Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien allergiat lapselle?

30.03.2007 |

Itse olen lapsena ollut allerginen aivan kaikelle mahdolliselle pölystä ruokaan. Nyt on esikoinen tulossa (rv 38+2) ja mietin, että onko tämä odotettavissa, että vauvani on allerginen myös monelle asialle ellei jopa samoille kun minä itse olin/olen vai onko kenellekkään käynyt niin ettei vauva olekaan saanut mitään allergiaa?

Nyt on kaikki ruoka-allergia kadonnut minulta (lapsena jo), mutta pysyväksi on jäänyt atooppinen iho ja eläin allergia. Myös keväisin/kesäisin on siitepölyallergiaa.

Vaikka olenkin eläimille allerginen niin itselläni on kaksi koiraa. Niistä en luovu itseni takia, tuli allergiani sitten kuinka pahaksi tahansa! Lääkäri sanoi, että jos vauva on ihan syntymästään asti tekemisissä koirien / muiden eläinten kanssa niin on todennäköisempää ettei vauva edes tule allergiseksi.

Niinpä siis kysyn, että onko kellään muulla esim. juuri koira-allergiaa ja on vauva tullut perheeseen eikä olekaan ollut allerginen koiralle? Kuinka todennäköistä tämä on vai onko yritykseni nyt jo tuhoon tuomittu?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen mm muutamalle lääkkeelle ja joillekin ruoille, joten meidän lapsilla on n 70% mahdollisuus olla allergisia. Esikoisella puhkesi ruoka-aineallergiat n 4kk:n iässä, oli täysin äidinmaidolla siinä vaiheessa ja pidin sitten varsin tiukkaa imetysdieettiä vuoden ikään asti. Lapsella oli n 10 ruoka-ainetta käytössä ennen vuoden ikää ja sen jälkeen niitä tulikin hyvin paljon. Esikoisella puhkesi siitepölyallergiat 2.5vuotiaana, on edelleen allerginen joillekin ruoka-aineille, mutta siitepölyissä eri aineille kuin isänsä ja ruoka-aineissa eri aineille kuin minä. Sekä isällä että lapsella on kissa- ja koira-allergia.

Meidän kakkosella ei ole ruoka-aineallergioita eikä -ainakaan vielä - siitepölyallergioita. Atopiakaan ei kakkosella ole, esikoisella oli pienestä alkaen myös atopinen iho, joka nyt tosin on hyvässä kunnossa, kun tiedämme, mitä ruoka-aineita hänen kanssaan tulee välttää.

Ja tämä kolmas mahassa oleva on sitten kysymysmerkki (rv 36+3)

Turussa on tehty tutkimus maitohappobakteerien syömisen hyödyllisyydestä raskaus- ja imetysaikana allergioiden ehkäisyssä. Saattaa netin kauttakin löytää vielä. Söin esikoisen raskaus- ja imetysaikana maitohappobakteereja eikä siitä sitten ollut hyötyä, joten toisen raskausaikana en erityisemmin syönyt, hyvin harvoin muistin ottaa. Tuntuu, että allergiat tulee, jos on tullakkseen, ei niitä pysty estämään, ainakaan meillä ei onnistunut.

Niin ja tuohon koira-allergia-asiaan. Meillä oli kissa vielä siinä vaiheessa, kun esikoinen oli alle vuoden ikäinen. Jouduimme antamaan sen vanhemmilleni, kun miehelle alkoi tulla kissasta liikaa astmakohtauksia. Eli ensimmäisen vuoden aikana meillä esikoinen altistui kyllä kissanpölyyn ja on siitä huolimatta kissalle allerginen. Joidenkin tutkimusten mukaan useamman kotieläimen pitäminen estää allergioita ja käsitykseni mukaan niiden täytyi olla eri eläimiä, esim. siis maatalossa kasvavilla lapsilla on vähemmän allergioita, kun siellä eläinkanta on laajempi.

Mutta ei sinun yrityksesi ole mitenkään tuhoon tuomittu, lapselle tulee allergioita tai ei tule, sen näkee sitten. Ja pelkkä allerginen nuha ei välttämättä estä eläinten pitoa, itsellä rajana oli miehen suhteen alkavat astman oireet. Lapsella tietysti lähtisin nopeammin miettimään eläimestä luopumista.

Vierailija
2/5 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli esim. astmaa, ruoka-aine/siitepölyallergioita tai atooppista ihottumaa. Jos molemmilla vanhemmista on atooppinen taipumus, todennäköisyys on juuri tuota 70 prosentin luokkaa (eri lähteissä mainitaan hieman eri lukuja) ja jos vain toisella vanhemmista on taipumus, todennäköisyys pyörii siellä 50 prosentin hujakoilla. Allergiat (esim. koira-allergia) eivät sinällään periydy, vaan ainoastaan taipumus periytyy. Lisäksi atooppinen taipumus saattaa periytyä tosi lievänä, jolloin se ei häiritse juurikaan elämää. Meillä kävi päinvastoin, molemmilla melko lievä taipumus ja lapsesta tuli kuitenkin erittäin laaja-alaisesti allerginen ja astmaatikko (tosin minulla on astma).

Taipumuksen lisäksi ympäristöllä on melko suuri vaikutus allergioiden puhkeamiseen, esim. tosiaan maatiloilla kasvaneilla lapsilla on vähemmän allergioita, ja ainakin yhden tutkimuksen mukaan juuri lehmät vaikuttavat allergioita vähentävästi, ts. jos imettävä äiti on tekemisissä lehmien kanssa, allergioita esiintyy vähemmän.

Voittehan pitää koiran, mutta varautua jo hyvissä ajoin siihen, että koirasta ehkä joudutaan luopumaan. Yksi maitoallergiaa vähentävä tekijä on se, ettei lapselle anneta lehmänmaitopohjaisia korvikkeita vähintään ensimmäiseen puoleen vuoteen ja mielellään ensimmäiseen vuoteen lainkaan (en muista enää lähdettä, enkä voi siksi tarkistaa tarkkaa tietoa, mutta muistaakseni eka puoli vuotta on olennainen tässä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
01.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoisella ruoka-aineallergioita, atooppinen iho ja nyt myös orastava astma ja siitepöly- ja eläinallergiaa. Miehellä on ollut allergioita kuten hänenkin isällään. Ja ainakin osa allergioista on samat mitä isoisällä. Allergialääkäri aikoinaan kyseli tarkkaan perinnolliset allergiat ja neuvoi välttämään samoja ruokia. Ja tosiaan maitohappobakteereja neuvoi syömään raskauden lopussa ja imetyksen alussa. Ja tuttelin kielsi ekan vuoden aikana. Katsotaan nyt miten käy pikkukakkosen kanssa. Minäkään en usko, että perinnöllisiä allergioita voi välttää, mutta ainakin elämää helpottaa, jos niitä saa siirrettyä.

Vierailija
4/5 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siis periytyy, mutta genetiikka on monimutkainen juttu, joten lapsesi tulevaisuuden näet ajankuluessa. Meillä homma on mennyt näin:

Minä: kissa-allergikko, lapsena maitoallergikko (tosin 70-luvulla asiaa ei tutkittu, mutta jälkikäteen tehty diagnoosi oireiden perusteella), atoopikko, oireilen myös lepän siitepölylle, jos sitä on paljon ilmassa

Mieheni: siitepölyallergioita, lääkeallergioita, lievää atooppisuutta

Lapset (3 kpl):

- kaikki atoopikkoja

- kaikilla ollut lapsena maitoallergia

- yhdellä lapsella kala-, vehnä- ja kananmuna-allergia, koivu- ja leppäallergia, kissa-, koira- ja hevosallergia, maan homeitiöallergia sekä astma

En edes usko, että meille voisi syntyä allergiatonta lasta (jos meille vielä tulisi vauva).

mire

Vierailija
5/5 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni ei millekään ja myöskään lapsellamme ei ole mitään allergioita (n. 4v nyt). Söin raskaus- ja imetysaikana maitohappobakteerikapseleita ja uskon että ne osittain auttoivat.