Gynekologikäynti julkisessa erikoissairaanhoidossa
Onko paikalla hoitohuoneeessa enemmänkin hoitohenkilökuntaa tyyliin hoitaja ja lääkäri, vai se pelkkä lääkäri?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan läsnäolo on sekä potilaan, että lääkärin oikeusturvajuttu
Hoitohenkilöstö on lojaaleja vain toisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän näin on? Yksityisellä on vaan se lääkäri itse. Onko tämä joku oikeusturvajuttu vai mikä?
Yksityinen haluaa pitää koko maksun itsellään eikä maksaa palkkaa hoitajalle.
Tehdäänkö gynekologisia toimenpiteitä tosiaan myös julkisella puolella? Voiko sinne sitten kuka tahansa periaatteessa mennä pällistelemään niin kuin vaikka yliopistolle?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 2 , se gyne ja sitten joku hoitaja (?) joka kirjotti samaan aikaan juttuja koneelle. Mutta mulla kävi myös joku pätevämpi gyne koska piti stekata joku kysta toisen kerran.
Yleensä erikoistuva aloittaa ja loppuvaiheessa varsinainen gynekologi tulee paikalle ja vielä koordinoiva lääkäri jos suunnitteilla on operointi.
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö gynekologisia toimenpiteitä tosiaan myös julkisella puolella? Voiko sinne sitten kuka tahansa periaatteessa mennä pällistelemään niin kuin vaikka yliopistolle?
No ei tietenkään kuka tahansa voi mennä päällistelemään. Suomessa potilailla on yksityisyydensuoja, mutta etenkin yliopistollisissa sairaaloissa voi olla enemmänkin opiskelijoita läsnä ja ainahan voi kieltäytyä.
Ja tosiaan tehdään gynen toimenpiteitä julkisella puolella. Miksi muuten meillä olisi julkinen sairaalaverkosto ja siellä gynekologiaa,jos siellä ei mitään tehtäisi? Sairaaloissa tehdään erikoislääkäriä vaativia diagnooseja ja toimenpiteitä.
Miut leikattiin vuoden alkupuolella. Sitä ennen oli muistaakseni 3 käyntiä gynen polilla. Kaikissa oli erikoistuva lääkäri tutkimassa (ja huoneessa 1-2 hoitajaa, joista toinen oli opiskelija) ja joka kerta soittivat sitten johtavalle lääkärille jatkosta ja seurannoista. Kolmannella käynnillä sain kuulla, että nyt sitten olisi hyvä hetki leikata ja puhuttiin niistä hommista (taas erikoistuva lääkäri oli), josta lähdin jonohoitajan haastatteluun suoraan, jossa myös ohjeet labrassa käymiseen (piti käydä tarkasti tiettynä päivänä). Noin viikkoa ennen leikkausta sairaalasta soitettiin, että leikkaava gyne haluaisi tutkia minut vielä ja jutella tarkemmin leikkauksesta ja pyysvät käymään siellä. Silloin siis tapasin ensimmäistä kertaa jo valmistuneen gynen. Hän sitten kertoi tarkkaan kaikki leikkaukseen liittyvät riskit ja mitä ylläreitä voi tulla yms) Ei mitään valittamista: ne erikosituvatkin osasivat tutkia ja tehdä ammattimaiset havainnot ja diagnoosit.
Mulla oli kanssa joukko lääkäriopiskelijoita katsomassa ja ajattelin alkukauhistuksen jälkeen, että ihan sama ja antaa mennä vaan, kun on tätä elämää jo muutenkin nähty. Jo iäkkäämpi erikoislääkäri selitti tosi tarkasti kaikki toimenpiteet ja opetti samalla, yksi nuorisosta sai sitten tehdä sisätutkimuksen tämän huippulääkärin ohjastamana ja oikeastaan oli mullekin tosi opettavainen käynti. Tämä siis naistentautien polilla, mihin sain kutsun, kun papa ei ollut puhdas.
Eli paikalla oli kymmenkunta henkilöä.
Operaatiossa oli neljä, 2 gyneä ja 2 hoitajaa, minkä koin itseasiassa rauhoittavana, vaikkakin se toinen oli tekemässä jotain hallinnollista. Sitten kun löytyi yhteinen vuorovaikutus suorittavan gynen kanssa niin sujui ongelmitta.
Alkututkimuksessa vain hoitaja ja lääkäri, ja oli hyvä että oli kärsivällinen, koska siinä oppi huomaamaan omia reaktioita, mistä apua varsinaisessa operaatiossa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kanssa joukko lääkäriopiskelijoita katsomassa ja ajattelin alkukauhistuksen jälkeen, että ihan sama ja antaa mennä vaan, kun on tätä elämää jo muutenkin nähty. Jo iäkkäämpi erikoislääkäri selitti tosi tarkasti kaikki toimenpiteet ja opetti samalla, yksi nuorisosta sai sitten tehdä sisätutkimuksen tämän huippulääkärin ohjastamana ja oikeastaan oli mullekin tosi opettavainen käynti. Tämä siis naistentautien polilla, mihin sain kutsun, kun papa ei ollut puhdas.
Eli paikalla oli kymmenkunta henkilöä.
Tuon takia itse olen aina suostunut opetuspotilaaksi, koska siinä oppii itsekin. Niiden ansiosta ainakin minulla on karissut pois sellainen turha alapäänolostelu ja osaan pitää alapäätäni ihan samanlaisena ruumiinosana kuin vaikka käsiä tai korvaa. Toki alapäästä saa myös nautintoa, mitä en esim. korvistani saa, mutta se puoli taas ei kuulu lääkärikäynteihin mitenkään. Kerran kun tehtiin hysteroskopia ja oli tosi kiva gyne sitä tekemässä, sillä kertaa ei opiskelijaa, niin minä aloin sitten aikani kuluksi kyselemään, kun olen insinööri-isän lapsi, niin kiinnosti sitten ne pelit ja vehkeetkin, että millä sitä tehtiin ja kun kohdunkaulakanavani laajennettiin vesisuihkulla, niin kysyin heti, että miten sellainen muka voisi toimia. Joskus sitä on laajennettu sondillallakin ja täytyy sanoa, että se vesisuihkulla tapahtuva laajennus oli täysin kivuton, toisin kuin sillä laajennusvälineellä. Onneksi se gyne jaksoi selittää ja tuntui ihan mielellään selittävänkin.
Se että mukana on hoitaja johtuu siitä, että julkisella puolella gynen potilaat on jonkun vähän vakavamman tai sanotaan laajempaa hommaa vaativan takia siellä, ja sen hoitajan voi tarvita avuksi. Ja sekin, että gynellä on pakko koko ajan käyttää sitä ultalaitetta kun muutenhan sinne sisälle ei näe. Se varaa siis yhden käden. Siksi apukädet on tarpeen.
Multa joskus lääkäri (oli kyllä yleislääkäri, mutta vaiva oli gynekologineb) kysyi että tehdäänkö sisätutkimus? Mä olin vähän ihmeissäni, että miksi se sitä multa kysyy. Kuulemma aihe on arka, ja kaikki ei sitä halua. No mitä helvetin järkeä mennä edes lääkäriin, jos ei anna tutkia.
Gynen polilla otetaan yleensä näytteitä tai tehdään toimenpiteitä, joten hoitajaa tarvitaan
varmaan sitten tässäkin sairaalakohtaisia eroja.