Suomessa huotiloidaan uimaopetuksessa - Saksassa pakollista kaikille ja koe vuoden lopuksi
Vanhempana olen kiitollinen, että lapseni on käynyt läpi saksalaisen uimakoulun
Kirjeenvaihtajan kommentti|Berliinin kolmasluokkalaisilla on pakollista uimaopetusta joka viikko. Lukuvuoden päätteeksi uimataito testataan
Kommentit (84)
Sveitsissä meidän lapsilla on ollut peruskoulussa pakollinen uimakoulu. Olen käynyt näitä vanhempana aina valvomassa kolmen lapsen luokilla. Aina 1-2 vanhempaa open mukana koko peruskoulun (max 20 oppilasta).
Tämä oli vanhemmille valvontavuoroina myös pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki luulee osaavansa uida mutta sit hukkuneista suurin osa on uimataitoisia.
Kännissä.
Ihan selvinpäinkin. Jos vahingossa hörppää vettä keuhkoihin ja tukehtuu, saa sairaskohtauksen tai ihan vaikka pahan lihaskrampin.
Vaikka sen saisi molempiin jalkoihin yhtä aikaa voi uimataitoinen räpiköidä käsiä käyttäen rantaan.
Omat 5v ja 8v (isompi erityislapsi, eikä opi normaalisti) osaavat "uida", mutta ei heillä uimataitoa ole sanan virallisessa merkityksessä. Niin kauan kuin virallista uimataitoa ei ole niin valvon tarkasti aina veden äärellä ja luonnonvedessä erityisen tarkasti. Isomman lapsen kanssa tämä voi viedä vielä useamman vuoden. En ole ehkä aina käden mitan päässä (koska osaavat "uida"), mutta silmät ovat lapsissa.
Mielestäni ongelman ydin ei välttämättä ole se, että lapsia ei opeteta uimaan, vaan se, että lasten vähäisiin taitoihin luotetaan liikaa eikä valvota. Kyllä Suomessa uimaopetusta järjestetään ja suurin osa lapsista käy uimakoulua ja nykyään järjestetään myös aika isoillekin lapsille uimakoulua. Haasteena on se, että kun lapsi oppii uimaan sen viisi metriä, niin vanhemman tulisi ymmärtää, ettei sellainen uimataito riitä luonnonvedessä.
Vierailija kirjoitti:
Usein vanhemmat "anovat" (keksivät tekosyitä) saadakseen lapsilleen vapautuksen koulun uimatunneilta. Syy: lasta ahdistaa uimahallissa käyminen.
Eli vika taitaa olla myös vanhemmissa.
Ei se ole kiva jos kaikki kaverit osaa uida ja itse ei. Lapsilla on erilainen tärkeysjärjestys asioissa. Koulu kokonaisuudessaan on selviytymistä.
Pudotetaan ns. uimataitoiset täysissä vaatteissa luonnonveteen ja katsotaan sitten kuka osaa uida.
Suomalaisen uimaopetukseen liittyvä kulttuurinen ongelma tuntuu myös olevan se, että siihen sisältyy ajatus, että kiireellä opitaan ennen koulua uimaan muutama metri ja sitten harjoitellaan kerran vuodessa koulussa vähän lisäämään tuota taitoa. Vanhemmat ajattelevat, että kun laiturilta viskoo 4-vuotiasta ja tämä oppii räpiköimään pinnalla niin lapsi osaa sitten uida.
Kun taas muualla ei ehkä ajatella niinkään sitä, että lapsen tulee oppia mahdollisimman nuorena uimaan, vaan enemmänkin sitä, että kouluikäisen tulee oppia uimaan kunnolla ja pitkä matka.
Kela ei kykene holhoamaan näitä, vaikka ovat Kelan edunvalvonnassa
Ei ole sellaista asiaa, että jossain maassa opetetaan hyvin tai jossain huonosti uimaan. Opetus riippuu resursseista, miten paljon kunnasta pystytään järjestää uimatunteja koululaisille.
Omassa kunnassani uimaopetus hoidetaan erinomaisesti. Olen ope. Uimahalli on koko kouluvuoden ajan varattu täyteen. Yhtään enempää ei ole mahdollista tarjota uintitunteja koululaisille.Yksi opettaja ei missään nimessä voi viedä ryhmää järveen uintiharjoituksiin, vaikka vesi olisikin lämmintä. Yli 20 lasta yhtaikaa tummassa vedessä olisi turvallisuusriski.
Vanhempien velvollisuus on viedä lapsiaan tottumaan veteen ja valvoa uimataidottomia lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Pudotetaan ns. uimataitoiset täysissä vaatteissa luonnonveteen ja katsotaan sitten kuka osaa uida.
Kukaan ei ui sitä 200m saappaat jalassa ja vaatteet päällä.
liivit ne pelastaa, ei uimataito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni kävi ala-astetta 2000-luvun alussa. Silloin koulussa oli uimaopetusta liikuntatunnilla ja tyttö myös oppi uimaan. Nykyään tällaista ei ole enää.
Kyllä uimaopetusta on nykyäänkin. Esikoulussa kävivät uimahallissa 9 kertaa, ja alaluokilla 6 kertaa.
Tuo vaihtelee tosi paljon miten käydään uimassa koulusta ja eskariuintia ei pääsääntöisesti ole. Oman lapsen kouluista käytiin niin vähän eikä eskarista ollenkaan että ei se olisi oppinut sillä määrällä mitään. Oltiin onneksi käyty uimassa jo vauvauinnissa ja oppi uimaan 5-6v siten että syvässä pystyi toimimaan. Koululaisena ui jo hyvin. Itsekin opin sillä että mentiin sinne uimaan ja valvottuna sai vedessä touhuta sekä oppia jo parivuotiaasta.
Vierailija kirjoitti:
Uimakouluja järjestetään enemmän kuin koskaan. Uimataito ei säily, jos sitä ei harjoittele.
Eikä silti riitä paikkoja halukkaille. Jatkuvasti van nopeimmat mahtuvat. Se on hyvä että on herätty kodeissa mutta tarjonta laahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei näitä voi opettaa koska uiminen on kuulemma saatanasta. Näin muslimi vanhemmat sanoo kun yritän auttaa heidän lapsiaan.
-uimaope
Eli vanhemmat ilmoittaa lapsensa "uimaopen" kurssille, jossa käydään tämä keskustelu.
Oliko logiikka ja oppiminen saatanasta vai wouk kun et kumpaakaan saanut opeteltua?
Vierailija kirjoitti:
Olisi helpointa lähettää uimataidoton porukka aavikolle, minne kuuluvat.
Yleensä nämä uimataidottomat eivät myöskään osaa käyttää sähkölaitteita, vesivessaa, tulta tai liikkennevälineitä kuin sivistyneet tai edes normaalijärkiset ihmiset. Ei ole ekologista tai inhimillistä pitää tällaistä joukkoa täällä, missä heillä ei ole toiminnallisia, kielellisiä tai älyllisiä edellytyksiä pärjätä täällä ilman holhoojaa.
Kuvailit nyt kaikki lapset. Tässä puhuttiin kolmasluokkalaisista.
Mmuuttajilla näyttää olevan oma uimaopetuksensa, kun eihän he voi mennä jonkun suomalaisten joukkoon edes uintia opettelemaan. Eriytetään eri ryhmät toisistaan järjestämällä jokaiselle omat opetuksensa jokaisesta aiheesta. Miksi noille ei muka kelpaa suomalainen uimaopetus? Siksikö koska siellä vääräuskoiset lapset ja väärät vaikutteet tarttuvat näihin rotuhygieniaa harrastaviin ryhmiin?
Hyvin menee ja suomen kielen taitokin jää nollaan
Mitäköhön kaikkea on pakollista Saksassa?
Meidän lasten koulussa oli uintia kahtena päivänä vuodessa tunti kerrallaan. Ei siinä ajassa opi uimaan.
Olen maksanut noin 900€ kolmen lapseni uimakouluista. Ovat oppineet uimaan viimeistään 9-vuotiaina.
Olen myös käynyt kolmen uimataidottoman kanssa maauimalassa. Itse en uinut. Olen uinut viimeksi järvessä 1983. Uimahallissa olen uinut kerran v2004. En ole tarvinnut uimataitoa kun en liiku vesillä. Laivalla olen ollut elämäni aikana 5 kertaa eikä Estonianillakaan tainnut olla uimataidosta hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki luulee osaavansa uida mutta sit hukkuneista suurin osa on uimataitoisia.
Kännissä.
Tai saa sairaskohtauksen tai yliarvioi kuntonsa. Hukkua voi myös muulloin kuin uida.areissulla. Laitilan louhosturmassa hukkui 2 nuorta, koska ei päässyt ulos autosta.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa lapsista oppii uimaan alle kouluikäisinä eli koululla ei liene tähän osuutta.
Vanhempien pitäisi joko itse opettaa lapsensa uimaan tai viedä lapsi uimakouluun. Ja tietysti valvoa uimista aina, vaikka uimataitoa jo olisikin.
Vanhemmuutta ei voi ulkoistaa. Edes Saksassa. (paitsi ilmeisesti jutun kirjoittanut kirjeenvaihtaja)
Pääkaupunkiseudulla järjestetään sen verran vähän ui.akouluryhmiä, ettei läheskään kaikki halukkaat pääse mukaan. Luulisi tässä olevan jollekin yritykselle markkinarakoa.
Täällä maalla kun uimahallit sulkeutuu kesäkuun alussa yleisöltä , kunta järjästää uimakoulut lapsille. Kaikki mahtuu mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Uimakouluja järjestetään enemmän kuin koskaan. Uimataito ei säily, jos sitä ei harjoittele.
Höpöhöpö. Jos olet oppinut uimaan niin kyllä se taito pysyy vaikket vuosiin kävisi uimassa. Silloin se uiminen riippuu siitä miten hyvässä kunnossa on. Huonokuntoinen taas voi kellua tai uida selkää.