Kertokaa nyt mikä on se liikuntalaji joka parantaa masennuksen?
Kaikki aina sanoo, että liikunta auttaa masennukseen. Mutta olen kokeillut vaikka mitä, kävelyä, juoksua, kuntosalia ja uintia. Mikään ei ole auttanuta. Mitä teen väärin?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Psykiatri totesi minulla keväällä keskivaikean masennuksen ja akuutin ahdistusreaktion. Suosittelivat myöskin liikuntaa lääkkeiden ja raittiuden lisäksi.
Olen ollut innokas kävelijä koko ikäni ja minua se ainakin auttaa.
Oliko sinulla siis tauko kävelyssä? Jos ei ollut, niin eihän sinulle olisi edes pitänyt masennusta tulla, jos kerran olit jo entuudestaan innokas kävelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti liikunnan merkitystä liioitellaan. Tärkeämpää kuin varsinainen liikunta on lähteä liikkeelle eikä maata sängyssä ja velloa pahassa olossa.
Kävellessä ehtii myös liikaa velloa pahaa oloa :( Ehtii liikaa ajatella ikäviä ajatuksia.
Onko mitään äänikirjaa, podcastia tai musiikkia jota voisit tykätä kuunnella kävellessä? Silloin ei keskity niihin ikäviin ajatuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti liikunnan merkitystä liioitellaan. Tärkeämpää kuin varsinainen liikunta on lähteä liikkeelle eikä maata sängyssä ja velloa pahassa olossa.
Kävellessä ehtii myös liikaa velloa pahaa oloa :( Ehtii liikaa ajatella ikäviä ajatuksia.
Älä ajattele ikäviä asioita, ajattele iloisia asioita!
metsässä kävely, tule pois sieltä betonihelvetistä
Luojan armo auttaa aina. Rukoilemalla ano anteeksi syntisi ja pyydä apua masennukseen. Luoja kyllä mielellään auttaa ihmisiä. Tee myös parannusta tavoistasi, jos joku tekemäsi synti olisi syynä masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Luojan armo auttaa aina. Rukoilemalla ano anteeksi syntisi ja pyydä apua masennukseen. Luoja kyllä mielellään auttaa ihmisiä. Tee myös parannusta tavoistasi, jos joku tekemäsi synti olisi syynä masennukseen.
No niin, syyllistäpä masentunutta siitä että hän itse on varmasti aiheuttanut sairautensa, oma vika. Käsittämättömiä te uskikset. Ap älä välitä äläkä ainakaan ajattele että olet itse tehnyt mitään väärää.
Itselläni auttaa hetkellisesti korkeasykkeinen liikunta. Eli käyn vaikka kuntoportaissa niin että sykkeet nousee korkealle.
Metsässä kävely tekee monille hyvää. Siis kävely niin, että ei ole kuulokkeet päässä. Luonnon äänien kuuntelu samalla.Täytyy luoda päivärutiini. Jokapäivä kävelylle säännölliset ruokailut. Kotitöitä. Säännöllinen herääminen ja nukkumaan meno. Arjen rytmi auttaa parantumaan ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Masentuneen aivot toimivat "hitaalla" eli liikunnan täytyy jatkua pitkään (ainakin 1-2 tuntia yhtäjaksoisesti), että alkaa erittyä endorfiineja. Ei-masentuneella nuo hyvän olon hormonit erittyvät paljon lyhyemmässä ajassa liikkuessa. Kävely on siksi hyvä liikunta masentuneelle, että sitä jaksaa tehdä pari tuntia yhtä jaksoisesti. Nyt kesällä voi samalla marjastaa tai sienestää.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Masentuneen aivot toimivat "hitaalla" eli liikunnan täytyy jatkua pitkään (ainakin 1-2 tuntia yhtäjaksoisesti), että alkaa erittyä endorfiineja. Ei-masentuneella nuo hyvän olon hormonit erittyvät paljon lyhyemmässä ajassa liikkuessa. Kävely on siksi hyvä liikunta masentuneelle, että sitä jaksaa tehdä pari tuntia yhtä jaksoisesti. Nyt kesällä voi samalla marjastaa tai sienestää.
Onko tämä taas niitä masentunutta syyllistäviä "et ole yrittänyt tarpeeksi" viestejä. "Sinun pitää liikkua pidempään (tunteja kerralla, vuosien ajan) tai ei se liikunta muuten auta?"
No, paneminen on aika kivaa - helpottaa masennukseenkin.
Tämä on yksilöllistä.
Minulla ei ole masennusta mutta seuraava kokemukseni liittyy liikunnasta saatavaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Minulla ainoa liikuntamuoto josta saan sen kuuluisan liikunnan jälkeisen hyvän olon / euforisen tunteen on pitkät (vähintään 80 minuuttia) reippaat kävelylenkit. Minulle ei tule sitä juuri koskaan lyhyistä lenkeistä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vastaus aloittajan kysymykseen: Itsellä ylivoimaisesti tehokkainta, ja ehkä jopa käänteen tekevää elämässä, oli aloittaa tanssiharrastus. Zumba, salsa, mikä vain itselle se kutsuvin ja minkä tyylisesti musiikista sitten kukakin tykkää. Suosittelen.
Basehyppy mahdollisimman matalalta
Mulle se oli uinti. Allasuinti. Olin ennen masennusta aika surkea uimari, uimakuntoa ei ollut. Kaveri kiskoi mut muutaman ensimmäisen kerran uimahallille, sitten jo menin sinne itsekin.
Kun millään ei ollut väliä. Sama vaikka hukun tähän altaaseen. Uin vaan toiseen päähän ja toiseen päähän ja takas toiseen päähän.
Toki mulla oli myös lääkitys. Mutta kyllä se uiminen oli osana henkiinjäämistä.
Vierailija kirjoitti:
No, paneminen on aika kivaa - helpottaa masennukseenkin.
Kiitti vinkistä. Tarvitsisin sen kumppanin sitten. Nyt masentaa enemmän.
Sohvalta jääkaapille ja takaisin.
Mitäkö teet väärin? Syöt väärin. Liikunta ja oikea puhdas ruoka parantaa. Kaikki teollinen moska ja etenkin sokerit pois.
JEP!