kiitollinen, että lapseni on käynyt läpi saksalaisen uimakoulun

Kirjeenvaihtajan kommentti|Berliinin kolmasluokkalaisilla on pakollista uimaopetusta joka viikko. Lukuvuoden päätteeksi uimataito testataan

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin lapsena niin huono liikunnassa, että olisin auttamatta reputtanut tuollaiset uimataitokokeet. Lisäksi silmäni ovat niin herkät, että jos ne kastuvat niin ne on pakko kuivata ennen kuin voin avata ne.

Kyllä lapsillekin myydään uimalaseja.

Vierailija
82/84 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki luulee osaavansa uida mutta sit hukkuneista suurin osa on uimataitoisia.

Niinpä. On tosi harvinaista, että suomalainen uimataidoton aikuinen hukkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin muutamia vuosia Saksassa ja lapesni joutui paikalliseen uimakokeeseen koulussa. Koe ei todellakaan ollut helppo. Ensin oli teoriakysymyksiä uinnin tekniikasta, uimarantojen säännöistä ja uinnin turvallisuudesta. Sen jälkeen Mentiin altaalle ja piti uida tietty matka ennalta määrätyllä tekniikalla aikarajan kanssa. Tekniikkaa myös valvottiin ja väärät liikkeet johtivat hylkäämiseen. Sen jälkeen oli vielä sukellus- ja kelluntakokeet. Eipä olisi suomalaisista pullamössölapsista tuohon, Saksassa sen sijaan vielä osataan!

Ach, wunderbar! 🤩 Tällaisen systeemin kun saisi Suomeenkin uintimerkkeineen ja -todistuksineen! Tämä on itse asiassa erittäin tasa-arvoinen tapa oppia uimaan: järjestelmä on *pakollinen* kaikille 3. luokan oppilaille katsomukseen katsomatta, liittovaltio kustantaa sen ja oppilas etenee uimisessa omaa parasta tahtiaan. Jokainen saa todistuksen niistä taidoista, jotka on tuohon lukuvuoteen mennessä omaksunut. 

Vierailija
84/84 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki luulee osaavansa uida mutta sit hukkuneista suurin osa on uimataitoisia.

Itse asiassa uimataidoton ei edes mene uimaan aikuisena, ellei ole jotenkin vajaamielinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan