Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä kesäksi töihin palannut opettaja, joka vanhempainvapailla

Vierailija
16.07.2025 |

Eikö yhtään hävetä!? Mitä töitä teet, valmisteletko tunnit sijaiselle syksyksi?

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011316950.html

Kommentit (214)

Vierailija
101/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sijaisille opetusalalla makseta lomarahoja?

Totta kai maksetaan

Vierailija
102/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai maksetaan

Ei makseta lomarahoja. Lomakorvaus maksetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työsuhteen pituus on tiedossa kun työn ottaa vastaan. Jos haluat saada palkan kesältä, älä ota vastaan paikkaa, josta et saa palkkaa kesältä. 

Onhan tuo aivan järjetön systeemi, jota ei voi puolustaa kukaan muu kuin se lusmuileva muiden hyväksikäyttäjä, joka antaa toisten tehdä työt ja nauttii kesän ajan palkasta tekemättä mitään. Omituista, ettei asiaan ole haluttu muutosta.

Vierailija
104/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nuorena poikana kylässä useamman viikon sukulaisopettajapariskunnalla. Suvun yhteimökillä he eivät tehneet töitä - eivät opetus-, eivätkä mökkitöitä. Mökin hommat jättivät muille sukulaisille.

Sama koskee tuttavapiirin muitakin opettajia.

Toki poikkeuksiakin varmaan on, mutta sitä en syö, että maikat puurtaisivat hiki hatussa vapaa-aikanaan ja lomillaan.

Ja tästä lienee vuosikymmeniä aikaa?

Minun kummini olivat opettajia. Opettivat pienessä kyläkoulussa. 78 oppilasta. Asuivat siinä koulun vieressä järven rannalla hirsitalossa, joka oli työsuhdeasunto. Koululla käytössä vielä puolipäiväsihteeri ja talonmies.

Kyllä, kesät hyvinkin leppoisia. Ei se kouluvuosikaan tai työmatkat vieneet mehuja. Kaikki oppilaat suomenkielisiä, koteihin helppo saada yhteys.

Minä opetan koulussa, jossa on 1200 oppilasta. Pelkästään minulla, aineenopettajalla, on kontollani 300 oppilasta plus valvontoluokkani 26 oppilasta. Äidinkieliä kymmeniä. Oppilaiden vanhempia en tunne, en edes kaikkia valvontaluokkani vanhempia ja yhteydenpito on hankalaa kielimuurien takia-

Työmatkani kestävät 1 - 1,5 tuntia suuntaansa.

Ja opettajille on kasaantunut aivan valtavasti kaikenlaista byrokratiaa, jota ei ennen tunnettu. Joduun jopa siivoamaan luokkaani, koska kaupunki säästää siivouksessa.

Olen kesäisin todella väsynyt plus sairastelen ihan valtavasti, koska isossa laitoksessa pyörii pöpöjä ihan koko ajna.

Vierailija
105/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan nostat itsesi jalustalle. Muutkin tekevät töitä, ja kas kummaa, jopa verrattomasti raskaampaa kuin mitä sinä. Tuo 1,5-kertaisuus on puppua. Voinhan minäkin veistellä, että hommani on niin rankkaa, että yksi tunti sitä vastaa viittä normikuntalaisen työtaakkaa. Esimerkiksi noin suurin piirtein joka ikisen kolmea vuoroa painavan terveydenhuollon työntekijän homma on monin verroin raskaampaa kuin sinun, joka vedät zetaa jokaisen yösi.

Käyn vapaaehtoisesti työpaikalla, voi viikset, mene nyt vähän itseesi.

Opettajille tyypillistä on että oma napa on se, missä katse pysyy, ja se katse on hyvin kapea.

Olen eri, mutta oletko koskaan luennoinut tai esiintynyt työksesi?

Se on oikeasti todella raskasta.

Sattuu olemaan niin, että olen, sekä luennoinut että opettanut.

Ja olen tehny

Saat siitä yötyölisät. Opettaja kun lähtee ryhmän kanssa yön yli retkelle, niin itselleni ei maksettu mitään lisiä. Ei varmaan mennyt ihan oikein, mutten jaksanut alkaa tapella. Oletus oli että siinähän minä ne vahdin ilman palkkaakin.

Vierailija
106/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

iistä sKijöitäTekijöitäHei kaikki opettajien virkaehtosopimusta vastustavat!

A Sumpi ihmeessä kokeilemaan hommaa, jossa on "lyhyet työpäivät ja pitkät kesälomat". 

Arhaimman m työtään rakastava mutta sen arvostelusta ja kuormittavuudesta  

Haista nyt! Suurin osa pitkiä sijaisuuksia tekevistä on ihan päteviä opettajia. Vain koska työsuhde on määräaikainen, heidän oikeuksiaan poljetaan. 

Määräaikaisten palkan varastaminen on mielestäni törkeää. Teki sen sitten viranhaltija tahallisesti tai työnantaja. Useinhan viranhaltija pätkii hoitovapaansa tahallaan niin, että saa kätevästi pidettyä kaikki lomat. Minulta eivät varkaat saa sympatioita. 

Totta kai pätkii hoitovapaat, koska muissa ammateissa kesäloma siirtyy, opettajalla ei. Sijainen tietää paikkaa hakiessaan, kuinka pitkäksi ajaksi se on. Työnantaja voi pitää kesän palkan, vaikka viranhaltija ei tulisikaan kesäksi #töihin#. Työnantaja päättää, miksi ajaksi paikka laitetaan auki, vaikka viranhaltija hakisi virkavapaata 1.8.-31.7. Tietenkin se on maksimissaan se virkavapausaika. Miksei opettaja käyttäisi hyväksi mahdollisuutta, joka on. Kehotetaanhan muitakin työntekijöitä sumpilmaan lomiaan siten, että niistä saa parhaimman hyödyn.

Vierailija
107/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai maksetaan

Ei makseta lomarahoja. Lomakorvaus maksetaan.

Sama asia

Vierailija
108/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat siitä yötyölisät. Opettaja kun lähtee ryhmän kanssa yön yli retkelle, niin itselleni ei maksettu mitään lisiä. Ei varmaan mennyt ihan oikein, mutten jaksanut alkaa tapella. Oletus oli että siinähän minä ne vahdin ilman palkkaakin.

Tai jos joudut tekemään jotain ekstraa, ei siitäkään saa mitään.

Minulla on oppilailla valtakunnallisia kokeita, jotka on 60-minuuttisia.

Lukujärjestyssyistä minulle tuli sitten noiden kokeiden takia 8 tunnin työpäiviä, joissa ei ollut yhtäkään taukoa. Siis ei edes sitä vessataukoa. Kun sitten kysyin rehtorilta voisinko vastineeksi lähteä puoli tuntia aikaisemmin yhtenä päivänä tärkeän menon takia (niin että naapuriluokan opettaja valvoo otona rauhallisen pienen luokkani tunnin loppuun), sain vastauksen että poissaolo on sitten palkaton ja minun pitää hankkia sijainen itse. Ja että tuollaiset päivät ovat vain omaa syytäni - vaikkia minulla ei ole osaa eikä arpaa omaan lukkariini.

Vierailija
109/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olisin opettaja (mitä EN ole) niin tekisin varmasti jonkun muun alan töitä kesäisin, vaikka saisin palkkaa kesäisin opettajana niin silti menisin kesäisin jonnekin muualle töihin eli saisin tuplaliksaa, jee!

Kyllä se loma tulee kyllä ihan tarpeeseen. Parina kesänä olen tehnyt noin, tosin töitä vain 2-3 viikkoa. En harkitse enää moista.

Ja kuka täällä muka vapaaehtoisesti luopuisi kahden kuukauden palkasta toisen hyväksi? Se olisi minulla melkein 10 000e.

Meikäläinen maksaisi tuota palkkaa tuloveroillaan melkein vuoden.

Vierailija
110/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olisin opettaja (mitä EN ole) niin tekisin varmasti jonkun muun alan töitä kesäisin, vaikka saisin palkkaa kesäisin opettajana niin silti menisin kesäisin jonnekin muualle töihin eli saisin tuplaliksaa, jee!

Et nyt tainnut ymmärtää keskustelun aihetta. Kyse on siitä, että koko kouluvuoden vapailla olleiden vakituisten sijaiset joutuu tekemään töitä myös koko kesän, koska vakituisilla on mahdollisuus palata töihin niiden kuukausien ajaksi jolloin koulut on kiinni. Sijaiset siis joutuu tekemään muita töitä eläkkeen ja samalla vakituiset saa jatkaa lomailuaan myös kesäajan, mutta täydellä palkalla, lomakertymillä ymv.

Vierailija
111/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt tainnut ymmärtää keskustelun aihetta. Kyse on siitä, että koko kouluvuoden vapailla olleiden vakituisten sijaiset joutuu tekemään töitä myös koko kesän, koska vakituisilla on mahdollisuus palata töihin niiden kuukausien ajaksi jolloin koulut on kiinni. Sijaiset siis joutuu tekemään muita töitä eläkkeen ja samalla vakituiset saa jatkaa lomailuaan myös kesäajan, mutta täydellä palkalla, lomakertymillä ymv.

Eläkkeen = elääkseen

Vierailija
112/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat on harvinaisen ahneita.

Opettajat ovat harvinaisen pieneen palkkaan tyytyväisiä: vähintään viiden vuoden maisteritason koulutus yliopistossa, mutta peruspalkka nippanappa 3000€/kk. Oikeasti, tuosta muodostuu tosiasialliseksi tuntipalkaksi n. 22€! Eli revi siitä ahneutta! Halvalla lähtee suomalaisten lasten koulutus: alipalkattujen opettajien selkänahasta se otetaan. 

Opettajien palkka on hyvää keskitasoa ja lomat erinomaiset. Välillä olisi hyvä arvostaa hyviä asioita elämässä. Olen itsekin akateeminen, palkka samaa tasoa kuin opettajilla, ja tulen ihan hyvin toimeen.

Vierailija
113/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytäntö on todella väärin sijaisopettajille, mutta en myöskään syytä vakituista opettajaa, joka palaa kesäksi töihin. Jokainen voi miettiä, jättäisikö itse käyttämättä tuollaista mahdollisuutta, jos se on yleinen käytäntö ja lain mukaan täysin sallittua, itse uskon että harva niin tekisi, vaikka kuinka opettajia paheksuisi. 

Tällainen asia pitäisi hoitaa muulla tavalla, lakia pitäisi muuttaa sen osalta, mikä vaatisi ehkä sitten opettajien työaikaan muitakin muutoksia, ja siksi on ehkä ollut niin vaikeaa, vaikka varmasti suuri osa opettajistakin on sitä mieltä, että tilanne on epäreilu sijaisia kohtaan. 

Itse en ole opettaja, joten omaa lehmää tässä ei ole ojassa. Ystäväpiirissäni on sekä vakituisia että sijaisopettajia, joten ymmärrän molempien kannan. 

Vierailija
114/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, kun se vakiopettaja palaa muka töihin kesäksi ja joululomaksi.

Tietysti maksetaan lomakorvaus ja lomarahat.  Se on vain pienempi kuin opettajan vapaajakso.

Ei makseta mitään lomarahoja, pelkkä lomakorvaus.

Eikös ne ole sama asia?

Vierailija
115/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en häpeäisi, järjestelmä hyväksyy tälläisen, ei ole yksittäisen opettajan vika.

Kertoo opettajien moraalista tai siis sen puutteesta.

Ei tämä opettajista riipu. Monet opettajat kummastelevat itsekin epäkohtaa ja haluavat muutosta siihen, niin että sijaitsekin sisivat kesälomapalkkansa ja lomarahansa.. Ammattijärjestöt - työmarkkinajärjestöt - näistä määräävät, kuten millä tahansa duunarialallakin. Syytökset sinne.

Vierailija
116/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

iistä sKijöitäTekijöitäHei kaikki opettajien virkaehtosopimusta vastustavat!

A Sumpi ihmeessä kokeilemaan hommaa, jossa on "lyhyet työpäivät ja pitkät kesälomat". 

Arhaimman m työtään rakastava mutta sen arvostelusta ja kuormittavuudesta  

Haista nyt! Suurin osa pitkiä sijaisuuksia tekevistä on ihan päteviä opettajia. Vain koska työsuhde on määräaikainen, heidän oikeuksiaan poljetaan. 

Määräaikaisten palkan varastaminen on mielestäni törkeää. Teki sen sitten viranhaltija tahallisesti tai työnantaja. Useinhan viranhaltija pätkii hoitovapaansa tahallaan niin, että saa kätevästi pidettyä kaikki lomat. Minulta eivät varkaat saa sympatioita. 

Totta kai pätkii hoitovapaat, koska muissa ammateissa kesäloma siirtyy, opettajalla ei. Sijainen tietää pa

Tietysti määräaikainen tietää työaikansa etukäteen. Mutta jos tunnet opettajien palkkauksen historiaa, niin tiedät, että kesäajan palkka maksetaan pidettyjen opetustuntien mukaan. Ennen opettajat olivat 3 kk työttöminä ja tekivät 9 kk palkkatöitä. Sitten päätettiin, että 9 kk palkka jaetaan 12 kuukaudelle. Eli suomeksi: kesäajan palkka on muodustunut sijaisen pitämistä tunneista. Ei ole mitään järkevää syytä miksi henkilön A tekemästä työstä palkka maksetaan henkilölle B. 

Vierailija
117/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis sitten velvoittaa tulemaan työpaikalle eli sitten sinne kouluun fyysisesti paikan päälle kerran palaavat töihin kesäksi.pitäisivät sitten vaikka kevyttä aamupäiväkerhoa tms  alaluokkalaisille niin järjestyisi samalla pienimpien lasten hoito, koska vanhemmilla ei ole koko kesää useimmiten lomaa  ja tämä aiheuttaa ongelmaa useissa perheissä.

Tämä olisi hyvä. Jotain päiväkerhoa niille oppilaille, joiden vanhemmilla ei ole vapaata. Ratkeaisi tosiaan samalla monien vanhempien lastenhoito-ongelmat pikkukoululaisten pitkien kesälomien aikana. Voisivat myös pitää jotain tuki-/lisäopetusta tarvitseville/halukkaille vanhemmille oppilaille.

Vierailija
118/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikki opettajien virkaehtosopimusta vastustavat!

Kouluttautukaa ihmeessä kokeilemaan hommaa, jossa on "lyhyet työpäivät ja pitkät kesälomat". 

Terveisin työtään rakastava mutta sen arvostelusta ja kuormittavuudesta uupunut

Mut vartavasten tulit lukemaan keskustelua aiheesta joka sua kuormittaa? Masokisti?

Vierailija
119/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, kun se vakiopettaja palaa muka töihin kesäksi ja joululomaksi.

Tietysti maksetaan lomakorvaus ja lomarahat.  Se on vain pienempi kuin opettajan vapaajakso.

Ei makseta mitään lomarahoja, pelkkä lomakorvaus.

Eikös ne ole sama asia?

ei ole.

Vierailija
120/214 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on vaikea korjata, mutta mahdollista se olisi. Kesäkeskeytyksen aikaista palkkaa voitaisiin maksaa molemmille, sekä koko lukuvuoden työskennelleelle sijaiselle että kesäkeskeytyksen ajaksi töihin palanneelle vakituiselle. Ei-sijaisena toimivalle koko lukuvuoden työskennelleelle määräaikaiselle palkka pitäisi maksaa kesäkeskeytyksen ajalta jo nyt. Korjaaminen edellyttäisi kuitenkin virkaehtosopimuksen ja työehtosopimuksen muuttamista. Työnantajapuoli vastustaa, koska rahaa ei heidän mukaansa ole.

Niin. Jos ajatellaan opettajan palkaksi vaatimattomasti kolme tonnia ja sivukuluiksi toinen mokoma, kuukausi kahta päällekkäistä palkanmaksua maksaisi kuntatyönantajalle 12 000 euroa kuussa. Eikä työnantaja saisi vastineeksi minkäänlaista työpanosta.

Kuntavero vaihtelee eri kunnissa, mutta keskimäärin keskituloinen palkansaaja maksaa sitä joitakin satoja euroja kuussa. Siitä voikin sitten laskeskella, montako veronmaksajaa tarvitaan asian korjaamiseksi koko kunnassa kesäkeskeytyksen osalta.