Kertokaa nyt mikä on se liikuntalaji joka parantaa masennuksen?
Kaikki aina sanoo, että liikunta auttaa masennukseen. Mutta olen kokeillut vaikka mitä, kävelyä, juoksua, kuntosalia ja uintia. Mikään ei ole auttanuta. Mitä teen väärin?
Kommentit (71)
Et jatka riittävän pitkään. Yritä myös opetella ajatuksen kääntämistä positiivisempaan suuntaan. Huomaa joka päivässä jotain hyvää.
Ei mikään niistä yksinään paranna maaennusta, liikunta on vain yksi osa joka auttaa parantumaan masennuksesta tai selviämään sen kanssa.
Varmaan eri ihmisillä eri lajit. Itselläni auttoi kun lähdin aamulla 4-5 aikaan kävelemään metsään otsalampun kanssa, aluksi pelotti ja tuntui että ei jaksa. Kun aurinko alkoi nousta rupesi helpottamaan ja kun 3 vuotta tuota jaksoin tehdä, alkoi masennus väistyä ja 7 vuoden jälkeen en ole ollut yhtään masentunut. Sitä en tiedä mitä sinä teet väärin.
Mikä tahansa mikä toimii juuri sinulle, et ehkä vaan ole löytänyt sitä vielä. Voisiko olla joku luonnossa tapahtuva, vaikka patikointi tai melonta? Tai sitten tanssi tai joku jumppa jossa voi keskittyä musiikkiin? Joukkuelaji, jossa tapaa samanhenkisiä ihmisiä?
Ei liikunta mitään auta jos et pidä siitä. Kävele vaikka kerran talon ympäri äläkä ajattele sitä liikuntana.
Ei liikunta paranna automaationa, mutta omien arvojen mukainen elämä kylläkin.
Avantouinti esim. Ice Mile. Ks. https://media.visitfinland.com/en/media-press-releases/cold-is-the-new-…
Olen myös kokeillut masentuneena liikuntaa. Juoksulenkit olivat lähinnä itsemurhapaikkojen tsekkausretkiä. Rankaisin myös itseäni vetämällä liikuntaa överit, kun olin mielestäni niin huono ihminen.
Masennus parani ihan muilla keinoilla myöhemmin ilman lääkkeitä. Avainsanoina itsemyötätunto ja armollisuus.
Minulla se oli kuntonyrkkeily. Sain purettua pahaa oloani, kunto parani, itseluottamus parani ja sain ryhmästä ystäviä.
Psykiatri totesi minulla keväällä keskivaikean masennuksen ja akuutin ahdistusreaktion. Suosittelivat myöskin liikuntaa lääkkeiden ja raittiuden lisäksi.
Olen ollut innokas kävelijä koko ikäni ja minua se ainakin auttaa. Raitis ilma ja maiseman vaihtuminen on paljon parempi vaihtoehto kuin kotona istuminen. Lisäksi keilaan, mikä saa keskittymään niin, että paha olo unohtuu. Tosin sitä ei voi tehdä aamusta iltaan.
Lisäksi aloitin laulutunnit, käydään tanssimassa ja nyt kesällä purjehdin. Veikkaan, ettei lajilla niin ole väliä vaan sillä, että tekee jotain muuta kuin istuu kotona ja murehtii.
https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/itsetuntemus-ja-itsetunto/m…
Tuolla arvoista ja päämääristä yms.
Paini on hyvä harrastus masentuneelle. Voit alistua tai taistella voitosta.
Ei mikään liikunta paranna masennusta, mutta vähintään puoli tuntia päivässä ulkoilua (puolireipas kävely riittää) on hyväksi mielialan kannalta. Osa siitä on liikunnan hyötyä, osa sitä, että toimertuu lähtemään ulos asunnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatri totesi minulla keväällä keskivaikean masennuksen ja akuutin ahdistusreaktion. Suosittelivat myöskin liikuntaa lääkkeiden ja raittiuden lisäksi.
Olen ollut innokas kävelijä koko ikäni ja minua se ainakin auttaa. Raitis ilma ja maiseman vaihtuminen on paljon parempi vaihtoehto kuin kotona istuminen. Lisäksi keilaan, mikä saa keskittymään niin, että paha olo unohtuu. Tosin sitä ei voi tehdä aamusta iltaan.
Lisäksi aloitin laulutunnit, käydään tanssimassa ja nyt kesällä purjehdin. Veikkaan, ettei lajilla niin ole väliä vaan sillä, että tekee jotain muuta kuin istuu kotona ja murehtii.
Sinä pidät kävelystä. Moni muu ei. Laulutunnit ja tanssit. Ei hyvänen aika sentään.... Jos pelottaa lähteä ulos ihmisten sekaan, niin kuinka voi mennä laulamaan tai tanssimaan?
up.