Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä kesäksi töihin palannut opettaja, joka vanhempainvapailla

Vierailija
16.07.2025 |

Eikö yhtään hävetä!? Mitä töitä teet, valmisteletko tunnit sijaiselle syksyksi?

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011316950.html

Kommentit (214)

Vierailija
121/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö nykyyään koulunkäynnin avustajat ovat kesän palkattomana ja syksyllä taas uusitaan työsopimus joka on ensi vuoden toukokuun loppuun asti? Ja sitten taas kesän ovat ilman palkkaa?

Vierailija
122/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkanmaksu loppuu sijaisen osalta joka tapauksessa suvivirteen tuli vakituinen kesäksi "töihin" tai ei.

Tietysti, koska vakiope haki virkavapaata vain suvivirteen asti. Eikö ole hieman itsekästä! Ottaa lomat itselleen, vaikka toinen teki vuoden työt.

Lapsen luokanope vaihtui vuosittain koko alakoulun ajan. Sijaisen työsuhden päättyi aina toukokuun lopulla ja paikka laitettiin hakuun vasta heinäkuussa ja uusi aloitti koulun alkaessa. Rinnakkaisluokan ope taas pysyi samana koko alakoulun ajan.

Äärimmäisen epäreilu systeemi ja raskas pienille lapsille, kun olivat juuri ehtineet tottua edelliseen opettajaan niin vaihto tuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on vaikea korjata, mutta mahdollista se olisi. Kesäkeskeytyksen aikaista palkkaa voitaisiin maksaa molemmille, sekä koko lukuvuoden työskennelleelle sijaiselle että kesäkeskeytyksen ajaksi töihin palanneelle vakituiselle. Ei-sijaisena toimivalle koko lukuvuoden työskennelleelle määräaikaiselle palkka pitäisi maksaa kesäkeskeytyksen ajalta jo nyt. Korjaaminen edellyttäisi kuitenkin virkaehtosopimuksen ja työehtosopimuksen muuttamista. Työnantajapuoli vastustaa, koska rahaa ei heidän mukaansa ole.

Niin. Jos ajatellaan opettajan palkaksi vaatimattomasti kolme tonnia ja sivukuluiksi toinen mokoma, kuukausi kahta päällekkäistä palkanmaksua maksaisi kuntatyönantajalle 12 000 euroa kuussa. Eikä työnantaja saisi vastineeksi minkäänlaista työpanosta.

Kuntavero vaihtelee eri kunnissa, mutta keskimäärin keskituloinen palkansaaja maksaa sitä joitakin satoja euroja kuussa.

Niin sijainen tekee työn ja palkka tehdystä työstä maksetaan jollekin muulle. Sijainen saa 6000 e vähemmän vuodessa. Itse olen tehnyt 7 vuotta sijaisuuksia. Eli 42 000 euroa on joku toinen pöllinyt palkkojani (ja lisäksi tulevat eläkkeet).

Vierailija
124/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen luokanope vaihtui vuosittain koko alakoulun ajan. Sijaisen työsuhden päättyi aina toukokuun lopulla ja paikka laitettiin hakuun vasta heinäkuussa ja uusi aloitti koulun alkaessa. Rinnakkaisluokan ope taas pysyi samana koko alakoulun ajan.

Äärimmäisen epäreilu systeemi ja raskas pienille lapsille, kun olivat juuri ehtineet tottua edelliseen opettajaan niin vaihto tuli.

Minä lähdin juuri koulusta, jossa sitä minun paikkani jatkoa venkoiltiin toukokuun lopulle. Ja sitten sanottiin, että minut halutaan sinne, mutta tarjottiin diiliä, joka oli kaikissa kohdissa minulle ei-toivottu.

Lisäksi olisin saanut kontolleni kaikkein kamalimman valvontaluokan - kun ne vakkarit saivat etsittyä itselleen tulevien seiskojen helmet.

Nyt sitten niillä minun nyt jo entisillä oppilaillani on äidinkielessä ysin alkaessa jo viides opettaja - koska jostain syystä ne määräaikaiset ei pysy.

Vierailija
125/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nuorena poikana kylässä useamman viikon sukulaisopettajapariskunnalla. Suvun yhteimökillä he eivät tehneet töitä - eivät opetus-, eivätkä mökkitöitä. Mökin hommat jättivät muille sukulaisille.

Sama koskee tuttavapiirin muitakin opettajia.

Toki poikkeuksiakin varmaan on, mutta sitä en syö, että maikat puurtaisivat hiki hatussa vapaa-aikanaan ja lomillaan.

Ja tästä lienee vuosikymmeniä aikaa?

Minun kummini olivat opettajia. Opettivat pienessä kyläkoulussa. 78 oppilasta. Asuivat siinä koulun vieressä järven rannalla hirsitalossa, joka oli työsuhdeasunto. Koululla käytössä vielä puolipäiväsihteeri ja talonmies.

Kyllä, kesät hyvinkin leppoisia. Ei se kouluvuosikaan tai työmatkat vieneet mehuja. Kaikki oppilaat suomenkielisiä, koteihin helppo saada yhteys.

Minä opetan koulussa, jossa on 1200 oppilasta. Pelkästään minulla, aineenopettajalla, on kontollani 300 op

Voi kyynel, kyllä mullakin on ollut työmatkaa. Ja muillakin. Edelleenkään et tee yötöitä, kuten muut, jne.

Vierailija
126/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettajat voivat joutua tekemään yötyötäkin esim. leirikoulut, retket, yökoulut jne.

Vierailija
127/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat siitä yötyölisät. Opettaja kun lähtee ryhmän kanssa yön yli retkelle, niin itselleni ei maksettu mitään lisiä. Ei varmaan mennyt ihan oikein, mutten jaksanut alkaa tapella. Oletus oli että siinähän minä ne vahdin ilman palkkaakin.

Tai jos joudut tekemään jotain ekstraa, ei siitäkään saa mitään.

Minulla on oppilailla valtakunnallisia kokeita, jotka on 60-minuuttisia.

Lukujärjestyssyistä minulle tuli sitten noiden kokeiden takia 8 tunnin työpäiviä, joissa ei ollut yhtäkään taukoa. Siis ei edes sitä vessataukoa. Kun sitten kysyin rehtorilta voisinko vastineeksi lähteä puoli tuntia aikaisemmin yhtenä päivänä tärkeän menon takia (niin että naapuriluokan opettaja valvoo otona rauhallisen pienen luokkani tunnin loppuun), sain vastauksen että poissaolo on sitten palkaton ja minun pitää hankkia sijainen itse. Ja että tuollaiset päivät ovat vain omaa syytäni - vaikkia minulla ei ole osaa eikä ar

Voi että. Olet ollut YHDEN yön jollakin retkellä. Olipa rankkaa. Se että teen neljä yötä peräkkäin, niin, eihän se ole yhtään mitään vertattuna opehommien raskauteen.

En usko että et käynyt 8 tuntiin vessassa etkä syömässä. Sen voin uskoa että sitä 15 min ns taukoa ei ollut.

Jep jep ja joo.

Vierailija
128/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin kanssa osui samoihin aikoihin laskettu aika. Nelikymppisenä opena laskennallista lomaani oli kuusi viikkoa ja sen ajalta sain sekä täyttä vanhempainrahaa että palkan ja lomarahat. Muissa kunnan töissä oleva kaverini piti kertyneet lomansa vanhempainvapaan lopuksi. Minäkin otin hoitovapaata kesällä saamani rahojen turvin. Edut olivat ihan samat, paitsi nuorempana olisin kärsinyt siirtyvistä vuosidonnaisista, joita hoitovapaalla ei kerry.

Kaupunki tivasi syytä siihen, miksen tule töihin koko kesäkeskeytyksen ajaksi. Työnantaja nimittäin saa päivärahat itselleen, jos maksaa palkkaa tuon em. laskennallisen vuosiloman ulkopuoliselta ajalta. Tässä lienee syy siihen, mikseivät opet saa vuosilomaoikeutta. Töihin tulevalle maksetaan vain palkan ja päivärahan erotus. 

Vieläkin muistan, miten ahneena minua pidettiin, kun halusin kertyneen lomani pitää kesällä saamieni lomakorvausten turvin. Hyi hyi, ahne opettaja. Sijaiseni tunnusti, ettei hän ollut edellisestä työpaikastaan saamia lomakorvauksia lahjoittanut seuraajalleen - vaikka raukalle ei ehtinyt kunnon kesälomaa kertyä. Tehdäänkö jollain työpaikalla niin? Jos ei tehdä, miksei lehdissä siitä revitellä?

Vierailija
129/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä opettajat voivat joutua tekemään yötyötäkin esim. leirikoulut, retket, yökoulut jne.

Ja opet valvovat noilla retkillään läpi yön vai??

Vierailija
130/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että. Olet ollut YHDEN yön jollakin retkellä. Olipa rankkaa. Se että teen neljä yötä peräkkäin, niin, eihän se ole yhtään mitään vertattuna opehommien raskauteen.

En usko että et käynyt 8 tuntiin vessassa etkä syömässä. Sen voin uskoa että sitä 15 min ns taukoa ei ollut.

Jep jep ja joo.

Teetkö sinä itse jatkuvasti palkattomia yötöitä? Jep jep. Sotket muuten minut johonkin toiseenn nyt.

Minulla oli noina koepäivinä kaikki tunnit peräkkäin 8-16 ilman hyppytunteja ja koska nuo kokeet oli 60-minuuttisia plus vaativat jokainen vartin valmistautumisen ennen niitä, päivistäni putosi pois ne ainoat kaksi vartin vältuntia ja puolen tunnin ruokkis. Minä tiedän tämän, olin siellä.

Vierailija
131/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep jep ja joo.

Teetkö sinä itse jatkuvasti palkattomia yötöitä? Jep jep. Sotket muuten minut johonkin toiseenn nyt.

Minulla oli noina koepäivinä kaikki tunnit peräkkäin 8-16 ilman hyppytunteja ja koska nuo kokeet oli 60-minuuttisia plus vaativat jokainen vartin valmistautumisen ennen niitä, päivistäni putosi pois ne ainoat kaksi vartin vältuntia ja puolen tunnin ruokkis. Minä tiedän tämän, olin siellä.

Sattuu olemaan niin, että minulla on yrittäjätaustaa, ja olen tehnyt palkattomia töitä enemmän kuin moni uskoisi. Myös yötöitä. Ja olen tosiaan siis tehnyt sitä työtä, nukkumista en laske työnteoksi.

Etkä vastannut kysymykseen vessatauoista. Varmasti ehdit tuntien välissä käydä vessassa, ei koskaan ole niin kiire ettei ehtisi. Missään ammatissa.

Vierailija
132/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu olemaan niin, että minulla on yrittäjätaustaa, ja olen tehnyt palkattomia töitä enemmän kuin moni uskoisi. Myös yötöitä. Ja olen tosiaan siis tehnyt sitä työtä, nukkumista en laske työnteoksi.

Etkä vastannut kysymykseen vessatauoista. Varmasti ehdit tuntien välissä käydä vessassa, ei koskaan ole niin kiire ettei ehtisi. Missään ammatissa.

- Opettajan ei ole yrittäjä, eikä hän saa yhtään sen enempää palkkaa viakka huhkisi yötkin, yrittäjä sen sijaan saa - olen ollut yrittäjänä 14 vuotta ja tiedän

- Et sinä kysynyt mitänä vessatauoista. Esitit väitteen.

- Jos oppitunnit ovat 8-16, siellä päivässä on aamupäivällä yksi vartin tauko, yksi puolen tunnin ruokis ja yksi vartin tauko iltapäivällä.

Kun tunnit ovat 60-minuuttisia kokeen takia, eikä 45-minuuttia kuten yleensä ja ne kokeet vaativat lisäksi vartin valmistelun jokainen, nuo kaikki tauot jäävät pois. Eikä sinne vessaan pääse. Eväät söin sitä koetta valvoessani.

Vierailija
133/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

iistä sKijöitäTekijöitäHei kaikki opettajien virkaehtosopimusta vastustavat!

A Sumpi ihmeessä kokeilemaan hommaa, jossa on "lyhyet työpäivät ja pitkät kesälomat". 

Arhaimman m työtään rakastava mutta sen arvostelusta ja kuormittavuudesta  

Haista nyt! Suurin osa pitkiä sijaisuuksia tekevistä on ihan päteviä opettajia. Vain koska työsuhde on määräaikainen, heidän oikeuksiaan poljetaan. 

Määräaikaisten palkan varastaminen on mielestäni törkeää. Teki sen sitten viranhaltija tahallisesti tai työnantaja. Useinhan viranhaltija pätkii hoitovapaansa tahallaan niin, että saa kätevästi pidettyä kaikki lomat. Minulta eivät varkaat saa sympatioita. 

Totta kai pätkii hoitovapaat, koska muissa ammateissa kes

Onko yhtään sellaista entistä opettajaa edes hengissä, jotka siirtyivät tuohon 9kk palkan jaosta 12 kuukaudelle. Opettajan palkkaan ovat, kuuluneet aikanaan peltotilkku, kasvimaa ja ilmaiset polttopuutkin.

Vierailija
134/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö nykyyään koulunkäynnin avustajat ovat kesän palkattomana ja syksyllä taas uusitaan työsopimus joka on ensi vuoden toukokuun loppuun asti? Ja sitten taas kesän ovat ilman palkkaa?

Saattavat muuten olla syyslomat ja joululomankin palkatta. Tämä ei ole virassa olevien opettajien syy.

Vierailija
135/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Opettajan ei ole yrittäjä, eikä hän saa yhtään sen enempää palkkaa viakka huhkisi yötkin, yrittäjä sen sijaan saa - olen ollut yrittäjänä 14 vuotta ja tiedän

- Et sinä kysynyt mitänä vessatauoista. Esitit väitteen.

- Jos oppitunnit ovat 8-16, siellä päivässä on aamupäivällä yksi vartin tauko, yksi puolen tunnin ruokis ja yksi vartin tauko iltapäivällä.

Kun tunnit ovat 60-minuuttisia kokeen takia, eikä 45-minuuttia kuten yleensä ja ne kokeet vaativat lisäksi vartin valmistelun jokainen, nuo kaikki tauot jäävät pois. Eik

Yrittäjä saa palkkansa vain jos firmalla on sitä maksaa. Aina ei ole.

Etkä vastannut vieläkään vessaan ehtimisestäsi.

Tyypillistä opettajamaista öyhötystä, aina pitää olla oikeassa.

Vierailija
136/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä saa palkkansa vain jos firmalla on sitä maksaa. Aina ei ole.

- Sitten on vaan surkea yrittäjä, minä en siitä tiedä, koska olin erinomainen yrittäjä.

Etkä vastannut vieläkään vessaan ehtimisestäsi.

- Sinä et ole edelleenkään esittänyt yhtään kysymystä vessaan ehtimisestä.

Tyypillistä opettajamaista öyhötystä, aina pitää olla oikeassa.

- Mitähän tuo sinun jankkaamisesi sitten onkaan.

Vierailija
137/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en häpeäisi, järjestelmä hyväksyy tälläisen, ei ole yksittäisen opettajan vika.

Vastuunpakoilua. Kyllä opettajat osaa. 

Vierailija
138/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Ihan turhaan nostat itsesi jalustalle. Muutkin tekevät töitä, ja kas kummaa, jopa verrattomasti raskaampaa kuin mitä sinä. Tuo 1,5-kertaisuus on puppua. Voinhan minäkin veistellä, että hommani on niin rankkaa, että yksi tunti sitä vastaa viittä normikuntalaisen työtaakkaa. Esimerkiksi noin suurin piirtein joka ikisen kolmea vuoroa painavan terveydenhuollon työntekijän homma on monin verroin raskaampaa kuin sinun, joka vedät zetaa jokaisen yösi*

Niinpä vain se 1,5-kertaisuus korvaavuksissa on. Tunteja voi kertyä tettien yms. aikana tuntipakkeihin tai vast. (En tiedä, ovatko laittomia?). Niitä sitten tehdään, joko tunti opetusta tai 1,5 tuntia muuta työtä/tuntipankissa oleva tunti.

Vierailija
139/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työsuhteen pituus on tiedossa kun työn ottaa vastaan. Jos haluat saada palkan kesältä, älä ota vastaan paikkaa, josta et saa palkkaa kesältä. 

Mutta monia pyöritetään tällä tavalla vuodesta toiseen, tässä on ikään kuin porsaanreikä ikuisille määräaikaisille, eli joka vuosi olet töissä elokuun alusta kesäkuun alkuun ja kesän työttömänä ja taas uusi määräaikainen ja sama juttu, näitähän on moni tehnyt jopa 10 vuotta.

Pahin virhe näissä on nämä VIRAT, jotka ovat niin niin 1800 luvun juttuja kuin olla ja voi, täysin menneen ajan juttuja, jotka eivät sovellu tähän päivään lainkaan.

Kaikki virat tulisi lopettaa ja muuttaa tavallisiksi työsuhteiksi ja 1 esimerkki on vaikka virkasiirto, että palkkaaja ei saakaan palkata ketä haluaa, jos joku tulee virkasiirrolla ohi, aivan pimeitä sääntöjä täynnä tällaiset systeemit.

Vierailija
140/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Ihan turhaan nostat itsesi jalustalle. Muutkin tekevät töitä, ja kas kummaa, jopa verrattomasti raskaampaa kuin mitä sinä. Tuo 1,5-kertaisuus on puppua. Voinhan minäkin veistellä, että hommani on niin rankkaa, että yksi tunti sitä vastaa viittä normikuntalaisen työtaakkaa. Esimerkiksi noin suurin piirtein joka ikisen kolmea vuoroa painavan terveydenhuollon työntekijän homma on monin verroin raskaampaa kuin sinun, joka vedät zetaa jokaisen yösi*

Niinpä vain se 1,5-kertaisuus korvaavuksissa on. Tunteja voi kertyä tettien yms. aikana tuntipakkeihin tai vast. (En tiedä, ovatko laittomia?). Niitä sitten tehdään, joko tunti opetusta tai 1,5 tuntia muuta työtä/tuntipankissa oleva tunti.

Eihän täällä opetusta lasketa työksi, helppoa puuhastelua kilttien vastaanottavaisten lasten kanssa. Miksi siitä edes maksetaan? Yksi kaveri oli kerran tunnin sijaisena ja pärjäsi loistavasti, joten minä kyllä tiedän.