Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä se sellainen idea on

Vierailija
16.07.2025 |

Että jos maksaa kaiken itse ilman tukia, niin on pakko olla, tai on paljon säästäväisempi todennäköisemmin monessa kulutuksessa, kuten ruoka, asuminen, vesi, sähkö? 

Tarkastellaan tilanteita:

Oletetasn että työssäkäyvä palkansaaja, pieni tai keskituloinen maksaa kaiken itse eli ei mitään tukia, miksi juuri hänen olisi pakko elää säästeliäämmin kun vaikka tukien varassa elävä?

Kuvitellaan että tuo hlö saa enemmön kun työtön pakollisten asumiskulujen jälkeen (mukaanlukien mahdolliset phoitomaksut ja työmatkat) kuitenkin eli tilanne ihan kohtuullinen. Kuvitellaan että hän asuu yhtä laadukkaasti kun tuttava työtön ja samaan hintaan kun tuttava työtön, mutta maksaa tietenkin itse.

Kun hänelle jää enemmön käteen kun työttömälle, miksi hänen pitäisi juuri säästää niin että olisi hirveän pienet sähkö, vesi, ruokakulut?

Eikö ne kulutus ja säästökohteet ole tuolloinkin ihan vapaasti valittavissa? Tuolloinhan säästäminen jossain tarkoittaa sitä, että käytettävät varat siirtyvät muuhun käyttöön tai säästöön. 

Se että tukien varassa oleva käyttäisi niin paljon kun huvittaa esim.  vettä tai sähköä, on puppua ainakin kun viime vuosina käsittääkseni on ollut kohtuulliset rajat, mihin ssti voi käyttää kyseisiä luonnonvaroja ta mihin asti ne maksetaan. Itseasiassa rajat ovat naurettavan alhaiset, kuulin että esim.  17€ per hlö sähköön? Eivät välttämättä riitä ihan normaalin kohtuukäyttöön?  

Ei länsimaissa pitäisi joutua pihistellään asioissa, kuten vesi ja sähkö? Ei pröystäilemäänkään,  mutta onhan olemassa myös kohtuulliset käytöt, jolloin ei myöskän tsrvitse nipottaa ihan naurettavista valinnoista tyyliin peseekö 2 vai 5 kertaa pyykkiä viikossa. Varsinkin  perheelliselle tulee liikaa päänsärkyä tuollaisten miettimisestä. Voihan se olla että joskus on kaikki maksettu sähkö ja vesilaskuissakin viimeiseen tapoin asti ja siitä liikkuneet villit huhut että käytetään miten huvittaa? 

Minä ainakin käytän sähköä ja vettä niin psljon kun on kohtuullinen tarve, makdan itse tai en. 

Ainosstasn asuminen on asia, missä on ollut nähtävissä seuraavaa: Kovin pienituloisella voi tulla kiusaus järjestää mahdollisimman halpa asuminen, jotta käteen jäisi enemmön rahaa asumiskulujen jälkeen. Se, onko pakko tehdä noin, riippuu taas aika paljon tilanteesta. Vuokrarajat on vaan niin alhaiset, että vaikea toteuttaa halvempaa asumista kun tukien varassa eläville järjestetään, vaikka haluaisi tuolla tavoin säästää.

Pienituloinen voi joutua kuitenkin tyytymään samantasoiseen vuokraluukkuni kun työtönkin, jos haluaa, että kulutusrahaa jää myös enemmän kun työttömälle. Jos taas haluaa parempaa asumista , jää pienituloiselle käyttörahaa ehkä saman verran kun työttömälle. Kumpikin huono juttu. 

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on vedenkäyttöä sisältyy esim. 30€ hinnalla per hlö? 

Monta suihkua? Monta pesukoneeölista per viikko? Monta astianpesukoneellista? Meinaan vasn kun meillä veloitettu 37€ per hlö ja käyttö ei erityisen lotraavaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla